jerry schreef :
Voor de Nesting Dinghy meldde zich al voordat het klaar was een gegadigde, wat me eigenlijk wel verbaasde. Misschien zijn er meer zeilers die een Nesting Dinghy willen hebben.
Dat lijkt me helemaal niet onwaarschijnlijk. Vrijwel iedere boot van 35 voet of meer heeft op het voordek ruimte genoeg voor een nesting dinghy van pakweg 2.30 m.
Mocht ik er zo een gaan bouwen dan moeten de twee delen ook beter in elkaar passen. Het vorige bootje was een aangepaste versie van de D4 van Mertens Goossens uit Florida.
Mijn nesting dinghy was dat ook. En ik heb ook laten zien dat het ontwerp zodanig was aan te passen dat de twee helften wèl in elkaar pasten. Het kan dus ook met een D4.
Wat ook van belang is: een nesting dinghy moet licht van gewicht zijn. Op het moment dat zo'n bootje significant zwaarder is dan een vergelijkbare rubberboot, wordt ie voor iemand die moet kiezen tussen het één of het ander al minder interessant.
30-35 kg is het absolute maximum. Ik vermoed dat de mijne ergens in die range zit, exclusief roer en zwaard. Los van elkaar zijn de delen door één man te tillen. Het complete bootje is teveel van het goede, tenzij je een topfitte, getrainde spierbundel bent.
Ik merk dat jij de neiging hebt om je bootjes zwaarder te maken dan naar mijn idee nodig is.
Die Chameleon is een leuk bootje. 60 cm. langer dan de D4 en 'genest' is het pakketje ongeveer 1.50 lang tegen de 1.30 van de geneste D4. Ik vind het ding wel vrij zwaar: ieder helft weegt volgens de ontwerper ruim 22 kg. Ik zou even afwachten of er belangstelling is van potentiële kopers, kennis nemen van hun randvoorwaarden, en dan een keus maken.
Misschien is de Eastport Nesting Pram van Chesapeake Light Craft een idee. Weegt ongeveer 35 kg en is ook wat kleiner:
clcboats.com/shop/boats/wooden...-nesting-dinghy.html
Maar er nog veel meer.