Dank voor de leuke reacties, en terechte zorgen!
De koeling van het dak dient 2 doelen:
- het koelen van de zonnepanelen voor een betere efficiëntie
- het voorkomen dat de warmte doordringt in de kajuit om het daar iets behagelijker te houden
Het koelwater gaat opgepompt worden uit het vaarwater.
Het varen op zonne-energie zal grote gelijkenissen vertonen met varen op wind energie, is er veel zonne/wind -energie dan er iets harder gevaren kunnen worden, is weinig zonne/wind -energie dan zal er langzamer gevaren worden.
De windgevoeligheid is eigenlijk mijn grootste zorg, dat zal nog duidelijker worden na nog komende foto's.
Eerst nog even de layout, die is om onduidelijke reden in de vorige post weggebleven...
Dit is de layout uit de bouw handleiding.
Bij nummers [15] komen de lithium vaar accu's, midden in de voorbank [3] komt de huishoud accu.
Al deze accu's zijn pouch type 24 volt 300 Ah accu's met EMUS BMS:
De vaar accu's zijn hoofdzakelijk bedoeld voor de momenten waarop zeilboten de motor aanslingeren.
Stekkeren gaat ook tot de mogelijkheden behoren, en daarnaast zal 95% in binnenwateren gevaren worden, maar dat gaat heel afhankelijk zijn van wat er mogelijk is met de huidige setup.
Het voorste zonnepaneel zal de huishoud accu gaan laden, de achterste 6 in 2 strings de vaar accu's.
Het dak wordt vrijwel geheel gedragen door de Polycarbonaat.
Hier zijn bijna alle ramen geplaatst, en wordt duidelijk dat we met stevige wind het anker laten liggen.
Leeg gewicht van het originele ontwerp is ca. 800 kg, en CWL 1400 kg.
Deze boot is een meter verlengt op een breed stuk drijver, wat extra drijfvermogen geeft. Daar staat uiteraard ook wat extra bouw materiaal tegenover, en een relatief zwaar dak. Tegenover het gewicht van de brandstof buitenboord motor met tanks en stuurinrichting op het originele ontwerp, komen hierop 225 kg aan accu's en de 2 electrische buitenboordmotoren.
Mooi klein BLDC motortje.
Zo gaan er 2 gemonteerd worden op de Suzuki DT6 staartstukken. Aangezien hier normaal tweetact motoren op hebben gezeten, had ik verwacht een extra grote overbrengverhouding te hebben. Na demontage blijkt ook deze overbrenging nagenoeg 2 op 1 te zijn. Aangezien de motoren het maximale rendement op ca. 4000 tpm hebben, zal de schroef op max. 2000 tpm gaan draaien. Maar uiteraard is dit slechts bij "volgas".
De standaard schroef is 160 mm doorsnede. Ik heb inmiddels 200 mm schroeven binnen.
Wordt vervolgt....
Grt. Jack