Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Papieren aan boord

Papieren aan boord 13 dec 2009 20:07 #104308

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
Hallo allemaal,

Vorig jaar hebben we 2e (of eigenlijk 6e hands) een bootje gekocht. Hier zat echter weinig tot geen documentatie bij.
Nu lees ik her en der dingen over BTW verklaringen, meetbrieven, marifooncertificaten etc. etc.

Ik wilde eigenlijk eens weten wat je nu aan papieren aan boord moet hebben. We willen ook de grens over naar Belgie, Frankrijk, Engeland, Duitsland etc. Kunnen jullie me helpen om een inventarisatie te maken?

Als de inventaris compleet is, maak ik er een documentje van en plaatsen we het weer op het forum.

Ik trap zelf af:

- BPR (in almanak 1)
- Bedieningscertificaat voor de marifoon
- Paspoort
- BTW verklaring
- Verzekeringscertificaat
- ICP
- ICC
- Zeebrief (voor de hele verre reizen)
- Bemanningslijst

Wie volgt?

Cheerio,

Stoffel
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Laatst bewerkt: 13 dec 2009 23:08 door Stoffel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Papieren aan boord 13 dec 2009 20:10 #104311

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
BTW verklaring :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Papieren aan boord 13 dec 2009 20:13 #104312

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Benodigde Bootpapieren

In het buitenland verplichte certificaten

Internationaal verzekeringscertificaat
Italiëcertificaat
ICP
Vlaggebrief
Internationaal vaarbewijs ICC
Zeebrief
Nieuwe aanvraagregels Vlaggebrief/ICP


Met uw boot naar het buitenland? Zorg dat u over de benodigde bootpapieren beschikt. Een internationaal Verzeringsbewijs, het Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen (ICP), de Vlaggebrief (beide douanedocumenten) en het Internationaal Certificaat van Competentie (ICC) zijn in verschillende gevallen en in diverse landen nodig.

Internationaal verzekeringscertificaat
Als u met uw boot naar Spanje, Kroatië, Griekenland of Italië vaart (of rijdt, met de boot op de trailer), moet u volgens de daar geldende wettelijke bepalingen een internationaal verzekeringscertificaat bij u hebben waarmee u kunt bewijzen dat u verzekerd bent voor aansprakelijkheidsschade. Als u verzekerd bent bij de Europeesche kunt u gratis zo'n verzekeringsbewijs (een zgn. "confirmation of cover") opvragen bij uw tussenpersoon. Voor Italië is een afwijkend verzekeringsbewijs benodigd. Ook dit zgn. Italiëcertificaat is kosteloos verkrijgbaar.
Naar boven

ICP
Het ICP(Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen) is in de Europese Gemeenschap (m.u.v. Frankrijk) een erkend douanedocument. Hierop staan de gegevens van het schip en de eigenaar. In vrijwel alle landen van de EG is het ICP verplicht. In bijna heel Europa wordt het document geaccepteerd als het identiteitsbewijs van de boot.
De KNMC is door de Minister van Verkeer en Waterstaat gemachtigd tot afgifte van de certificaten die een geldigheid bezitten van twee jaar. Na het verstrijken van de geldigheid kan het worden vernieuwd voor wederom een periode van twee jaar, mits zich geen wijzigingen in de op het ICP vermelde gegevens hebben voorgedaan.
De kosten van afgifte bedragen € 19,- (voor individuele leden van de KNMC is dit document gratis). Voor leden van de bij de KNMC aangesloten verenigingen is dit bedrag € 14,-.
De afgelopen periode zijn de eisen om in het bezit te komen van een Vlaggebrief of Internationaal Certificaat (ICP) aangescherpt: Nieuwe aanvraagregels
Naar boven


Vlaggebrief
De KNMC is door de Minister van Verkeer en Waterstaat gemachtigd tot afgifte van Vlaggebrieven aan die eigenaren die de Nederlandse nationaliteit bezitten. De vlaggebrief is nodig voor het bevaren van het Franse gedeelte van de Rijn, het gekanaliseerde deel van de Moezel en de Franse territoriale wateren. De vlaggebrief is vijf jaar geldig en kan daarna niet worden verlengd. De kosten zijn 30 euro. Voor aanvraag van een duplicaat wordt 14 euro in rekening gebracht.
De afgelopen periode zijn de eisen om in het bezit te komen van een Vlaggebrief of Internationaal Certificaat (ICP) aangescherpt: Nieuwe aanvraagregels
Naar boven






Internationaal vaarbewijs ICC
Tot voor kort gold de regel, dat als men met een Nederlands schip in het buitenland wilde varen de voorschriften met betrekking tot de vaarbewijsverplichting van het eigen land van kracht waren. Dus voor Nederlanders in het buitenland alleen een vaarbewijs indien schip > 15 meter of sneller 20km/uur. Waar b.v. een Duitser met een motorschip van 10 meter al een vaarbewijs in Duitsland nodig heeft kunnen wij daar zonder vaarbewijs varen. De Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties heeft nu bij Resolutie 40 bepaald dat er in Europa één vaarbewijs moet komen, zodat alle europeanen zonder problemen door heel Europa kunnen varen. Dat is het International Certificate of Competence (ICC) geworden. Het nieuwe ICC moet aan meer eisen voldoen dan het oude, dat voorheen ook aan schippers van niet vaarbewijsplichtige schepen zonder vaarbewijs kon worden afgegeven. Zodra alle lidstaten de resolutie 40 hebben onderschreven zal alleen een ICC worden afgegeven indienu in het bezit bent van VB I of II of het diploma TKN.
De Europeesche houdt de ontwikkelingen in de gaten en zal vanaf deze plek berichten wanneer de nieuwe bepalingen t.a.v. het ICC van kracht worden.
Naar boven

Zeebrief
De Zeebrief is niet verplicht, maar is onmisbaar voor een wereldreis en vervangt de overige scheepspapieren als het ICP of de Vlaggenbrief. De Dienst van het Kadaster en de Openbare Registers beheert sinds 1838 een scheepsregister. Deze scheepsboekhouding kan van belang zijn voor het varen in het buitenland en bij de koop en verkoop van een vaartuig. Door vermelding in het register wordt de eigenaar te boek gesteld en ontvangt het officiële eigendomsbewijs, de Zeebrief.
Naar boven

Nieuwe aanvraagregels Vlaggebrief of ICP
De afgelopen periode zijn de eisen om in het bezit te komen van een Vlaggebrief of Internationaal Certificaat (ICP) aangescherpt. Het secretariaat van de KNMC is verplicht deze regels strikt na te leven. Bij een particuliere aanvraag moeten de volgende gegevens en documenten worden overlegd.
1. Een ingevuld en van handtekening voorzien aanvraagformulier.
2. Een bewijs van eigendom van het pleziervaartuig, zoals een fotokopie van bijv. aankooppapieren of verzekeringspolis (niet een eerder uitgegven Vlaggebrief of ICP).
3. a. Voor Nederlanders woonachtig in Nederland een uitreksel uit het persoonsregister van de burgelijke stand van de woonplaats van de eigenaar dat niet ouder is dan 30 dagen.
b. Nederlanders woonachtig in het buitenland moeten een verklaring hebben van de Nederlandse Ambassade of een Consulaat aldaar met betrekking tot de woonplaats. Deze verklaring mag niet ouder zijn dan 30 dagen.
c. Niet-Nederlanders die op het moment van aanvraag ten minste 5 jaar aaneengesloten in Nederland hebben gewoond, moeten dit aantonen door middel van een uitreksel uit het persoonsregister, waarop deze gegevens vermeld staan.
4. Een geldig bewijs van de nationaliteit van de aanvrager, d.w.z. een fotokopie van die bladzijden uit het paspoort waarop de foto en de persoonlijke gegevens van de aanvrager staan. Voor Nederlanders is dat: zwart paspoort pag. 1 en 2, rood paspoort pag. 2 en 3. Voor niet-Nederlanders is dat een bewijsstuk gesteld in het Nederlands, Engels of Frans, waaruit de nationaliteit van de aanvrager blijkt.
5. (uitsluitend bij een Vlaggebrief) een duidelijke kleurenfoto waarop het zij-aanzicht van het pleziervaartuig goed zichtbaar is. Op de achterzijde naam en adres van de eigenaar en naam van het schip vermelden. Deze foto moet een afmeting hebben van 9 x 13 cm.
6. Een reeds eerder verstrekte Vlaggebrief of ICP dat niet meer geldig is. (een Vlaggebrief blijft eigendom van de Staat der Nederlanden).
Indien het om rechtspersonen en ondernemingen gaat (BV, NV enz) kan volstaan worden met een uitreksel uit het Register van de Kamer van Koophandel waaruit blijkt dat de statutairezetel of de plaats van waaruit het bedrijf wordt uitgeoefend in Nederland gelegen is. Indien niet alle bestuurders of beherende vennoten de Nederlandse nationaliteit bezitten moet de rechtspersoon of vennootschap op het moment van aanvraag van de Vlaggebrief of ICP ten minste 5 aaneengesloten volle jaren in bovengenoemd Register ingeschreven zijn. Voorts moeten de bescheiden onder de hierboven genoemde punten 1, 2, 5 (alleen bij een Vlaggebrief) en eventueel 6 meegezonden worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Papieren aan boord 13 dec 2009 20:20 #104320

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
Poeh - jij kan snel typen zeg?
Waar heb je dit vandaan?

Cheerio,

Stoffel
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Papieren aan boord 13 dec 2009 20:28 #104325

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Dat weet ik gewoon. :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Papieren aan boord 13 dec 2009 20:37 #104332

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
Indrukwekkende lijst!

Ik zou zelf ook een set up-to-date kaarten en pilots meenemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Papieren aan boord 13 dec 2009 20:43 #104340

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
@ Ton: ben toch wel benieuwd naar het linkje....

@ Pieter: jazeker, maar ik probeer eigenlijk een map te fabriceren met alle benodigde documenten waar de arm der wet naar zal vragen.

Cheerio,

Stoffel
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Papieren aan boord 13 dec 2009 20:48 #104342

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
gewoon in google typen:

bootpapieren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Papieren aan boord 13 dec 2009 20:53 #104345

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
Hi Stoffel,

"@ Pieter: jazeker, maar ik probeer eigenlijk een map te fabriceren met alle benodigde documenten waar de arm der wet naar zal vragen"

Begreep ik. Was maar een grapje van me. Overigens: Kaarten (de officeel goedgekeurde en bijgewerkte) zijn verplicht volgens mij (zie bij regelment van Westerschelde) en worden in ieder geval door de verzekering geeist.
Zet ze dus toch maar op je lijstje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Papieren aan boord 13 dec 2009 20:54 #104346

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
ok - ik lees nergens iets over een meetbrief.
Wat is dat dan en is dat werkelijk niet nodig?
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Papieren aan boord 13 dec 2009 20:56 #104349

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Stoffel schrijft:
ok - ik lees nergens iets over een meetbrief.
Wat is dat dan en is dat werkelijk niet nodig?

die is alleen voor een wedstrijd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Papieren aan boord 13 dec 2009 21:12 #104355

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Vlaggebrief hoeft tegenwoordig niet meer. ICP is afdoende. En zelfs die hebben we niet want dat is dan weer de zeebrief geworden :)
Laatst bewerkt: 13 dec 2009 21:15 door Markiezin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Papieren aan boord 13 dec 2009 21:33 #104363

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Bemanningslijst wellicht!

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Papieren aan boord 13 dec 2009 21:38 #104366

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Beauty schrijft:
Bemanningslijst wellicht!

Klopt, die is inmiddels wettelijk verplicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Papieren aan boord 14 dec 2009 10:10 #104414

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Eeehh... welke wet??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Papieren aan boord 14 dec 2009 10:19 #104417

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Welke exact weet ik niet zo uit mijn hoofd.
Maar als je een haven binnen komt aan onze buiten grens ( en dat is iedere haven of sluis direct aan zee ) moet je een bemannings lijst hebben.
Maar dat is net zo als met de coffeeshop het mag niet maar we doen er niets aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Papieren aan boord 14 dec 2009 10:44 #104420

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Uit de watersport almanak het volgende.

Bemanningslijst
Een bemanningslijst, het woord zegt het al, is een lijst van opvarenden. Veel landen binnen Europa, maar ook daar buiten, stellen een bemanningslijst verplicht. Als u zich buiten de twaalfmijlszone begeeft is het niet onverstandig om deze lijst aan boord te hebben. Het is vrij eenvoudig, u noteert de naam, geboortedatum, nationaliteit en paspoortnummer van de opvarenden en ook van u als schipper. Met een handtekening van u en de datum laat u het afstempelen bij de marechaussee, douane of eventueel havenmeester, het liefst in tweevoud. In het buitenland meldt u zich bij de autoriteiten van de haven van aankomst en toont de paspoorten en bemanningslijst.

Vaak verlangen de autoriteiten een lijst van u, vandaar dat een kopie gemakkelijk. Bij vertrek herhaalt dit ritueel zich. Zorg voor voldoende blanco lijsten aan boord. Ga er van uit dat controle soms op de meest onmogelijke plaatsen kan voorkomen. Persoonlijke ervaringen hebben geleerd dat aan de buitengrenzen van de Schengen-landen, een beperkt aantal landen binnen Europa (waaronder Nederland en Duitsland), in de loop der jaren de grenscontrole verscherpt is.
Schengenverklaring
Als u een reis buiten de EU onderneemt of u komt van buiten de twaalfmijlszone let dan op de medicijnen die mee zijn aan boord. Indien iemand op de bemanningslijst medicijnen mee heeft die onder de opiumwet vallen (dat verschilt van land tot land), dan is het aan te raden om een Schengenverklaring mee te nemen. Uw arts en apotheker kunnen u hierbij behulpzaam zijn. Ook de IGZ (Inspectie voor de Gezondheidszorg) heeft hier informatie over. Let op: het formulier moet worden gewaarmerkt. Het moet worden ingezonden naar de IGZ. Hier gaat tijd overheen houdt u daar rekening mee.

Welke wet daarvoor gebruikt wordt is niet belangrijk zolang je maar voldoet aan de bemanningslijst. Ook op het wad kan er naar gevraagd worden vanwege de open verbinding met territoriale wateren.

Groet,Dennis
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 14 dec 2009 10:53 door Proost. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Papieren aan boord 14 dec 2009 11:59 #104437

  • Puck
  • Puck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Je vraag gaat over naar het buitenland zeilen, maar als aanvulling, hou er rekening mee dat je zodra je van een Nederlandse naar een Nederlandse haven vaart, je het Schengengebied weer invaart volgens de handhavers. Dus check ook voor een dagtochtje op zee even of iedereen z'n paspoort/id bij zich heeft.

Ik ben er een keer vanaf gekomen met een waarschuwing (heel in het begin van die regel), ik heb geen idee of je tegenwoordig meteen bekeurd wordt.
Navigeren is simpel:
Zolang je niet teveel Noord stuurt:
boem is ho en het heet Engeland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Papieren aan boord 14 dec 2009 13:04 #104457

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13693
is er vorig jaar nog in de UK rode diesel getankt> bonnetjes!
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Papieren aan boord 14 dec 2009 13:55 #104478

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Heb wel altijd bemanningslijst aan boord. Vul um ook in, maar dat afstempelen heb ik nog nooit laten doen :unsure: Denk dat onze havenmeester ook raar staat te kijken als ik om een stempel kom :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Papieren aan boord 14 dec 2009 15:11 #104504

De bemanningslijst is een verplichting die uit de SOLAS (Safety Of Lives At Sea) regulations vandaan komt. Internationale wetgeving stelt verplicht dat ieder drijvend object meer dan 12 mijl uit de kust voldoet aan deze regels. Ze zijn zeer omvangrijk maar ik heb ook nog nooit gehoord van een situatie waarin gecontroleerd werd of een jacht daar aan voldoet.

Verplichtingen houden onder andere in:
- dat je een veiligheidsplan aan boord hebt (een schematische tekening waar alle veiligheidsmiddelen zich bevinden)
- Een Fireplan, geplastificeerd en opgeborgen in een makkelijk open te maken waterdichte rode koker die ergens buiten op het schip goedzichtbaar moet hangen. Het Fireplan is voor de redders in geval van nood, het geeft aan waar zich explosieven bevinden (gas flessen, gasleidingen, nood vuurwerk etc) waar zich brandstof tanks en leidingen bevinden waar ze schuimplussers en co2 flessen kunnen vinden, waterdichte compartimentering etc etc.
- Dat je een vaarschema achterlaat bij de haven autoriteiten en bij familie of vrienden en dat je iedereen op de hoogte houd van schema wijzigingen, ook de haven autoriteiten van de haven van vertrek en aankomst.

Ik heb nog nooit een jacht gezien die dat aan boord heeft..
Maar wat al eerder aan gegeven is: de havenmeester zal gek staan te kijken als je bij hem binnen loopt en hem op de hoogte brengt van het feit dat je niet naar IJmuiden gaat maar naar Scheveningen
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 14 dec 2009 15:12 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Papieren aan boord 14 dec 2009 21:00 #104630

  • On y va
  • On y va's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 107
Je moet je kaartje van je marifoonbewijs bij je hebben, al zeker als je radar, EPIRB e.d. aan boord hebt.
En dus ook meteen maar een kopie van je inschrijving Agentschap Telecom.

Een BTW verklaring van de douane is ook wel handig. Die staat namelijk niet in je Zeebrief of ICP.
Rijkdom ligt niet in het hebben, maar in het genieten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl