Goedenavond !
Hierbij mijn opknap project van een Friesland 860.
Ik heb de boot zonder te kijken via bootveiling gekocht en ben best te spreken over de staat, het staal is in medium conditie boven de waterlijn en het interieur (nog) niet rot.
Na de proefvaart hadden wij hem "veilig" genoeg verklaart om hem van de kaag naar Aalsmeer te varen, en de vorige eigenaar die de boot al verkocht had verzekerde ons dat dit prima kon. Ik gaf nog aan dat de koop toch al bindend was en ik liever wist wat er evt speelde maar hij stond erop dat de boot betrouwbaar was.
Op de ophaaldag stond er een stevig windje en de plas werd druk bezeild door jachtjes/verenigingen, ondanks dat wij niet van plan waren om op deze dag te zeilen hadden we toch maar even het fok onder de banken vandaan getrokken en hem gehesen. Mijn maat en ik hebben beiden ervaring met vletjes/valk zeilen maar beiden nooit op jachtjes of dergelijk gezeild. Het was even knoeien maar het zeil ging omhoog en wij gingen aardig vaart lopen ! dwars op de wind wilde hij al een beetje schuin vallen en het was een mooie eerste ochtend.
een aantal uur later besloten we richting de ringvaart te motoren en tijdens de draai breekt uit het niets de helmstok bevestiging van de roerkoning ! Terwijl wij met redelijke snelheid recht op wat afgemeerde sloepen afstoven zonder roer trokken we snel de gashendel terug, uiteraard in de opwelling vergeten dat de boot geen keerkoppeling heeft maar een verstelbare schroef viel de motor uit en wilde hij niet meer starten ! uiteindelijk kon ik vanaf de punt gelukkig het één en ander opvangen en hebben wij geen schade gemaakt.
Na een plaatselijke reparatie en geholpen te worden door een vriendelijke buurtbewoner die het allemaal zag gebeuren konden wij onze weg vervolgen totdat de motor weer begon te sputteren en uitviel. Hierna nog even geprobeerd hem weer aan de gang te krijgen maar hij bleef na het starten na een +- 10 seconde weer uit vallen. op dit moment waren er zoveel punten die mis konden zijn dat ik geen vertrouwen meer had en door een vriend en zijn boot ben opgehaald.
Na het aanmeren op de thuislocatie even een to do list gemaakt en mijn hoge prio punten zijn op dit moment;
*roest aan dek
*lekkende raamrubbers
*motor in orde maken
*interieur opfrissen