Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 20 okt 2021 08:38 #1333914

Beste lezers,

Hieronder neem ik jullie mee op avontuur, het avontuur van een zeilboot kopen, zeilen, en onderhouden.

Begin:
In juni 2021 heb ik een prachtige oude Sturgeon Class 22 (feet) uit 1972 gekocht, nummer: 291.
Gekocht van een ouder stel uit Den-Haag die deze zeilboot 36 jaar heeft gehad!
Het is een van de eerste reeks voorzien van afgeschermd toilet, wasbak, 150L watertank onder het bed in de boeg.





De aanschaf:
Deze zeilboot heb ik eigenlijk zonder enige zeil-kennis aangeschaft, ik ben enigsinds technisch onderlegd met een goeie portie gezond verstand. Via facetime heb ik een boten-vriend mee laten kijken naar de staat, we zijn samen 1uur lang door de gehele boot 'gewandeld'. Van A tot Z, motortje, luiken, elektra, alles was netjes

2 belangrijke tips heb ik meegekregen :woohoo: :
1) Mijn vriend zegt: "Trek de planken van de bodem eens omhoog, zodat je richting de kiel kijkt. Als het een goede boot is, staat hier nog wat water in, dan weetje namelijk zeker dat de boot niet lek is! Anders was het allang weggelopen." > Verdomd, daar stond nog een klein laagje water in. :laugh:

2) Osmose, als je een polyester boot gaat kopen, moet je super goed opletten dat er geen 'ROT (lees roest)' inzit. Osmose is killing, dus goed de gehele body bekijken van binnen en buiten.











De aflevering, 3 uur later:silly: :

Kort na het uur bezichtigen, kwamen we tot een deal, mijn bod inclusief voorwaarden vanaflevering in de Jachthaven Naarden is geaccepteert. Ik heb moeten vertrouwen op deze 'handelaar' dat de boot 'nagenoeg compleet' was, dat is natuurlijk een ruim begrip! Maar op vertrouwen en een portie geluk de zeilboot in de kraan laten hangen. De haven heeft een mast service, dus daar hebben we later ook gebruik van gemaakt.


De aankomst:



De aankomst:




De Sturgeon voor 't eerst sinds 2019 weer in het water!




De mast servcie van de jachthaven:




De heren waren uitermate te spreken over de staat van de boot, en ja, na kort inventariseren was er 1 onderdeel niet in orde: Het vlaggetje bovenin de mast.


Ook hebben de heren het rolfok gecontroleerd en netjes geplaatst. Nogmaals, lof voor deze mannen met de kennis:





Daarna was het aan ons, de profs moesten door naar de volgende klus, en dan heb je opeens een zeilboot in het water! WAT NU?! :blink: :ohmy: > We hebben direct de zeilen getest!







Kort daarna, een hele blije partner! :laugh:







Nu ik deze zomer voor het eerst heb leren zeilen, en de zeilboot goed heb leren kennen, wil ik de zeilboot deze winter onderhanden nemen.

Vrij recent is er op zeilwereld.nl een ontzettend leuk stukje geschreven over de boot:
www.zeilwereld.nl/toerzeilen/c...mers-in-de-spotlight


Ik heb 'n lijst samengesteld wat ik graag qua onderhoud wil uitvoeren deze winter, daarin zal ik ook weer foto's maken en jullie updaten met de gang van zaken:

- De blankelak laat los op het aanwezige houtwerk.
- Voordat ik de 8PK aanslingerde heb ik 'm uitvoerig gecontroleerd, het laatste beurtje dateert uit 2019, olie was netjes,
De impellor werkte goed, carburatie stotterde wat, na een korte spoeling deed deze het weer beter.
Deze winter neem ik het motortje geheel onderhanden.
- De houten luiken (tevens zittingen) gaan worden voorzien van nieuwe blanke bootlak
- De houten lijsten om de gehele zeilboot gaan voor 't eerst in de lak
- De antifouling ga ik compleet opschuren en vernieuwen
- De witte lak op de romp ga ik opnieuw aanbrengen, de vorie eigenaar heeft toch wat oneffenheden achtergelaten.
- Mogelijk het volledige dek opnieuw witten > geen prior.
- Wellicht nog wat ledverlichting in de kajuit plaatsen, boegbed is erg donker s'avonds.
- Anker lichtrepareren boven op de mast. (Draden lopen al door de mast)
- Als 'r nog budget over is wil ik graag een inklapbare motorsteun, want mijne is 'star' en in de service stand sleept de motor toch nog door het water, tijdens het zeilen.


Ik ben recent begonnen aan de houten lijsten:





De rest gaat binnenkort volgen, de boot gaat 6 maandjes op de kant staan waarin ik rustig aan alles onderhanden ga nemen (voor zover het budget reikt).

Dit was 'm dan! Tot snel.
Cyriel
Laatst bewerkt: 20 okt 2021 08:42 door Magnetron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 20 okt 2021 08:44 #1333916

Zo, hierbij nog de laatste foto's van het interieur hoe het er nu bijstaat. Voorlopig blijft dit zo, we hebben een offerte opgevraagd voor matrassen op maat. Ik viel even achterover bij een prijs van €1100 incl. BTW. Dat laten we lekker voorlopig zo. :sick: :huh: :laugh:







Tot snel, als het klussen begint!

Reacties zijn altijd welkom, ook al is het maar om wat extra motivatie voor dit project te creëren :laugh: :laugh: :laugh: .
Laatst bewerkt: 20 okt 2021 08:55 door Magnetron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 22 okt 2021 08:32 #1334338

Zo, in kader van 'doorpakken' is de Silverwind onderweg naar zijn winterstalling.
Het uitkranen, afspuiten, en algehele controle van het onderwaterschip is altijd fijn om zelf te mogen meemaken.

Klaar voor de kraan:




Het kranen is begonnen:




Het viel mij erg mee hoe het onderwaterschip erbij stond, ik wist natuurlijk dat ik de antifouling moest doen voordat hij het water inging (juni). Toch de keuze gemaakt om het deze winter pas te doen.
Al met al, zag er erg netjes uit!



Tevens kreeg ik hier een erg goede tip van de havenmeester:
De antifouling zit eigenlijk te laag, dat kun je duidelijk zien doordat de 'aanslag' zich op de blauwe verfstreep bevind. Dat is dus eigenlijk de streep die de waterlijn moet aangeven, die streep mag precies 1 streeplengte omhoog.





Ik zie hier dat mijn roer wat aandacht betreft, wat algen en dikkere lagen verf zijn hier aanwezig, en ik zie dat hier dus meer aanvast zit dan nodig is, dus deze nemen we zeker onderhanden.




Voor de gene die 't leuk vinden, kijk even mee naar het onderwaterschip:

Laatst bewerkt: 22 okt 2021 08:34 door Magnetron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 22 okt 2021 08:52 #1334344

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1292
Leuk schip! Ziet er zo op het oog ook netjes uit.
Oorspronkelijk heeft er een binnenboordmotor in gezeten zie ik, die is er helemaal uit of is alleen de schroef er af?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 22 okt 2021 09:00 #1334349

HotSnail schreef :
Leuk schip! Ziet er zo op het oog ook netjes uit.
Oorspronkelijk heeft er een binnenboordmotor in gezeten zie ik, die is er helemaal uit of is alleen de schroef er af?

Dank! Origineel ligt er een tweetakt benzine - binnenboordmotor in. Het vorige stel heeft deze laten verwijderen (eind jaren 90).

Ik zou er wel graag een dieseltje inhangen, maar ik moet daar nog eens uitgebreid onderzoek naar doen. Voor nu dus de 8PK 2 cilinder Yamaha -4 takt een onderhoudsbeurt geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 22 okt 2021 10:51 #1334363

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1292
Als je er er mettertijd toch wat nieuws in doet zou ik ook kijken naar een elektromotor, heeft voor de meeste scenario's denk ik afdoende bekijk en is een stuk rustiger en wat compacter in inbouw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 22 okt 2021 12:17 #1334380

Blijven mooie kleine bootjes, veel plezier ermee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 22 okt 2021 14:55 #1334427

Die yamaha is wel een fijn motortje hoor. Inboards stinken altijd wat en in een klein bootje kan dat behoorlijk penetrant zijn.

Ze ziet er verder fraai en fris uit!
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Laatst bewerkt: 22 okt 2021 14:56 door Only Fools Rush in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 26 okt 2021 10:24 #1335255

HotSnail schreef :
Als je er er mettertijd toch wat nieuws in doet zou ik ook kijken naar een elektromotor, heeft voor de meeste scenario's denk ik afdoende bekijk en is een stuk rustiger en wat compacter in inbouw.
Ja, goed punt maar zo ver gaat 't niet komen. Soms zie je dieseltjes voor 200 tot 700 voorbij komen, met werk. Dat kan nog wel. Maar 4/7K voor elektrisch, dat wordt 'm niet. (voor mij).


Noorman Txl schreef :
Blijven mooie kleine bootjes, veel plezier ermee
Bedankt, gaat goedkomen.


Only Fools Rush in schreef :
Die yamaha is wel een fijn motortje hoor. Inboards stinken altijd wat en in een klein bootje kan dat behoorlijk penetrant zijn.
Ze ziet er verder fraai en fris uit!

Yes, heel fijn motortje, daar heb je eigenlijk wel een goed punt, ik heb nog geen ervaring met Inboards, maar dat is een minpunt zeg.

Deze 8pk bevalt uitstekend, dus ik ga die zeker weer klaarmaken binnenkort.
Wat betreft de steun; Die wil ik wel graag aanpassen, in stand 2 blijft de schroef alsnog in 't water, dus hij stuurt altijd mee tijdens het zeilen (stuuw), erg vervelend.
Laatst bewerkt: 26 okt 2021 10:27 door Magnetron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 27 okt 2021 18:24 #1335661

  • Sturgie
  • Sturgie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73



Hier wat impressies van mijn Sturgeon uit 1964 met bouwnummer 112. Je kan er ook mee droogvallen zoals je ziet. Ik heb een volledige refit uitgevoerd dus mocht je wat willen weten ….

Goede vaart!






Laatst bewerkt: 27 okt 2021 18:27 door Sturgie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 28 okt 2021 07:17 #1335716

Het blijven prachtige bootjes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 28 okt 2021 10:33 #1335763

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
Ik ga stilletjes volgen. Altijd leuk, een bootje op leeftijd dat veel liefde krijgt. Zulke sympathieke scheepjes zijn het.
Veel plezier met opknappen en vooral varen!
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 28 okt 2021 20:48 #1335882

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3229
Ik kan niet zien hoe het met je antifouling staat van de fotos en ik weet niet of je al begonnen bent met krabben / schuren. Maar toch een tip: als je antifouling het nog "doet" (lees: je krijgt geen aangroei), lekker laten zitten! Vaak duurt het wel een a twee jaar voordat het echt slechter wordt, en ondertussen slijt er vanzelf meer af. minder werk voor jou!

Antifouling krabben en schuren is rotwerk, en het nieuwe spul wat toegestaan is werkt over het algemeen slechter dan wat er nog op zit. Kijk dus uit voordat je zomaar oude maar goede lagen weghaalt!

Mooi glad maken kan altijd nog nadat het spul zijn functie heeft verloren.
Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 29 okt 2021 16:52 #1336029

  • gURBe
  • gURBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 276
Magnetron schreef :
HotSnail schreef :
Leuk schip! Ziet er zo op het oog ook netjes uit.
Oorspronkelijk heeft er een binnenboordmotor in gezeten zie ik, die is er helemaal uit of is alleen de schroef er af?

Dank! Origineel ligt er een tweetakt benzine - binnenboordmotor in. Het vorige stel heeft deze laten verwijderen (eind jaren 90).

Ik zou er wel graag een dieseltje inhangen, maar ik moet daar nog eens uitgebreid onderzoek naar doen. Voor nu dus de 8PK 2 cilinder Yamaha -4 takt een onderhoudsbeurt geven.

Ik had een Yanmar 1GM10 (9pk) in mijn Sturgeon liggen, past qua afmetingen en vermogen heel goed bij deze boot. Je moet voor een goede gebruikte natuurlijk wel een investering doen en je moet dan nog rekening houden met de aanschaf van de nodige 'randapparatuur'.
En een flinke klus met inbouwen.
Sailing: The most expensive way to get somewhere for free
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 31 okt 2021 12:01 #1336428

gURBe schreef :

Ik had een Yanmar 1GM10 (9pk) in mijn Sturgeon liggen, past qua afmetingen en vermogen heel goed bij deze boot. Je moet voor een goede gebruikte natuurlijk wel een investering doen en je moet dan nog rekening houden met de aanschaf van de nodige 'randapparatuur'.
En een flinke klus met inbouwen.

Ah, oké, mooi motortje! Je hebt gelijk, wellicht laat ik dat motortje wel achterwegen! de buitenboord is ook super fijn, en dus een stuk minder stank. B)

Mi Dushi schreef :
Ik ga stilletjes volgen. Altijd leuk, een bootje op leeftijd dat veel liefde krijgt. Zulke sympathieke scheepjes zijn het.
Veel plezier met opknappen en vooral varen!

Helemaal goed Mi Dushi, leuk om te horen! :laugh:

redshift schreef :
Ik kan niet zien hoe het met je antifouling staat van de foto's en ik weet niet of je al begonnen bent met krabben / schuren. Maar toch een tip: als je antifouling het nog "doet" (lees: je krijgt geen aangroei), lekker laten zitten! Vaak duurt het wel een a twee jaar voordat het echt slechter wordt, en ondertussen slijt er vanzelf meer af. minder werk voor jou!

Antifouling krabben en schuren is rotwerk, en het nieuwe spul wat toegestaan is werkt over het algemeen slechter dan wat er nog op zit. Kijk dus uit voordat je zomaar oude maar goede lagen weghaalt!

Mooi glad maken kan altijd nog nadat het spul zijn functie heeft verloren.
Succes!

Dank voor je bericht! Deze antifouling dateert uit 2019, ik weet niet precies hoeveel water het gezien heeft, aangroei was er amper, maar ik maak 't netjes blauw, staat ook mooier dan zwart, en dan weet ik dat 't 100% in orde is. :silly: daar houd ik van. Tevens kan het nooit kwaad om te doen, omdat ik droom van een grotere kajuit, dus het voegt ook waarde toe mocht ik ooit de kans krijgen te upgraden. :silly: :silly: :laugh:
Laatst bewerkt: 31 okt 2021 12:07 door Magnetron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 31 okt 2021 12:15 #1336434

Zo, vandaag de buitenboord motor losgekoppeld, meegenomen naar de garage, en op de bok gezet.
Grote revisie kit besteld, om zo het volgende te doen:

- Staartolie
- Motorolie
- Bougies
- Waterpomp revisie kit
- Impeller kit
- Carburateur revisie kit
- Inlaat rubbers
- Benzine filter

Met een totaal van €162,-, ik geef jullie hier inzage in, omdat ik om mij heen zie dat veel mensen dit soort dingen uitbesteden terwijl het echt prima zelf te doen is, dus binnenkort zal ik foto's maken van het proces :laugh: :laugh:











Voor de oplettende kijker, ze hebben de verkeerde anode (bij schroef) geleverd, de juiste wordt opgestuurd.

Motoren waar deze set op past:
F6 A/B (2000-09)
F8 C (2000+)
F8F (2015+)
F9.9F (2008-12)
F9.9J (2013+)

Origineel nummers mogelijk interessant voor mensen die ook zo'n Yamaha 8PK 4takt motortje hebben:
Bestelnummer: RECKITF6A
  • 2x Bougie: NGKBR6HS-10
  • Anode: PAF4-04070003
  • Benzine Filter: REC68T-24251-00
  • 2x Pakking: REC90430-08020
  • Anode: CM68T-45251-00A
  • Splitpen: REC91490-30025
  • Waterpomp kit: REC68T-W0078-00
  • 2x Veer: PAF4-04000030
  • O-Ring: PAJASOF40431-025
  • 0-Ring: PAGB/T3452.1-13X2
  • Washer: REC09168-12017
  • Yamaha Yamalube Staartolie SAE 90 GL4 250ML of 1L of 20L (YMD- 73010-0T-A3, YMD-73010-10-A3, YMD-73010-20-03)
Laatst bewerkt: 31 okt 2021 12:26 door Magnetron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 31 okt 2021 22:02 #1336595

Toen ik het zo zag staan, dacht ik: "Laat ik toch maar wat doen!".

De BBM in de service positie:



Eens kijken naar de anode, mijn god, die is helemaal weggevreten.


Even de borgclip uit de schroef:


De moer losdraaien, om de schroef uit de spiebanen te tillen:



Lekbak klaarzetten, om de staart olie eruit te laten lopen. Dit is altijd een belangrijk moment, omdat als je een 'kapotte keering hebt' de staartolie helemaal "WIT" uitslaat, en heel drapperig wordt. Omdat ik nog niet weet wat de staat is van deze motor, is dit dus vrij belangrijk omdat ik hierdoor kan inschatten wat het onderhoud verleden is geweest.

Tip: De onderste schroef kun je rustig opendraaien, begint te druppelen, de schroef die daarboven zit, als je die los draait, dan is er geen vacuüm meer, en stort ALLE olie er in één keer uit.




Tweede schroef:



De olie ziet er echt als NIEUW uit, bij mij ongeveer 80 draaiuren gemaakt, dus heel blij zo'n heldere goeie oliekleur aan te treffen:




Nieuwe pakkingen voor de staart olie schroeven:



Goed om te weten? Hoe weet ik of er genoeg olie inzit?
> Dit weetje doordat je onderaan vult, en 2 tubes staartolie (bak olie) erin leeg perst, totdat het in 't bovenste gat eruit komt stromen. Dan eerst boven dicht om vacuüm te creëren. en daarna onder dicht! (Niet andersom, anders loopt het er zo weer uit!).



laatste schroef:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 01 nov 2021 07:46 #1336625

Sturgie schreef :
Hier wat impressies van mijn Sturgeon uit 1964 met bouwnummer 112. Je kan er ook mee droogvallen zoals je ziet. Ik heb een volledige refit uitgevoerd dus mocht je wat willen weten ….
Goede vaart!

Trouwens, bedankt voor je leuke reactie, erg tof om een andere Sturgeon te zien. Zodra ik vragen heb meld ik mij. :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 26 nov 2021 16:54 #1344721

Zo, weer een stapje verder in het onderhoud van de 8PK 4takt motor.
Het staartstuk onderhanden genomen, losgemaakt van het been. Ben ik blij dat ik dit doe, want kom toch aardig wat slijtage tegen, heel fijn om dit even goed op te schonen en te vernieuwen:


Hier het staartstuk losgemaakt, het is super simpel, maar heel belangrijk dat je de versnelling eerst in de achteruit zet, zodat de moer die verbinding maakt met de schakelstang naar boven, vrijkomt. (niet te zien op deze foto):



Het been los op tafel, hier zie je dus direct je water kanalen, en aanslag / vervuiling op het huis van de impeller en binnenkant staartstuk:




Even de schroefjes van het impellerhuis losmaken, en dan kom je al vrij snel direct bij de impeller. Hier zit een 'nokje' in, zodat hij niet kan gaan rondspinnen om zijn as heen, daardoor zit het heel goed vast, dus je moet rustig met een schroevendraaier beweging gaan maken (wrikkend) omhoog, zodat er stukje bij beetje speling tussen de plaat en schroevendraaier komt, tot dat hij eraf kan schuiven.

Als aller eerst valt mij op dat de impellor ontzettend droog is, en haarscheurtjes heeft... Hooooogste tijd voor vervanging!:




Daarna heb ik de pakkingplaat eraf gehaald, om de verdere staat van het water kanaal te kunnen beoordelen en kan uitspuiten met perslucht. Bizarre wat ik daaronder heb gevonden, staat ook op de foto, 2 flinke schelpen, die heel veel koelwater blokkeerde, ik heb ook een tijdje gevaren zonder koelstraal, omdat er stukjes schelp in mijn water kanaal zat (de straal aan de buitenboordmotor buitenkant).
Nu zie ik hoe dit heeft kunnen gebeuren, ondanks dat er filters zitten onderaan de staart, is er denk ik leven 'gegroeid' binnen in het staartstuk, dit had echt een flinke impact op de waterdoorstroom, en verklaarde dus ook de 'heet geworden' impellor, olie kleur op de impellor (hitte) en droogte scheurtjes.



Zie de verschillen:




Alles weer netjes schoon gemaakt (inwendig) en nu de nieuwe pakkingplaat ertussen:




Carburateur ook even uit elkaar, omdat ik merkte dat hij tijdens 't varen meer gaan bokken was. Het hele been trilt dan te veel, en lijkt alsof die op 1 pit loopt, beetje dat idee, maar dat was niet het geval. Dat heb ik varend opgelost door de stationair schroef hoger af te stellen, daardoor liep die weer beter.
Ik heb 'n ultrasoon bad, dus zal binnenkort dit carburateurtje daarin doen.




Tevens ook het originele (2005?) benzine filter vervangen, dat zie je doordat het een hoog kwaliteit filter is met messing binnenhuis:



Al met al, rustig aan elke week een klein beetje voortgang!
Laatst bewerkt: 26 nov 2021 16:58 door Magnetron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 05 dec 2021 19:28 #1347559

Zo, vandaag weer een zondag gespendeerd aan extra onderhoud.

Om te beginnen, de klus van afgelopen week afgemaakt:

Anode vervangen, voor de nieuwe:




Daarna de carburateur in de ultrasoon cleaner, en de pakkingen vervangen, sproeiers uitgespoten (perslucht & remreiniger), alle kanalen met perslucht door gespoten, en de nieuwe pakkingen gemonteerd.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 05 dec 2021 19:49 #1347579

Nu is het tijd voor een minder leuke klus, en een vrij ingrijpende klus.... :blink: :ohmy: :ohmy:

De ervaring van afgelopen vaarseizoen heeft uitgewezen dat de motor amper in z'n achteruit schakelde via de console, en dat ik 'm elke keer moest helpen om in z'n achteruit te duwen op de schakelpook. Erg onhandig als je snel wilt handelen om netjes uit of in je box te varen. Nu had ik al 't vermoeden dat de schakelstang niet helemaal goed was afgesteld, maar tijdens het demonteren heb ik iets verkeerd los getikt waardoor de schakelstang NIET meer in z'n neutraal, of achteruit ging. Hierdoor moest ik de gehele versnellingsbak uit elkaar halen, omdat er een: "PLUNGER, SHIFT" uit positie is onder de SHIFT "CAM ASSY" (schakelstang) is geraakt. :angry:

Om het te verduidelijken, heb ik hier een schema officieel Yamaha. Iedereen die niet meer kan schakelen, vooruit, achteruit of neutraal, heeft zeer waarschijnlijk met dit probleem te maken. :S :woohoo: :woohoo:



De nieuwe olie mocht er weer uit. Omdat ik helaas te laat bedacht dat alles er weer uit zou lopen als ik de 'versnellingsbak' zou open maken.




Daarna heb ik de 2 schroefjes uit de 'versnellingsbak afdek kap' gehaald, goed heet gestookt met een verfpistool, rondom erg heet maken zodat het alu uitzet. Ik had al zo'n vermoeden dat dit nog nooit eerder is open geweest, dus 11 jaar verder, is dit natuurlijk een flink avontuur.




Er zitten 2 nodges in de 'staart' waar je 2 schroevendraaiers in kan prikken, en daar moet je rustig op gaan slaan, dat 'rustig' slaan, veranderde nadat ik 1uur lang heb lopen wrikken, heet stoken, kruipolie (geen wd40 maar Penetration oil) > en wederom geen resultaat. Ik ben harder gaan slaan, en daar kwam 0.5mm speling! Eindelijk naa 1.5uur.



Dit is tricky omdat bij teveel spanning, de 'bout gaten' zwak zijn, en kunnen breken, toch heb ik 't erop gewaagd, de maat van de schroevendraaiers 'vergroot' waardoor er (hopelijk) meer speling kwam, en op een gegeven moment de O-RING uit zijn 'huis' springt, een soort: "POP" moment, net als een champagne fles.




Zoals je kunt zien, is dit zoals ik al vermoede, de originele O-RING uit 2010, het zat zo muur vast, ik heb hier totaal 2u, 2.5u over gedaan. Maar het is eruit, nu kan ik eindelijk de bouwtekening erbij pakken en kijken of de schakelpen beweegd.




De schakelpen werkt weer als nieuw!!!!!!! :laugh: :cheer: :woohoo: :lol:


Nu ik de "versnellingsbak" los heb liggen, moet ik zeker de rubberen o-ringen even nieuw bestellen, het huis hieronder heb ik opgeschuurd, zodat alles weer netjes is, ook het huis waar de versnellingsbak in ligt, weer netjes gemaakt voor montage.





Eind conclussie, ik had dit allemaal kunnen voorkomen, als ik tijdens het losmaken van het 'staartstuk" eeeeeerst de schakelstang los had gemaakt, zodat als je de 4 bouten in je staartstuk en been los hebt, het er direct onderuit zakt. Nu bleef mijn staartstuk hangen aan de schakelstang, daardoor heb ik 'm boven onderdeel 35 uitgetrokken. Erg onhandig, maar al doende leert men, en nu ik de staat van die oringen heb gezien ben ik erg blij dat ik 't vervang! Het was een kwestie van tijd voordat de versnellingsbak water ging happen.

Nou, dit was 't wel ff voor deze zondag ! :side: :side:
Laatst bewerkt: 05 dec 2021 19:57 door Magnetron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 05 dec 2021 20:38 #1347611

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2883
Hi, je eerdere opmerking over het boutje aan de achterkant ( eigenlijk de voorkant) die niet op de foto's stond, triggerde mij om dit verder op t net op te zoeken en vond daar verdere instructies. Indirect heb je daarmee mij dit traject bespaard..
Maar mooi opgelost BTW! Geduld is een schone zaak ;)

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 05 dec 2021 20:52 #1347621

JB-NL schreef :
Hi, je eerdere opmerking over het boutje aan de achterkant ( eigenlijk de voorkant) die niet op de foto's stond, triggerde mij om dit verder op t net op te zoeken en vond daar verdere instructies. Indirect heb je daarmee mij dit traject bespaard..
Maar mooi opgelost BTW! Geduld is een schone zaak ;)

JB

Ah, oeps, je hebt helemaal gelijk, ik heb hier een foto van de beruchte schakelstang boutjes:





Laatst bewerkt: 05 dec 2021 20:56 door Magnetron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 05 dec 2021 20:59 #1347625

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2883
Niet onbelangrijk ;)
Bij demontage ook niet vergeten deze er op tijd op te zetten !

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sturgeon Class 22 | 1972 | (varend project) V2 07 dec 2021 15:55 #1348052

Hi all,

Het project gaat door, nu ik op onderdelen moet wachten voor de motor, vandaag eens even mijn nieuwe scraper geprobeerd:






Wat een verschil met een normale verf krabber, het mesje op de scraper is stukken scherper, dus dat werkt al heel fijn, en het is ook nog eens erg handig dat alle stof wordt afgezogen. Antifouling wordt in een soort fijnstof eraf geschrapt, het is dus erg nuttig om dit direct af te zuigen.


Het resultaat is geweldig, ik heb 1.5u geschraapt over de bakboordzijde, ik had niet verwacht dat dit in zo'n kort tijdsbestek zou lukken.




Ook nog een kleine sfeerimpressie gemaakt zodat mensen kunnen zien hoe het werkt:

Laatst bewerkt: 07 dec 2021 15:59 door Magnetron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.339 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl