Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Victoire 22 "Penny Lane"

Victoire 22 "Penny Lane" 04 feb 2021 00:26 #1250277

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1336
Na een klein jaar van meelezen en af en toe korte vragen stellen nu dan toch maar mijn eigen topic!

Welkom aan boord van mijn Victoire 22 'Penny Lane'.
Ik ben Daan, 23, woonachtig te Utrecht en studerende voor programmeur.

Ik kocht dit scheepje in augustus van 2019 voor 400 euro zonder buitenboordmotor. Een oude Suzuki 2 takt werd ingebouwd in de bun, en hup, op vakantie naar Zeeland ging ik.

Nu is het 2.5 jaar later: de romp en onderwaterschip zijn geschilderd, een Honda 5pk 4-takt hangt in de bun, een houten stootlijst is gemaakt, een marifoon hangt, en ik ben heel tevreden.
Toch is er ieder jaar wel weer iets wat ik wil veranderen. Volgens mij is dat nog wel het grootste aandeel in het 'koop een boot, werk je dood' verhaal.

Over die verandering wil ik graag af en toe vertellen, in de hoop dat jullie mij kunnen adviseren of genieten van mijn (mis-)lukkingen.

Een kort overzicht tot nu deze zomer:

Aanschaf in Vinkeveen


Schuur-, schilderwerk en stootrand




Tochtjes
Op de Lek


Geen mooie foto, maar bij de sluis Enkhuizen
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Laatst bewerkt: 04 feb 2021 00:31 door daan1508.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 04 feb 2021 00:38 #1250278

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1336
Eerste klusje van deze winter: de kiel.

Ik heb bij Penny Lane helaas geen typeplaatje meer. Dat betekent ook dat ik het bouwnummer en dus bouwjaar niet weet. Toch weet ik, doordat de boot geen ankerkuil heeft, maar wel een aluminium mast en giek, en geen laat-type bulbkiel heeft, dat de boot waarschijnlijk van 1969 is.

Rondvarend met een boot van 52 jaar oud, zonder te weten hoe het met de kiel-draadeinden is, was reden om het spul eens uit elkaar te halen.

De kiel blijkt een polyester bak. In die bak zijn draadeinden gestoken (door een polyester deksel) en toen door de gaten met beton gevuld. Bij demontage zat het polyester deksel een beetje los aan de randen. Dat heb ik met epoxy weer geplakt en met kit weer netjes aan de boot gebout.

De draadeinden blijken in bijna perfecte draad doordat ze met hennep omwikkeld waren en in het vet gezet. De moeren waren wat minder netjes. Die zijn vervangen. Leuk weetje: de moeren zijn 1/2" en 3/4" BSW (British Standard Whitworth). Duurde even voordat ik dat uitgevonden had.




Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 04 feb 2021 00:46 #1250279

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1336
Work in progress: opknappen keuken

Een Victoire 22 heeft oorspronkelijk een gegalvaniseerde stalen watertank in het bakboorddeel van de kajuit onder het gangbord. Aan de onderkant van deze tank zit een pijp gelast met daaraan een kraan. Vullen van de tank gaat door een opening in het gangboord direct boven de tank.

Toen ik de boot kreeg en water in de tank deed, kreeg ik direct natte voeten. De tank was lek.
De tank ligt sindsdien in de garage om 3 redenen: ik wilde graag de week er na op vakantie, zo'n tank is moeilijk schoon te houden, en real-estate is nou niet echt een premium in een bootje van 6 meter 60.

Als tussenoplossing had ik altijd 2 waterjerrycans bij me.
Die waterjerrycans stonden op dezelfde plek als de tank had gezeten. Dat was niet onhandig: ze stroomden direct uit in de bak en waren makkelijk te vullen. Maar: ze druppelden wel eens wat. Dat, gecombineerd met een lekkend patrijspoort (intussen opgelost!), maakte dat het aanrechtblad behoorlijk gedelamineerd was.

Tijd voor een grondige aanpak dus:
Ik wilde op de plek van de jerrycans/tank liever een kastje, en dan een tank onder de kooi in de punt.

Nu al gemaakt:
-nieuw aanrechtblad van betonply
-kastje
-wasbakje verzonken in het aanrechtblad en een afdekplaatje voor meer keukenruimte (en je kunt vuile afwas uit het zicht opbergen haha!)
-uitloop met schakelaar

Wat nog komt:
-2 waterjerrycans met beugel onder de kooi met daarin dompelpompje (uit caravan) geschakeld door de uitloop
-dingetje zodat de kastdeur niet vanzelf ter aarde valt als je het loslaat

P.S. Vaardigheden in hout, niet mijn sterkste kant. Ik had het eigenlijk wel graag netter gezien. Maar ach: het gaat werken en daar ben ik tevreden mee!

Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 04 feb 2021 01:05 #1250280

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1336
Work in progress: betere bediening van de motor

In de bun van mijn Victoire staat een Honda BF50. Dat klinkt een beetje als een 50pk buitenboordmotor (dat dacht een dealer laatst echt toen ik belde....) maar is de voorloper van de bekende grijze Honda BF5. Een 5pk 4-takt dus. Mijn motor is uit 1986. Hoe ik daar aan kom, lang verhaal kort: (voor weinig geld) samen gekocht met een Centaur die mijn zusje nu bezit.

Ik ben met de motor heel blij: verbruik is minder dan 1 L/u, echt weinig geluid met het bunluik dicht en tegen de wind in nog altijd rompsnelheid bij vol gas. Niks te klagen dus.

De Honda staat sinds het eind van mijn eerste zomer met de boot in de bun. Ik had tot voor kort een plastic afstandsbediening in de kuip. Het schakelen van de keerkoppeling met een (veel te lange) morsekabel, het gasgeven met een Bowdenkabel.



Die plastic handel is bedoeld voor een speedboat en op een zeilboot onhandig:
-bediening van het gas in de vrij kan door de hendel van de kast af te trekken (moeilijk met 1 hand)
-bij inschakelen voor/achteruit moet je een palletje intrekken (ook moeilijk met 1 hand)
-de kabels lopen door de kuip
Ik heb nu een ouderwetse morse hendel gekocht. Daarvan later plaatje (zit nog niet in de boot).

Het schakelen ging bovendien ook heel zwaar. Ik ben gaan uitzoeken waardoor dat kwam.
Al gauw kwam ik er achter dat het schakelen op de bbm zelf zwaar gaat.

Dat blijkt een typekwaal bij deze motoren: het asje waar de hendel aan zit die je op de bbm bedient om te schakelen, eindigt in de holte van het staartstuk waar ook de uitlaatgassen en de aandrijfas doorheenlopen. In die holte hoopt zich vocht en roet op.

En ook bij mij dus. Er zat dus niks anders op: powerhead van het staarstuk demonteren. Dat is nu gebeurt en het asje gaat weer vrij. Nu eerst aandacht besteden aan een tentamen. Vrijdag gaat alles weer in elkaar.


Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 04 feb 2021 06:53 #1250286

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 823
Wat een feest om over je schouder mee te mogen kijken met het klussen en het bijbehorende plezier! (met name wanneer het dan gelukt is natuurlijk)
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Laatst bewerkt: 04 feb 2021 06:53 door Olav.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 04 feb 2021 10:16 #1250354

Dag Daan,
Mooi project !
Bij de Victoire club vindt je veel info over je boot (tekeningen enz...)
Succès nog
Gr Marc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 04 feb 2021 10:48 #1250363

Goed bezig :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 04 feb 2021 11:55 #1250399

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Echt vet leuk. Mijn eerste bootje was ook een victorie 22. Sindsdien kijk ik er altijd nog verliefd naar.
Deze had ik toen ook helemaal aangepakt en uiteindelijk schutevaerrace en 24 uursen mee gevaren.
Superding!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 04 feb 2021 12:54 #1250423

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1336
Dank voor alle leuke reacties! Ik beleef er heel veel plezier aan om het werk te doen, en om te zeilen natuurlijk!!
De tekeningen van de Victoire-club heb ik uitgebreid bestudeerd. Afgelopen week heb ik 'm zelfs op de muur geprojecteerd en mijn vriendin heeft het overgeschilderd.

Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 04 feb 2021 13:29 #1250438

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Leuk om te lezen en heerlijk dat een jong iemand zoveel plezier uit zeilen haalt. Het enthousiasme is aanstekelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 04 feb 2021 13:41 #1250441

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
Veel plezier met de V22 met alle avonturen die je ermee gaat beleven. Ik heb ook nog altijd leuke herinneringen aan de V22. Prima bootje voor de Nederlandse wateren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 04 feb 2021 16:27 #1250482

Heerlijk om te lezen, hou dat enthousiasme vol! Johan
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 04 feb 2021 18:03 #1250520

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Welkom! Je pakt dingen goed aan.

Leuke naam, Penny Lane.
Veel plezier met zeilen en opknappen toegewenst!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 04 feb 2021 19:01 #1250544

  • Jbr251
  • Jbr251's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 133
En veel verder. Zie YouTube filmpjes van schemer naar Zweden. Zelf ook naar Denemarken en Zweden gevaren. Lekker bootje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 04 feb 2021 20:05 #1250569

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1336
Hartstikke bedankt voor alle leuke aanmoedigingen! Het inspireert me!

Dat ik veel plezier aan varen en zeilen beleef, zit er al van jongs-af-aan in. Mijn vader had toen ik geboren werd een Luxe Motor van 25 meter met een Brons 3cilinder. Kort na mijn geboorte kocht hij een stalen Hoogaars van 10 meter, en die heeft hij nog steeds. Daar heb ik menig vakantie op doorgebracht.

Ik ben net thuis van het tentamen. Het is goed verlopen. Nu kan ik me even volledig storten op het weer in elkaar zetten van de motor.
Ik ga morgen eerst met de buitenboordmotor zonder powerhead naar de boot, en dan monteer ik de nieuwe gas-keerkoppelingshendel.

Dan ga ik zaterdag de motor weer in elkaar zetten. Het is dan koud en guur buiten, dus een goede dag om binnen te werken.

Verhaal en plaatjes volgen, uiteraard!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 04 feb 2021 20:48 #1250592

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Zijn leuke bootjes die!
En ook geschikt voor zee!
Mooi werk, veel plezier.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 05 feb 2021 22:05 #1250930

Ziet er allemaal goed uit, Daan. Ga zo door.
Motor is natuurlijk best belangrijk op de Lek, maar zorg vooral dat ze klaar is voor de Zomeravondregatta....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 08 feb 2021 22:08 #1251983

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1336
Dankjewel Marcel1 Om Bert's raad op te volgen: schuren, schuren schuren. Dit jaar krijgt het onderwaterschip wel antifouling, maar verder niet. De Regatta doe ik vast wel weer wat aan mee.
Heb ik het goed onthouden, was jij bezig met de anodering van je saildrive? Of was dat iemand anders in de haven?
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 08 feb 2021 22:24 #1251987

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1336
Buitenboordmotor opknapbeurt en bediening

De motor in mijn boot is een Honda 4-takt waar ik eerder al over schreef. De motor is uit 1986 en dus 35 jaar oud, maar wel in goede staat. Ik poog om de motor zo veel mogelijk in de bun in te bouwen alsof het een inboard is. Daarvoor heb ik al gemaakt:
-gat door het kuipschot voor starten dmv startkoord direct in de kuip,
-stopknop in de kuip
-afstandsbediening in de kuip (die wordt straks herzien)

Ik hoef dus alleen maar 's ochtends bij koude start het bunluik te openen om de ontluchting van de tank open te doen, benzine met de knijpbal op te pompen en de choke-knop een stukje uit te trekken. Dan start ik de motor met het koord en druk ik de choke-knop weer terug. Dan gaat het luik dicht en hoeft dat de rest van de dag niet meer open, behalve om de ontluchting dicht te doen aan het einde van de dag.

De motor is uit elkaar gehaald op maandag omdat het schakelen zwaar ging. Ook heb ik een andere afstandsbedieningshendel gekocht die ingebouwd gaat worden.

Goed, daar ging ik dan op vrijdag. De Honda buitenboordmotor lag nog uit elkaar. Ik nam de staart (waar het schakelasje in steekt) mee naar de boot, samen met de nieuwe hendel en gereedschap.

Ondanks dat dit een kleine 5pk is, kun je voor deze buitenboord een setje kopen om afstandsbediening aan te sluiten (dat setje is overigens ook nog wel te betalen). Dat heb ik niet gedaan, omdat de motor bij mij in de bun zit, en vrij dicht bij het schot naar de kuip. Daarom moet de aansluiting van de bediening aan een specifiek takenpakket voldoen. Dat gaat vooral over het volgende:
-sturen niet benodigd/wenselijk
-gasgeven kan niet gebeuren met een normale morsekabel: de bochten die je moet maken om daar te komen zijn te krap voor een morsekabel
-de morsekabel voor het schakelen moet onder de meest gunstigste hoek zitten

Daarom heb ik jaren geleden een eigen beugel gemaakt. Die voldeed nog niet echt. Dat heb ik vrijdag overgedaan. Hier wat plaatjes van montage van de kabel en de beugel en de hendel in de boot. Ook zie je het zagen van het gat voor de hendel. Het schakelen gaat weer heel soepel en ik ben tevreden.






En dan ook een filmpje van het geheel in actie:


Het gasgeven gaat nog aangesloten worden. Dat gaat dmv een gewone Bowdenkabel zoals ook het gas van een auto bediend wordt.


Zaterdag heb ik de buitenboordmotor in elkaar gestoken. Ik heb ditmaal weggelaten: de 'tiller' waarmee je normaalgesproken gas geeft, stuurt, en de motor stopt. Hier is een video van het proefdraaien. De kap is van de motor af, omdat ik thuis dus geen manier van gasgeven heb, behalve door direct de gasklep op de carburateur te bedienen.



Conclusie: het gasgeven moet nog even aangesloten worden, maar dat is alleen een kwestie van een kabel op lengte slijpen en in de boot steken. Verder is alles voor elkaar!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Laatst bewerkt: 08 feb 2021 22:28 door daan1508.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 09 feb 2021 07:50 #1252010

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Lekker bezig hoor! Een plezier om te lezen.

Kleine tip, als dat nog kan.

Je hebt een klepje gemaakt in je kombuis met de scharnieren aan de bovenkant zo te zien. Dat maakt dat het klepje helemaal open moet en je dan alsnog met je arm onder het klepje door moet om iets te pakken. Als je de scharnieren onder hebt gaat het klepje van boven open (duh) maar als bijvangst zie je beter wat je pakt en kan je er makkelijker bij.

Een schuifdeurtje (als dat kan hoor) heeft als voordeel dat je geen last hebt van spulletjes op je aanrecht omdat het klepje er eerst overheen moet.

Motorbediening buiten is heel fijn. Onze eerste boot had ook een BBM in de bun met morsehendel buiten. Ideaal!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 11 feb 2021 19:19 #1252739

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1336
Ah, een schuifdeurtje is nog wel een idee! Maakt de opening wel de helft, natuurlijk.
Tijd zal leren hoe dit in de praktijk werkt! Dank voor je suggestie!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 15 feb 2021 16:32 #1253758

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1336
Zondag weer aan de boot gewerkt: de motor hangt er weer in en het gasgeven is nu ook aangesloten.
Ik moest een behoorlijke laag ijs wegbikken hahaha.

Alleen, vergeten ploatjies te maken :(.
Naja. Ik denk er over om volgende week te water proberen te gaan!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 16 okt 2022 06:30 #1430284

Zijn er nog meer mensen met een Victoire 22 met een betonnen kiel? Gisteren mijne uit het water gehaald en blijkt dat er water tussen de kiel en de bak zit, vandaag ga ik uitzoeken of de kiel beton is of gietijzer. Als er mensen zijn met suggesties hoor ik het graag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 16 okt 2022 06:52 #1430288

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
jetvangent schreef :
Zijn er nog meer mensen met een Victoire 22 met een betonnen kiel? Gisteren mijne uit het water gehaald en blijkt dat er water tussen de kiel en de bak zit, vandaag ga ik uitzoeken of de kiel beton is of gietijzer. Als er mensen zijn met suggesties hoor ik het graag.

Hoe kom je aan het idee dat de kiel van een Victoire 22 van beton is, Jet?

Ik heb er zelf 23 jaar één gehad en het is gewoon gietijzer. Althans, bij het latere type.

Wat bedoel je hier precies met "de bak"?
De eerste Victoire 22's hadden een gedeeltelijk aangelamineerde kiel, waarbij er tussen het gietijzer en de romp nog een polyester deel zat, dat vloeiend in de romp overging. De tekening zoals die in 'De Zeilsport' van Loeff staat, toont die vroege uitvoering.
Is dat de uitvoering die jij hebt? Die versie ken ik niet goed. Het ballastdeel zou inderdaad beton kunnen zijn. Lijkt me echter niet logisch, omdat beton qua soortelijke massa veel lichter is dan gietijzer. Scheelt een factor 3.

Zie je water aan de binnenkant, ter plaatse van de kiel? Dan lekken de bouten waarmee het ballastdeel aan het polyester is bevestigd. Maak eventueel even een foto van de situatie; dat maakt adviseren altijd makkelijker.

De latere V22's hadden een kiel die geheel van gietijzer was en die direct op de romp was gebout.

Aanvulling: Ik heb even teruggebladerd in dit draadje o.a. naar deze pots:
zeilersforum.nl/index.php/foru...2-penny-lane#1250278

Ik vermoed dat dit de situatie is waar je over schrijft.
De enige adequate oplossing, als er sprake is van lekkage langs die kielbouten, lijkt me: kiel losmaken en scheiden van de boot, die bovenkant van de kiel opnieuw dik in de kit zetten (Sikaflex o.i.d.) en opnieuw monteren. Kun je meteen de conditie van de bouten controleren en indien nodige vervangen.
Laatst bewerkt: 16 okt 2022 07:01 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victoire 22 "Penny Lane" 16 okt 2022 08:14 #1430316

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1336
Ter verduidelijking: mijn kiel was inderdaad zo'n polyesterbak met beton er in. Maar onderin die bak, tussen het beton, zat natuurlijk gewoon ijzer (schroot).
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Laatst bewerkt: 16 okt 2022 08:14 door daan1508.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.348 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl