Nu is het tijd voor een minder leuke klus, en een vrij ingrijpende klus....
De ervaring van afgelopen vaarseizoen heeft uitgewezen dat de motor amper in z'n achteruit schakelde via de console, en dat ik 'm elke keer moest helpen om in z'n achteruit te duwen op de schakelpook. Erg onhandig als je snel wilt handelen om netjes uit of in je box te varen. Nu had ik al 't vermoeden dat de schakelstang niet helemaal goed was afgesteld, maar tijdens het demonteren heb ik iets verkeerd los getikt waardoor de schakelstang NIET meer in z'n neutraal, of achteruit ging. Hierdoor moest ik de gehele versnellingsbak uit elkaar halen, omdat er een: "PLUNGER, SHIFT" uit positie is onder de SHIFT "CAM ASSY" (schakelstang) is geraakt.
Om het te verduidelijken, heb ik hier een schema officieel Yamaha. Iedereen die niet meer kan schakelen, vooruit, achteruit of neutraal, heeft zeer waarschijnlijk met dit probleem te maken.
De nieuwe olie mocht er weer uit. Omdat ik helaas te laat bedacht dat alles er weer uit zou lopen als ik de 'versnellingsbak' zou open maken.
Daarna heb ik de 2 schroefjes uit de 'versnellingsbak afdek kap' gehaald, goed heet gestookt met een verfpistool, rondom erg heet maken zodat het alu uitzet. Ik had al zo'n vermoeden dat dit nog nooit eerder is open geweest, dus 11 jaar verder, is dit natuurlijk een flink avontuur.
Er zitten 2 nodges in de 'staart' waar je 2 schroevendraaiers in kan prikken, en daar moet je rustig op gaan slaan, dat 'rustig' slaan, veranderde nadat ik 1uur lang heb lopen wrikken, heet stoken, kruipolie (
geen wd40 maar Penetration oil) > en wederom geen resultaat. Ik ben harder gaan slaan, en daar kwam 0.5mm speling! Eindelijk naa 1.5uur.
Dit is tricky omdat bij teveel spanning, de 'bout gaten' zwak zijn, en kunnen breken, toch heb ik 't erop gewaagd, de maat van de schroevendraaiers 'vergroot' waardoor er (hopelijk) meer speling kwam, en op een gegeven moment de O-RING uit zijn 'huis' springt, een soort: "POP" moment, net als een champagne fles.
Zoals je kunt zien, is dit zoals ik al vermoede, de originele O-RING uit 2010, het zat zo muur vast, ik heb hier totaal 2u, 2.5u over gedaan. Maar het is eruit, nu kan ik eindelijk de bouwtekening erbij pakken en kijken of de schakelpen beweegd.
De schakelpen werkt weer als nieuw!!!!!!!
Nu ik de "versnellingsbak" los heb liggen, moet ik zeker de rubberen o-ringen even nieuw bestellen, het huis hieronder heb ik opgeschuurd, zodat alles weer netjes is, ook het huis waar de versnellingsbak in ligt, weer netjes gemaakt voor montage.
Eind conclussie, ik had dit allemaal kunnen voorkomen, als ik tijdens het losmaken van het 'staartstuk" eeeeeerst de schakelstang los had gemaakt, zodat als je de 4 bouten in je staartstuk en been los hebt, het er direct onderuit zakt. Nu bleef mijn staartstuk hangen aan de schakelstang, daardoor heb ik 'm boven onderdeel 35 uitgetrokken. Erg onhandig, maar al doende leert men, en nu ik de staat van die oringen heb gezien ben ik erg blij dat ik 't vervang! Het was een kwestie van tijd voordat de versnellingsbak water ging happen.
Nou, dit was 't wel ff voor deze zondag !