Afgelopen zomer ontdekte ik verschillende lekkages aan de kajuitramen van mijn Jeanneau SO 32.2. De kunststof ramen lieten op meerdere plekken los doordat de kitlaag verdroogd was.
Na wat zoekwerk op internet begreep ik dat met name Jeanneau en Beneteau schepen hetzelfde euvel hadden. De gebruikte kit bleek niet voldoende UV bestendig en was bij nogal wat schepen onder invloed van zonlichte verdroogd. De beschermende zilverkleurige verf die de kitrand afdekte, was in de loop van de jaren weggesleten waardoor de zon vrij spel kreeg. Ook was de kunststof behoorlijk gecraqueleerd. Bij navraag bleek dat de reparatiewerven, noch de importeur nieuwe kunststof ramen meer konden leveren. Dus op zoek naar een bedrijf dat deze ramen maakte. Hierdoor kwam ik bij de Fa Stout perspex terecht die bij inleveren van een oude ruit een perfecte nieuwe voor je kan freezen en buigen als je dat wilt. Men gebruikt UV bestendig perspex . Ik koos voor een getinte uitvoering. Aan de binnenzijde van de ruit is een gleuf gefreesd die zorgt voor een evenwichtige verdeling van de lijm op het gebogen oppervlak. Voor het lijmen van de ruiten heb ik zwarte Sixaflex 521 UV gebruikt. De ramen zijn daarnaast ook geschroefd waardoor een stevige bevestiging ontstaat. Wat moest er allemaal gebeuren?
• Afb. 01:
De ruit voorzichtig losmaken van de kajuit en de lijmresten verwijderen.
• Oppervlakte schoonmaken en ontvetten. Dit is het meeste werk. Afb 02 en 03:
Daarna de binnenlijst van het raam afplakken met tape. (Dit voorkomt lelijke lijmresten die achterblijven. (Zie de gele tape op de foto)
• Afb 04 en 05 en 06:
De ruit vastzetten met RVS parkers en de rand om de ruit afplakken met tape (voorkomt lijmresten. Zie de blauwe tape op de foto.
• Afb 07:
De randen van de ruit die gelijmd worden van een dikke laag lijm voorzien. Probeer luchtbelletjes e.d. te voorkomen die je later niet meer weg krijgt. Liever teveel lijm dan te weinig gebruiker.
• Afb 08:
De ruit met 2 parkers op de goede plaats op de kajuit vastzetten en aandrukken. Zorg ervoor dat de kit overal goed onder de ruit door naar buiten komt.
• Alle parkers gelijkmatig vastzetten en alles een nacht laten drogen.
• Afb 09:
Alle overtollige lijm langs de ruit weg voorzichtig wegsnijden en de tape die eraan vast zit los trekken van de ondergrond en (afb 10:)
En voilà…. !
Met dank aan de fa. Stout Perspex (nabij Rotterdam) voor het meedenken en het geleverde vakwerk.!