Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 22 okt 2024 17:13 #1592839

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 732
Airgead schreef :
Yep schreef :
Nou ja, zoiets?
Of een bestandje via VRM of m.b.v de MK-3.
Een andere methode ken ik niet.

Je gaat naar de VRM in onder de device list kun je kiezen voor remote VeConfigure.
Zeker, of met een MK-3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 22 okt 2024 17:21 #1592840

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Yep schreef :
Airgead schreef :
Yep schreef :
Nou ja, zoiets?
Of een bestandje via VRM of m.b.v de MK-3.
Een andere methode ken ik niet.

Je gaat naar de VRM in onder de device list kun je kiezen voor remote VeConfigure.
Zeker, of met een MK-3.

Dat inderdaad werkt voor een 1 fase installatie. Veel succes met een 3 fase installatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 22 okt 2024 17:31 #1592841

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 732
Die heb ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 22 okt 2024 20:40 #1592859

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Yep schreef :
Die heb ik niet.

Dam kan het inderdaad op beide manieren.
En verder: dat ik het niet kan betekent niet dat HET niet kan :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 22 okt 2024 22:25 #1592865

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
holtere schreef :
Als je zo je multiplus update verlies je dan je ESS instellingen niet?

In mijn geval was er een nieuwere ESS. Heb de instellingen opnieuw gedaan, weet niet of er perse een manier is om dit te voorkomen, maar even de instellingen doen is toch een fluitje van een cent?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 23 okt 2024 06:03 #1592882

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16896
Ja, klopt maar dan moet je toch weer met de laptop en een mk3 snoertje naar de multiplus terwijl je juist met met VRM bezig was.
Voor de rest werkt het idd super gemakkelijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 23 okt 2024 11:55 #1592964

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
holtere schreef :
Ja, klopt maar dan moet je toch weer met de laptop en een mk3 snoertje naar de multiplus terwijl je juist met met VRM bezig was.
Voor de rest werkt het idd super gemakkelijk!

Dat is niet nodig hoor. Je kunt dat via de VRM doen in VeConfigure. Bovendien dus een 3 fase installatie van een vriend gewoon op afstand de Multiplussen geupdate, de ESS assistent toegevoegd, alle instellingen gemaakt, geen MK3 snoertje aan te pas gekomen.
Laatst bewerkt: 23 okt 2024 11:58 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 23 okt 2024 20:56 #1593063

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716


Om eerlijk te zijn: pas vandaag is definitief de deksel op de accubak gegaan.
Allerlei kleine en minder kleine dingen nu afgewerkt: voor het volgende seizoen heb ik 100% vertrouwen dat het feilloos zijn ding gaat doen.

Vele uren opruimen en ordenen van gereedschap en meer.
De BMS instelling van de SOC aangepast en de waarde waarmee de BMS werkt om de stroom te bepalen aan de hand van de spanning over de shunt.
Met de FLIR nog twee moeren gespot die nog verder moesten worden aangedraaid.
Ook nog een fout in de bedrading gevonden. (ahum)
Een complete test gedaan van het systeem. Onder andere de boot van de walstroom en met de inverter een luchtontvochtiger aan om de accu leeg te trekken.
De LFP bak met langere schroeven vastgezet: tot mijn grote vreugde waren de plaatschroeven 4,8mm met 38mm lengte in RVS gewoon te koop in de ijzerhandel in Lemmer: was ik superblij mee, kon de zaak worden afgewerkt.
Toch maar ook de temperatuursensor van de Mastervolt shunt van de LFP aangesloten en op een LFP cel geplakt. (de BMS heeft zijn eigen temperatuursensor die onder de 5 graden het laden onmogelijk maakt)
Het klittenband voor de bevestiging van de D connectors van de BMS vervangen door tiewraps nadat het duidelijk was dat deze gewoon zo kunnen blijven zitten, ook bij gebruik.

De LTO zijn een klasse apart! 5A belasten versus 0A levert enkele m.v. spanningsverschil. Bij de LFP is er sprake van (maar dat moet ik nog eens echt testen) hysteresis.

Heb nog een grove analyse gemaakt of alles LTO niet een optie is.
Effect zou zijn slechts de helft van de capaciteit die ik nu heb, dus geen optie.

Gecompenseerd voor bruikbare capaciteit versus gewicht:
LFP 22KG / 250 Ah = 0,088
LTO 15KG / 80Ah = 0,187
LOOD 56 KG / 160 = 0,35
Laatst bewerkt: 23 okt 2024 20:58 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 24 okt 2024 14:04 #1593176

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
EDIT: moet eigenlijk gewicht verus capaciteit zijn in plaats van andersom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl