Ook ik werd er in het verleden mee geconfronteerd: het 's-nachts telkens opflitsen van mijn reddingsboeilicht.
Die hangt netjes op zijn kop aan de hekstoel, met een kort lijntje aan de hoefijzerboei. Dan hoort hij uit te blijven, maar met flinke golven was de verticale versnelling af en toe net genoeg om de lamp toch kort te activeren. Met mijn oude reddingslicht, met vier kloeke D-cel batterijen op een inwendige veer er in, was dat regelmatig het geval. Ik dacht er vanaf te zijn door de aanschaf van een LED-versie, waarbij de inwendige elektronica wel een inschakelvertraging zou hebben. Nee dus, hoewel minder vaak treedt het flitsen nog steeds op.
Niks is zo hinderlijk als je 's-nachts op zee zeilt en dat witte licht flitst telkens even aan. Ik heb de batterij er zelfs wel eens uitgehaald maar ja, die lamp zit er juist om direct overboord te kunnen mikken bij man overboord. Eerst weer in het donker de batterij zoeken (weggeborgen tegen het rollen!) en er in prutsen is dan geen goed idee.
Gelukkig werd
op ZF een oplossing aangedragen: het monteren van een extra kantelschakelaar. Daar bestaan meerdere soorten van, maar een eenvoudig en oersimpel kwikschakelaartje leek mij de beste papieren te hebben. Het idee is dat er nu twee afzonderlijke kantelschakelaars tegelijk geactiveerd moeten worden voordat de lamp gaat branden. Omdat de schakelaars van elkaar afwijken is hopelijk ook de versnelling anders die de schakelaar onbedoeld kan activeren. Hoe dan ook, het is een kleine en goedkope ingreep dus veel kan er niet misgaan.
Vreemd genoeg kan je deze kwikschakelaartjes nog gemakkelijk bestellen. Ik dacht dat alle toepassingen met kwik al jaren verboden waren. Nou ja, het zit zeer goed dubbel verpakt in de lamp dus mileuschade is erg onwaarschijnlijk. Ik heb voor eventuele toekomstige eigenaren een briefje in de lamp gedaan om te wijzen op de aanwezigheid van kwik.
Het monteren is eenvoudig, gewoon de schakelaar in serie opnemen in de plus- of mindraad van de batterij. De schakelaar heb ik met wat dotten kit vastgezet zodat deze beschermd is tegen schokken.
Om de schakelaar niet mechanisch te belasten heb ik de draad door een extra gaatje in het kunststof frame geleid. Zo zit het stevig vast.
Het aan- en uitgaan van het licht door te kantelen lijkt hiermee niet beïnvloed te worden. Of het onbedoeld opflitsen nu ook voorbij is moet komend seizoen blijken op zee. Als dit niet voldoende is moet er een vertraagde inschakeling ingebouwd worden. Dat is niet onmogelijk maar wel complexer. Eerst maar eens zien of dit werkt.