Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Koopmans 34

Koopmans 34 13 apr 2009 14:58 #66859

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Hallo,

Tijd om ook eens een topic te openen in deze sectie van het forum. Ik heb samen met mijn vriendinnetje een project-boot gekocht die wel een topic verdiend hier. Het gaat om een hechthouten Koopmans van iets meer dan 10m, gebouwd in 1978. De boot staat al een jaartje of 4 stil op de kant en daardoor hebben we aardig wat te klussen. Leuk detail: we hebben de oorspronkelijke bouwtekeningen er bij gekregen van de aardige vorige eigenaar!

Eerder heb ik al een kolibri totaal gerenoveerd en dat beviel wel dus nu een nieuwe uitdaging. De kolibri was er op zich een stuk slechter aan toe dan deze maar de koopmans heeft natuurlijk wat meer voetjes.

De plannen die we er mee hebben:
- Het dek en de opbouw kent een aantal slechte plekken waarbij het hout vernieuwd moet worden. We gaan ook het hele dek kaal halen zodat andere ondeugdelijkheden ook aan het licht komen en de boel weer goed beschermd wordt.

- De motor wordt vervangen. Misschien door een nieuwe maar als we een goede tweedehandsje tegen komen is dat (financieel) wel aantrekkelijk maar dan weet je nooit echt wat je koopt.

- Het interieur verdient ook wel een opknapbeurt. Het is nu wel functioneel maar doet wel een beetje geknutseld en oudbollig aan. We willen het interieur flink opfrissen met lichtere materialen en misschien ook de indeling wat veranderen.

- de romp ziet er op zich goed uit maar heeft hier en daar wat kleine beschadigingen die we willen bijwerken. En als het dek een beetje goed gaat willen we de romp meteen een ander kleurtje geven. Het potdeksel / dolboord is wel in slechte staat.

- het roerblad moet gerepareerd of vervangen worden.

Voor dit alles hebben we een jaartje of twee uit getrokken. De komende zomer willen we de dingen die moeten zoals het dek gaan doen. Optionele dingen zoals het interieur komen later dan wel zodra geld en tijd het toelaten. We (allebei nog student) hebben een beperkt budget voor het hele gebeuren. Varen kan ook met het huidig interieur maar liever niet natuurlijk. Voor de rest zullen we nog wel genoeg dingen tegenkomen. Zo bleek de schroefas al wat vet te lekken...

Het weekend van 1 mei gaan we stap 1 doen: het apparaat naar maastricht varen. De huidige motor draait tot nu toe goed maar even kijken of ie dat zo lang gaat volhouden. Voor de zekerheid hebben we er een buitenboordmotortje aan gehangen zodat we wel nog kunnen uitwijken voor die binnevaarder die er natuurlijk net aankomt als de motor uit valt.

Afgelopen weekenden zijn we al bezig geweest met het aan de praat krijgen van de motor die ook al vier jaar stil stond. Dat ging na wat ontlucht perikelen (overbrekende bajonet bouten enzo) en het vervangen van de gaskabel best aardig en nu draait ie op zich prima. Verder die motorsteun bevestigd voor de hulpmotor.

In dit topic zal ik de vorderingen wat bijhouden. Commentaar en tips zijn natuurlijk welkom :) maar onze echte updates zullen nog wel even op zich laten wachten.

Even wat sfeer impressies, zo staat ie er nu bij:


Stukje interieur met de trotse mede-eigenaresse:


Zo zag ie er in het water uit:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 13 apr 2009 15:07 #66861

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2344
Ik vind het een heel moooi scheepje en zo op het eerste gezicht niet eens een megaproject.

succes ermee,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 14 apr 2009 08:55 #66973

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Bedankt! Het is niet echt een mega project maar bijvoorbeeld het kaalhalen van het dek is al een behoorlijke klus omdat er matjes glasvezel op zitten. Ook zal het een en ander moeten worden aangepast voor de nieuwe motor. En bij het interieur willen we heeeel veel veranderen maar wat we daadwerkelijk kunnen doen hangt van het beschikbare budget af.

En naast deze grotere klussen komen vast nog tal van kleinere zoals het opknappen / vervangen van de schotjes en kajuittoegangsluik. Ook willen we nog een extra bakstkist extra plaatsen enzo. Ideeën genoeg...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 14 apr 2009 09:42 #66979

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
In het algemeen blinken de interieurs van de Koopmans-ontwerpen niet uit door originaliteit. Koopmans Sr liet dit vaak aan de werf of eigenaar over op wiens bestelling het schip werd ontworpen. Zelf stelde hij niet zulke hoge eisen en vandaar ook de vaak straffe eenvoud.
Ik zou echter dit willen zeggen: ga niet zó maar slopen en dan zien wat ervan terecht komt. Verdeel je project in kleine taken, maak daar een lijst van en werk die af. De boot is in '78 gebouwd en da betekent dat het epoxy-woodcore verhaal nog niet van toepassing was maar dat de rompdelen werden gelijmd met ofwel PU, zoals de stringers vroeger, ofwel met Aerodux, waarvan de laatste een Resorcinol-phenol-formaldehyde is op basis van bakelit, een produkt van Ciba-Geigy. Op deze wijze werden ook de Kolibri's gebouwd. Ofschoon een uitnemende kwaliteit lijm, je kunt er ook metaal mee verlijmen, heeft het niet de kenmerkende eigenschappen van de afsluitende werking van epoxy en zal je zeer goed naar de kopse kanten vandiverse verbindingen moeten kijken.
Aerodux en epoxy bijten elkaar niet, wat wel het geval is tussen epoxy en PU, dus lijm niet op verlijmde PU delen met epoxy en vice versa.
Waar het dek slecht is snij de oude aangetaste fineerlagen weg en vervang deze door nieuwe inzetstukken. Als je het dek aan het repareren bent kijk vooral naar de dek-romp verbindingen zoals bij de Kolibri. Deze zijn het meest kwetsbaar.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 14 apr 2009 10:24 #66986

Inderdaad een prachtig schip. Tja die studenten vandaag de dag :lol: :lol:
Wat is jullie doel met dit schip, zelf gebruiken, verkopen? Veel succes met de klusserij
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 14 apr 2009 12:53 #67004

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
@ lannes:
Bedankt! Wat betreft het slopen en opbouwen: we hebben al een grove volgorde gemaakt waarin we de werkzaamheden gaan doen. In ieder geval niet zomaar slopen.

Op zich is eenvoud niet erg, zeker niet als 5 weken in een kolibri overleefd. Een toilet en een vaste keuken met oven zij voor ons al luxe. Juist het interieur uitdenken en verbouwen lijkt me een leuk deel van de werkzaamheden en het past ook een beetje bij m'n studie. Maar eerst komt het dek, de opbouw en de romp aan de beurt dus de irritantere klusjes.

Weet je hoe ik die verschillende lijmen kan herkennen? Die Ciba lijm, is dat die dunnere zwarte / donderkbruine lijm die je in veel kolibri's ziet? misschien mijn oom eens vragen, die heeft bij Ciba op het lab gewerkt. Het dek en de rand is in de polyester / glasvezel gezet en dat willen we indien mogelijk vervangen door epoxy / glasweefsel. Een k*lere klus maar nu zijn er slechte plekken onstaan doordat er water onder de polyester is gekomen met de narigheid van dien. Als PU lijmt oplost in epoxy, lost deze dan ook op in polyester? Want dit is meteen bij de bouw gebeurd.

@ Jeroen: absoluut zelf gebruiken. Opknappen en verkopen loont niet echt denk ik als je het gaat vertalen in uurloon. En deze was niet echt duur als je het deelt. Nu moet ik wel mijn pa bedanken want die heeft het hele project mede mogelijk gemaakt met het regelen van klus ruimte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 14 apr 2009 14:16 #67012

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Philip: je kunt de lijmen als volgt herkennen:

Ciba Aerodux 500 : à la Kolibri - de dunne bruinrode tot zwarte lijmnaad, dat had je dus goed opgemerkt.

Alles wat je aan glas/polyester weg kunt halen, doe het. Langer dan 20 jaar gaat een polyester/houtverbinding niet mee. Er komt hoe dan ook water onder en dan zit je met een rottingsproces dat buiten je beeld is gebracht.

Pu lijm is te herkennen aan de dofwitte tot dofbruine koffiekleurige lijmnaad.
Als er luchtblaasjes in zitten en de lijm korrelt, is het vrijwel zeker PU.

Je zult Aerodux aantreffen op de goed passende delen. Aerodux krimpt bij droging en vereist een zeer goed passende verbinding. Totaal anders dan bij PU en epoxy, die juist geen goed passende lijmverbinding nodig hebben.

Kijk vooral bij de plaatsen waar dekbeslag zit of heeft gezeten. Inwatering daar is zo goed als zeker. Dus ook de puttingijzers en vooral de bij de mastdoorvoer, en onder voet- en stootlijsten.
Je hebt het voordeel dat Aerodux en epoxy elkaar niet aantasten.

PU en polyester geven geen geweldige lijmverbinding als resultaat. PU is vrijwel in alle opzichten inferieur aan epoxy en zelfs Aerodux is een technisch veel sterkere lijm.
PU en epoxy verdragen elkaar niet!!! De epoxy gaat opschuimen als er PU lijm op het oppervlak wordt aangebracht.
Dat ontdekte wij bij de bouw van de 1e volledig epoxy zeilboot in NL ergens in de jaren '80.
Laat me maar eens weten waar je boot ligt, dan kom ik een keer kijken als dat mag.

PS - Kijk vooral naar de ophanging van de kiel. Bouten, schetsplaten en wat zich daaronder heeft afgespeeld.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 14 apr 2009 14:32 #67013

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Wederom bedankt voor de info! de lijm die ik tot nu toe ben tegengekomen is dus de goede, PU heb ik alleen gezien bij een gerepareerde doorvoer van een putting die sowieso wel gefikst moet worden.

Maar kende jij de boot al, gezien de opmerking in dit topic? of heb je gewoon ergens de advertenties gezien?

Langskomen mag natuurlijk! Advies is bij een dergelijk project natuurlijk altijd welkom. Nu ligt de boot nog in drimmelen en het weekend van 1 mei gaan we hem overvaren naar maastricht. Eigenlijk was dat al het afgelopen weekend de bedoeling maar er stonden zoveel boten voor dat we niet aan de beurt kwamen. De komende twee weekenden en de tijd er tussen in ben ik echter de adriatische zee onveilig aan het maken met een huurbak dus bezoeken in drimmelen is een beetje lastig en maastricht weer vaak uit de richting...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 14 apr 2009 15:21 #67020

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Maastricht is voor mij totaal uit de richting, nee dan moeten we maar wachten tot na mijn operatie. Maar ik neem niet aan dat je de boot daar houdt. Wat moet je met een zeegaand schip op de Maas?
Ik ken de Koopmans ontwerpen zeer goed en ik had een tijdje dit schip op de korrel maar met een operatie in zicht en de onzekere oorzaken van mijn probleem, heb ik van alle activiteiten tot aanschaf van een boot afgezien.
Nu ik inmiddels weet dat het goed af gaat lopen wacht ik totdat alles op z'n plaats zit en mijn "zolderverdieping weer waterdicht" zit.

Totdan doe ik even rustig aan.
Prettige vacantie!
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 14 apr 2009 17:56 #67032

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Aha. Nee de boot blijft niet daar als ie weer af is. Maar het is bij mijn ouderlijk huis in de buurt alwaar ik hem heel goedkoop op de wal kan zetten tijdens het opknappen. Daarna gaan we een plekje zoeken aan het ijsselmeer.

Succes in ieder geval met die operatie! Ik heb er al het een en ader over gelezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 14 apr 2009 19:22 #67054

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9760
Had jullie boot op de Botenbank gezien. Was opvallend goedkoop voor een 34 voeter..... :wink:

Succes met het klussen (en tja in mijn studententijd kon er maar net een Vrijheidje af......zucht............ :wink: :D :D ), maak er wat moois van!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 14 apr 2009 19:28 #67058

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
tja dat klopt. Sommige mensen (zoals wij) hebben wel baat bij de ingestorte markt voor opknapbootjes maar ik vind het wel jammer voor de vorige eigenaar. :roll:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 04 mei 2009 09:48 #69636

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Zo, stap 1 is gezet: de boot ligt nu naast het klusterrein waar de komende jaren het werk verzet moet gaan worden.

De reis drimmelen - maastricht met 14 sluizen ging op zich best aardig alleen brak net na het uitvaren van de haven meteen de helmstok over. Nu stond dat ding toch op de nominatie om vervangen te worden maar er moest wel meteen een houtje-touwtje oplossing komen om in maastricht te geraken. Verder ging de hogedruk pomp van de motor diesel lekken dat we zo goed als het ging hebben proberen op te vangen. 15 liter diesel verknoeit maar we zijn er :)

Eerste keer water onder de kliel sinds 4 jaar:


Nood helmstok:


Onderweg voor een sluis met de reserve motor aan de spiegel, die hebben we gelukkig niet nodig gehad:


Onderweg zijn er weer een hoop plannen gemaakt voor de klussen. Zo willen we misschien de kuipbankjes weer wat verlagen naar een oorspronkelijker niveau en nog wat andere plannen. Eerst maar eens de dingen die moeten.

Ook vragen we nu af wat we met de motor moeten. Volgens de vorige eigenaar was ie toe aan vervangen of revisie. Van het merk (Arona) is weinig meer te krijgen dus we dachten eerst aan vervanging. Maar nu heeft hij op de lekkage na, na 4 jaar stilstaan de hele reis probleemloos gedraaid. Hij liep best mooi en ook aardig zuinig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 04 mei 2009 10:25 #69642

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Arona.... hmm.... dat was toch van Fiat??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 04 mei 2009 11:16 #69644

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Arona is een Fiat diesel zoals Sigdock al opmerkt. Een zeer solide maar ietwat luidruchtige motor. In mijn 1e Standfast stond er een en nog nooit een seconde heeft deze ploeteraar van 45 pk het laten afweten.
Dus vervangen indien echt nodig. Naar mijn idee zijn er nog zat onderdelen, de Arona is een trekker-motor. Kan me niet voorstellen dat hier geen onderdelen meer voor te krijgen zijn.

Idee: meet de compressie, test de verstuivers en brandstofpomp. De Arona is een ploegpaard (4 cyl. toch?) en ik denk niet dat zoiets snel kapot gaat. Che ck ook impellor en loop het koelsysteem na.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 04 mei 2009 11:41 #69645

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Dit is een 2 cilinder met 26pk en volgens bepaalde internet bronnen zijn de kleinere Arona's vaak op Lombardini basis. Het precieze typenummer moet ik nog nazoeken en met de originele doch beknopte handleiding moet wel e.a. te vinden zijn.

De arona fabriek is gesloten in 1983 (mijn bouwjaar 8O ) dus de marinisatie onderdelen zullen wel lastig zijn. Maar de koelwaterpomp is al vervangen door een universele dus dat is geen probleem, een nieuwe impellor is al in huis. Als we nu het originele type blok kunnen vinden is er misschien via die weg wel aan onderdelen voor de motor zelf te komen zoals een pakking voor het lek probleem.

Compressie test wilden we inderdaad gaan doen, zeker omdat er wat blauwe rook (olie) uit de uitlaat kwam maar dat kan ook door het lange stilstaan komen. Kijken we dan wel of we gaan vervangen of toch repareren. De verstuivers en brandstof pomp lijken het op zich dus goed te doen gezien het goede lopen van afgelopen dagen. Nadeel blijft wel dat het een luidruchtige, direct gekoelde motor zonder thermostaat blijft van 31 jaar oud maar misshcien kunnen we het vervangen wel wat uitstellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 04 mei 2009 12:10 #69649

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Een pakking kun je zelf maken. Als het om een metalen pakking gaat helpt bladkoper met pakkingpapier ertussen of gebruik een oude (echte) zeekaart - prima pakkingpapier! Koop een setje holpijpjes en je bent klaar.
Ik zou je motor zoveel mogelijk in orde maken en wachten op een gunstige gelegenheid om een vervanging te kopen als dat ook nodig blijkt te zijn. Er zullen nu direct andere zaken op je afkomen die belangrijker zijn en een directe investering vergen. Om te beginnen zou ik naar de kielconstructie kijken. Vnl de ophanging. Mijk naar de metaalsoort van de trekstangen/draadeinden. Zeker bij houten schepen van die leeftijd geen overbodige luxe. Ook alle huiddorrvoeren nakijken en controleren op inrot. Daarna wantputtingen en de plaatsen waar het dekbeslag heeft gezeten. Vergeet ook de ramen niet.
Nou ja, al met al toch een leuke klus. Waar je een bijzonder fijn schip aan zal overhouden.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 04 mei 2009 12:42 #69654

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Alweer bedankt voor je adviezen!

De motor vervangen zou sowieso een van de latere stappen in het project zijn. Maar het is wel handig om nu al rekening mee te houden voor als dat moet gaan gebeuren. Ook ivm mogelijkheid tot inbouwen: straks weer een stuk uit je kuipvloer moeten zagen voor een andere motor terwijl die vloer net in orde gemaakt is, zou nogal zonde zijn.

De volgende stap is het zo veel mogelijk leeg halen van de boot zodat we alles goed kunnen inspecteren zoals de kielophanging. Op het WC raampje na zijn alle ramen onlangs vervangen door Lewmar raampjes en luiken dus dat zal wel goed zitten :) Ze gaan er toch uit ter behandeling van het dek en opbouw. De puttingen (of het hout waar ze bevestigd zijn) hebben zo te zien al wat aandacht nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 05 mei 2009 12:34 #69818

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Inmiddels samen met het boekje geprobeerd de origine van de motor te achterhalen maar die is tot nu toe vruchteloos. Eerst maar eens die compressie test. Als iemand nog wat weet over een arona A800M / A900M / A1000M hoor ik dat natuurlijk graag...

Ook ben ik gisteren even gaan kijken naar de ophanging van de kiel en de bevestiging van de stagen e.d.

Eerst de kiel: die zit met een aantal grote moeren op draadeinden vast. De meeste moeren zijn vastgelast zodat ze een soort bout zijn geworden. Aan de las te zien nog niet zo heel lang geleden, misschien zijn ze eerder een keer bekeken? Hoe controleer ik deze ophanging? Ik wou zelf de draadeinden er een voor een uithalen, controleren/vervangen en weer terug plaatsen met sikaflex en een rvs/stalen plaatje onder de moeren en dan de volgende moer gaan doen. Dan is er maar 1 tegelijk los.
De moeren:


Dan de wandputtingen: er zijn aan beide zijden 3 puttingen waarvan de voorste op het schot (links) en de andere op plaatjes die aan de huid gelijmd zijn (rechts):

Die plaatjes zijn al eens gerepareerd en die wil ik zeker weer in orde maken. Ook dan meteen de ringen weer vervangen door een plaat die er zo te zien ooit gezeten heeft. Wat ik me echter afvroeg: die plaatjes zitten 'alleen' aan de huid vast over zo'n 30cm. In alle huurbakken die ik heb gevaren zit dat toch met wat meer constructie vast met trekstangen en dergelijke. Nu zal het wel goed ontworpen zijn en het houdt ook al 30 jaar maar is het nuttig om deze plaatjes te vervangen door grotere die over een groter deel aan de huid vastgelijmd / gelamineerd worden? Een beetje als volgt:



Een derde mogelijke contructieve verandering: De schotten zijn verbonden aan latjes in de lengte richting van de boot en daar zit weer de huid aan vast. De schotten zitten dus niet overal en direct aan de huid. Heeft het zin om deze ruimte op te vullen en dan de schotten verder vast te lijmen met een fillet / vast te lamineren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 05 mei 2009 13:03 #69821

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Philip: Aan de "lijmrupsen" te zien heeft de bouwer PU gebruikt en geen RF. Controleer dat eens door zo'n lijmrupsopen te steken. Dit is belangrijk om te weten voor het aansluitende deel van je renovatieplan.

Wat betreft die afgelaste sluitmoeren op de draadeinden van de kiel: Deze lassen kun je eenvoudig wegslijpen zodat de moer 'losbaar' wordt - verder zou ik in het midden laten of de bouten dcraadeinden wel/niet nagekeken zijn - in dit geval moet je het zekere voor het onzekere nemen.

De krachten die later op de wantputtings komen te staan zou ik niet op die manier laten afvloeien naar de romp. Ook al is het een sta-in-de-weg,
zet een extra trekstang bij die de krachten naar de kielbalk laat afvloeien.
Iets kan ook 30 jaar verkeerd zitten.
Een rvs 'plaatje onder de moeren van de kiel is een eufemisme. Zet er een behoorlijk schetsplaat onder!!
Verder ben ik bang dat je de kiel als geheel zult moeten demonteren.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 05 mei 2009 13:07 #69822

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
De schotten zou ik op de klassieke manier vastzetten of met epoxy fillets, die kun je gemakkelijk zelf aanbrengen- in dit gevalis het een of/of siyuatie. Verwijder wel de overtollige en oude PU lijm voordat je het schot opnieuw gaat vastlijmen met epoxy.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 06 mei 2009 08:52 #69958

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Wederom bedankt voor de reacties. Ik ga komend weekend als het ff kan die lijm verder bekijken. Verder zat ik zelf er ook aan te denken om te kiel er af te halen. Komende tijd heb ik het weer ff druk met de studie dus de echte start van het klussen gaat nog even wachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 19 juni 2009 09:44 #76303

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Kleine update: Ze staat weer op de wal waar er de komende tijd geklutst gaat worden. Nog enkele weken voor dat m'n vakantie begind, ik kan niet wachten.




Zo blijft ze voorlopig staan:

Wat een aangroei in een paar weken tijd :roll: toch maar AF erop straks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 19 juni 2009 10:09 #76307

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
Ha Philip,

wij hebben vorig jaar deze boot ook bekeken om te kopen, maar zagen toch een beetje tegen het enorme onderhoud op.
We hebben inmiddels een stalen Langenberg, tweemaster gekocht.
Hier moet ook nog wel wat aan gebeuren, maar niet zo heftig als bij jullie bootje.

Heel veel suces en plezier in ieder geval.

Groeten,

Stoffel
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koopmans 34 19 juni 2009 22:53 #76419

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7579
ook een mooie lijn dit schip, deze staat ook in mijn top 10.
veel succes met klussen.

met alles wat je zelf doet verdien je kapitalen.

groeten bennie
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl