2. Het maken van de kuiptent
Normaal gesproken torn je een oude tent of buiskap uit elkaar om de panden als patroon over te nemen op de nieuwe stof. Maar omdat de oude kuiptent technisch nog best goed is en gebruikt kan worden op een andere C888 wil ik die verkopen en moest hij dus heel blijven. Dat maakt het overnemen van het patroon wel wat lastiger, een kuiptent is een driedimensionaal ding die zich moeilijk plat neer laat leggen. Op de boot had ik met potlood aangegeven hoeveel centimeter de nieuwe tent groter moest worden om goed te passen. Met patroonkrijt tegen je op de stof, dat wast er later vanzelf weer af.
In eerste instantie heb ik de panden met een hotknife uitgesneden. Achteraf had ik mij die moeite kunnen besparen omdat alle buitenranden voorzien worden van biasband. Het Sunbrella doek rafelt niet of nauwelijks dus de rest heb ik gewoon geknipt.
Na alle stukken op maat geknipt te hebben ben ik begonnen met het maken van de ritstunnel (voor de boog die de tent omhoog houdt) en de overslagen voor de ritsen van de deuren. Het hulpstuk voor het vaststikken van het dikke biasband bij de Global werkte perfect en deze klus waar ik van te voren het meeste tegenop gezien had werd daardoor bijna het leukste om te doen.
Ik zet vrijwel alles eerst vast met (dubbelzijdige) zeilmakerstape met de versie die geschikt is voor buiskappen e.d. Het inzetten van de zware YKK deurritsen doe daar ook mee en als je maar nauwkeurig werkt gaat dat prima.
Aan de boven- en onderzijde van de ritsen zitten stopstrookjes van PVC-doek, die werden keurig meegeleverd met de ritsen.
Over het inzetten van de ramen vond ik op Youtube verschillende methodes. Het principe is altijd dat je eerst de ramen vastzet en daarna pas de opening in de stof knipt. Doe je dat andersom dan is de kans erg groot dat de stof scheeftrekt en dat er lelijke vouwen ontstaan of dat de boel niet meer past. Ik koos ervoor om de transparante ramen zelf wel eerst op maat te knippen en vervolgens vast te plakken met zeilmakerstape.
Vervolgens rondom zo ver mogelijk naar de buitenrand vaststikken. Dat is best passen en meten met de grote lappen stugge Sunbrella af en toe.
Dan de raamopening in de stof knippen met een centimeter zoom. Door voor het plakken van het raam een knipje te maken in de stof kan je de schaar er gemakkelijk insteken.
Door het tape aan de buitenzijde los te trekken tot de 1e stiknaad kan je de zoom naar binnen omvouwen en vastplakken. Dit is het principe:
Door in de hoeken in te knippen kan de ronding gevolgd worden.
Als laatste zet je met een tweede stiknaad de zoom en het raam definitief vast. Hierdoor krijg je een nette en waterdichte raaminzet.
Mijn hoop was dat de oude rits aan de buiskap kon blijven zitten, dit was ook een YKK rits en leek hetzelfde als de nieuwe ritsen. Maar er bleken niet alleen kleine maatverschillen te zijn, de rits op de buiskap bleek ook vrijwel los te zitten omdat het garen waarmee hij vastgezet door UV was aangetast. Dus de buiskap mee naar huis genomen en er gewoon een hele nieuwe rits op gezet. Ook hier bleek de kracht van de Global onmisbaar omdat op sommige plekken er door wel 6 lagen stof, kunststof versterking, stug band en de rits heen geploegd moest worden. Zelf met de Speedy Stitcher was dat een uitdaging geweest!
Nu kon ook de ritsdelen op de kuiptent er opgezet worden. De oude kuiptent was met de buiskap verbonden met twee ritsen die in het midden samenkomen. Waarom dit niet één doorlopende rits was weet ik niet, maar ik heb het origineel maar gewoon gekopieerd. In het midden zit een versterking om de krachten bij het vastritsen op te vangen.
Gedurende het maken van de buiskap heb twee keer het halfproduct gepast op de boot. Dit om zeker te weten dat ik geen maatfouten gemaakt had en om eventueel nog bij te kunnen sturen.
Dat was ook de enige keer dat ik spelden gebruikt heb. Normaal gesproken is dat onnodig, de zeilmakerstape is meer dan sterk genoeg om de boel tijdens het naaiwerk op zijn plaats te houden. Maar op de verbinding tussen de twee grote delen van de kuiptent zou de tape niet sterk genoeg zijn om het geheel samen te houden tijdens het passen aan boord. Geen zeilmaker die hier spelden zou gebruiken, maar ja die hoeft waarschijnlijk tussendoor ook niet te gaan passen.