Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 02 mei 2022 18:43 #1388224

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
Voor mij is dat een groot gedeelte van de hobby, lekker klussen aan - in - rond de boot. Dingen beter, netter maken, problemen vóór zijn. En het gevoel je boot te kennen, is toch wel erg prettig als er toch een probleempje de kop opsteekt. Leuk dat jij dat plezier er ook in hebt!
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 02 mei 2022 19:35 #1388238

ok, dan zit je goed. Ik denk wel dat je zeker plezier zult beleven van een nieuw setje op zijn tijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 05 mei 2022 13:58 #1388872

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
“Raccoon voor Vliehors Radar Tower, Raccoon voor Vliehors Radar tower”, schalde het op kanaal 74 door de maritieme ether, doch van enige respons geen sprake.

Gisteren zijn wij met opkomend tij op een windstille, zomerse dag vertrokken uit Oudeschild. Het plan was om droog te vallen bij De Hengst, vlak bij De Cocksdorp.

Na wat gebonk over de Binnen Bresem, die volgens mij niet 0.8 maar 1.2 droogvallend is, riep ik de Zeeverkeerspost Eierland om mijn voornemen te delen.

Na wat gekraak over en weer en een niet in gebruik zijnd telefoonnummer bleek mijn oproepje uit te komen bij de Centrale Meldpost Waddenzee.
Omgeschakeld naar hun kanaaltje 4, of ik wist dat er, recht boven mijn geplande wandelingetje, tot vijftienhonderd een militaire oefening was op het schietterrein?

Dat wist ik niet. Ja, dan kon ik me beter buiten het oefengebied (de helft van het Westwad) begeven. En zelfs dan even melden bij de geuniformeerde medemensen op de 74.

Om 14:15 voeren we vast bij de V6 en hebben genoten van een naar wij begrepen Belgische F16, die laagvliegend voor ons een prive air show leverde op een verder verlaten waddenplaat. Al werden wij urenlang deskundig geobserveerd door research vessel Navicula die vermoedelijk onderzoek deed naar droogvallende mensen in te kleine zeilbootjes in het Eierlanders’ gat.

De airshow was stipt volgens planning om thirteen hundred ZULU uur afgelopen waarna wij enige uren langs de laagwaterlijn hebben gewandeld en de puts met zeevruchten hebben gevuld.

Om 21:00 kwamen we los en zijn met een tijstop om 22:00 door het gasboeiengat geslopen, voortgeduwd door onze zacht zoemende electromotor.

Om 2:00 gooide ik bij de ingang van het Fransche gaatje ad rand van het inschot, moe van een heerlijk ruim rak onder de sterren en de kennis van de lichtmerken weer up-to-date, het anker overboord voor een kort en wat onrustig nachtje. Na de koffie konden we om 10:00 zeilend onder de Richel door de Vliebalg in en Vlieland op, alwaar ik nu, deze barre tocht overleefd hebbend, op een terrasje met een biertje met plezier dit verslagje van deze zeer geslaagde waddentocht voor u schrijf.
Laatst bewerkt: 05 mei 2022 17:41 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 05 mei 2022 15:16 #1388885

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1337
Stikjaloers, mooie tocht Thijs.
Wij gaan gelukkig in juli ook.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 05 mei 2022 15:34 #1388889

Probeer de volgende keer eens:
Cornfield Range this is Raccoon....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 05 mei 2022 17:13 #1388906

  • peejee
  • peejee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 119
Ik denk dat Hans Vandersmissen van jouw proza zou hebben genoten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 05 mei 2022 17:26 #1388910

Mooi!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 08 mei 2022 21:23 #1389518

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Ff wat foto’s, beetje nagenieten. Sorry voor evt dubbelpost!














Laatst bewerkt: 08 mei 2022 21:27 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 08 mei 2022 22:01 #1389521

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1993
Mooi hoor, geniet er van! Ik ga over 2 weken ook op pad met de boot,onder andere richting het Wad. Eerst even op de kant komende weekend.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2024!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 09 mei 2022 05:15 #1389531

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
mrtnm schreef :
Mooi hoor, geniet er van! Ik ga over 2 weken ook op pad met de boot,onder andere richting het Wad. Eerst even op de kant komende weekend.

Martijn :)

Sterkte op de wal, als je een handje nodig hebt PB je maar ik woon om de hoek, he?

Hemelvaart md kids weg, dan een week vrij voor uitrusten vh schip voor SSR of zeilen, maar eerst vlgd weekend weg met mijn neef en de Westerly Club: het vaarseizoen is in volle gang!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 13 mei 2022 06:03 #1390528

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Wat is er met mij aan de hand? Ik kan me moeilijk concentreren, terwijl ik vanochtend nog twee belangrijke meetings heb voor het werk, voordat... Zou moeten gaan hardlopen, maar ik voel me er te onrustig voor, omdat... Zodra ik wakker werd, gleed mijn hand naar mijn mobiel om windfinder te checken. Vlieland Vliehors opent zich, met voor morgen nog steeds weinig, maar al wat minder té weinig, wind. Lichaamstemperatuur licht verhoogd, zo ook de hartslag en waar komt dat door?

Hier moet wel sprake zijn van een opvlammende besmetting met het beruchte zeilvirus?

Waar kan ik dan wel aan denken, of beter gezegd, waar kan ik niet anders dan de hele tijd aan en over denken, deze vrijdagochtend?

Aan de geëlectrificeerde Westerly Nomad Raccoon, uit 1970, en aan de zeilplannen voor dit weekend: met twee andere Westerlies van Den Helder "buitenom" naar Vlieland en binnendoor weer terug. Vanmiddag stap ik op en ga, in mijn uppie, tegen de stroom in en met best wat wind tegen, van Den Oever naar Den Helder varen. Voor het eerst solo op de Waddenzee én voor het eerst langer solo dan een rondje Schelp, al heb ik dat laatste, solo, echt wel heel vaak, ook met hardere wind, gedaan. Het bootje kan dus goed "bijliggen", en dat is bij mij aan boord dé methode om de helmstok even los te kunnen laten voor sanitair bezoek, een kop thee inschenken of een zeilwisseling. Mits scheepvaart, diepte en ruimte dat toestaan, natuurlijk. (Ze ligt wel echt stil, op het Wad natuurlijk op de stroming).

Zaterdag stapt mijn oceaanzeilende neef Jelte op. Naast dat ik mij er op verheug hem eens wat langer te kunnen zien en spreken, vind ik het natuurlijk ook leuk het schip aan zijn jeugdige maar ervaren blik en oordeel bloot te stellen. En hetzelfde geldt natuurlijk voor het kijken naar en laten zien van met de andere twee Westerlies: zowaar een ook hele oude (en nog kleinere!) Jouster met een bbm die dezelfde 'oversteek' gaat wagen: een bijzonder gaaf en interessant scheepje...

Goed. Ik moet mijn kleren nog pakken. Boodschappen doen. Ai, en dan denk ik weer aan het geld dat ik gisteravond in Almere heb laten liggen voor ernstvuurwerk, een tweede lifeline en toch maar die houten pluggen gekocht :-) Het geeft voortdurend heel veel, maar ze blijft ook nog veel nemen, mijn lieve scheepje. Mijn "SSR lijst" is nu zo goed als compleet, alleen heb ik nog een ongekeurd en mogelijk niet werkend reddingsvlot aan boord, die wilde ik eerst huren en dan vervangen, maar nou ja, zie apart draadje daarover. Nog even geduld.

En dan... lieve medezeilmensen... dan is het fijn, dat het zeilersforum er is, dat ik ergens dat overlopende fluitketeltje aan zeilgedachten en zeilzucht kan ontluchten en de overenthousiaste woordenbrij uit mijn hoofd, zomaar, floep, aan het scherm kan toevertrouwen. Dat lucht op, en schept een beetje ruimte, in dat volle hoofd.

Ik ga hardlopen, douchen en mij conscentieus nog een ochtend aan mijn werk wijden. Zodat ik na de laatste meeting in de auto kan springen en naar Den Oever kan rijden, onder herhaling van de mantra hoe ik in welke volgorde zo snel mogelijk vaarklaar ga zijn om nog op tijd voor de blauwe hap de KMJC binnen te kunnen lopen.

Dank weer voor uw aandacht. Mocht u tochtondersteunende tips hebben, dan hoor ik dat natuurlijk graag. En dank ook voor de ruimte, om, we blijven binnen het thema van de luchtverplaatsing, hier af en toe te kunnen 'ventileren'. En alvast voor straks, als het verslag hier verschijnt :-)

Het wordt prachtig weer, en ik wens u allen net zo fijne mijlen als ik zelf hoop van het weekend te mogen maken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 13 mei 2022 06:52 #1390539

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4679
Als je vandaag van Den Oever naar Den Helder gaat is bijliggen een no go met deze wind, althans het eerste stuk, maar dat had je al gezien. Ik begrijp hieruit ook dat je geen autopilot hebt? Morgen heb je een mooie wind naar Vlieland.
René
Laatst bewerkt: 13 mei 2022 06:52 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 13 mei 2022 07:04 #1390546

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Ha Rene!

Een elastiekje en dat gaat prima zonder handen, maar moet je wel in de kuip blijven. Die helmstokautomaten vind ik maar zo-zo, ooit wil ik wel een windvane achtig iets en ik word wel steeds beter met het elastiekje/zeiltrim :-) (Maar je kan daar niet op naar de wc of naar het voordek, vind ik, wel een waterkaart of snel wat lekkers uit de kajuit pakken)

Volgens mij kan je vandaag een paar honderd meter buiten de vaargeul op allerlei plekken onderweg best even (max) vijf minuutjes bijliggen op die plek? (Ik lig echt stil op de wind/water en zal dan een knoopje terug naar het Oosten drijven door de stroom, das nie zo erg?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 13 mei 2022 07:06 #1390547

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Ah, het eerste stuk, nee daar is het smal en meteen ondiep buiten de vaargeul. Vanaf VG14 plenty ruimte aan stuurboord.

Wat is een goede plek om de zeilen te strijken en boot klaar te maken voor aanmeren in Den Helder? Buiten de haven of kan dat ook wel in de havenkom? (Mag je zeilend aanlopen?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 13 mei 2022 07:17 #1390551

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4679
Op kanaal 62 vragen of het mag en 9 van de 10 kun je dat binnen de havenhoofden doen, daar zou ik het doen. Lekker in de luwte van de dijk. Is de Blauwe Hap weer open? Zo niet, dan kun je ook terecht in de Officiersclub op de kop daar. Wel even checken 0223 614225.
René
Laatst bewerkt: 13 mei 2022 07:18 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 13 mei 2022 17:27 #1390745

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Nou, dat ging lekker - NOT

Met gehesen zeil wat stuntelig voor de wind de waddenhaven uitgevaren. Slaat de wapperende fok om de stag. Opgelost. Zie ik dat 1 van de 3 (zouden er 4 moeten zijn) zeillatjes is gebroken, zo dobberend in de voorhaven.

Eerst maar eens het Wad op, hijs ik buiten met ruimte nog wel een keer.

Vlagen 30 knopen, recht op de kop. Lekker, ja hoor. 4.0 knoop met zulke wind tegen, dat kost vermogen (2.5kW). Maar SOG was nul nada. Kan je nagaan hoe hard de vloed met harde westenwind hier binnenkomt.

Niks an te doen. Omgedraaid. Verwaaid. Morgen weer een dag. En nu maar weer zeillatjes zagen, ik ben een grootverbruiker en ga eens overstappen van die dure watersportwinkelstoppertjes naar galvaniserende tape. En vroeg naar bed, me verheugen op de zonsopkomst die ik morgen vanaf het Wad hoop te zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 13 mei 2022 19:47 #1390777

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4679
Moedig dat je het hebt geprobeerd maar het was te verwachten. Morgen tussen 8.36 uur en 11uur vertrekken en je hebt alleen maar wind tegen.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 14 mei 2022 21:24 #1390950

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
50 mijl op een windstille dag

Vanochtend 7:00 gooiden we los. Met 3 Bft eerste stukje tij tegen. Om 9:30 kregen we het tij mee, zodat we ons mede Westerly Clublid de Petra troffen bij de T2 voor een wat dun bezette, maar tot nu toe beregezellige, clubtocht “buitenom naar Vlieland”.

Na het ronden van de MG-A ging de marifoon met enige eerbied in de zeestand. En toen viel de wind weg. Met 500W en, jaja, de kegel tegen de zaling vervolgden wij met 45 graden schijnbare wind onze weg. Jazeker, 45 graden nadat mijn oceaanzeilende neef even achteloos wat verbeteringen in mijn zeilvoering heeft aangebracht: door een andere bevestiging van de masthoek staat er (mer) spanning op het slappe voorlijk en door het verlagen van het aanhechtpunt van de zeerail aan de preekstoel is het zeil platter te trekken en groter doordat het daar niet overheen loopt/vouwt. Big difference! Raccoon blij, Thijs blij.

En ach, het is geen straf, met windstilte motorzeilend over de blakte met in de verte de indrukwekkende branding van die gevaarlijke Eierlandse gronden. Met 3 knp door het water 6knp over de grond, bij de boeien kon je goed de brute kracht zien van het natuurgeweld dat “Noordzeetijgolf” heet en ons daar langs sleurde…

Wat is het heerlijk om op open zee te zijn, de deining, de wijdsheid en misschien ook wel een beetje “het gevaar”, zelfs op een windstille dag. Het “point of no return”. De vele “what ifs” die er toch voortdurend door je hoofd gaan.

Zeilen is maar een mooie hobby. Ik ga te kooi, en dromen, van verre reizen, naar onbekende kusten over woeste baren. Morgen weer een dag, ik hoop en geloof een met wat wind.
Laatst bewerkt: 15 mei 2022 05:06 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 15 mei 2022 06:56 #1390971

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Kom ik er net achter dat dit één van de weinige draadjes is die daadwerkelijk over zeilen gaan. De naam van dit draadje dekt de lading totaal niet meer. Het gaat over varen en zeilen.
Wat ik overigens héél leuk vind. Ga zo door, Thijs.
Laatst bewerkt: 15 mei 2022 09:39 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 15 mei 2022 09:37 #1390994

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Dank je wel!!

Nou hier dan een hybride stukje: deze klus hebben we, op initiatief/idee van Kameraad Kapitein Neef Jelte, onder zeil geïmplementeerd: de giek op zijn kop en 180 graden gerold: weer 10cm voorlijk er bij :-)




(Niet helemaal safe maar wel leuk!)

Nu met stroom mee, voor de wind met 3Bft door het scheurrak en het zonnetje schijnt. Wat wil een mens nog meer,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 15 mei 2022 14:03 #1391016

Thijs, je schrijfstijl is sprankelend, blijf ons vermaken! Laat het vooral over zeilen gaan! Johan
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 15 mei 2022 15:46 #1391030

Zeker, ook ik vind dit juweeltjes van verhalen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 16 mei 2022 07:51 #1391165

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Gespot op de Noordzee en hier gedeeld in een hachelijke poging (vlek op vlek) om de schande van het eerdere voeren van het verkeerde dagmerk een beetje goed te maken.

1 Bft over de bakstag, zonder 500 watten Arabische wind van achter 1-1.5 knoop op het log, mét 3 en 5 langs de kust.




(foto door Wim van de Petra)
Laatst bewerkt: 16 mei 2022 07:51 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 17 mei 2022 21:20 #1391856

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
De gebeurtenissen van afgelopen vrijdag houden me wel bezig, hoor. Verslagen, door de zee, en vooral door het volgen van de stomste "storm tactic" denkbaar, terugvallen op de motor om tegen wind én stroom in te varen.

Een enorme valkuil waar ik ingevallen ben is "overhaast vertrek" in combinatie met "hulp aanvaarden van een ander" of je daardoor van je eigen wijs laten brengen, alle goede bedoelingen en grotere ervaring van die ander ten spijt.

Ik schreef hier nog, om in de auto het mantra herhalen van de stappen om vaarklaar te raken. Wat ik gewend ben (!) en wat mijn plan was? Alles zo veel mogelijk gereed maken aan boord voor vertrek: water verversen, elektriciteit afkoppelen, werkfok aanslaan, zeil 1 rif rolreven en zoveel mogelijk landvasten en stootwillen al aan boord. Dan tijd voor een rustmoment en alles nog eens controleren en visualiseren. En dan vertrekken, op de motor, naar de havenkom, en daar optuigen. Dan kon ik mooi halve/aan de wind de haven van Den Oever uitvaren en kijken of ik aan de wind kruisend de ruimte boven het Marsdiep kon bereiken.

Dat liep anders.

Ik ontmoette mijn medeclublid Theo, een veel meer ervaren zeezeiler dan ikzelf. Die raadde mij aan om solo snel te vertrekken (anders te laat in Den Helder) en daardoor liep alles net wat haastiger dan ik wilde. En dat zeilend vertrekken was niet waar ik op voorbereid was: het was lastig wegzeilen eerst vanaf lager wal de box en daarna juist een voor/binnendewinds rakje de kleine haven uit.
Daar wikkelde mijn, nog klapperende, fok zich dus om de voorstag, een mij bekend "probleem" bij ruime koersen als je de fok niet begeleid.

Bovendien had ik te gehaast mijn zeil gereefd en te gehaast mijn zeillatjescollectie langs de beschikbare zeilllatjeszakjes gehaald en me niet goed gerealiseerd dat het niet goed is om een zeillatje te plaatsen vlak boven het rolrif: daar komt spanning op als je de kraanlijn laat vieren, dus krak.

Allemaal geen hele grote problemen, maar met vlagen windkracht zeven zijn ze ook in een havenkom best inspannend om op te lossen.



Al moe voor ik de havenkom uitwas, dacht ik, terugvallend in de oude foute schijnbare comfort zone van de elektromotor, ik motor wel even de haven uit en kijk of ik niet op de motor Den Helder kan bereiken.

Dat had geen zin. Ik kon precies mijn snelheid op de motor controleren, zag die op mijn log oplopen van 3.5 naar 4 en naar 4.5 knopen en ik legde in een uur net geen zeemijl af: dit was een volkomen zinloze zinloze verspilling van hopelijk door windmolens opgewekte kilowatten.

Achteraf denk ik nu: als ik bij mijn oorspronkelijke, mogelijk slechtere dan wegzeilen, plan van wegmotoren en in de havenkom halvewinds hijsen was gebleven, dan was ik die havenkom wel uitgezeild. Het scheepje kan echt veel wind hebben en had tot de kentering met zo'n 5 knopen door het water wel enige voortgang gemaakt en dan had het er misschien anders uit gezien.

In ieder geval heb ik de grenzen van mijn elektromotor met 25-30 knopen wind met tij tegen op het Marsdiep wel leren kennen. Ik had nog wel wat over, maar zou het met dat vermogen geen uren en uren hebben volgehouden.

Maar ik heb ook geleerd:
- blijf openstaan voor adviezen, maar houd de regie over het eigen, passende plan
- rust voor vertrek, en bij onrust nog extra tijd nemen voor rust; eerst rust aan boord (kopje thee zetten etc)

Het zijn denk ik herkenbare lessen voor de meesten hier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 17 mei 2022 21:38 #1391864

Klinkt als een onprettige ervaring, maar als je er iets van leert is het mogelijk toch nuttig geweest!

Waarom rolt je voorzeil om je voorstag dan? Wij hebben 12 jaar met leuvers gevaren, maar dat heb ik nog nooit gehad… :blush:
Waarom zou je je zeilen halvewind varend willen hijsen? De fok/genua kan mogelijk nog (afhankelijk van hoe groot die is) maar een grootzeil hijsen gaat vaak niet erg best als je niet in de wind stuurt (zeil blijft achter de zalingen steken enz)

Met 25-30 knopen wind tegen EN stroom tegen moet je ook wel aardig wat vermogen leveren om nog voortgang te maken. Vanaf 28 knoop (constant) heb je het over 7 Bft, da’s toch wel stevig te noemen. Waaide het echt zo hard?

Zeker als je solo vaart, is goede voorbereiding belangrijk (zei hij doe alleen solo vaart als de boot in of uit het water gaat, en da’s in onze eigen haven :P ). Van de andere kant is het met 6/7 Bft wel prettig om niet ook nog de stroom tegen te krijgen.

Ik vind het overigens wel grappig dat je vaak zegt dat ‘het bootje best wel wat wind kan hebben’. Is dat zo bijzonder dan? Worden andere boten dan omver geblazen ofzo bij dezelfde wind? :huh:
Als je bedoelt dat je boot wat meer wind nodig heeft om lekker te varen (want enigszins ondertuigd), dat snap ik het wel. Dat is bij onze HR ook zo (zware boot met niet heel erg veel zeil erop). Al moet ik zeggen dat het ons totaal niet tegenvalt hoe ze met wat minder wind nog loopt, gelukkig!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.313 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl