Al enige tijd hebben mijn vriendin en ik de wens om groter water te bevaren en langere reizen te maken. Bij voorkeur niet pas "ooit" of "als we met pensioen zijn". We zijn beiden begin 30 en moeten "ooit" nog maar zien te halen.
Ruim anderhalf jaar geleden hebben we besloten om aan die wens vorm te geven door te kijken wat er moet gebeuren om dat werkelijkheid te laten worden. Een planning (o.a financiëel) werd gemaakt en kennis/vaardigheden/spullen waar het ons aan ontbreekt werd geïnventariseerd.
Ik ben zelf handig, werk graag aan mijn klassieke auto's, onze huidige boot en de boot die we daarvoor hadden. De eerste was een polyester kajuitbootje. Binnenzijde volledig gestript, opnieuw opgebouwd, kiel aangepast, systemen (voor zover je daarvan spreekt op een 20 voetertje..) geïnstalleerd en álles van het tuig en dekbeslag vervangen en waar nodig aangepast. Veel van geleerd, ook wat ik de volgende keer anders zou doen. Vervolgens met veel plezier een aantal jaren gezeild. Daarna kwam onze huidige (motor)boot in beeld. Een motorkruiser (1965) van 10.5 meter, die ik vanaf casco+ heb afgebouwd. O.a nieuwe motorfundatie ontworpen en erin gelast, gehele interieur ingetimmerd, motor en systemen ingebouwd, het nodige schilderwerk etc. Ook daar weer veel van geleerd en nog steeds varen we daar met veel plezier mee rond, maar de boot is alleen geschikt voor binnenwater. Voorlopig blijven we lekker varen met deze boot en genieten we van het op het water zijn.
Voor de reisplannen is dus een andere boot nodig. Over een jaar of 3 een boot kopen, leren kennen en vervolgens aanpassen waar nodig was een goede mogelijkheid. Ter voorbereiding hebben we bij enkele boten gekeken om te zien hoe onze ideëen en de realiteit (formaat, budget, voorzieningen etc) met elkaar stroken. De andere mogelijkheid was om zelf een boot af te bouwen of op te knappen. Het voordeel is niet dat het goedkoper is dan een reeds varende boot, die illusie heb ik niet. Wél dat ik het aan einde van de rit een boot heb die ik helemaal ken, waar veel belangrijke zaken (zeilen, verstaging, apparatuur) nieuw zijn die dat anders niet zijn. Opknappen heeft daarbij niet persé de voorkeur, omdat je dan eerst moet afwachten welke ellende er nog allemaal naar voren komt.
Afgelopen zomer hebben we bij een oudere boot gekeken die reeds was teruggebracht tot casco. Er was echter ernstig (structureel) gehobbyd met de kiel en dat in combinatie met de onrealistische vraagprijs die de eigenaar ervoor wilde hebben, heeft ons vrij gemakkelijk doen besluiten even verder te kijken. Wel realiseerden wij ons dat hoe verder we in de tijd zouden komen, hoe verder een boot al af zou moeten zijn om enigszins in de plannen te passen. Ik realiseerde mij verder dat het idee zelf iets te (af)bouwen mij wel enorm aansprak. Vervolgens zagen we een stalen casco van een Van de Stadt Norman te koop staan. Een type dat me reeds eerder aansprak vanwege de deksalon en tevens op het lijstje met interessante boten stond om over enkele jaren aan te schaffen. We hebben een begroting gemaakt op basis van een aantal (conservatieve) aannames en wederom goed besproken wat dit betekend voor ons leven en (niet zo)vrije tijd de komende jaren en zijn vervolgens gaan kijken. Ter plaatse hebben we gekeken hoe het casco eraan toe was (nog nooit gevaren, maar wel lang gestald), of het een beetje netjes gebouwd was en of het redelijkerwijs aan onze aannames voldeed om aan te sluiten bij onze begroting. In conclusie: we gaan zelf deze van de Stadt Norman afbouwen!!
Daarvan zal ik de geïnteresseerden via dit topic op de hoogte houden van de voortgang en van tijd tot tijd om inzichten vragen m.b.t. bepaalde keuzes in de afbouw.
Ik heb mogelijkheid voor stalling, waar ik tevens de laatste las/slijp werkzaamheden kan doen en toegang heb tot een werkplaats om onderdelen te draaien/frezen etc. Dat is echter bepaald niet dicht bij mijn woonplaats. Ik kan het eerste jaar de romp aan pakken aan de buitenzijde en de motor (aanwezig, niet aangesloten) en stuurinrichting (niet aanwezig, roer wel) in orde brengen. Vervolgens kan ik dan de boot naar een stalling dichterbij huis varen en daar de werkzaamheden oppakken waar geen lassen en slijpen bij komt kijken. Mooier zou zijn om gelijk dichter bij huis te kunnen beginnen. Dus daar gelijk mijn eerste vraag, weet er iemand een stalling (buiten vind ik prima) in omgeving Leiden +25km waar ik dit zou kunnen doen? Een hoop lokale werven gebeld: Óf vol, ,óf zelf niet lassen etc.