Bij mij aan boord, Zuid Portugal, is wat meer zonneschijn dan in NL, alle mogelijke schakelingen uitgeprobeerd, statistiekje van bij gehouden, geeft in serie iets meer opbrengst dan parallel.
Bij genoeg licht voor 4 Volt per paneel laadt parallel niets, maar in serie is dat 16Volt, dat laadt hier al flink vroeg, scheelt meerdere uren per dag aan laden.
In de zomer al omstreeks 09:00 uur al in absorptie.
Bij parallel pas tegen ongeveer 11 uur.
In de avond ook langer laden.
Dat gaf een verschil in de cyclus spanningen die parallel tussen 12,1 en 140/14,2 lag en in serie tussen 12,4/14,2.
Dat leek me iets beter te zijn.
Parallel kwam doorgaans tot 180 W als top, in serie op sterk zonnige dagen soms tot 260 W als piek.
Het opbrengst verschil in Wh per dag was tussen 1800 Wh en 2280 Wh per dag maximaal.
Panelen wel goed gericht aan de hekstoel.
Omdat het bijstellen noodzakelijk, maar vervelend was een tweede set erbij, één gesteld voor de ochtend zon, de andere voor de middagzon, geen omkijken meer naar.
Een zestal defecte Air X molentjes werd bij mij aan boord gelegd, Kun je er wat mee?
Bij alle de regelaar defect en ook een paar spoelen.
In oplopende spanning opnieuw gewikkeld en één op ook een 100/20 MPPT gezet.
De lokale wind was te weinig voor de lagere spanning gewikkelde molentjes.
Er staat nu een molentje te draaien dat 100V AC KAN leveren, dat wordt 140V DC bij harde wind, zijn MPPT start niet snel genoeg bij de piekspanningen, maar met condensatoren gaat het wel goed.
Dit geeft ook gedurende de nacht wat lading. Maximaal zou nu 10KWh per dag geladen kunnen worden wanneer er voldoende afname is.
Het betekent in de praktijk dat laadcycli van de accu´s gemiddeld tussen de 12,7 en 14 volt liggen, lijkt me beter voor de levensduur van de accu´s.
En de 230V omvormer kan wat meer afnemen voor het 230 Volt circuit.
De overcapaciteit wordt gebruikt om de boiler te verwarmen op 90V/1,5A paneelspanning.
Alles geregeld met de loaduitgang settings.
En heel vaak 24 uur warmwater.