Pleisure schreef :
Beste Joop,
Ik denk dat dat wel meevalt hoor.
Ik verwacht (of beter hoop) dat de gekromde helmstok boven de standaard grootschoot overloop uitkomt.
Wel moet ik dan een alternatieve schootvoering toepassen.
Wat ik ook niet weet is of het erg zwaar sturen wordt maar ook dat zal denk ik (hoop ik
) wel meevallen.
De huidige configuratie laat ik in eerste instantie gewoon zitten. Alleen de stangen op het kwadrant haal ik los. Wel demonteer ik dan natuurlijk de stuurkolom.
Werkt het niet, dan is het snel weer teruggeplaatst.
En.... waarom ik dit wil doen is dat:
1e) ik een voorkeur heb voor helmstok besturing.
2e) de hydraulische besturing zeker niet meer 100% is.
3e) een bovendekse AP voor stuurwiel aansturing blijft behelpen. Zeker met mijn ST3000.
4e) een helmstok AP is veeeeel voordeliger en directer.
En.... ja, de noodhelmstok heb ik wel eens uitgeprobeerd. Dat werkt wel, maar ondanks dat je de hydrauliek uitzet (kortsluirkraantje) stuurt het vrij zwaar omdat het indirect gaat via de stuurstangen en het kwadrant.
Naarmate ik hier meer over denk krijg ik er een beter gevoel bij, hoewel ik nog geen idee heb hoe het roer te demonteren en pakweg een 10 cm te verlengen.
Groet, Ruud
Hi Ruud,
Je zult de zwaarte grotendeels blijven houden. Een extra glijlager en wat stangetjes voegen echt niet zo veel toe. Maar goed.
Dan over AP's.
Helemaal eens: de RM wheeldrive is deels poppenspul waar regelmatig iets aan stuk gaat, en wat daarom bijgehouden moet worden. Ook het geluid er van is vervelend. Het voordeel van de hydraulische aandrijving, is wel dat je zonder al te veel onderdekse mechanische aanpassingen, een onderdekse AP kunt maken. Duur, ja.
Maar die prijs brengt wel echt flink wat performance met zich mee. Alle helmstok stuurautomaten reageren alleen op kompas en niet eens de beste. Daarmee zijn ze regelmatig gewoon te laat met reageren. Niet eens zozeer niet snel genoeg, maar gewoon te laat. Vooral als je veel moet sturen, voor de wind en zo, wordt dat soms vervelend. ST3000, is echt flink achterhaald. Maar goed. Ik heb een SPX5 met wheeldrive. Doet t echt heel fijn. Jammer alleen dat een paar jaar later de EVO100 uitkwam.