idd, zal er ook een deviatietabel bij horen, en je kan variatie uit de kaart halen. ik geloof dat deze op 2' wordt gezet bij het vaarwbewijs(omdat deze momenteel 0 is in NL)
sigdock schrijft:Hmm... op zich is het wel simpel te omschrijven... 'Grondkoers = Kompaskoers +/- miswijzingen' en 'Van de kwaaie naar de goeie, niet met het teken knoeie, van de goeie naar de kwaaie het teken draaie'. Of zoiets maar dat is eigenlijk alles wat je nodig hebt om koers- en positiebepaling te kunnen doen.
Een makkelijkere ezelsbrug, omdat je daarin niet over het teken praat:
Kale dikke mannen varen weg door blauwe steile golven
KK dev MK var WK drift BWK stroom Grk
als je dit als volgt opschrijft:
KK
dev +
MK
var +
WK
drift +
BWK
stroom +
GrK
Vul in wat er is gegeven, of wat je hebt bepaald, en maak alle optelsommetjes compleet. Het voordeel is dat je niet hoeft na te denken over kwaaie en goeie en tekens omdraaien.
Dan nu de vraag van GusjeDelphi had een leuk antwoord gegeven, maar was een paar essentiele zaken vergeten. Ik heb wel een klein stukje bij de peiling gekopieerd:
Je hebt een KK, var en dev. hiermee bereken je je WK en deze zet je in de kaart, vanaf boei T12 (je startpunt)
Je hebt 45 minuten gevaren met een snelheid van 4 knopen (is 4 mijl/uur. Je hebt dus 3 mijl afgelegd. Met behulp van je passer kan je deze 3 mijl aftekenen op je koerslijn.
Het punt dat je nu hebt gevonden, zou je positie zijn zonder stroom en drift (in je opgave staat geen drift, dus we gaan uit van een windstille dag)
Nu de peilingen. In de opgave wordt altijd gegeven of deze met een handpeilkompas of met het scheepskompas is.
is dit met een handpeilkompas, dan enkel de variatie bij de kompaspeiling optellen om de werkelijke peiling te krijgen. Was het met het scheepskompas, dan ook de deviatie
behorende bij de voorliggende koerserbij optellen voor de werkelijke peiling.
Schijf van je plotter uitlijnen met het raster op de kaart, plotter draaien tot de pijl de uitgerekende WP aanwijst. Laat een van de lange zijden van de plotter uitkomen langs de lichtopstand en zet een lijntje langs deze kant van de plotter. Herhaal deze truc voor de kerktoren op de voor de toren uitgerekende WP. Kruispunt van beide lijnen is waar je je bevindt.
teken nu een lijn tussen het eerder bepaalde punt waar je je zou bevinden zonder stroom, en het door een peiling bepaalde punt waar je je bevindt.
De lengte van deze lijn komt overeen met de snelheid van de stroom, de richting van de lijn met de richting van de stroom.