Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Victoire 22 "Penny Lane"

Victoire 22 "Penny Lane" 16 okt 2022 08:58 #1430333

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
daan1508 schreef :
Ter verduidelijking: mijn kiel was inderdaad zo'n polyesterbak met beton er in. Maar onderin die bak, tussen het beton, zat natuurlijk gewoon ijzer (schroot).

Ik had het potsje, waarin je destijds foto's toonde van die kiel, tot op heden gemist. De tekening in 'De Zeilsport' suggereert dat alleen het onderste deel van die kiel bestaat uit ballast. Er loopt op die tekening een lijn door de kiel, die een dergelijke scheiding lijkt aan te geven.

In werkelijkheid zit het dus anders. Een holle polyester kiel die gevuld is met een mengsel beton en iets van stalen ponsdoppen, ofzo.

Ik had zelf de nieuwere versie met een volledig gietijzeren vinkiel, waarvan het onderste deel aanzienlijk breder was dan het deel direct onder de flens, waarmee de kiel tegen de romp was gebout. De mijn was van 1973. Had ook een ankerkuil bij de boeg. Die had de 'Penny Lane' niet, vermoed ik.

Ik heb het feit al eens eerder gemeld in ZF, maar meer dan 20 jaar geleden heb ik voor een website, die geheel aan de V22 was gewijd, een soort review over de V22 geschreven, waarin ik ook de verschillen tussen de boten van verschillende leeftijden beschrijf. Net nog weer even naar gekeken en ja hoor; de site bestaat nog steeds..:

home.planet.nl/~ruit2022/org/hvalk.htm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 16 okt 2022 09:11 #1430336

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1337
Volledig correct, Wadloper! Inderdaad geen ankerkuil.

Penny Lane is intussen verkocht, trouwens.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 16 okt 2022 09:13 #1430337

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
daan1508 schreef :
Volledig correct, Wadloper! Inderdaad geen ankerkuil.

Penny Lane is intussen verkocht, trouwens.

Dat laatste weet ik. Maar niet aan Jet, neem ik aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 17 okt 2022 09:19 #1430575

Dank je wel voor het snelle antwoord, inmiddels ben ik er achter dat het inderdaad een ijzeren binnenwerk betreft met een polyester bak er om. Probleem is dat er water zit tussen de binnenkant en polyester buitenkant, dit loopt er in via een naad bij de aanhechting. Gelukkig nog geen water via de bouten maar deze zijn we behoorlijk aangetast. Vandaag met de werf overleg gehad maar die wist me te vertellen dat als zij het probleem op moeten lossen dit echt in de duizenden euro's gaat lopen, dus suggesties zijn van harte welkom.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 17 okt 2022 09:22 door jetvangent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 17 okt 2022 09:57 #1430591

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Even voor mijn goede begrip van de kwestie: wat bedoel je met "er water zit tussen de binnenkant en polyester buitenkant"? Is binnenkant hier de gietijzeren, c.q. beton met ijzer vulling van de kiel en de buitenkant de polyester 'huid' die om dat gietijzer heen zit?

Het lijkt mij in ieder geval duidelijk dat de afdichting van de aansluiting kiel-romp lek is; op de foto's is te zien dat er vochtplekken zitten onder en boven de naad tussen romp en kiel en je beschrijving duidt er ook op.

Zit er beweging in de verbinding tussen kiel en romp? Lastig te controleren nu de boot is opgebokt en de boot waarschijnlijk op de kiel rust. Hij staat echter in een stevige bok en word zijdelings goed ondersteund. Misschien is, in overleg met de werf, een tijdelijke extra ondersteuning van de romp voor en achter de kiel, te regelen, waarna de kiel nèt vrij kan worden gevijzeld van de blokken waarop ie nu rust. Met wat jutteren aan de kiel wordt dan wel duidelijk of er beweging tussen romp en kiel mogelijk is.
Mocht dit het geval zijn dan moet de kiel er echt af en opnieuw gekit en stijf gemonteerd, denk ik.

Hoe zien de bouten er aan de binnenkant (in de 'bak') er uit? Is daar roest te zien, of roestbruine vlekken rond de bouten? Als dat niet het geval is blijft de kiel er voorlopig nog wel even aan hangen, denk ik.

Als de controle op de kielspeling je te ver gaat en aan de binnenkant (op de bodem van de bak in de kajuit) is geen roest te zien, dan zou je voorlopig kunnen volstaan met de oude afdichting (ik zie witte en zwarte kit; er is al eens aan gerommeld, denk ik) zoveel mogelijk te verwijderen. De boel daarna drogen met wat warme lucht uit een föhn of verfstripper (de laatste in de laagste stand) en daarna opnieuw kitten.

Het lastige van een boot als deze is dat de marktwaarde niet veel meer is dan een paar duizend euro (misschien zelfs minder dan dat, nu corona het enthousiasme voor 'bootje kopen' niet langer stimuleert.
Als je alles (incl. kiel eraf en er weer op) moet laten doen wordt de reparatie duurder dan de boot waard is.

Zelf de kiel verwijderen is mogelijk, als je weet waar je mee bezig bent. Bij mijn eigen Victoire 22 heb ik het een gedaan met een palletwagen. De meesten kunnen 2000 kg enkele cm's heffen en weer laten zakken. De kiel van de V22 zit tussen de 300 en 400 kg. Met daarbij een geïmproviseerde houten ondersteuning, die de kiel overeind houdt, als ie los van de boot is, kan het.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 17 okt 2022 11:38 #1430628

Omdat de kiel nog aan de boot vast zit kan ik niet precies zeggen hoe de binnenkant is, maar ik heb een paar gaatjes geboord om vocht er uit te laten en kwam toen wel beton tegen en stuitte op ijzer dus ik denk inderdaad beton met ijzer vulling van de kiel en de buitenkant polyester.

Voor mij is nu inderdaad de afweging of ik de boot opgeef en op zoek ga naar een andere of deze ga restaureren. De kiel zelf doen lijkt me een helse klus waar je toch wel wat kennis voor nodig hebt. Woensdag heeft de werf wel wat meer tijd om mee te kijken en denken, maar ook gezien de berg werk waarin ze nu al omkomen en de hoge kosten vrees ik dat dit niet mijn bootje blijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 17 okt 2022 12:04 #1430634

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
jetvangent schreef :
Omdat de kiel nog aan de boot vast zit kan ik niet precies zeggen hoe de binnenkant is, maar ik heb een paar gaatjes geboord om vocht er uit te laten en kwam toen wel beton tegen en stuitte op ijzer dus ik denk inderdaad beton met ijzer vulling van de kiel en de buitenkant polyester.

Met kijken aan de binnenkant bedoelde ik: kijken naar de kielbouten, onder het vloertje in de hut. Dat vloertje kun je eruit lichten en dan worden de kielbouten zichtbaar. Is daar roest te zien?

Dat er vocht tussen de polyester omhuling van de kiel en de vulling van ijzer en beton is op zich nog niet zo rampzalig, tenzij er ijzer gaat roesten. Voor zover het goed is ingepakt in cementspecie (ik denk niet dat er ook grind in het mengsel zit) is het ijzer redelijk tegen roest beschermd. Bij het roesten zet het echter uit en kunnen er plaatselijk bobbels op de kiel ontstaan of wordt het omhulsel anderszins kapot gedrukt. Als de kiel op dit moment nog een glad oppervlak heeft, is er nog niet zoveel aan de hand.
Voor mij is nu inderdaad de afweging of ik de boot opgeef en op zoek ga naar een andere of deze ga restaureren. De kiel zelf doen lijkt me een helse klus waar je toch wel wat kennis voor nodig hebt. Woensdag heeft de werf wel wat meer tijd om mee te kijken en denken, maar ook gezien de berg werk waarin ze nu al omkomen en de hoge kosten vrees ik dat dit niet mijn bootje blijft.

Ja, de kiel er zelf afhalen is geen kleinigheid als je geen ervaring hebt.
Maar als de bouten en moeren onder het vloertje er nog goed uit zien, kun je overwegen om te doen wat ik eerder adviseerde: oude kit in de naad verwijderen en opnieuw kitten en alle geboorde gaatjes in het polyester dichtzetten met ingedikte epoxy.

Als je de boot zonder al te veel verlies aan geld weer kwijt kunt, kan dat ook. Jij weet wat je ervoor betaalt hebt en na een eerlijk verhaal aan de potentiële koper is de vraag wat die ervoor wil betalen. Afhankelijk van de staat van zeilen, mast (aluminium of hout?) en bijbehorende motor praten we mogelijk meer over honderden, dan over duizenden euro's. Het is een vrij vroege Victoire 22, waarschijnlijk uit de jaren '60 en nu dus tenminste 52 jaar oud. Staat er nog een serienummer en jaartal op het plaatje in de kuip?

Aan de andere kant: ook in deze toestand kun je met wat klein herstelwerk nog wel een paar seizoenen met de boot zeilen. Die kiel valt er echt niet zomaar af. Als de boot na 4 - 5 jaar volledig wordt afgeschreven, heb je er misschien nog steeds een goede boot aan gehad..
Afschrijven puur op basis van de leeftijd doet deze boot niet meer. Je kunt altijd nog dingen (zeilen, motor, mast en tuigage) los verkopen.
Laatst bewerkt: 17 okt 2022 12:10 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 17 okt 2022 14:44 #1430671

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
@jetvangent:
Plaats eens een foto van die kielbouten, onder het vloertje in de hut.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.262 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl