Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Ilios solar electrische catamaran

Ilios solar electrische catamaran 10 jan 2022 19:51 #1358151

Op speciaal verzoek hierbij kort en bondig een overzicht van de bouw van de catamaran welke ik aan het bouwen ben.
Het basis ontwerp betreft een K-design Eco 75 power cat, welke is aangepast aan mijn persoonlijke wensen.



Zo wilde ik overal nagenoeg overal sta hoogte, en een vast dubbel bed.



Ter hoogte van het enkel bed in bovenstaande layout is de catamaran met 1 meter verlengt om zo een dubbel bed te creëren. Dit in samenspraak met Bernd, de ontwerper van deze catamaran.

Het dak wordt ca. 80 cm omhoog gebracht om sta hoogte te creëren.
Het dak wordt verder verlengt en verbreedt om de 7 stuks 365 watt SunMann zonnepanelen op te kunnen monteren.

De catamaran gaat electrisch aangedreven worden met 2 stuks 3 Kw. buitenboord motoren.

Zoals gebruikelijk bij ontwerpen van Bernd wordt er gebouwd in hout, glasvezel en epoxy.

Ik ben bijna 3 jaar geleden begonnen met het vrijmaken van de bouwruimte in werkplaats achter ons woonhuis, en vervolgens een pallet okume en populieren multi-plex 2 zijdig in de epoxy gezet.



Hieruit zijn de spanten gemaakt welke op het frame zijn geplaatst. De drijvers zijn onderste boven gebouwd. en hierna gedraaid.











Vervolgens heb ik het brugdek gemaakt van een sandwich met 10 mm Corcell, aan beide zijde voorzien van 4 mm okume en 600gr glasvezel. De hierop gemonteerde golfbreker is volledig gemaakt van 10 mm Corecell met 300 gr. glasvezel aan beide zijde.






Met dit brugdek zijn de drijvers aan elkaar verbonden, waarna de opbouw kon beginnen.





Het dak is ook weer gemaakt van Corecell, welke aan de onderzijde is voorzien van glasvezel, en aan de bovenzijde aluminium plaat. Hiertussen ligt de bekabeling voor 4 licht punten, 4 luidsprekers, 1 IP camera, 3 strings voor de zonnepanelen, marifoon antenne en toplicht aangevuld met 80 mtr. vloerverwarming slang.





De vloerverwarmingslang is bedoelt om het dak en zonnepanelen te koelen waarbij de aluminium plaat voor warmte transport moet zorgen.

Wordt vervolgd......

Grt. Jack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 10 jan 2022 20:28 #1358163

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8442
Wow, speciaal project!
Leuk om te volgen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 10 jan 2022 20:52 #1358174

Mooi! Inderdaad leuk om te volgen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 10 jan 2022 21:33 #1358186

Indrukwekkend!
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 11 jan 2022 10:52 #1358292

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
En dan nog wel 'solar elektrisch'... Ziet er mooi uit!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 11 jan 2022 10:52 door Peper. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 11 jan 2022 11:44 #1358319

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27583
Peper schreef :
En dan nog wel 'solar elektrisch'... Ziet er mooi uit!

Juist dat electrisch worden voortbewogen op stroom die aan boord is opgewekt, maakt het interessant, inderdaad. Een catamaran is daarvoor ook veel beter geschikt dan een enkelrompsboot, lijkt me.
De lengte/breedte verhouding van de rompen leidt tot een boot met relatie weinig weerstand in het water. Mogelijk kan met een catamaran met electromotoren sneller worden gevaren dan met een enkelrompsboot met een electromotor met hetzelfde aantal kW's.

Begrijp ik het goed dat het oorspronkelijke ontwerp ook als zodanig (varen op zelf opgewekte stroom) bedoeld is?
Is er een link beschikbaar naar een site van de ontwerper?

Aanvulling: linkje zelf maar even opgezocht: www.ikarus342000.com/ECO75page.htm

Uit de website maak ik overigens op dat de 'electificatie' niet in het oorspronkelijke ontwerp is opgenomen. Men gaat uit van aandrijving door BBM van 25 - 40 pk.
Laatst bewerkt: 11 jan 2022 12:24 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 11 jan 2022 11:53 #1358325

Die vloerverwarming is om de zonnepanelen te koelen? Behalve een (iets?) hoger rendement, heeft dat nog een functie?

En waar komt de koeling van het water in dat systeem vandaan? (zeewater bv)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 11 jan 2022 12:08 #1358333

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1183
Mooi project, en mooi uitgangspunt! Hoe ver heb je mbt de wind vang over met je 2x3kx motoren? Voortbewegen lijkt mij geen probleem met 2x3kw maar de wind vang is toch behoorlijk met je Ij en frontaal oppervlak. Wat is je ontwerp waterverplaatsing?
Laatst bewerkt: 11 jan 2022 12:26 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 11 jan 2022 17:19 #1358449

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Ik vind het een mooi maar (te !) ambitieus project ?
Volgens mij is de techniek er nog niet klaar voor om een volledig solar aangedreven boot te maken zonder extra stroom opwekking

vaste solar panelen (SunPower) leveren gemiddeld en dicht bij de evenaar 300Wh per geïnstalleerde 100Wp
Theoretisch zou 2600Wp zo’n 7.8kWh per dag genereren, je autonomie hangt natuurlijk af van je motoren gebruik maar als ze op 50% draaien ben je na 2 - 2.5 uur ‘klaar met varenr’ ? Of 4-5 uur met 1 motor op 50% ?

Ik ben benieuwd naar de praktijk ervaringen !
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 11 jan 2022 19:23 #1358488

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27583
ReneK schreef :
Ik vind het een mooi maar (te !) ambitieus project ?
Volgens mij is de techniek er nog niet klaar voor om een volledig solar aangedreven boot te maken zonder extra stroom opwekking.

Er wordt op dit moment zelfs gewerkt aan auto's die rijden op zelfopgewekte stroom (o.a. Lightyear). Feitelijk rijden ze al. En natuurlijk is dat rijden nog tamelijk gelimiteerd.
Maar gevoelsmatig denk ik dat een boot relatief nog eerder meer zelfvoorzienend zou kunnen zijn dan een auto. En speciaal een catamaran.
Dus ja; te ambitieus? Ergens maak je een begin en er zijn altijd voortrekkers nodig die hun nek uit durven steken.
Ik ben benieuwd naar de praktijk ervaringen !

Ik ook!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 11 jan 2022 19:37 #1358498

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@wadloper
Begrijp me niet verkeerd maar als zelfs Mr Cornell met de Outremer samen met oceanvolt een ‘zero fossil fuel’ cat bouwen om de wereld rond te reizen zonder dinojuice en dan de reis moeten afbreken op de Canarische eilanden omdat het systeem niet doet wat er beloofd en berekend is blijf ik sceptisch over deze ontwikkelingen en privé investeringen ?

Als de verwachtingen laag zijn (2 uur per dag varen elektrisch en dan een week opladen) zal het waarschijnlijker wel (of net niet ?) lukken , er zal met deze boot ook geen weken achtereen gevaren worden (hoop ik)

De batterijen met 99.5% rendement zijn er inmiddels maar aan de opwek kant komen we nog tekort
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 11 jan 2022 19:46 #1358503

Eens met ReneK. In dit geval is het geen "hulp"motor zoals wij die gebruiken in een zeilboot.
Ben wel benieuwd naar de gewenste actieradius en de berekening van het daarmee benodigde accuvermogen en gewicht...
Misschien waterstof?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 11 jan 2022 19:46 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 11 jan 2022 19:48 #1358505

Staat toch nergens dat 'ie niet iets van een generator meeneemt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 11 jan 2022 20:03 #1358514

Dank voor de leuke reacties, en terechte zorgen!

De koeling van het dak dient 2 doelen:
- het koelen van de zonnepanelen voor een betere efficiëntie
- het voorkomen dat de warmte doordringt in de kajuit om het daar iets behagelijker te houden

Het koelwater gaat opgepompt worden uit het vaarwater.

Het varen op zonne-energie zal grote gelijkenissen vertonen met varen op wind energie, is er veel zonne/wind -energie dan er iets harder gevaren kunnen worden, is weinig zonne/wind -energie dan zal er langzamer gevaren worden.

De windgevoeligheid is eigenlijk mijn grootste zorg, dat zal nog duidelijker worden na nog komende foto's.

Eerst nog even de layout, die is om onduidelijke reden in de vorige post weggebleven...



Dit is de layout uit de bouw handleiding.
Bij nummers [15] komen de lithium vaar accu's, midden in de voorbank [3] komt de huishoud accu.
Al deze accu's zijn pouch type 24 volt 300 Ah accu's met EMUS BMS:



De vaar accu's zijn hoofdzakelijk bedoeld voor de momenten waarop zeilboten de motor aanslingeren.
Stekkeren gaat ook tot de mogelijkheden behoren, en daarnaast zal 95% in binnenwateren gevaren worden, maar dat gaat heel afhankelijk zijn van wat er mogelijk is met de huidige setup.





Het voorste zonnepaneel zal de huishoud accu gaan laden, de achterste 6 in 2 strings de vaar accu's.
Het dak wordt vrijwel geheel gedragen door de Polycarbonaat.



Hier zijn bijna alle ramen geplaatst, en wordt duidelijk dat we met stevige wind het anker laten liggen.

Leeg gewicht van het originele ontwerp is ca. 800 kg, en CWL 1400 kg.
Deze boot is een meter verlengt op een breed stuk drijver, wat extra drijfvermogen geeft. Daar staat uiteraard ook wat extra bouw materiaal tegenover, en een relatief zwaar dak. Tegenover het gewicht van de brandstof buitenboord motor met tanks en stuurinrichting op het originele ontwerp, komen hierop 225 kg aan accu's en de 2 electrische buitenboordmotoren.



Mooi klein BLDC motortje.
Zo gaan er 2 gemonteerd worden op de Suzuki DT6 staartstukken. Aangezien hier normaal tweetact motoren op hebben gezeten, had ik verwacht een extra grote overbrengverhouding te hebben. Na demontage blijkt ook deze overbrenging nagenoeg 2 op 1 te zijn. Aangezien de motoren het maximale rendement op ca. 4000 tpm hebben, zal de schroef op max. 2000 tpm gaan draaien. Maar uiteraard is dit slechts bij "volgas".
De standaard schroef is 160 mm doorsnede. Ik heb inmiddels 200 mm schroeven binnen.

Wordt vervolgt....

Grt. Jack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 11 jan 2022 20:09 #1358517

super gaaf project, ik ga dit volgen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 11 jan 2022 20:17 #1358521

roozeboos schreef :
Eens met ReneK. In dit geval is het geen "hulp"motor zoals wij die gebruiken in een zeilboot.
Ben wel benieuwd naar de gewenste actieradius en de berekening van het daarmee benodigde accuvermogen en gewicht...
Misschien waterstof?

Roozeboos, je kunt het je misschien niet meer herinneren, maar wij hebben elkaar al eens aan de lijn gehad, en toen uitgebreid gesproken over jou accu lader per cel. Ook de accu capaciteit hebben we toen besproken, en jou gedachte over een nacht laden en de bijbehorende limieten aan laadstroom heeft me doen besluiten om de accu capaciteit te beperken tot 300 Amp.

Het idee is om net zo snel te varen als we kunnen met de op dat moment opgewekte vermogen. Ik schat in om met zo'n 1 Kw per motor te kunnen varen op een mooie dag. Op binnenwater zullen we ook een gedeelte van de vaaraccu's leeg kunnen trekken. Op open water zullen we die capaciteit nodig hebben als back-up. Op grote tochten behoort een aggregaat nog tot de mogelijkheden.
Maar het uitgangspunt is "zonnezeilen"...

Grt. Jack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 12 jan 2022 13:04 #1358744

Ha Jack, wat leuk dat je de moeite neemt om het hier te plaatsen!
Het is alweer bijna 10 jaar terug dat ik met Bernd aan de slag was om een alternatief voor het verschijnsel "rose-sloep" te maken. Iets waarmee je met weinig vermogen wel serieus verder kon varen in een weekend. Vandaar de efficiënte rompjes. En jij trekt het ontwerp nog verder de toekomst in. Het gaat zeker mooi varen. Mogelijk dat er ook een combi van wind en zon mogelijk blijkt, met een vlieger bijvoorbeeld, of een ongestaagd vleugeltje wat bij goede wind omhoog kan. Dan maak je van de vijand een goede vriend onderweg. Iets van een skeg of zwaard als leeway preventer zal je toch ook wel nodig hebben om bestuurbaar te blijven bij zijwind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 12 jan 2022 13:13 #1358748

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27583
roozeboos schreef :
Eens met ReneK. In dit geval is het geen "hulp"motor zoals wij die gebruiken in een zeilboot.

Ja, èn? Omdat het geen zeilboot is kan het niet?

Er varen hier rond het eiland van Dordt al jaren electro-rondvaartboten waarvoor tochtjes van een paar uur geen probleem zijn. Het gaat niet hard, maar ze hebben voor een rondvaartboot de ideale snelheid.

Op de Gouwe kun je een vrachtschip van aanzienlijke afmetingen tegenkomen dat electrisch vaart. Accupakket is een container die op de plaats van aankomst wordt gewisseld voor een vol accupakket. Voor transport over vaste trajecten een prima werkbaar systeem. De dekluiken bestaan nog niet uit zonnepanelen, dat dan weer niet. Maar er is wel flink wat ruimte voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 12 jan 2022 16:40 #1358822

alweereengijp schreef :
Ha Jack, wat leuk dat je de moeite neemt om het hier te plaatsen!
Het is alweer bijna 10 jaar terug dat ik met Bernd aan de slag was om een alternatief voor het verschijnsel "rose-sloep" te maken. Iets waarmee je met weinig vermogen wel serieus verder kon varen in een weekend. Vandaar de efficiënte rompjes. En jij trekt het ontwerp nog verder de toekomst in. Het gaat zeker mooi varen. Mogelijk dat er ook een combi van wind en zon mogelijk blijkt, met een vlieger bijvoorbeeld, of een ongestaagd vleugeltje wat bij goede wind omhoog kan. Dan maak je van de vijand een goede vriend onderweg. Iets van een skeg of zwaard als leeway preventer zal je toch ook wel nodig hebben om bestuurbaar te blijven bij zijwind.

Pepijn, na dat ik een soort van toestemming van een mede forum lid heb gekregen.

Heb getwijfeld om jou als mede ontwerper te noemen, aangezien ik niet exact wist hoe de steel in de vork zat. Aan mensen die zijn komen kijken heb ik dat wel altijd verteld, maar dat is iets anders dan het op internet te gooien.

Een skeg of iets dergelijks is zeker een optie, maar ik ga het ding eerst eens in het water zien te krijgen en ervaring op doen. Wellicht zijn er na enkele tochten wel veel grotere problemen dan ik nu kan overzien.

Voor iedereen die dit leest, ik ben bij Pepijn geweest voordat ik aan de bouw begon, en hij is gedurende de hele bouw mijn vraagbaak.

Voordat ik de keuze voor dit ontwerp heb gemaakt ben ik ook bij de Precat ( Peter en Jolanda ) geweest, en bij de Fram ( Nobalast / Henny ). Erg leerzaam om bij mensen met zoveel bouwervaring zo gastvrij te worden ontvangen.
Een tijdje terug ook nog in Fijnaart bij de Woods in aanbouw geweest.

Grt. Jack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 12 jan 2022 16:51 #1358825

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8442
Aan een gebrek van achtergrondkennis zal het niet liggen!
Dat was me eigenlijk al duidelijk bij de eerste reeks foto's...
Laatst bewerkt: 12 jan 2022 16:52 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 26 juli 2022 08:42 #1410052

Ik ben inmiddels bezig met het bouwen van de elektrische buitenboord motoren voor deze elektrische catamaran. De buitenboord motoren moeten met waterdichte stekkers elektrisch verbonden worden met de boot.
Hiervoor ben ik opzoek naar degelijke stekkers welke de volgende configuratie minimaal moet hebben:
- 3 contacten 48 VDC 100 Amp.
- 9 contacten max. 24 VDC 1 Amp.

Weet iemand hier een goede connector voor?

Ik denk zelf aan automotive type connectoren met enkel ader afdichting, maar heb nog geen geschikt type gevonden.

Harting heeft modulaire connectoren, maar dat zijn van die lompe industriële connectoren, en dat vind ik niet passen bij de kleine motortjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 26 juli 2022 09:49 #1410068

Hoi Jack,

Kijk eens naar deze:
nl.aliexpress.com/item/1005004051258247.html

Heb al een tijd een setje op mn bureau liggen en zien er best prima uit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 26 juli 2022 16:28 #1410157

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Hallo Jack,

Geeft de overbrenging in de staartstukkem nog problemen in de achteruit ?
Ben heel benieuwd hoe je e.e.a. uitwerkt, foto's zijn welkom!
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 26 juli 2022 16:53 #1410161

Zoek je een connector die zowel 3 contacten 48vdc 100A als die 9 stuks 24vdc contacten heeft? Ik neem even aan van niet, en dat je 2 losse connectoren zoekt.

Wij gebruiken op het werk Lemo connectors. Vrij prijzig, maar wel enorm goed, ook bij vaak los en vastmaken (wat wij doen). Die hebben vast wel iets voor je 9 polige stekker, of ze ook iets voor 100A hebben weet ik niet (die hebben wij nooit nodig)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ilios solar electrische catamaran 26 juli 2022 17:29 #1410166

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1733
Kostal levert zeer betrouwbare connectoren voor automotive-, agro- en spoorweg-toepassingen.

www.kostal-kontakt-systeme.com/

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.209 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl