over die hulp jeroen, dat was oor het eerst in lange tijd dat ik echt hulp had hoor

en net dna moet je kijken he
ik zal ook een stukje schrijven nu
de volgende ochtend rond een uur of 9 was ik weer aan de haven, om weer bezig te gaan, en eerst nog een beetje gezellig gepraat en gedaan, daarna gingen jeroen eerst mee met een bottertocht, dit omdat ik toch had afgesproken om dat te doen. was een mooie tocht, jeroen heeft nog meer genoten dan ik zelf was mijn gedachte. bij het verleggen nog bijna een polyester motorboot geplet, nooit geweten dat die dingen zo mooi kunnen krimpen en doen. even later de haven uit, ik heb toen jeroek aan het rer gezet, en heb zelf niet veel meer gedaan toen met het roer. hij heeft ook gelijk kunnen zien hoe fijn zoon oude rot botter kan zijn. Daarna rond 12 uur terug in de haven, en half 1 weer bij de boten.
daar toen ff gegeten, en aan de slag, eerst een stuk van mijn ankerketting afgeslepen, voor de achterstag, ook nog een stukje voor de voorstag, dit omdat ik nieuwe stagen heb, en een nieuwe mast, alleen mijn nieuwe mast blijkt een paar centimeter langer te zijn. (ankerketting die ik heb weegt een kilo ofzo per meter, dus qua gewicht merk je er eigenlijk niks van tijdens het ankeren.) dat eenmaal geregeld, fok eraan geslagen, en oor het eerst met de nieuwe mast en spul. daarna grootzeil, dat werd een probleem.
jeroen had ondertussen oor zijn vrouw en zoon een dektent in mekaar geflanst an een zeil. en besloot me daarna te gaan helpen.
het grootzeil, geld voor een nieuwe rail heb ik niet, ik heb niet 80,- euro voor 3 meter rail over, en dan heb ik 3 stukken nodig... dus daar moesten we wat voor verzinnen. eerst wou ik touwtjes om de mast maken, net als bij een platbodem het grootzeil, alleen dan heb je zalingen (jeroen, je hebt me die term bijgebracht, en hij is me zelfs bijgebleven

) alleen, boeven de zalingen kan niks, dus verder kijken. daarna bedacht jeroen opeens iets, als je nou een staaldraad an je masttop naar beneden doet, en die loeistrak vast zet. zo gezegd zo gedaan, even later, boot stuk naar voren, en mast naar beneden, punt iets af, en de masttop boven de boot van jeroen.
jeroen zei heel mooi: het ene moment heb je een boot, het volgende moment heb je een werkplatform.
dus, een staaldraadje bovenin vastgezet, daarna de mast weer omhoog, en eerst astzetten met een touwtje, alleen dan heb je die plastic leuvers eraan, en dat gaat neit ged komen met die staaldraad, en dan kom je erachter dan je door je verzameling rvs sluitingen heen bent.
Dus savonds eerst maar sluitingen wezen halen na sluitingstijd, het kom ook nog, en rvs harpjes oor de prijs an gegalvaniseerde. gelijk wou ik dat ik er veel meer had gekocht. jeroen was ook mee, en volgens mij helemaal verbaasd over hoe het ging bij die winkel, zo nog ff na sluitingstijd harpjes halen.
daarna de sluitingen aan het grootzeil, en een keer hijsen, donders mooi stond het erop, dus weer naar beneden, en opruimen dat platform.
uiteindelijk zie ik tegen jeroen: zullen we anders nog ff een stukje gaan varen? kijken wat er gebeurt. vind hij goed, dus wij gooien los, en varen de haven uit. jeroen gelijk weer aan het roer gezet, en hij jeroen zei gewoon dat hij anders reageert dan de zijne. komt allemaal door dat het een bbm is jammer genoeg.
daarna zeil omhoog, en zeilen met dat ding. was wel heel erg apart, opeens vaar je met jouw boot, op het zeil, met jouw zelfgemaakte mast, bij elburg.
zeilen ging mooi, zo mooi dat ik oorstelde op het zeil de haven binnen te gaan, havenmeester was toch al naar huis zei ik. dus zo gezegd zo gedaan, jeroen keek eerst best wel gespannen om zich heen, maar kon uiteindelijk toch wel ontspannen.
uiteindelijk viel de wind eigenlijk helemaal weg, en kwam er ook een motorboot op ons in lopen, en toen hebben we de motor toch maar gestart, en naar een kom gevaren, zeil naar beneden, en toen de oude havenkom weer in. daar kwam een probleempje...
vooruit varen en manouvreren wil nauwelijks met de mijne als je veel gas geeft kwam ik achter, en ook door de bbm erachter. daarna klapje achteruit omdat ik wat hard ging, en opeens sloeg mijn motor omhoog, klapte uit de beveiliging zo omhoog, gelijk neutraal gezet natuurlijk, en daarna gebeurde het nog een paar keer, uiteindelijk compleet verwaaid dwars in de kom, aan lager wal, en uiteindelijk na veel gemartel en gedoe ons voort getrokken langs een paar motorboten. en toen weer vastgelegd naast de Duende.
toen heb ik snachts al op de boot geslapen, had geen zin om weer naar huis te gaan, en de volgende dag pas op de boot te slapen.
jeroen, de volgende dag is voor jou