Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Armeluisbooegschroef

Armeluisbooegschroef 24 aug 2024 09:12 #1580412

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Er zijn al de nodige draadjes geweest over boegschroeven, met daarin de voordelen en vooroordelen besproken. Ik ben van plan om het iets anders aan te pakken.



Eerst dacht ik dat ik de eerste met dit idee was in de hele wereld, maar dat is natuurlijk niet zo. Hier is een filmpje van iemand die zoiets al in praktijk heeft gebracht.



Mijn idee is om een genuarail oid op de rechte boeg te bevestigen en op de slede een onderwatermotor met schroef te bevestigen. Met een lijn kan ik deze motor op en neer laten bewegen, zodat ik hem alleen tijdens het manoeuvreren onder water laat zakken. Op alle andere momenten zit hij opgetrokken tot onder het anker.

Het vermogen van de motor schijnt minder te hoeven zijn dan een conventionele tunnelboegschroef, omdat hij verder naar voren zit. Daarentegen heb ik hier gelezen (Ilcigno) dat zo'n tunnel er ook voor zorgt dat het water niet direct terug kan stromen naar de andere kant.

Hier is een voorbeeld van zo'n borstelloze onderwater motor met schroef en controller. Voordeel van zo'n borstelloze motor is dat je hem kunt regelen en dat hij niet altijd vol aan is. Zeg maar de proportionele variant van een Vetus boegschroef.

www.aliexpress.com/item/1005005544024839.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Armeluisbooegschroef 24 aug 2024 09:26 #1580417

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29397
Heel creatief, maar of het voldoende doet met harde wind?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Armeluisbooegschroef 24 aug 2024 09:44 #1580423

  • amersfow
  • amersfow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 38
Lijkt me erg kwetsbaar. Ik raak met de boeg nogal eens iets. En er zit een redelijk groot gat voor de doorvoer, als het tegenzit moet je nog even doorvaren zodat het binnen droog blijft.
Laatst bewerkt: 24 aug 2024 09:46 door amersfow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Armeluisbooegschroef 24 aug 2024 09:51 #1580424

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Zou een genuarail oid de krachten voldoende kunnen weerstaan? Het lijkt me een smalle basis voor de zijwaartse krachten.
Of wordt de rails ter hoogte van de positie van de motor onder water extra versterkt daartegen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Armeluisbooegschroef 24 aug 2024 09:59 #1580425

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3454
Het gaat in eerste instantie om het idee maar als je dat werkelijk met een gewone genuarail uitvoert zal die bij de eerste poging verbuigen. Zo’n rail is veel te smal om het moment dat de schroef veroorzaakt op te vangen.
Als die rail nu een cm of 10 breed is (met bijbehorende bevestiging)? Maar dan wordt de hele uitvoering een ander verhaal.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Armeluisbooegschroef 24 aug 2024 11:24 #1580447

Doet me denken aan dit topic: zeilersforum.nl/index.php/foru...kte-spudpaal#1545150 :)

Als je dan toch een externe constructie op de boot schroeft, kan je beter twee vliegen in één klap slaan ;)
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Laatst bewerkt: 24 aug 2024 11:24 door RobertWalter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Armeluisbooegschroef 24 aug 2024 11:27 #1580449

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Calidris schreef :
Heel creatief, maar of het voldoende doet met harde wind?
Je weet toch dat ik met harde wind achter de walstroom lig en kijk hoe mijn accu's vol blijven ;)
amersfow schreef :
Lijkt me erg kwetsbaar. Ik raak met de boeg nogal eens iets. En er zit een redelijk groot gat voor de doorvoer, als het tegenzit moet je nog even doorvaren zodat het binnen droog blijft.
Ik vaar ook wel eens ergens tegenaan, maar dat is altijd met het anker. Dat steekt nog voor de boegschroef uit. Wat bedoel je met doorvoer? Voor de kabels?
koko schreef :
Zou een genuarail oid de krachten voldoende kunnen weerstaan? Het lijkt me een smalle basis voor de zijwaartse krachten.
Of wordt de rails ter hoogte van de positie van de motor onder water extra versterkt daartegen?
Is een goed punt. Zeekraal zegt dat ook. Misschien is een genuarail toch niet de juiste geleider. Mijn boeg is ongeveer 10 cm breed, dus ik kan daar wel wat mee. Eigenlijk hoeft hij alleen onder de waterlijn de zijwaartse kracht goed op te kunnen vangen
Laatst bewerkt: 24 aug 2024 11:28 door Woody130. Reden: tikfouten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Armeluisbooegschroef 24 aug 2024 12:20 #1580455

Onderschat de krachten niet en bedenk ook dat de rail of geleide stang ook ergens in vast moet worden geschoeft waarbii de zijdelingse krachten worden opgevangen. Of de boeg daarvoor de juist constructie heeft ?Komt oook nog een uitdaging bij van een stevige waterdichte kabel voor de de voeding die ook met de boegschroef boven water liefst niet uitsteekt en nergen achter haakt. Als ik bedenk hoeveel constuctieve zaken je hiet moet oplossen met niet out of te box materiaal zou een standaard boegschroef inclusiwf tunnel wel eens betaalbaarder kunnen zijn. en nog iets het fijne van een ingebouwde boegschroef is dat die direct kan worden ingezet ook als je er even niet op had gerekend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Armeluisbooegschroef 24 aug 2024 12:58 #1580459

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6787
Leuk plan. Let op de meeste trolly motors hebben geen omkeerbare draairichting, die zijn bedacht om het hele gebeuren 180 graden te draaien voor 'achteruit'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Armeluisbooegschroef 24 aug 2024 13:24 #1580466

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6148
Een complete set Lewmar 110tt kost 1250€ inclusief tunnel en bediening.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Armeluisbooegschroef 24 aug 2024 15:06 #1580485

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Maar heb je een boegschroef eigenlijk wel nodig?

Ik heb hem nog nooit nodig gehad, of verschilt dat per boot?
Laatst bewerkt: 24 aug 2024 15:10 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Armeluisbooegschroef 24 aug 2024 15:20 #1580486

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
lschip schreef :
Maar heb je een boegschroef eigenlijk wel nodig?

Ik heb hem nog nooit nodig gehad, of verschilt dat per boot?
De vooroordelen mbt boegschroeven kun je in andere draadjes wel vinden.
Jutter schreef :
Een complete set Lewmar 110tt kost 1250€ inclusief tunnel en bediening.
Voor mijn boot heb ik deze nodig volgens de diverse tabellen:
www.svb24.nl/nl/lewmar-boegsch...2-v-5-kw-82-kgf.html en kost ruim €3000. Mijn idee is dat de motor kleiner kan zijn omdat hij verder naar voren zit. Bovendien eenmaal een tunnel ingebouwd lijkt me dat je dat niet meer zo snel gaat veranderen. Bij het systeem dat ik voor ogen heb, kan ik redelijk wat experimenteren, zonder dat de de boot op de kant hoeft.
rooiedirk schreef :
Leuk plan. Let op de meeste trolly motors hebben geen omkeerbare draairichting, die zijn bedacht om het hele gebeuren 180 graden te draaien voor 'achteruit'.
Ik wil dan gaan voor een borstelloze motor die met een ESC bestuurd wordt en dus ook van draairichting kan veranderen
Laatst bewerkt: 24 aug 2024 15:20 door Woody130. Reden: tikfouten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Armeluisbooegschroef 24 aug 2024 15:23 #1580487

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
A je To!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Armeluisbooegschroef 24 aug 2024 15:25 #1580489

Lees het draadje van noballast zijn jet thruster eens; mss vind je daar betaalbaardere uitvoeringen van zonder al te veel te hoeven willywortelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Armeluisbooegschroef 24 aug 2024 15:30 #1580494

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29397
lschip schreef :
Maar heb je een boegschroef eigenlijk wel nodig?

Ik heb hem nog nooit nodig gehad, of verschilt dat per boot?

Dat is toch helemaal de vraag niet?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Armeluisbooegschroef 24 aug 2024 16:06 #1580502

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Calidris schreef :
lschip schreef :
Maar heb je een boegschroef eigenlijk wel nodig?

Ik heb hem nog nooit nodig gehad, of verschilt dat per boot?

Dat is toch helemaal de vraag niet?

Nee, is dat erg?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Armeluisbooegschroef 24 aug 2024 17:14 #1580508

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29397
lschip schreef :
Calidris schreef :
lschip schreef :
Maar heb je een boegschroef eigenlijk wel nodig?

Ik heb hem nog nooit nodig gehad, of verschilt dat per boot?

Dat is toch helemaal de vraag niet?

Nee, is dat erg?

Wellicht een idee om de beschrijving bovenaan dit project draadje even te lezen.
De TS heeft ook al aangegeven dat "Er zijn al de nodige draadjes geweest over boegschroeven, met daarin de voordelen en vooroordelen besproken."

Het gaat dus niet over de vaardigheden en noodzaak, het gaat om het project.
Ik heb ook geen boegschroef nodig, maar ook ruime ervaring mét, maar daar gaat het hier niet over, dus schrijf ik dat het creatief is en onthoudt mij van de vraag of iemand dat wel of niet nodig heeft.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Armeluisbooegschroef 24 aug 2024 17:21 #1580509

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Scherp, ik had niet goed gelezen...

Maar het is dus niet erg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Armeluisbooegschroef 24 aug 2024 17:59 #1580518

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Nachtvlinder schreef :
Lees het draadje van noballast zijn jet thruster eens; mss vind je daar betaalbaardere uitvoeringen van zonder al te veel te hoeven willywortelen.
Maar willywortelen vind ik juist wel wat hebben. Misschien ga ik het uiteindelijk ontwerp wel op de markt brengen als de ultieme boegschroef voor weinig en vaag ik alle concurrentie weg :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Armeluisbooegschroef 25 aug 2024 05:09 #1580548

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6787
Dingen 'oneigenlijk' toepassen heeft zeker z'n charme. Als je dan ook nog kans ziet om het motortje handmatig 90 graden te draaien dan heb je ook nog een thuiskomertje voor als de HOMO (hoofdmotor) het niet doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Armeluisbooegschroef 25 aug 2024 05:46 #1580551

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8280
Als machinebouwontwerper de volgende opmerkingen;

1: Je boot is ongeveer 12m lang. Die kiel zit, als draaipunt, ongeveer op de helft. Laten we zeggen dat je het drukpunt van de boegschroef grofweg 1m naar voren brengt, dan is de hefboom dus 6m ten opzichte vna 5m bij een "normale". Jouw boegschroef hoeft dus 20% minder kracht te leveren.
2: Vermogen is geen kracht. Een boegschroef, de propellor, is uitgelegd om geen voorwaartse snelheid te hebben. De prop van een BBM is uitgelegd om dat wel te hebben. Vermogen is kracht maal snelheid. Ook heeft de propellor van een BBM een voorkeursrichting. De ene kant op zal die efficienter zijn dan de andere.
3: Of de rail sterk genoeg is, kun je relatief eenvoudig uitrekenen. Als je krachten en afmetingen, en een concept ontwerp hebt, kan ik wel een berekeningsblad in elkaar zetten.
4: Heb je al rekening gehouden met zeegang? Ik denk dat dit krachten nog wel eens veel hoger kunnen zijn dan iedereen hier denkt! Op een Fries meer niet zo erg, maar als je gaat paaltjes pikken op zee, wil ik niks aan de boeg hebben hangen, wat niet ontzettend goed vat zit. Ook hier heb ik geen verstand van.
5: Dat geldt uitdrukkelijk niet voor de romp. Ik heb geen verstand van polyester.
6: Het off-spec gebruiken van spullen is mijn dagelijks werk, zo'n beetje. Maar: als je dat doet, ben je wel zelf overal verantwoordelijk voor. Dan moet je zelf alles uitgezocht hebben en weten. Met alle respect, maar met mijn droom die ik van mijn laatste spaarcentjes gekocht heb, zou ik dit risico niet nemen. Zie ook 4 en 5.
Laatst bewerkt: 25 aug 2024 05:47 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Armeluisbooegschroef 25 aug 2024 06:55 #1580559

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 214
Om de zijdelingse krachten op te vangen een V-vorm om de boeg.
Einde van de V pakt het moment. De rail is dan een beperkt draaipunt

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Armeluisbooegschroef 25 aug 2024 06:59 #1580560

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 214
Wij hebben op een 12m boot een 55kgf boegschroef. Daar zit toch een flinke 4kw motor op met 90mm2 kabels.
Volgens bovenstaande berekening misschien 20-25% minder maar blijft toch aanzienlijk!?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Armeluisbooegschroef 25 aug 2024 09:52 #1580602

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8280
Sjoerd02 schreef :
Om de zijdelingse krachten op te vangen een V-vorm om de boeg.
Einde van de V pakt het moment. De rail is dan een beperkt draaipunt

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

De boeg is niks. Het zijn 2 membranen die samenkomen in een hoek die geen 90 graden is. Op een membraan kun je alleen in de lengte richting krachten kwijt, maar niet dwars op het vlak.

Alleen waar er versterkingen zitten (aanhechting van de bodem van het bed, de aanhechting van de bodem van de ankerbak) kan dat beperkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Armeluisbooegschroef 25 aug 2024 10:01 #1580605

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
rooiedirk schreef :
Dingen 'oneigenlijk' toepassen heeft zeker z'n charme. Als je dan ook nog kans ziet om het motortje handmatig 90 graden te draaien dan heb je ook nog een thuiskomertje voor als de HOMO (hoofdmotor) het niet doet.
Dat is een leuke bijkomstigheid.Joop66 schreef :
Als machinebouwontwerper de volgende opmerkingen;
Leuke bijdrage, Joop! Hier heb ik wat aan.Joop66 schreef :
1: Je boot is ongeveer 12m lang. Die kiel zit, als draaipunt, ongeveer op de helft. Laten we zeggen dat je het drukpunt van de boegschroef grofweg 1m naar voren brengt, dan is de hefboom dus 6m ten opzichte vna 5m bij een "normale". Jouw boegschroef hoeft dus 20% minder kracht te leveren.
Ik denk dat je gelijk hebt, maar ik accepteer dan een iets mindere boegschroefwerking, dan met een officiële tunnelboegschroef. Ik denk hierbij aan een 2000W motor. Als het te hard waait voor dat vermogen lig ik in de haven. En, omdat de boegschroef altijd boven de waterlijn zit, kan ik er altijd een zwaardere aanbrengen.Joop66 schreef :
2: Vermogen is geen kracht. Een boegschroef, de propellor, is uitgelegd om geen voorwaartse snelheid te hebben. De prop van een BBM is uitgelegd om dat wel te hebben. Vermogen is kracht maal snelheid. Ook heeft de propellor van een BBM een voorkeursrichting. De ene kant op zal die efficienter zijn dan de andere.
Hierbij heb je ook een punt. Ik kan wel makkelijk met een andere schroef experimenteren.Joop66 schreef :
3: Of de rail sterk genoeg is, kun je relatief eenvoudig uitrekenen. Als je krachten en afmetingen, en een concept ontwerp hebt, kan ik wel een berekeningsblad in elkaar zetten.
Een genuarail is misschien niet de juiste optie is al eerder opgemerkt. Hier moet ik mij nog even op beraden.Joop66 schreef :
4: Heb je al rekening gehouden met zeegang? Ik denk dat dit krachten nog wel eens veel hoger kunnen zijn dan iedereen hier denkt!
Ook een goed punt. Hij moet wel blijven hangen bij een flinke zeegang. Mijn boeg is wel erg stevig. Hij is behoorlijk massief.Sjoerd02 schreef :
Om de zijdelingse krachten op te vangen een V-vorm om de boeg.
Einde van de V pakt het moment. De rail is dan een beperkt draaipunt
Hier zat ik ook aan te denken na eerder opmerkingen. Zoiets als dit bovenaanzicht:


Sjoerd02 schreef :
Wij hebben op een 12m boot een 55kgf boegschroef. Daar zit toch een flinke 4kw motor op met 90mm2 kabels
Ik kom zelfs op 750N voor onze boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl