Na vele jaren op GTL diesel gevaren te hebben moest ik in 2020 "gewone" diesel tanken bij een vissershaven (NW SPanje). Datzekfde voorjaar meteen gedoe met de motor. Voor in de tank (Contest 36S, tank onder een kant van het bed in de achterhut, in de lengerichting) was een mangat, dit heb ik laten maken voor vertrek (in 2028).
Enfin, mangat open gemaakt, fysiek gereiningd (lappen, GEEN PAPIER ivm vlokken) en alvast de Grotamar in de tank gemikt. Verse diesel er in uit een tankstation in a Coruña en varen met die hap. Geen probleem!
Het jaar daarop zat de hele zaak weer vol met prut. De verdenking was dat er achterin de tank (bij het voeteneinde zeg maar) nog prut zat.
Ik heb toen zelf een tweede mangat gemaakt. Dit bleek achteraf bijzonder eenvoudig. Je kunt verschillende mangaten kant en klaar kopen. Ik heb een vrij grote gekocht van RVS die ik over twee compartimenten heb geplaatst. De truuk is gewoon goed materiaal gebruiken dus goede boren etc. De opening heb ik met een electrische decoupeerzaag gedaan, wel met speciale zaagjes geschikt voor RVS. Graag met oorbeschermers op. Alles gedaan met de tank in situ.
Neem hier voldoende tijd voor en neem de rust om het netjes te doen. Het is allemaal erg logisch en voor de hand liggend. Ik heb vervolgens (omdat ik veel op zee vaar) ook een dubbel/snel verwisselbaar filterhuis gekocht om zeker te zijn van mijn zaak. EN steeds bacteriekiller er in blijven doen.
Ik vaar nu al een jaar of wat met een gerust hart rond.
Ik kan je wel nader van inhoudelijk advies voorzien als je wilt. Als je het zelf doet zijn de kosten te overzien EN h=je hebt eer van je werk
Succes en groet, SJoerd