rooiedirk schreef :
Dingen 'oneigenlijk' toepassen heeft zeker z'n charme. Als je dan ook nog kans ziet om het motortje handmatig 90 graden te draaien dan heb je ook nog een thuiskomertje voor als de HOMO (hoofdmotor) het niet doet.
Dat is een leuke bijkomstigheid.
Joop66 schreef :
Als machinebouwontwerper de volgende opmerkingen;
Leuke bijdrage, Joop! Hier heb ik wat aan.
Joop66 schreef :
1: Je boot is ongeveer 12m lang. Die kiel zit, als draaipunt, ongeveer op de helft. Laten we zeggen dat je het drukpunt van de boegschroef grofweg 1m naar voren brengt, dan is de hefboom dus 6m ten opzichte vna 5m bij een "normale". Jouw boegschroef hoeft dus 20% minder kracht te leveren.
Ik denk dat je gelijk hebt, maar ik accepteer dan een iets mindere boegschroefwerking, dan met een officiële tunnelboegschroef. Ik denk hierbij aan een 2000W motor. Als het te hard waait voor dat vermogen lig ik in de haven. En, omdat de boegschroef altijd boven de waterlijn zit, kan ik er altijd een zwaardere aanbrengen.
Joop66 schreef :
2: Vermogen is geen kracht. Een boegschroef, de propellor, is uitgelegd om geen voorwaartse snelheid te hebben. De prop van een BBM is uitgelegd om dat wel te hebben. Vermogen is kracht maal snelheid. Ook heeft de propellor van een BBM een voorkeursrichting. De ene kant op zal die efficienter zijn dan de andere.
Hierbij heb je ook een punt. Ik kan wel makkelijk met een andere schroef experimenteren.
Joop66 schreef :
3: Of de rail sterk genoeg is, kun je relatief eenvoudig uitrekenen. Als je krachten en afmetingen, en een concept ontwerp hebt, kan ik wel een berekeningsblad in elkaar zetten.
Een genuarail is misschien niet de juiste optie is al eerder opgemerkt. Hier moet ik mij nog even op beraden.
Joop66 schreef :
4: Heb je al rekening gehouden met zeegang? Ik denk dat dit krachten nog wel eens veel hoger kunnen zijn dan iedereen hier denkt!
Ook een goed punt. Hij moet wel blijven hangen bij een flinke zeegang. Mijn boeg is wel erg stevig. Hij is behoorlijk massief.
Sjoerd02 schreef :
Om de zijdelingse krachten op te vangen een V-vorm om de boeg.
Einde van de V pakt het moment. De rail is dan een beperkt draaipunt
Hier zat ik ook aan te denken na eerder opmerkingen. Zoiets als dit bovenaanzicht:
Sjoerd02 schreef :
Wij hebben op een 12m boot een 55kgf boegschroef. Daar zit toch een flinke 4kw motor op met 90mm2 kabels
Ik kom zelfs op 750N voor onze boot.