Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
De mogelijkheden om zelf te knutselen/ontwikkelen met de nieuwste generatie mini-PC's is eindeloos. Omdat er diverse fraaie initiatieven lopen die best wat eigen plek behoeven, bundelen we onze kennis in deze categorie.

Onderwerp: SignalK instrumenten

SignalK instrumenten 07 feb 2018 15:56 #915610

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Eclips schreef :
Ja, ik heb de interface op de server zelf (vYacht) al gezien. Ik vroeg me alleen af of poort 3000 de standaard is voor SignalK. Ik zal het vanavond eens proberen.

Via dat administratief menu kun je van alles installeren en proberen.

Dat instrumenten pakketje Tommy.mx/Kip, vraag nog wel wat uitleg om het te laten werken op je eigen input/output. Draait bij het gebruik in een demo mode. Kijk eerst maar of het werkt.

En vreemd is, dat het in mijn Firefox browser niet werkt en in andere browser wel.

Reden ? Beveiliging misschien.

Groet,


Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 07 feb 2018 16:06 #915613

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Zeilprutser schreef :
Hey Zeilprutser bedankt voor de uitleg en link!
sorry in mijn meesterbrein is denk ik een bitje omgevallen, er zitten er ook zoveel in!
Ik begin het nu te snappen, ik zie ineens wel wat mogelijkheden, misschien ook wel wat voor de Roosmux, alleen jammer dat de wifi modules die ik gebruik dat waarschijnlijk niet aankunnen.
Goh zou dat onding van een raspberry pi dan misschien toch wel wat zijn? die dingen blijven het in jouw uitvoering namelijk nog doen ook.
Nogmaals bedankt!

Groetjes en kusjes Chris de Roozeboos.

Ghaha, top! :lol: B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 07 feb 2018 16:27 #915624

@ Chris en Onno,

Ga samen in Almere een biertje drinken. IK betaal! (één biertje voor ieder :laugh: ) En dan maak ik daar een foto van als jullie handenschuddend aan de bar staan.

De technische discussie gaat voor menigeen iets te ver maar ik blijf het tóch wel interessant vinden.

Aart
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 08 feb 2018 08:27 #915770

Laat het nu net de mensen zijn zoals Aart die de biertjes horen te krijgen, Chris en ik zullen als we het goed doen wel de centjes voor krijgen. Ga nu off topic maar vindt het wel waard om te vertellen:
Ik had via het internet al kennis gemaakt met SignalK en had Kees Verruijt waargenomen in het team, ik had hem in 2008 al eens ontmoet op de Hiswa, toen ik in 2016 op Boot Holland bij een kennis op een stand de BoatController aan het demonstreren was en de term SignalK gebruikte keek iemand die op de stand er naast zat achter een laptop ineens op... dat was Kees, hij zat op de stand van Nautin en was bezig met de radar overlay voor Open CPN, hij heeft me toen de mogelijkheden uitgelegd van SignalK.
Moraal van het verhaal, mensen zoals Aart (handleiding Open CPN, Boeienbestand Nautin en vast nog veel meer) en Kees de maker van Canboat , Open CPN Radar overlay, actief lid van het SignalK team en vast ook nog veel meer, die doen hier het echte werk, uren, uren, uren en uren stoppen ze er in en zover ik het kan beoordelen wordt het allemaal gratis beschikbaar gesteld.
Ik heb de indruk dat het alles bij elkaar maar een klein clubje met mensen is waar we dus met z'n allen graag gebruik van maken en deze mensen zijn daar zo druk mee dat je ze hier nauwelijks ziet..... of dat heeft andere redenen...
Dus een biertje voor deze jongens (ik heb natuurlijk geen enkel idee wat voor andere geweldige mensen er bezig zijn) Hoop maar dat ik genoeg centjes bij me heb want het werk wat ze doen is onbetaalbaar.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 08 feb 2018 08:31 door Zeilprutser. Reden: 2006 moet 2016 zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 08 feb 2018 09:23 #915789

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Wat voor pilletje heb jij op? :laugh:

Maar je hebt wel gelijk. :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 08 feb 2018 09:29 #915793

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Met de opgebouwde ervaring van de laatste 8 jaar met sensoren, data, meetgegevens en aansturen van mijn stuurautomaat is dat canbus / NMEA2000 de meest aangewezen protocol en hardware is om meetgegevens van sensoren te versturen. Computers praten nu eenmaal binair met elkaar :cheer: . Niet in een voor mensen leesbare text formaat. Verder wil je een systeem hebben wat een minimale time delay garandeert.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 08 feb 2018 11:00 #915826

3Noreen schreef :
Met de opgebouwde ervaring van de laatste 8 jaar met sensoren, data, meetgegevens en aansturen van mijn stuurautomaat is dat canbus / NMEA2000 de meest aangewezen protocol en hardware is om meetgegevens van sensoren te versturen.
nu vaar je met je jacht naar Aruba en door een ongelukje is er ergens water in de buskabel gekomen, je hele bus valt uit, hoe ga je de plek zoeken waar het probleem zit?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 08 feb 2018 11:08 #915828

Vreselijk! Of AL je instumenten krijgen opeens geen spanning meer: och hede waar moet je beginnen ;)

In een kabel komt geen water binnen, hooguit raakt een stekkerverbinding een plas zout water. Dan zoek je dat dus op, droog je de vergulde stekkers en legt die verbinding in het vervolg iets hoger...
Laatst bewerkt: 08 feb 2018 11:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 08 feb 2018 11:11 #915829

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
of erger een tesla botst met de gps satellieten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 08 feb 2018 11:37 #915837

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Sprokkie schreef :
of erger een tesla botst met de gps satellieten.

Of je word gewoon op straat overhoop gereden door een tesla. Zo'n zelfrijdend ding zit vol met onbetrouwbare can-bus spul :P
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 08 feb 2018 12:17 #915844

waar het om gaat is dat iedereen weet dat als je de wereld rond zeilt er altijd van alles kapot gaat, in het geval met NMEA2000 en/of can bus valt dan de hele bus uit. Natuurlijk kun je net als in de auto allemaal parallel bussen aanleggen met back up systemen, maar afhankelijk van de grote van je boot is dat dan weer overkill, nog nooit een bliksem inslag in de buurt gehad van je boot? Natuurlijk ligt 99% van de boten in de haven en boven de windkracht 3 zie je nog maar 1 procent op het water (bij wijze van spreken) maar die mensen hebben behalve een beetje verstand helemaal geen elektronica nodig...... of juist wel....... :huh:
Dat NMEA2000 nu de norm lijkt te zijn en dat het op zich een robuust en betrouwbaar systeem blijkt staat als een paal boven water, maar ik vindt het systeem niet de beste optie voor op een zeiljacht en in combinatie met systemen van verschillende merken (het heeft wel even en heel wat bugs fixes geduurd voordat de merken het op de bus met elkaar eens waren) En het voordeel van SignalK is dat je NMEA2000 eenvoudig kunt koppelen en combineren.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 08 feb 2018 12:26 #915849

3Noreen schreef :
Of je word gewoon op straat overhoop gereden door een tesla. Zo'n zelfrijdend ding zit vol met onbetrouwbare can-bus spul :P



Ja als je door zo'n vrachtwagen van meer dan 2000kg wordt aangereden heb je wel een probleem, om die massa te stoppen is nog wel een dingetje, het voordeel is dat dan de Canbus zijn werk heeft gedaan en dat de Tesla naar de schroot kan, iemand nog accus nodig? Ideaal voor een boot! Echter als je stuurautomaat afbreekt op zee dan moet jij gewoon verder ik heb de ANWB op de grote oceaan nog niet gezien.


Hen3: quote hersteld.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 08 feb 2018 12:31 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 08 feb 2018 12:47 #915856

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Het kan zelfs nog erger.

Je boot wordt overvaren door zo'n modern zelfvarend schip zonder dat er nog iemand aan boord is.

Over door het onbemande varende ponton waar de SpaceX modules op terugkeren. Ook komt over enige tijd het kolossale ruimte station naar beneden, bij voorkeur in zee.

Hierbij het voorbeeld van een zelfvarende blusboot.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 08 feb 2018 19:22 #915974

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Weer terzake:

De MxTommy kent ook nog een nachtstand. Zie bijlage. Applicatie is zeker nog niet perfect maar geeft wel een beeld van de ontwikkelingen met SignalK

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 08 feb 2018 20:01 #915983

Wat zijn die ontwikkelingen dan? Nog meer demo's? Een nachtstand??

Zou leuk zijn nu eens iets nuttigs van Signal-K te zien: een true wind computer met allerhande calibraties en correcties, een polar-performance rekenmodule/interfacing of een geavanceerd AP algorithme bijvoorbeeld.

Dit soort klokjes heb je geen SK voor nodig...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 08 feb 2018 20:10 #915987

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1361
De leuke ontwikkelingen zullen niet van Signal-K komen. Signal_K is alleen maar een vertaler/doorgeefluik van de gesloten NMEA2000 standaard. De bal ligt nu bij de Applicatie-bouwers!!
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 08 feb 2018 20:17 #915991

Ja, en die maken slechts "yet another display" demo's ;)

Ik zou wel eens een functionele toepassing willen zien van een stand-alone rekenmodule (true wind, polar performance) die (input EN output) interfaced met Signal-K
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 08 feb 2018 20:36 #916002

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Dit is geen demo maar een werkende instrumenten set! Met vele instellingen voor de soort meter display en data. Zoals aangegeven allemaal nog in ontwikkeling.

Is in een browser ook elders op elke willekeurige computer te zien.

Dat is nu juist het vernieuwende ervan. En het een open bron systeem met veel toekomstige toepassings mogelijkheden, zoals temperatuur, barometer en data van de motor.

Niet gebonden aan welke fabrikant dan ook.

De nachtstand leek mij wel interessant voor een nachtvlinder.
Laatst bewerkt: 08 feb 2018 20:38 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 08 feb 2018 20:49 #916010

Lol

Ik begrijp wel dat het een applicatielaag bovenop de (veelal) NMEA laag is, maar als zo'n webapplicatie op dezelfde pc als OpenCPN (die haar data nog direct binnenkrijgt-toch?) draait, waarom dan de weergave niet direct vanuit OpenCPN? Als repeater op andere pc's wel handig natuurlijk (maar ook daarop zou je OpenCPN kunnen draaien) maar een repeater in de kuip is weer een specifiek stuk hardware (robuust, waterdicht, hoge lichtopbrengst), wat alleen Chris gaat (ging??) aanbieden...

Het valt me een beetje tegen, wat ik de afgelopen 2 jaar aan toepassingen heb gezien.
Laatst bewerkt: 08 feb 2018 20:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 08 feb 2018 20:54 #916015

gaat.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 08 feb 2018 20:54 #916016

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
brambo schreef :
een open bron systeem ... Niet gebonden aan welke fabrikant dan ook.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 08 feb 2018 21:24 #916043

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Beste NV,

Nemea183 en Nmea2000 wordt omgezet in SignalK. Omgekeerd kan SignalK ook weer omgezet worden naar NMEA183.

Komt in de Raspberry Pi OpenPlotter versie in de multiplexer terecht en die verwerkt de diverse datastromen naar SignalK. Ook van de aangesloten sensoren, zoals barometer, temperatuur etc. etc.

De data naar OpenCPN gaat via netwerk. De GPS en AIS data kunnen ook draadloos naar een ander navigatie systeem worden overgebracht.

Er is al eens eerder aangekondigd dat in OpenCPN data invoer van SignalK in de toekomst ook mogelijk wordt.

Het gaat inderdaad (te) langzaam. Maar er is al veel werk verzet.

De kern van het principe is de toepassing in HTML formaat.

VNC cliënt op ander systemen is ook erg handig. En je kunt er de dataset ook nog bijzetten in de browser.

Het is een totaal andere manier van denken.

Voor geïnteresseerden is het te zien op de Winterbijeenkomst in Almere.

Bram
Laatst bewerkt: 08 feb 2018 21:29 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 08 feb 2018 21:45 #916059

Het lijkt me niet moeilijk om berekeningen te doen en de uitkomsten weer te publiceren. Is het grootste probleem niet de input? Teveel lag waardoor output onbetrouwbaar is.
Nachtvlinder schreef :
Lol

Ik begrijp wel dat het een applicatielaag bovenop de (veelal) NMEA laag is, maar als zo'n webapplicatie op dezelfde pc als OpenCPN (die haar data nog direct binnenkrijgt-toch?) draait, waarom dan de weergave niet direct vanuit OpenCPN? Als repeater op andere pc's wel handig natuurlijk (maar ook daarop zou je OpenCPN kunnen draaien) maar een repeater in de kuip is weer een specifiek stuk hardware (robuust, waterdicht, hoge lichtopbrengst), wat alleen Chris gaat (ging??) aanbieden...

Het valt me een beetje tegen, wat ik de afgelopen 2 jaar aan toepassingen heb gezien.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 08 feb 2018 21:58 #916065

Met het risico weer belachelijk gemaakt te worden door de prutser, toch maar een reactie.

Als je SignalK alleen gebruikt om nmea0183 data te versturen en het daarna weer omzet naar nmea0183 ga je er alleen maar op achteruit. Gewoon omdat er veel te veel data wordt verstuurd om precies dezelfde waarde door te geven.

Zou je het willen gebruiken om het in een browser weer te geven dan is signalK een prima oplossing - als het er beter uit gaat zien. ( nachtvisie is belachelijk als er een witte balk naast zit...) M.i. hangt het succes van signal K in de toekomst dus af van de browser applicatie.
als het er zo uit ziet zoals nu, geef ik ze weinig kans.

En er zijn nu ook steeds meer apps en programma's die de huidige nmea data prima weergeven.

Ik zit dus onderhand wel weer op de wip om signalK in de multiview te bouwen, als data overdracht medium. Dan kan je beter als gever gewoon nmea0183 of nmea2K aanbieden. Zoals we dat nu al hebben.

Mocht het systeem aan boord uiteindelijk alleen uit signalK bestaan en de nmea0183 of 2K niet meer beschikbaar zijn zou de multiview een nuttige signalK repeater kunnen zijn.
Ook omdat deze gewoon buiten in de kuip gemonteerd kan worden ( waterdicht en sunlight readable)

Maar ik zie bedrijven als raymarine en consorten niet zo gauw overgaan naar signalK eerlijk gezegd..

Dan zou ik mijn geld eerder zetten op ethernet.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 08 feb 2018 21:59 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 08 feb 2018 22:07 #916068

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
@Nachtvlinder ea,
Signal-K is vooral een communicatie protocol. En als je je blikveld beperkt tot alleen jouw bootje heb je voor een flink deel gelijk, al is een webinterface met instrumenten die dus op ieder apparaat tot aan m'n e-reader toe zijn aftelezen wel handig. (s'avonds op zee nog even lezen en voor het slapen nog even checken of de koers nog OK is en de wind nog niet is toegenomen)
Dingen als een uitgebreide performance calculator kan je natuurlijk maken mits de benodigde data voorhanden is, maar dat kan ook met gewoon nmea.
Echt leuk wordt het pas als de buurman ook Signal-K heeft, en je gemakkelijk een trackje kan uitwisselen, en voor het wad evt. ook nog met echolood gegevens van die track.
Of een woensdagavond wedstrijd waarbij je in het clubhuis van alle schepen online de data kan volgen.

Dat is een belangrijk argument voor S-K data delen, en het is zo ingericht dat jij kan bepalen met wie je het wilt delen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.367 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl