Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 03 apr 2022 19:48 #1381240

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4749
Ik zou die GPD antenne nog even vastzetten en zeker rechtop
monteren...





A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 03 apr 2022 21:53 #1381251

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1971
Hij lijkt het goed te doen! Ja ik wilde zo’n houdertje kopen maar die hebben ze niet bij scheepsdief. Of misschien op een stukje alu buisje dat ik nog over heb.

Het marifoonplankje ziet er raar uit, maar ik vond het ook wel leuk het van restjes te maken: behalve het slotje had ik alles aan boord, en het zit behoorlijk stevig en klemvast op de kajuitdrempel; ik ben er best blij mee!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 04 apr 2022 05:51 #1381261

Deze kan het zijn:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 09 apr 2022 11:50 #1382719

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1971
Tochtvoorbereiding - nachtzeilen naar de Markerwadden

Zaterdag 16 april is het marifoonexamen/training waar ik aan meedoe. Meteen daarna wil ik met vriendin aan boord stappen (zo rond 18:00, 19:00 weg?) om naar de Marker Wadden te zeilen. En dan hebben we zondag om al dan niet met een omweggetje terug te varen.

Het is dan wassende maan. Beetje voorbarige voorspelling: 4/16C, half bewolkt en droog, en nou net zaterdagnacht een fijn windje van 8-12 knopen NNO. Dat wordt 's-nachts dan ook maar meteen kruisen. En waarschijnlijk kies ik er dan voor een beetje ondertuigd niet met de genua maar met de "gewone" fok te varen.

Het lijkt me dat we met die wind zo'n 3.5 knopen aan de wind kunnen met een ware dode hoek van zo'n 100 graden. Het zal dan zo'n 23 mijl zijn, zo'n 6.5 uur varen. ETA 1:30, zoiets (+ "uurtje extra" :-)). Nou, dat lijkt me een leuke planning en goede omstandigheden om het nachtzeilen eens uit te proberen, zowel qua uitrusting, mezelf/bemanning als belevenis.

De MW hebben op de kaart te zien een goed verlichte aanloop?
Is er een ankerplaats? (Met paasdrukte handiger wellicht dan 's-nachts aanmeren?)
Is dat in de havenkom of daarbuiten?

Vrijdag wel nog laatste hand aan navigatieverlichting en ik wil nog wat spullen aanschaffen:
- hoofdlampje
- handschijnwerper (zit veel verschil in wat er te koop is!)
- betere zaklantaarn dan mijn huidige kapottige speelgoeddingetje
- een nieuw lampje om, als backup, in de mast te kunnen hangen (vorige kapotgevaren vorig jaar)

Wat ik bv niet heb is rode verlichting. Maar, dacht deze economische denker, ik heb inmiddels zoveel dure apparaten aan boord dat je bij de verlichting van de status LEDjes een boek kan lezen, zeker als je alle schakelaartjes op het paneel op "ON" zet :-)

Het eerste langere zeiltochtje, en de eerste geplande overnachting aan boord, van het jaar... Zin in!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 09 apr 2022 12:22 #1382722

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1352
Ankerplek van de markerwadden is ten noord-westen van het havenhoofd voor het strand. Met NNO lig je daar denk ik aardig beschut. In de havenkom mag bij mijn weten niet geankerd worden.

Met een hoofdlampje red je het prima, daar zit meestal ook een rood ledje in wat lekker werkt voor nachtzicht. 's nachts is afstand schatten vaak lastig vind ik, iets om met het ankeren rekening mee te houden. Mocht je per ongeluk een goede fiets acculamp hebben, die gebruiken wij als schijnwerper. Levert iets van 1200lumen in ons geval, scheelt weer een extra lamp kopen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 09 apr 2022 13:05 #1382732

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1971
HotSnail schreef :
Ankerplek van de markerwadden is ten noord-westen van het havenhoofd voor het strand. Met NNO lig je daar denk ik aardig beschut. In de havenkom mag bij mijn weten niet geankerd worden.

Met een hoofdlampje red je het prima, daar zit meestal ook een rood ledje in wat lekker werkt voor nachtzicht. 's nachts is afstand schatten vaak lastig vind ik, iets om met het ankeren rekening mee te houden. Mocht je per ongeluk een goede fiets acculamp hebben, die gebruiken wij als schijnwerper. Levert iets van 1200lumen in ons geval, scheelt weer een extra lamp kopen ;-)

Dank voor de tips! Ook een fietsacculamp, daar zijn er veel van en niet duur. 1200lumen is meer dan de meeste watersportwinkel handschijnwerpers.

Het duister zal nog wel lukken, maar 4C en NNO: kou zal dan ook wel een dingetje worden. Veel laagjes aan, handschoenen/muts/winterjassen ook maar mee en ik wilde toch nog 2 paardendekens kopen (voor in kuip, stouwen, extra slaapdekentje etc altijd handig). Het kacheltje nog maar even niet van boord, de verwarmende neut (voor anker/slaapmuts, he) dan maar wel :-)
Het lijkt zo wel een poolexpeditie, haha, op zoet water de hoek om bij Almere :-) (en toch... met slechte voorbereiding zeker ook niet geheel ongevaarlijk?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 09 apr 2022 15:21 #1382768

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5647
Je anker opbergen.
Gerust achter doen. Gewoon anker achter overboord en achter beleggen.
Daarna het eind naar voren lopen (buitenom) en achter losmaken dan draai je met punt in de wind.

Ik heb grotere boot en gebruik voor lunchstop vaak een oud klapdregje wat ik achter overboord gooi.
Met de kont in de wind liggen is lekker als het warm is. (zolang er geen golven zijn)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 09 apr 2022 15:27 #1382773

Voor een hoofdlampje kun je eventueel naar de Decathlon gaan.

Ik heb deze: www.decathlon.nl/p/hoofdlamp-v...CEAQYBCABEgLK4_D_BwE

Ik ben er heel blij mee. Tijdens het klussen is de lamp ook erg fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 09 apr 2022 16:05 #1382784

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1971
Waterblok schreef :
Je anker opbergen.
Gerust achter doen. Gewoon anker achter overboord en achter beleggen.
Daarna het eind naar voren lopen (buitenom) en achter losmaken dan draai je met punt in de wind.

Ik heb grotere boot en gebruik voor lunchstop vaak een oud klapdregje wat ik achter overboord gooi.
Met de kont in de wind liggen is lekker als het warm is. (zolang er geen golven zijn)

Voordek organiseren staat best hoog op het lijstje en idd ik overweeg sowieso het oversized anker in de oversized bakskist in de kuip te gaan bergen. Of met de punt over de voorplecht oid. Maar idd een leeg voordek(je) is een goeie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 09 apr 2022 17:36 #1382822

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1352
Wij hebben voor kamperen en aan boord beide een Petzl e+lite. Deze heeft knoopcellen die maar heel langzaam zelf ontladen en daardoor lange tijd gebruiksklaar liggen. Ook het draaischakelaartje werkt erg handig vinden we. En last but not least, ze zijn waterdicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 10 apr 2022 04:55 #1382886

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6284
Hi Thijs, ankeren binnen de havenhoofden mag niet, dus eerdere suggestie om onder het strand te ankeren is een optie. Zo druk zal het overigens binnen nog niet zijn, ondanks Pasen….? Voor veel mensen is het nog te koud.
Hou scherp de beroepsvaart in de gaten die tussen Amsterdam en Lelystad varen.
En als escape tip omdat de gehele avond kruisen misschien net even tegenvalt of het duurt te lang, je kunt als je zaterdag ter hoogte van het Paard bent in 1 ruk naar Hoorn. Daar mag je in de kom wel ankeren, er liggen zelf een stuk of 3 moorings.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 10 apr 2022 08:37 #1382929

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5647
Uit mijn hoofd, kom je op die route niet langs dat plukje SM-boeien waar ze aan het werk zijn?
In het donker wel iets om op te letten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 10 apr 2022 21:31 #1383112

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2145
Waterblok schreef :
Uit mijn hoofd, kom je op die route niet langs dat plukje SM-boeien waar ze aan het werk zijn?
In het donker wel iets om op te letten.

Die zijn voorzien van een lichtje. Toch?

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Laatst bewerkt: 10 apr 2022 21:35 door mrtnm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 10 apr 2022 21:33 #1383113

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1971
mrtnm schreef :
Waterblok schreef :
Uit mijn hoofd, kom je op die route niet langs dat plukje SM-boeien waar ze aan het werk zijn?
In het donker wel iets om op te letten.

Die zijn voorzien van een lichtje.

Martijn :)

En AIS? (ja, ik heb nu een (tijdelijke) obsessie, he? :-) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 10 apr 2022 21:37 #1383115

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2145
Thijs1971 schreef :
mrtnm schreef :
Waterblok schreef :
Uit mijn hoofd, kom je op die route niet langs dat plukje SM-boeien waar ze aan het werk zijn?
In het donker wel iets om op te letten.

Die zijn voorzien van een lichtje.

Martijn :)

En AIS? (ja, ik heb nu een (tijdelijke) obsessie, he? :-) )

Dat zou inderdaad mooi zijn! Ze zijn hopelijk in ieder geval van plastic.


Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 10 apr 2022 21:37 #1383116

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1971
Kock1964 schreef :
Hi Thijs, ankeren binnen de havenhoofden mag niet, dus eerdere suggestie om onder het strand te ankeren is een optie. Zo druk zal het overigens binnen nog niet zijn, ondanks Pasen….? Voor veel mensen is het nog te koud.
thx, we zien wel hoe het waait/golfjes of ankeren wat gaat zijn.
Hou scherp de beroepsvaart in de gaten die tussen Amsterdam en Lelystad varen.
AIS! :-) (en een stuk boven die vaargeul blijven is dan wel een goed idee misschien)
En als escape tip omdat de gehele avond kruisen misschien net even tegenvalt of het duurt te lang, je kunt als je zaterdag ter hoogte van het Paard bent in 1 ruk naar Hoorn. Daar mag je in de kom wel ankeren, er liggen zelf een stuk of 3 moorings.
René
En ook dat is niet gek om in het achterhoofd te houden, al hoop ik wel echt dat we MW halen want ik ben er nog nooit geweest en het is er vorig jaar net niet van gekomen.
Laatst bewerkt: 10 apr 2022 21:38 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 apr 2022 07:53 #1384476

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1971
Met volle maan naar de Marker Wadden

De afgelopen drie dagen stonden voor mij volledig in het teken van zeilen: vandaag is daar het familiebezoek en morgen weer aan het werk. Dus een mooi moment voor weer eens een verslagje. Van het eerste 'echte' vaartochtje, mét overnachting, op de Racoon.

Vrijdag de mast omlaag, ik geloof voor de vijfde keer sinds ze in het water ligt. En dat voor een marifoonantenne. Wil u weten waarom het mastlicht het niet deed? Ik vertel het toch: er zat geen lampje in. Hier moet sprake zijn geweest van een kleine quantum leap, want ik weet natuurlijk zeker dat het er nog in zat toen de mast voor de laatste keer omhoog ging. Dus of een vlinder heeft zijn vleugels gefladderd in Acapulco met onbedoelde gevolgen voor (kwantummechanica) mijn mastlicht of, volgens mijn vriendin, "Je moest weer roken en toen heb je dat ding in je zak laten zitten", dat zou ook kunnen. Knopje, lampje, doet het, Thijs blij.

Tevens nauwkeurig het grootzeil opgemeten voor de zeilmaker, met allerlei toelichting over hoe het zeil nu aan mast/giek bevestigd zit en foto's van diverse zeilstanden. Ben erg benieuwd naar het resultaat van dit proces.


Grappig genoeg waren er net op dezelfde plek in de haven allerlei andere scheepjes met een wel professionele zeilmaker aan het inmeten, dus voldoende inspiratie en, erg aardig, ook wel een paar adviesjes. Mede op basis daarvan heb ik de pelikaanhaak (?) bij de voorstag vervangen door een gewone borgpen, waardoor de stag weer een paar centimeter strakker kon: mijn mast helt weer wat minder naar achter en het begint nu echt ergens op te lijken...

De rest van vrijdag schoongemaakt, spullen van boord, slaapspul, eten en vers water aan boord en dat soort dingen. Einde middag nog lekker ff in mijn eentje gezeild, ff testen of alles goed vast zat, en dat zat het.

Zaterdag had ik marifooncursus (SRC) bij AquaPlanning op de thuishaven. Hoewel nagelbijtend om het mooie weer (dit soort dingen moet je 's-winters doen!!) heb ik toch maar mooi mijn SRC op zak (ik ben dus geslaagd!) en kan ik nu net als op het zeilersforum via DSC prive berichten sturen, niet naar andere forumgebruikers, maar naar andere schepen wiens MMSI mij bv via het AIS systeem wordt bekend gemaakt.

Om 17:00 was de cursus afgelopen en zat vriendin al lekker in het zonnetje in de kuip te wachten op vertrek. Iets voor zessen verlieten we de haven van Naarden, met een lichte bries uit NO.
Wat een prachtige zeilavond. Met ondergaande zon ronden we halve wind de kaap van Flevoland, om aan de wind op 30-45 graden redelijk in de goede richting te kunnen varen. Wij hebben als staand boordbeleid vastgesteld dat bij structureel onder de 3 knopen de motor bij mag: dan zitten we met heel weinig al snel tegen de vier. Zitten we daar boven, dan voelt motoren niet meer als zinvol en gaat ie uit (en zitten we zeilend nog steeds dik boven drie/drie en een half). We hebben de motor niet heel veel hoeven bijzetten, want het waaide lekker. 21:00 was het donker, en gingen de lampjes aan. Inderdaad geven de lampjes van het schakelpaneel meer dan voldoende licht om in de kajuit iets te pakken. Tot mijn blijde verbazing deed het backlight van mijn Plastimo ((handpeil- en mijn hoofd/stuur-)kompas, waarvan ik het batterijtje net had vervangen, het toch. Dat kan je met daglicht dus echt niet vaststellen. Niet dat we het nodig hadden, dat kompas. Want het Markermeer is een zee van licht en de hemel toonde haar firmament dat voldoende orientatie gaf en natuurlijk gewoon de maan op stuurboord houden. Ze scheen prachtig over de korte golfjes van het Markermeer.










Om middernacht begon het opeens hard te waaien. "Als we nu nog langer door hadden moeten varen, hadden we eigenlijk al gereefd moeten hebben", 17 knopen en 21 in vlagen (windfinder waarneming Trintelhaven 00:00) is wat fors voor mijn genua, dan hoort de werkfok er op anders loeft ze af en toe (dus bij 20 knopen) uit haar roer (wat goed te compenseren is door de grootschoot wat te vieren, maar dan kan je dus beter zeil innemen dan compenseren/knijpen).

De aanloop naar de Marker Wadden is 's-nachts moeilijk te duiden, al is het met een plotter/iphone natuurlijk allemaal een makkie. Wat met name verwarrend werkt, zijn de vele, tevens rood in isofase 4s knipperende?, windmolens die moeilijk van de aanloopboeien zijn te onderscheiden. Ook de lampen van het havenhoofd zijn lastig te zien en staan erg laag, schijnen zwak. We hebben om 19:00 en 20:00 vanaf ongeveer 15 mijl geprobeerd op kanaal 10 andere schepen bij MW aan te roepen om te vragen of er nog plaats was in de haven, maar geen respons.

Om 1:30 voeren we de haven in, die lag goed vol. Er was alleen dicht bij de oever nog plek. Bij de eerste steiger liepen we vast, maar ik duwde boot makkelijk weer los (kon steiger al pakken). Bij de andere boxensteiger was ook een (lege) stapelplek aan walzijde en daar was het wel diep genoeg.

We hebben heerlijk geslapen in het vooronder, 's-ochtends koffie en een lange wandeling over de eilanden.

De Marker Wadden, ze hebben een verkeerde naam, en de wijze van beheer geeft een soort suggestie van "natuur"bescherming, van ongereptheid, van afwezigheid van menselijke invloed en voorrang aan de vogels. Ik grapte met vriendin al over een McDonalds, een achtbaan en een reuzenrad. Je kan er van alles van vinden. Maar... dit natuurkunstwerk van mesnenhanden, dit conversation piece voor discussie en debat over "natuurwaarde" en het, schijnbare?, dualisme cultuur-natuur, de afwijzing van het medemenselijke en de verering van de niet-menselijke natuur, het is hét ideologische perspectief waar ons tijdperk van doordrenkt lijkt.
De Marker Wadden zijn een streling voor het oog. Lieflijk en slingerend aangelegd, met veel mooie doorkijkjes, veel kunst- en bouwwerken van de in dit tijdsgewricht zo populaire duurzaam gekleurde bouwmaterialen en hippe vrijwilligers die vol trots, positieve energie en liefde het parkje beheren. Het is voor vogels erg aantrekkelijk gemaakt en in ruil daarvoor laten die zich dankbaar fotograferen voor de vele ornithografische hobby websites en facebook pagina's.
Het is heerlijk om op de Marker Wadden te mogen zijn, de stranden zagen er ook ontzettend aantrekkelijk uit, het is een prachtige haven, een leuke ankerplaats en voor iedereen zonder boot ook met een schitterende zeilende veerdienst op de driemaster/bark bereikbaar.
Dus ik ben nu groot fan van dit menselijk wonder van baggervernuft en heb met plezier een rondje van mijn jaarlijkse bijdrage aan natuurmonumenten over deze nieuw geschapen kadastrale percelen gewandeld. Goed werk, natuurmonumenten!

Daarna een heerlijk paasontbijt van stokbrood met gebakken eieren en meer koffie. Het is voor ons oudjes (beiden 50) heerlijk om nog zo sportief op een klein jachtje rond te trekken, maar enige ochtendstijfheid na een lange zit tijdens een koude nacht in een kleine kuip en een nacht in klein, koud vooronder is ook bij ons waarneembaar, hoor!

Die werd er lekker uitgebrand door het zoonnetje: om 13:00 vertrokken we in onze T-shirts (en reddingsvesten) met een zeer zwak briesje in de rug weer huiswaarts. Motor bij tot de Flevokaap (hoe heet dat ding?) en netjes de motorbol aan de zaling. Toen ging het waaien (4BFt?) en hebben we lekker in de vaargeul naar de Hollandse Brug gekruist en onze overstagjes weer wat beter gemaakt. Het luistert allemaal erg nauw, en je maakt als bemanning wel het verschil als je het snel en efficient doet allemaal. Het bootje ligt stil als ze door de wind gaat, en heeft dan even moeite haar koers te vinden. Hoe beter je timet hoe je stuurt (hard), traveller overhaalt voor je genua aantrekt en voordat je dat doet heel even het grootzeil laten 'pakken', het luistert erg nauw en dat vinden we leuk, dat voelt als een klein open bootje.











Om 20:00 lagen we in de haven en om 21:00 waren we moe en voldaan weer thuis in Naarden. Wat een heerlijke dagen genieten van dit leuke scheepje, alles er om heen en, natuurlijk, elkaar.

Op naar het volgende zeilavontuur. Volgend weekend een weekendje met beide kids, en dan, de "tweede week van de meivakantie", met vriendin, haar dochter en eigen dochter een weekje naar de Wadden. Met drie vrouwen naar de Hengst tussen Texel en Vlieland, dat lijkt mij wel wat!

En ook dan hoop ik hier op dit gezellige forum weer een leuk verslagje te mogen achterlaten. Bedankt voor het lezen!
Laatst bewerkt: 18 apr 2022 08:14 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 apr 2022 08:41 #1384485

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1159
Leuk geschreven, een kleine noot; de bol die je hebt gehesen tijdens motor zeilen is de ankerlicht, die hijs je overdag als je voor anker ligt.
Voor motor zeilen is er een kegel die je met de kleine kant naar beneden hijst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 apr 2022 09:07 #1384491

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 663
Mooi verslag Thijs!
Stimuleert ook om onze boot zsm weer vaarklaar te maken...

Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 apr 2022 10:05 #1384499

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1971
Makkie schreef :
Leuk geschreven, een kleine noot; de bol die je hebt gehesen tijdens motor zeilen is de ankerlicht, die hijs je overdag als je voor anker ligt.
Voor motor zeilen is er een kegel die je met de kleine kant naar beneden hijst.

Pfff, waar was ik met mijn gedachten? Af en toe zit er een draadje los, niet alleen bij mijn mastlicht, wat dom! (Ik heb de zwarte kegel vorig jaar NB bij mijn marktplaats-origo kado gekregen en was er toen blij mee!)

De ankerbol tijdens motorzeilen. Het is fijn mij aan leerzame kritiek van anderen bloot te stellen, deze beschamende slip-of-dagtekens maak ik niet weer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 apr 2022 18:56 #1384595

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 338
Mooi verhaal Thijs!
De "kaap" die je bedoelt kennen de meeste mensen denk ik als het begin van de strekdam van vluchthaven Pampus cq de Pampushaven
Harm
Beneteau First 24 (1984)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 apr 2022 21:00 #1384625

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1971
Toeter schreef :
Mooi verhaal Thijs!
De "kaap" die je bedoelt kennen de meeste mensen denk ik als het begin van de strekdam van vluchthaven Pampus cq de Pampushaven

Ja de IJmeerdijk stond op de waterkaart en idd het is de ingang naar die vluchthaven. Is dat rood-witte paaltje het havenhoofd wellicht?

Kapen horen namen te hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 apr 2022 21:29 #1384632

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 338
Thijs1971 schreef :

Ja de IJmeerdijk stond op de waterkaart en idd het is de ingang naar die vluchthaven. Is dat rood-witte paaltje het havenhoofd wellicht?

Kapen horen namen te hebben?

Ja, het is het rode havenlicht, het groene staat wat verder de kom in en zie je daardoor niet als je ten westen langs vaart. Maar, helemaal mee eens, een kaap moet een naam hebben, en het lijkt erop dat deze nog geen bruikbare naam heeft... Leef je uit!
Harm
Beneteau First 24 (1984)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 apr 2022 23:09 #1384639

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1971
Toeter schreef :
Thijs1971 schreef :

Ja de IJmeerdijk stond op de waterkaart en idd het is de ingang naar die vluchthaven. Is dat rood-witte paaltje het havenhoofd wellicht?

Kapen horen namen te hebben?

Ja, het is het rode havenlicht, het groene staat wat verder de kom in en zie je daardoor niet als je ten westen langs vaart. Maar, helemaal mee eens, een kaap moet een naam hebben, en het lijkt erop dat deze nog geen bruikbare naam heeft... Leef je uit!

Bij deze doop ik haar De Kaap voor Pampus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 19 apr 2022 18:52 #1384884

Leuk verhaal, Thijs!
Het was inderdaad goed druk op de MarkerWadden. Wij kwamen er zondag begin van de middag aan, toen waren er nog een paar boxen vrij. Later in de middag kwamen er best veel boten binnen die maar weer omgedraaid zijn.
Ik moet ook wel zeggen dat het er heerlijk toeven was, wat een weertje, zeg! B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.225 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl