Woody130 schreef :
Ik denk dat je gelijk hebt, maar ik accepteer dan een iets mindere boegschroefwerking, dan met een officiële tunnelboegschroef. Ik denk hierbij aan een 2000W motor. Als het te hard waait voor dat vermogen lig ik in de haven. En, omdat de boegschroef altijd boven de waterlijn zit, kan ik er altijd een zwaardere aanbrengen.
Deze opmerking is in tegenstelling met zichzelf. Als je een bbm gekozen hebt, en alles daarop uitgelegd hebt, kun je geen zwaardere gan hangen ineens.
Als je tevreden bent met mindere werking, kun je ook een kleinere, goedkopere boegschroef monteren.
Woody130 schreef :
Joop66 schreef :
4: Heb je al rekening gehouden met zeegang? Ik denk dat dit krachten nog wel eens veel hoger kunnen zijn dan iedereen hier denkt!
Ook een goed punt. Hij moet wel blijven hangen bij een flinke zeegang. Mijn boeg is wel erg stevig. Hij is behoorlijk massief.
Dat is een misvatting. Dat issie niet. Het zijn 2 membranen die op een relatief scherpe vouw samenkomen. Membranen kun je niet dwars op het vlak belasten. Alleen waar er ondersteuning achter zit. Dek, V-bed en mogelijk ankerbak.
Woody130 schreef :
Sjoerd02 schreef :
Om de zijdelingse krachten op te vangen een V-vorm om de boeg.
Einde van de V pakt het moment. De rail is dan een beperkt draaipunt
Hier zat ik ook aan te denken na eerder opmerkingen. Zoiets als dit bovenaanzicht:
Sjoerd02 schreef :
Wij hebben op een 12m boot een 55kgf boegschroef. Daar zit toch een flinke 4kw motor op met 90mm2 kabels
Ik kom zelfs op 750N voor onze boot.
Niet om t een of ander, maar deze kermis wil ik nog niet misschien op mijn boeg hebben op zee.
Een tweede punt: voordat je dit netjes uitgewerkt en gemaakt hebt, ben je ook zomaar 1000 tot 2000 piek verder. RVS is duur, custom laswerk en polijsten ook. Als je gaat polyesteren, kun je van het waardeverlies van je boot bij verkoop, zomaar 2 goede boegschroeven betalen.