Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Ilios solar electrische catamaran

Ilios solar electrische catamaran 27 juli 2022 17:27 #1410369

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4548
Ik zou voor een Anderson connector gaan
anderson stekker SB 175Ampere 2 polig Rema stekker
Bieden
link.marktplaats.nl/m184802452...mpaign=socialbuttons


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 27 juli 2022 17:29 #1410370

alweereengijp schreef :
Hoi Jack,

Kijk eens naar deze:
nl.aliexpress.com/item/1005004051258247.html

Heb al een tijd een setje op mn bureau liggen en zien er best prima uit

Hallo Pepijn, dat ziet er zeker degelijk uit, maar ik zoek een connector waar zowel 3 x 100 Amp. contacten in zitten en 9 maximaal 1 Amp.
ReinierZeilt schreef :

Zoek je een connector die zowel 3 contacten 48vdc 100A als die 9 stuks 24vdc contacten heeft? Ik neem even aan van niet, en dat je 2 losse connectoren zoekt.

Wij gebruiken op het werk Lemo connectors. Vrij prijzig, maar wel enorm goed, ook bij vaak los en vastmaken (wat wij doen). Die hebben vast wel iets voor je 9 polige stekker, of ze ook iets voor 100A hebben weet ik niet (die hebben wij nooit nodig)

Reinier, ik zoek dus eigenlijk wel 1 connector voor beide functies. Het merk Lemo ken ik wel, en dat is inderdaad mooi en prijzig spul. Ga toch eens kijken of ze hebben wat ik zoek, beter duur dan niet te koop...
Waterman schreef :

Kostal levert zeer betrouwbare connectoren voor automotive-, agro- en spoorweg-toepassingen.

www.kostal-kontakt-systeme.com/

Het merk Kostal ken ik van de Solar inverters, daar heb ik er zelf 1 van hangen. Van connectoren kende ik ze nog niet. Heb me moeten registreren om voldoende details te kunnen zien. Ben benieuwd.
Frodoo schreef :
Geeft de overbrenging in de staartstukkem nog problemen in de achteruit ?
Ben heel benieuwd hoe je e.e.a. uitwerkt, foto's zijn welkom!

Frodoo, ik heb e.e.a. nog niet laten draaien, en ben dus ook benieuwd hoe de overbrenging zich gaat gedragen. Het achteruit tandwiel heb ik wel laten zitten omdat hier tevens een groot lager op zit, en deze wat tegendruk van het pignon opvangt, wat anders allemaal op het glijlager van de inkomende as.
Zal binnenkort weer wat foto's posten.

Grt. Jack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 27 juli 2022 20:36 #1410429

Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 27 juli 2022 20:43 #1410432

Ik had al eerder vandaag een antwoord gepost, maar blijkbaar ging daar iets niet goed.

Wat ik me afvraag: heb je dan al wel een kabel gevonden waarin deze 3 zware aders en 9 lichtere heeft? Lijkt me niet iets dat heel veel voorkomt. Daarnaast wil je vaak ook signaal-aders en stroomvoerende aders niet over lange stukken parallel leggen (of anders alleen met heel degelijke afscherming) om allerlei storingen te voorkomen.
Is 2 losse connectoren geen optie, of zou dat ook kunnen? Dan heb je waarschijnlijk wel meer keus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 28 juli 2022 16:15 #1410547

Roozeblij schreef :
Had al eens naar dit type zitten kijken, maar de documentatie is zo onduidelijk dat ik niet compleet krijg wat ik allemaal nodig heb voor een compleet kabel en chassisdeel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 28 juli 2022 16:19 #1410549

ReinierZeilt schreef :
Ik had al eerder vandaag een antwoord gepost, maar blijkbaar ging daar iets niet goed.

Wat ik me afvraag: heb je dan al wel een kabel gevonden waarin deze 3 zware aders en 9 lichtere heeft? Lijkt me niet iets dat heel veel voorkomt. Daarnaast wil je vaak ook signaal-aders en stroomvoerende aders niet over lange stukken parallel leggen (of anders alleen met heel degelijke afscherming) om allerlei storingen te voorkomen.
Is 2 losse connectoren geen optie, of zou dat ook kunnen? Dan heb je waarschijnlijk wel meer keus!

Kabels en connectoren zijn er wel die aan die configuratie voldoen, met name kabels en stekkers voor servomotoren. Dit worden vaak hybride kabels en connectoren genoemd. De M40 Hybride connector van bv Phoenix zou een mooie zijn, ik zit echter met de afdichting van de 3 lossen fase kabels vanaf de motor.
Dit is dan ook de reden dat ik zoek naar enkel ader afdichting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 28 juli 2022 16:46 #1410558

Nu ik er een plaatje van zie: die Phoenix connectors gebruiken wij idd voor servo’s. Maar dan wel 2 losse voor ‘power’ en voor ‘de rest’

Meer opties weet ik niet voor je. Ik ben benieuwd waar je uiteindelijk op uitkomt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 28 juli 2022 16:51 #1410563



De vol glas vangmuil voor het 15 Kg Rocna anker verstevigd met Kevlar om e.e.a. wat slijtage bestendiger te maken.




De elektrische cilinders waarmee het zwaard en de buitenboordmotoren gepositioneerd zullen worden.




Het zwaard gemaakt van Corecell verstevigd met Carbon en Kevlar en bekleed met 2x 600 gr. glas.







Foto's van de buitenboordmotoren in aanbouw. Het zijn Suzuki staartstukken waarvan ik de gaten voor uitlaat en koeling met ingedikte epoxy heb dicht gemaakt. De waterpomp is nagenoeg compleet gedemonteerd, evenals alles wat voor het schakelen nodig was en nu geen functie meer heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 28 juli 2022 19:40 #1410593

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Dat ziet er allemaa prachtig uit!
Zijn dat 3KW golden motor borstelloze motoren ?
En past de 200mm schroef er probleemloos onder, scheelt nogal met de standaard schroef.
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 29 juli 2022 19:20 #1410811

Zijn die snoeren echt waterdicht doorgevoerd de behuizing in? Die 4 losse kabels maakt het niet echt makkelijk om het verder netjes aan te sluiten.
Misschien een waterdicht doosje bovenop de motor maken en van daaraf met 1 ronde kabel verder?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 30 juli 2022 16:37 #1410895

Frodoo schreef :
Dat ziet er allemaa prachtig uit!
Zijn dat 3KW golden motor borstelloze motoren ?
En past de 200mm schroef er probleemloos onder, scheelt nogal met de standaard schroef.

Dat zijn inderdaad 3 Kw Golden Motor BLDC motoren, deze ga ik aansturen met een Roboteq controller.
Een 200mm schroef past na het verwijderen van de uitlaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 30 juli 2022 16:42 #1410897

ReinierZeilt schreef :
Zijn die snoeren echt waterdicht doorgevoerd de behuizing in? Die 4 losse kabels maakt het niet echt makkelijk om het verder netjes aan te sluiten.
Misschien een waterdicht doosje bovenop de motor maken en van daaraf met 1 ronde kabel verder?

Men beweert dat die kabels waterdicht zijn doorgevoerd, maar ik heb daar zo mijn bedenkingen bij.
Misschien maar een beetje goede kit aan besteden... ;)

Plan is om nog een kap over de motor te maken zodat spat en regen water niet/moeilijk bij de motoren komen.

Qua connectoren heb ik inmiddels contact met een Italiaanse leverancier (Syntax) van hele mooie connectoren welke in de pro audio worden gebruikt om power en ethernet waterdicht te koppelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 25 mrt 2023 20:20 #1468743

  • tri
  • tri's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
Dag, ben bezig met het bouwen van een cat.9 m lang 4 m breed en wil el. varen Het bouwen zal nog wel een paar jaar duren, als ik het al afkrijg. Pas een romp klaar. Ben geinteresseerd.Geen ervaring met elektriciteit. Twee bb motoren, denk ik. Is een combinatie met een windmolen een mogelijkheid. Maakt wisselstroom, dus gelijkrichten of zo
Hoever is het projekt, ik zou heelgraag komen kijken en horen van de mogelijkheden, valkuilen enz Gr. Simon Prinss
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 26 mrt 2023 12:56 #1468854

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2189
Ik vaar een 80 jaar oud klassiek bootje. Sedert verleden jaar gebruik ik een 200 € duur trolling motortje om mijn bootje bij windstilte te bewegen. Ik heb twee elektrische buitenboordjes die elk 5 standen vooruit hebben, heb echter tot nu toe slechts één motortje gebruikt en dat op de kleinste snelheid. Ons bootje dat 8 ton weegt doet dan 2 knopen. Dat is de helft van vroeger toen ik een 50 pk diesel gebruikte. Twee knopen bij windstilte, tegenwind…. Vergeet het. Op open zee en bij golfslag zal dat nog minder zijn, de schroef zit niet diep. Maar, windstilte ofte blakte op zee heeft geen golven.
Ik laad de lifepo4 accu enkel met behulp van zon en wind. We hebben twee 85Watt panelen, ik heb de mogelijkheid er drie bij te plaatsen, tot nu toe niet nodig. Hebben ook twee windgeneratoren. Een Aerogen 4 fabrieks windgenerator, die brengt weinig, net genoeg voor het dagelijkse gebruik behalve bij harde wind, dan laad het molentje tot 7 A.
Ik heb 10 jaar terug een grote windgenerator gebouwd omdat we tijdens de winter niet genoeg zon hadden voor het dagelijkse gebruik. Die windgenerator ( geoptimeerd voor lage windsnelheid) bouwde ik slechts op tijdens de donkere maanden, dit jaar laat ik hem ook tijdens de zomer staan om de lifepo accu s´nachts extra bij te laden. Je leert snel bij, het trolling motortje word weinig gebruikt, (een grote top down genakker laat de boot ook bij heel weinig wind zeilen) de accu is tot nu toe altijd na max 4 uur terug vol. Zon en wind. Kan best.
De zonnepanelen en de windgeneratoren laden een 12 V 280 Ah lood accubank. Van daaruit gaat het via een Victron orion 12 naar 24 volt naar de lithium accu die enkel voor de motortjes gebruikt word. Die Victron begint te laden zodra de spanning van de loodaccu 12,8 volt is, laad dan 30 Ampere naar de lithium tot de loodaccu spanning beneden de 12,5 volt zakt. Schakelt dan uit.
Dat schommelend laden stopt vaker als men zou verwachten. De loodaccu´s zijn pas 2 jaar oud maar de spanning valt toch snel bij 30 Ampère laden. Staat er wind en de grote generator laad een exstra 10 Ampere dan gaat het laden veel sneller omdat de loodaccu voller blijft.
Een lichte catamaran moet perfect autonoom te bouwen zijn. De grote appartement gebouwen die hier in Griekenland als drijvende villa gebruikt worden kunnen dat niet. Daar moet minimum 200 pk in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 27 mrt 2023 15:39 #1469197

tri schreef :
Dag, ben bezig met het bouwen van een cat.9 m lang 4 m breed en wil el. varen Het bouwen zal nog wel een paar jaar duren, als ik het al afkrijg. Pas een romp klaar. Ben geinteresseerd.Geen ervaring met elektriciteit. Twee bb motoren, denk ik. Is een combinatie met een windmolen een mogelijkheid. Maakt wisselstroom, dus gelijkrichten of zo
Hoever is het projekt, ik zou heelgraag komen kijken en horen van de mogelijkheden, valkuilen enz Gr. Simon Prinss

Hallo Simon, een electrische catamaran bouwen, leuk!
Welk ontwerp ga je bouwen?
Een windmolen kan iets toevoegen, maar bewegende delen, en lawaai, daar zit ik precies niet op te wachten.

Je bent van harte welkom om een eens te komen kijken, ik woon in Prinsenbeek bij Breda.

Grt. Jack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 27 mrt 2023 18:35 #1469233

  • tri
  • tri's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
Dag J.Ik heb geen tekening, alleen een lijnenplan van Woods. Ik dacht ik zie wel Valt niet echt mee, hoor, maar ik kijk niet op een paar centimeter(of meer) verschil. Ik denk dan maar aan een schip als de Stad Amsterdam,hoe deden die dat.
Bij de windmolen zijn modellen vrijwel zonder geluid, zoals de horizontale molen Ik begrijp je punt en had hier dus over nagedacht. Houd ook niet van herrie. Breda is een eind rijden, maar dank, moet even over nadenken. Misschien te combineren met iets van vakantie. Wel veel zin in, maar ik ben nu mijn rijbewijs kwijt, verloren, wil een nieuw van CBR, benieuwd hoe lang dit duurt Ik neem contact op via persoonlijke berichten, als mij dat lukt, anders is het zo'n geklets op het forum Gr.S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 27 mrt 2023 18:41 #1469235

  • tri
  • tri's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
Wel inspirerend voor mij, dit bericht, Mijn boot wordt niet zo licht, ceder, slordig gebouwd Zonder mast en dus geen zeil moet ik wel vooruit komen. Gewicht mischien tot 4000 kg. maar dit is een wilde gok Gr.S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 27 mrt 2023 18:45 #1469236

  • tri
  • tri's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
dit was een korte reactie op OldBawley en een langere op llios
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 28 mrt 2023 16:11 #1469438

Simon, die 4000 Kg is duidelijk op een Woods gebaseerd gewicht. Kijk voor de grap eens op de site van Bernd Kohler : www.ikarus342000.com/index.htm.
Die ontwerpen zijn een stuk lichter te bouwen, en al wat niet aan je boot zit hoeft ook niet mee.
Als volgend project heb ik al een beetje naar een KD860 zitten kijken. Dit is een zeil catamaran, maar zonder mast en de slaapplaatsen 90 grd. gedraaid, wordt deze boot iets smaller en langer. Daarbij vind ik het ontwerp erg mooi, en het heeft een flink dak voor zonnepanelen.

Grt. Jack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 28 mrt 2023 19:35 #1469517

  • tri
  • tri's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
Dag Jack, vandaag de spanten opgesteld voor romp 2, maar vergeten hoe ik het bij romp 1 deed. Ik hoop, dat deze een beetje op de eerste gaat lijken. Ik ben extreem slordig. Wordt uitzoeken ,kost tijd,maar met epoxy werken kan toch nog niet. Bij Kohler zit ik met het experimentele van de ontwerpen, wat uiterlijk betreft dan, het zal wel deugen. Hoe kom ik bij Woods. Ja,ooit een strider gebouwd, in 1993 of zo, die door een Belgische doorzetter helemaal is opgeknapt,nette kerel. Hij moppert wat op mij, terecht. Toch mooi achter de auto richting ZuidItalie en Griekenland gegaan. Zijn verhaal staat op Zeilersforum. Ik ga natuurlijk door met Woods, want 1 romp klaar. Koud in de schuur, hoor, iedere keer een stap. Ik ben nu 78, hoop het af te maken, zo niet, zaag ik alles door. Gr.Simon
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 29 mrt 2023 15:43 #1469747

Simon,

78 lentes jong, gaaf dat op die respectabele leeftijd lekker bezig bent, dat is beter dan achter de geraniums zitten.

Ben benieuwd wat het wordt.

Succes!

Jack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 29 mrt 2023 17:55 #1469791

  • tri
  • tri's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
Dank voor je bemoedigende woorden. De enige deskundige (?) ( mijn vrouw ) die zich hierover heeft uitgelaten, (ongevraagd) vindt, dat ik te oud ben voor dit soort zaken. Hoop je eens te zien. Gr. Simon
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 30 mrt 2023 11:08 #1470018

tri schreef :
Dag Jack, vandaag de spanten opgesteld voor romp 2, maar vergeten hoe ik het bij romp 1 deed. Ik hoop, dat deze een beetje op de eerste gaat lijken. Ik ben extreem slordig. Wordt uitzoeken ,kost tijd,maar met epoxy werken kan toch nog niet. Bij Kohler zit ik met het experimentele van de ontwerpen, wat uiterlijk betreft dan, het zal wel deugen. Hoe kom ik bij Woods. Ja,ooit een strider gebouwd, in 1993 of zo, die door een Belgische doorzetter helemaal is opgeknapt,nette kerel. Hij moppert wat op mij, terecht. Toch mooi achter de auto richting ZuidItalie en Griekenland gegaan. Zijn verhaal staat op Zeilersforum. Ik ga natuurlijk door met Woods, want 1 romp klaar. Koud in de schuur, hoor, iedere keer een stap. Ik ben nu 78, hoop het af te maken, zo niet, zaag ik alles door. Gr.Simon
Wat een prachtig verhaal. succes!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 30 mrt 2023 15:18 #1470090

Hallo Simon,

Waar woon je, misschien kom ik wel bij jou langs...

Grt. Jack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 31 mrt 2023 19:03 #1470370

  • tri
  • tri's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
Dag Jack, heel leuk, welkom, maar een roteind weg, hoor. Ik woon in Gasselte, dat ligt in de buurt van Assen, al twaalf jaar. Geen bevaarbaar water in de buurt, nou ja, Stadskanaal ligt op 11 km afstand, maar dan heb je een kanaal. Je mag tegen niemand zeggen, dat het bij mij in de schuur zo'n rommel is, behalve tegem mij, maar ik weet het al.
Ik denk,dat ik van jou meer kan leren dan jij van mij, je bent gewaarschuwd. Voor spontane oprispingen: Telefoon ivm privacy telefoon nr verwijderd. Contacten via PB svp. De mobiel gebruik ik haast nooit, soms komt het van pas
Het CBR zegt nog 4 weken voor mijn rijbewijs, razendsnel, vorige keer duurde het wel 6 maanden, of zo Gr. Simon (zin in)
Laatst bewerkt: 04 apr 2023 09:10 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl