Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 mei 2022 16:55 #1392098

de grens ligt bij 20 knoop. Afrondingsdingetje ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 mei 2022 16:59 #1392099

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Als de definitie een schaal van zeildruk is, dan gaat dat dus over een schijnbare windsnelheid en zou het dus altijd subjectief zijn, afhankelijk van hoe snel je vaart en hoe snel het stroomt. Dan zou het weerbericht het toch nooit over Beaufort mogen hebben?

Het leent zich dan wel veel beter voor zeilerslatijn en kroegpraat dan m/s, dat dan weer wel.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 mei 2022 17:01 #1392101

Vergeet ook niet dat de wind in de winter dikker kan zijn; dezelfde windsnelheid geeft dan een hogere zeildruk. Heeft met luchtdruk en vochtigheid te maken dacht ik. Verder heeft de wind een gradiënt en kan ook nog draaiing (shear) vertonen :)
Laatst bewerkt: 18 mei 2022 17:03 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 18 mei 2022 18:08 #1392121

Knoet schreef :
Als de definitie een schaal van zeildruk is, dan gaat dat dus over een schijnbare windsnelheid en zou het dus altijd subjectief zijn, afhankelijk van hoe snel je vaart en hoe snel het stroomt. Dan zou het weerbericht het toch nooit over Beaufort mogen hebben?

Het leent zich dan wel veel beter voor zeilerslatijn en kroegpraat dan m/s, dat dan weer wel.

Daar heb je een goed punt. Echter, ik denk niet dat officer Beaufort destijds zich realiseerde dat het om schijnbare wind ging. Hoe dan ook, Beaufort schaal is nu helder gedefinieerd aan de hand van TWS in knopen, km/u of m/s.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 19 mei 2022 07:28 #1392209

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Den Oever, 1805

Teleurgesteld keert Thijs terug de haven in, het was hem niet gelukt om tegen stroom en tij op te roeien. Op hun vaste bankje op de kade hadden oude vissermannen zijn hachelijke pogingen hoofdschuddend gadegeslagen.

Kijk naar dat fregat, zie je hoe het in vlagen overhelt op haar halve windse koers, met de bovenbramzeilen al gereefd? Dat is geen Westenwind om met de vloed tegen naar Den Helder te varen.

xxx

De bramzeilkoelte, wat een prachtig Nederlands woord. De hoeveelheid wind waarbij een fregat de bovenbramzeilen heeft gereefd, windkracht 6.
Wij, moderne zeilers, zijn gewend om op een windmeter te kijken hoe hard het waait en dat getal melden we op onze social media accounts of in het delen van weerberichten. Vroegah keek je naar het gedrag van een zeilend schip en was dat de manier om te meten en na te vertellen hoe hard het waaide.

Is het oorspronkelijk idee van Beaufort niet juist om het Zeilerslatijn (ook zo'n prachtig woord!) te uniformeren door met eenduidige beschrijvingen van indirecte windwaarneming wederzijds tevens eenduidig begrip van de context van een maritieme boodschap te scheppen?

Een model van indirecte windwaarneming dat de taal schept om helderder te spreken over zaken waar windkracht relevantie heeft, het systeme international van iets banaals als een lengte- of gewichtsaanduiding ver vooruit.

Het geeft hoop voor de toekomst van de mensheid, dat zij lieden als Francis Beaufort heeft voortgebracht.
Laatst bewerkt: 19 mei 2022 07:30 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 19 mei 2022 07:57 #1392214

Is het oorspronkelijk idee van Beaufort niet juist om het Zeilerslatijn (ook zo'n prachtig woord!) te uniformeren door met eenduidige beschrijvingen van indirecte windwaarneming wederzijds tevens eenduidig begrip van de context van een maritieme boodschap te scheppen?


zeker! een mooie stap om zaken objectief te maken. Maar niet als het "indirect" is, bijv. via het gedrag van een boot. De ene boot is immers de andere niet. Daarom is de Schaal van Beaufort natuurlijk geherdefinieerd naar een objectieve maatstaf als de windsnelheid. De volgende belangrijke stap was de windmeter, die dit ook nog eens redelijk nauwkeurig vast kon leggen.

Een model van indirecte windwaarneming dat de taal schept om helderder te spreken over zaken waar windkracht relevantie heeft, het systeme international van iets banaals als een lengte- of gewichtsaanduiding ver vooruit.

Dat weet ik dan weer niet...juist dat indirecte (via gedrag van je boot de wind beoordelen), maakt dat het niet objectief en dus ook niet vergelijkbaar is. Ik vind het juist heerlijk dat je, op je schermpje, exact kunt zien wat de TWS is, en daarbij je emoties niet meetellen.

Voorbeeldje: op de MED waait het vaak flink in de zomer. 30-35 knoop (gemiddeld!) is geen uitzondering. Door het mooie weer (30 graden en zonnetje) kun je dat aardig onderschatten. Totdat je dan een stukje moet kruisen of een stuk open zee moet oversteken. Dan kun je verrast worden door het gedrag van je boot, of de deining, puur omdat je werd misleid door het mooie weer, zodat je de windsnelheid onderschatte. Andersom kan natuurlijk ook.
Laatst bewerkt: 19 mei 2022 08:09 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 22 mei 2022 09:30 #1392956

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Afgelopen donderdagavond was de vertrekkersavond voor de Small Ships Race - twaalf van de dertien deelnemende schepen verschenen vrijwel allen met voltallige bemanning (gemiddeld 1.8 persoon) voor de laatste informatieavond voor het palaver op de kade van IJmuiden op woensdagavond 1 juni.

Naast een vermanend priemende blik bij de vraag van presentator Simon Does, met instemmend geknik van mede organisator Thijs van Someren, aan alle deelnemers of iedereen weet waar hij aan begint en voor zichzelf echt vindt dat hij of zij klaar is/zijn voor de (eerste) grote oversteek waren er gelukkig ook geruststellende woorden: het is geen schande om op het allerlaatste moment alsnog te besluiten om wat voor reden dan ook (schip, gezondheid, weer) niet te gaan. Laat ik mij, zelfopneukend egotrippertje, dat vooral eens goed in de oren knopen. En van tevoren bedenken waar de grens ligt van uitvaren of niet en me daar gewoon aan houden.

Maar naast deze wat zware woorden natuurlijk vooral een leuke en gezellige avond, en erg leuk om de andere (aspirant) grote schippers van ook zulke leuke kleine schepen te mogen ontmoeten. Ik ben de enige Westerly, veel Kolibri's, Waarscheepjes en Etap 22's en zowaar een Pogo Transat die mooi het bier een halve dag koud kan zetten voor de anderen binnenlopen, al leek deze wat punctueel (en zeer sportief!) overkomende Duitse schipper mij niet de persoon naar overbodige ballast aan boord. Motoruren worden, met een nadrukkelijke weer priemende blik naar de e-motorzeilers waar wij de helft van zijn geloof ik, x5 gerekend bij de totale aankomsttijd, die je overigens zelf moet bijhouden en over welke creatief vereenvoudigde én vereerlijkte (bonushandicap voor een in het water slepende bbm in de scheepsconstructie bv) helaas niet gezellig gecorrespondeerd kan worden :-(

Ik mag van mijn vriendin niet eens overwegen om onze minnkota met een klein puntje overboord te laten hangen om de bonus te pakken :-(

Ook heel inspirerend vond ik de papieren navigatiemiddelen ("Deze kennen jullie natuurlijk allemaal al lang uit je hoofd!", ehhh...) die een aantal mensen hadden meegenomen, en die ik tot mijn schande alleen nog maar in de on-line versies (ipv pilot de youtube filmpjes van eerdere edities, telt dat?) had bestudeerd. Wat zijn papieren kaarten toch gaaf en gewoon nodig, ook voor het overzicht en evt aantekeningen, vind ik.

Welke papieren navigatiemiddelen zouden jullie meenemen?
NV Pilot Chart North Sea (of Admiralty of een andere uitgever?)
Reeds Eastern Almanac
(de lichtenlijst wilde ik uitprinten, getijdetabellen ook in foldervorm aan boord en elektronische kaarten van Navionics en de aanloop bij Lowestoft ook NV Verlag)
Apps bv specifiek Engelse tij die ik kan installeren? Ik hoor het graag :-)

Wij blijven een week langer aan de Oostkust. Toen ik laaaang geleden begon met Wadzeilen, heb ik vooral in het begin heel veel plezier gehad van de gedetailleerde tochtbeschrijvingen en algmene vaartips van de beroemde "Vaarwijzer Waddenzee" van Jan Heuff. Ik zie dat er in dezelfde serie ook "Vaarwijzer Engelse Oostkust" is van Anja Valk, is dat net zo aan te bevelen of kennen jullie ook betere/andere "toeristische gidsen voor de watersporter"?

Waarschijnlijk gaan we ook mee naar Pin Mill op zaterdag/zondag, maar hebben dan nog vijf dagen om daar of in de buurt van Lowestoft wat rond te scharrelen. Tips voor een leuke tocht/overnachtingsplek (of een dagje zeilrust) zijn welkom, natuurlijk bij voorkeur voor ondiepe, droogvallende scheepjes zoals het onze!
Laatst bewerkt: 22 mei 2022 10:40 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 22 mei 2022 11:05 #1392999

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2180
Ben er al weer een tijdje niet geweest, maar ik vond de East Coast Pilot altijd heel goed. Bijbehorende website met updates.
Edit: je vindt op die website onder Downloads bijvoorbeeld ook het laatste bijgewerkte kaartje van de aanloop van de Deben. Mijn favoriete plek aan de Engelse oostkust.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 22 mei 2022 11:11 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 22 mei 2022 20:16 #1393137

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Gaaf, dank je!

(Met link op die site naar: eastcoastpilot.com/Deben%20202...0and%20note%20v2.pdf )

Deben ziet er leuk uit (en ziet er uit dat je de aanloop heel goed wil bestuderen met al die zandbanken!)
Bedankt voor tip boek/website!

Zo’n Engelse riviermonding is een soort “miniwaddenzee met maar 1 zeegat”, zegt deze wadzeiler wat oneerbiedig, maar er zijn veel overeenkomsten in het bodemprofiel/zandbanken te zien, dus niet bezijden de waarheid? Nou ja de waddenzee is een verzameling getijderiviermonden kan je misschien beter zeggen, maar mijn vader vond Toscane ook “typisch Limburgs heuvellandschap” - egocentrisme is een goed ontwikkelde eigenschap van me!

Ik verheug me er inmiddels zo op om daar eens te kunnen zeilen dat ik de mogelijkheid om niet te gaan een beetje uit het oog verlies, daar mag ik op letten, want overmoed en onderschatting zijn mijn andere sterke punten. En deze oversteek mijn eerste, als schipper en ueberhaupt als zeiler. Can you hear me, chickening out? :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 22 mei 2022 20:34 #1393146

Ik denk niet dat het overmoed is hoor, het is met jouw boot denk ik prima te doen. En Harwich is makkelijk aan te lopen. Deben is wel tricky, ik zou dat alleen bij rustig weer doen en goed zicht. Het is een beetje een smal gaatje met een rare bocht erin, vlak langs grind- en zandbanken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 22 mei 2022 20:51 #1393153

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
He, leuk al die tips.

Ja, alles is altijd windafhankelijk en ergens tussen 25 en 35 knopen ligt voor mij nu nog wel een grens qua uitdaging/gaaf vs trauma/nooitmeer. (En dat kan je volgens mij niet zo alleen aan “knopen” ophangen, want welke richting, temp, vochtigheid, golfslag, tij, bemanning/schip speelt net zo goed een rol om te oordelen tussen het verwachte lijdensweg of passende prestatietocht.

Volgens zijn we er ook klaar voor, en we hebben nog even…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 22 mei 2022 21:00 #1393154

Voor wat betreft die oversteek: ik zou lekker in de haven blijven bij 25 knoop en een videootje opzetten van Erik Aanderaa ;)
Laatst bewerkt: 22 mei 2022 21:01 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 22 mei 2022 21:10 #1393158

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2180
De eerste keer dat ik daar ben binnengevaren was het onze aanloophaven en kwamen we tegen de nacht en met laagwater aan. Licht weer onderweg en we wilden de motor niet starten om op tijd te zijn. Zo moet het dus niet. Gelukkig konden we met weinig wind gewoon onder de wal ten noorden van de "bar" voor anker. Met zonsopgang en hoogwater binnengevaren. Zo idyllisch ... Direct verliefd geworden en het is niet meer overgegaan.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 22 mei 2022 21:59 #1393172

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
AndreAzuree schreef :
Voor wat betreft die oversteek: ik zou lekker in de haven blijven bij 25 knoop en een videootje opzetten van Erik Aanderaa ;)

Als ik dan maar niet zeeziek wordt van het youtuben in de kajuit!

Ik ga gewoon uit van een mooie 4 uit iets met een O erin en een lekker zonnetje erbij!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 23 mei 2022 04:05 #1393183

Thijs1971 schreef :
Gaaf, dank je!

(Met link op die site naar: eastcoastpilot.com/Deben%20202...0and%20note%20v2.pdf )

Deben ziet er leuk uit (en ziet er uit dat je de aanloop heel goed wil bestuderen met al die zandbanken!)
Bedankt voor tip boek/website!

Zo’n Engelse riviermonding is een soort “miniwaddenzee met maar 1 zeegat”, zegt deze wadzeiler wat oneerbiedig, maar er zijn veel overeenkomsten in het bodemprofiel/zandbanken te zien, dus niet bezijden de waarheid? Nou ja de waddenzee is een verzameling getijderiviermonden kan je misschien beter zeggen, maar mijn vader vond Toscane ook “typisch Limburgs heuvellandschap” - egocentrisme is een goed ontwikkelde eigenschap van me!

Ik verheug me er inmiddels zo op om daar eens te kunnen zeilen dat ik de mogelijkheid om niet te gaan een beetje uit het oog verlies, daar mag ik op letten, want overmoed en onderschatting zijn mijn andere sterke punten. En deze oversteek mijn eerste, als schipper en ueberhaupt als zeiler. Can you hear me, chickening out? :-)

Als je even terugbladert in deze draad, vind je dit kaartje als mbtiles voor OpenCPN.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 24 mei 2022 07:33 #1393581

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
28 november 1968 zag mijn romp het licht. Althans, hoe kan ik anders de datum interpreteren die op dit Lloyds’ certificate voor zeewaardigheid van de romp, zoals destijds door de Westerly werf, samen met een garantie van zes maanden, werd meegegeven? Het nummer komt overeen met een geponst plaatje in een keukenkastje.



Een mooie datum. Bernard Moitessier zeilde die dag op de Indische Oceaan. Zou de eerste eigenaar van mijn scheepje destijds geïnspireerd zijn geweest door deze beroemde race, die bij haar bestelling nog in volle gang was?

Gisteren kreeg ik bericht dat mijn nieuwe zeil klaar is, en nu is het voor mij billenknijpen of het nog voor vertrek naar de UK bezorgd is. Tevens gisteren gebeld. Met een organisator en met een oud-deelnemer van de race. En met mijn broer, die vorig jaar aan boord was en zelf op zijn Bavaria 37 meerdere overtochten naar de UK heeft gemaakt. En daarna nog met medebemanningslid en vriendin.
Vier mensen, en inclusief de mijne vijf verschillende perspectieven op ons voornemen bij enigzins acceptabele omstandigheden deze tocht samen te willen maken.

Eigenlijk waren die uitgebreide gesprekken in oplopende mate constructief. Een aantal risico’s kwam in elk gesprek aan bod:
- onze gebrekkige ervaring op zee met wat zwaardere omstandigheden (ons incl schip)
- onze gebrekkige ervaring met een overnight passage
- actieradius elektromotor
- zeeziekte, uitputting, onderkoeling

Zelf zie ik het grootste risico mijn gebrekkige ervaring als jachteigenaar en mijn onhandigheid/gebrekkige ervaring als klusser. Maar ik ben intussen mijn eerste jaar ook weer verder en heb wel “iets” geleerd!

Nou, allereerst mag ik dankbaar zijn dat er zoveel mensen betrokken willen zijn en eerlijke feedback durven geven op onze zeezeilplannen.

Vanavond ga ik met vriendin naar Den Oever en gaan wij eens babbelen over een aantal hamvragen over grenzen aan deelname en plannen B.kijk ik nu op de nog onbetrouwbare windfinder, zou ik me kunnen voorstellen dat we formeel afhaken, maar op eigen gelegenheid een tij later oversteken?





Wat voor mij op het spel staat is niet alleen lijf van vriendin, schip en dat van de vader van mijn kids, die redden het uiteindelijk vast allemaal wel, maar vooral ook het tomeloze zeilplezier in mijn scheepje kwijt te raken, of dat dat bij vriendin gebeurt, bij te ver uit de comfort zone en te ver in de trauma zone te varen?

Hemelvaart gaat het best wat waaien en kunnen we mooi eens proeven aan die grenzen zonder meteen midden op zee te zitten. Hoe dat verloopt speelt zeker mee in “de beslissing”!

En hier stopt de dagdroom aan mijnheer Moittesier en de dag dat mijn schuitje geboren werd, de trein is daar, vanavond naar Den Oever maar eerst mij aan het werk wijden, want ook daar ligt liefde en dankbaarheid!
Laatst bewerkt: 24 mei 2022 07:36 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 24 mei 2022 08:16 #1393599

Mooi verhaal Thijs, je denkt er goed over na, en bent bewust van de risico's. Ik zou er ook weer niet te diep over nadenken, dat kan ten koste gaan van het plezier. Bedenk ook dat de risico's ook weer niet heel groot zijn.
Als je een beetje redelijk weer hebt (en dat is goed te voorspellen!), je raakt onderweg niks, en je blijft op de je boot zitten, dan komt het wel goed. Het is uiteindelijk maar een klein stukje zee, en je kunt Engeland nauwelijks missen. Het is best groot... ;) Enjoy!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 24 mei 2022 10:53 #1393661

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4662
.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 24 mei 2022 11:14 #1393667

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Kock1964 schreef :
.

Mooi, dank, alles zit er nog op/aan zo te zien! Lig je er vanavond ook? (Leuke haven, he?)

T.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 24 mei 2022 12:05 #1393686

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2258
Je schrijft mooi Thijs, bijna poëtisch ;-)

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 24 mei 2022 14:22 #1393725

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4662
Ik vind de haven wel grappig, dicht bij het dorp. Verder niets te beleven, behalve een paar bewegende steigers en vissersboten. Wat vind jij er leuk aan :silly: ??

Nee, we gaan zo weer richting het zuiden. Heb hier gelegen om wat te werken vanaf de boot. Vanmorgen uit Oudeschild gekomen met een stevige wind.

René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 24 mei 2022 19:13 #1393805

Thijs heeft een schrijftalent. Mag met recht worden gezegd! Johan
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 26 mei 2022 05:30 #1394242

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Kock1964 schreef :
Ik vind de haven wel grappig, dicht bij het dorp. Verder niets te beleven, behalve een paar bewegende steigers en vissersboten. Wat vind jij er leuk aan :silly: ??

Haha je bescrhijft vrij precies wat ik daar heerlijk vind ("niets te beleven, verder") én ik vind het een ontzettend praktische uitvalbasis, dicht bij snelweg en je zit zo op het Wad. Supermarkt op loopafstand. Kroegen, restaurants.
En dat uitzicht, vanaf de Dijk, naar Den Helder en Texel...

Wacht, ik zing een liedje en ik maak er de komende twee en een halve week vast nog een couplet of wat bij!

"Toe vertel eens van Den Oever",
vroeg Kockie aan zijn kleine vriend.
"Wat heb jij daar toch te zoeken?
Wat is het dat jij daar steeds vindt?"

"Kockie, kom, ga mee wat lopen,
Over 't oude Wierings land!
Over Dijk en langs die Molen
En een stukkie op het strand!

Dan eten we een lekker vissie
En kijken eens naar menig schip
Die hier vertrekt naar verre kusten
Of vol met vis eerst binnenliep?

En bij het land, dijk en meer,
daar gaat de zee nog te keer,
Den Oever, die Hollandsche Kroon!

Daar in die haven, die vissershaven,
Daar vloeit het bier steeds meer
Door onze keel!"
Laatst bewerkt: 26 mei 2022 05:30 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 26 mei 2022 06:00 #1394244

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4662
:laugh:

Maar ik herken wel wat je zegt en ook wat je zingt!! :lol:
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrificatie en refit Westerly Nomad Raccoon 26 mei 2022 06:01 #1394245

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4662
Je leek weg te varen. AIS uit?
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.266 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl