Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: ST1000+ oplossing doordraaien / tandwiel strippen

ST1000+ oplossing doordraaien / tandwiel strippen 24 sept 2023 18:30 #1512431

  • DennisMe
  • DennisMe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 261
Hallo allemaal,
deze keer geen hele boot restauratie maar een onderdeel waar volgens mij meer mensen tegenaan moeten lopen.

Een paar maanden geleden wilde ik overstag op de AP (Raymarine ST1000+). Ik had hem toen slechts een week of drie en had hem gecalibreerd, helemaal volgens instructie geinstalleerd etc.
In ieder geval ging het overstag gaan fout toen mijn fokkeschoot ophing aan het babystag en een golf de ingezette beweging een einde toeriep. Het apparaat ging toen even als een koffiemolen tekeer en daarna alleen nog als een boormachine...
Omdat ik meestal solo zeil wil ik het apparaat er wel graag bij hebben geef ik niks om garantie etc. Dus heb ik hem opengemaakt en de schade geconstateerd. Een van de aandrijfriempjes was helemaal van tandjes ontdaan en ook een tandwiel was gladgeslepen.
Gelukkig zijn er setjes in de handel met nieuwe tandwieltjes en riempjes, dus dat was relatief snel gefixed (wel zonde van bijna 80 Euro!)
Hierna had ik er natuurlijk nog geen vertrouwen in, de eigenlijke oorzaak was hiermee tenslotte niet aangepakt. Dus ging ik zoeken op het web en vond toen een paar beschrijvingen van "limit switches", eigenlijk een vereiste voor zo iets!
Omdat de projecten die ik vond me nogal bewerkelijk leken en lastig na te maken waren heb ik een nieuw project opgezet met een 3D geprint onderdeel en een gebogen stangetje.

Hierdoor kan de duw/trekstang niet meer tegen de eindaanslagen aankomen en veroorzaakt hij ook geen schade meer aan de riempjes en tandwieltjes. UIteraard kan de boel nog altijd kapot als de boot niet in balans is en de druk op de helmstok te groot is omeen of andere reden. Bij testen stopt hij nu gewoon netjes en geeft het apparaat een piep alarm als hij het helemaal niet meer weet. Dat is 100% beter dan dat hij de frut in draait.
Mochten er mensen zijn die deze aanpassing ook willen doen dan heb ik een open source project gemaakt op hackaday:
hackaday.io/project/192920-til...pilot-limit-switches
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ST1000+ oplossing doordraaien / tandwiel strippen 25 sept 2023 10:29 #1512507

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1388
Dank voor het delen! Ik betwijfel of er veel mensen been zien in een dergelijke modificatie, maar het is wel enorme verbetering van het ontwerp.

Hidden gem in jouw linkje is het ontwerp van het eindkapje. Deze is niet los te koop en gaat zonder limit switches snel (weer) stuk, maar er zullen veel van zulke tiller pilots rondvaren met een gebroken (en dus lekkende) eindkap. Je zou er een leuke business case aan hebben om deze te gaan verkopen!

geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 25 sept 2023 10:30 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ST1000+ oplossing doordraaien / tandwiel strippen 25 sept 2023 20:18 #1512629

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2312
Hoi Dennis, Leuk ontwerp en wordt misschien wel een winterproject.
heb je misschien nog wat meer foto's hoe je één en ander intern gemonteerd hebt ?
In je video zie je eigenlijk heel weinig van de stuurautomaat waar je mee bezig bent.
De camerapositie is wat te hoog.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ST1000+ oplossing doordraaien / tandwiel strippen 26 sept 2023 07:19 #1512656

ironman schreef :
Dank voor het delen! Ik betwijfel of er veel mensen been zien in een dergelijke modificatie, maar het is wel enorme verbetering van het ontwerp.

Hidden gem in jouw linkje is het ontwerp van het eindkapje. Deze is niet los te koop en gaat zonder limit switches snel (weer) stuk, maar er zullen veel van zulke tiller pilots rondvaren met een gebroken (en dus lekkende) eindkap. Je zou er een leuke business case aan hebben om deze te gaan verkopen!


Zou deze niet in alu gedraaid kunnen worden met daarin een keerring? Dan heb je de perfecte modificatie. De st2000 die ik heb geopend hadden allemaal een afgebroken eind stuk.
Pcnautic optie is idd een mooi alternatief..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ST1000+ oplossing doordraaien / tandwiel strippen 26 sept 2023 07:30 #1512659

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29397
Het PCnautic alternatief is dermate goed, dat bij een deelnemer zijn beugeltje onder het helmhout stuk ging tijdens de 200 mijls solo.

Dus aan kracht ontbreekt het niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ST1000+ oplossing doordraaien / tandwiel strippen 26 sept 2023 09:23 #1512680

  • DennisMe
  • DennisMe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 261
De eerste man die hem heeft nagebouwd heeft nog veel meer foto's. Ik zal ze erbij zetten!
Sorry voor de camera improvisatie. Ik had hem met duck tape aan een microfoonstandaard geplakt en kon zelf niet monitoren hoe het uitpakte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ST1000+ oplossing doordraaien / tandwiel strippen 26 sept 2023 09:26 #1512681

  • DennisMe
  • DennisMe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 261
Dat oranje onderdeel gaat inderdaad snel kapot door de klappen tegen het eind. Met de microschakelaars erin hoeft hij niet meer zo overderven sterk te zijn, dus PETG of POM zijn meer dan voldoende. Deze is al ietsje sterker als het origineel door dat de vleugels zijn voorzien van een afronding als overgang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl