Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Examen vaarbewijs 2

Examen vaarbewijs 2 21 dec 2009 15:49 #105858

Geacht forum,
Zou iemand die dit leest zo vriendelijk willen zijn om mij uit de brand te helpen, om een uitleg te geven die voor een leek te begrijpen is. Hier komt de eerste vraag; U peilt om 10,00uur met uw handpeilkompas boei E-A1 (ca.52o36,N-005o14,E) in de richting 188o en tegelijkertijd de kerktoren van Oosterleek (ca. 52o38,N-005o12,E) in de richting 278o. Uw koers op het stuurkompas is 030o
uw snelheid is 5knopen.
Wat is de breedte van uw positie in tienden van minuten nauwkeurig om 10.00 uur?
Wat is de lengte van uw positie in tienden van minuten nauwkeurig om 10.00uur.
Hoe bent u bij de boei KG30?
De volgende vraag is:
U verlaat met uw zeiljacht de haven van Den Helder. U vaart exact in de lichtenlijn 191o.
Om 13.00uur ter hoogte van de lichtopstand MH6 zet u koers naar boei T12 voor de haven van Oudeschild.
De wind is NW kracht 4 beaufort,u schat uw drift op 6o. Uw vaart door het water is 5 kn (zeemijl per uur)Er staat een stroom van 260o/1,2 kn.
Wat is uw snelheid over de grond?
De antwoorden weet ik, die staan namelijk onder de vragen,maar ik heb mij in allerlij bochten gewrongen maar ik kom er niet uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Examen vaarbewijs 2 21 dec 2009 16:19 #105863

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Vraag 2: bepaal de koers tussen MH6 en T12. Zet een lijn uit op deze koers + 6 graden. Dan gaan we de stroomvector erbij optellen: op 10 cm vanaf MH6 (ik reken met 1 nm = 2 cm) zet je een puntje. Vanaf dat puntje teken je een lijn in voor de stroom: 1,2 knoop = 2,4 cm lang, in de richting 260. Snelheid over grond is afstand beginpunt (MH6) tot aan het eindpunt van het stroomvectorlijntje gedeeld door 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Examen vaarbewijs 2 21 dec 2009 16:29 #105865

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Vraag 1: draai je plotter op 188 graden, laat het 'bootje' op de plotter vervolgens wijzen naar E-A1. Trek een lijn langs de plotter. Draai de plotter op 278 graden en laat het bootje wijzen naar de kerktoren. Trek een lijn langs de plotter. Op het kruispunt van de eerste en tweede lijn ben je, lengte en breedte kan je aflezen uit de kaart.
De vraag hoe laat je bij KG30 bent: passer zetten tussen het kruispunt en de boei, afpassen langs de staande rand van de kaart en je weet de afstand. Gegeven de snelheid van 5 knopen weet je dus hoe lang je over die afstand gaat doen.

Is deze uitleg voldoende 'in lekentaal'? Ik ben wel heel benieuwd waarom je een examen VB2 zit te maken zonder dat je de benodigde vaardigheden hiervoor beheerst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Examen vaarbewijs 2 22 dec 2009 07:11 #105905

Allereerst wil ik reageren op uw vraag;
Ik ben druk bezig met het behalen voor de benodigde papieren. Voor vaarbewijs een ben ik geslaagd en ben nu bezig voor het aanvullend.
Hopelijk kan ik mij de nodige vaardigheden aanleren,tenslotte moet je leren lopen en verder. Alles van wat ik kan daar heb ik onderricht in gehad. Niemand komt op de wereld met een pak diploma,s op zak.
In ieder geval hartelijk bedankt voor uw uitleg en verder wens ik u prettige feestdagen en een goed en gezond zeiljaar.
Groetjes Gusje een zeilmeisje.www.zeilersforum.nl/components.../emoticons/smile.png
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Examen vaarbewijs 2 22 dec 2009 07:28 #105906

Dit is geen echt examen, maar een proefexamen.Ik ben druk doende om mij alle skils eigen te maken.Met vriendelijke groet Gusje Brinkman.
gusje.brinkman@gmail.comhttp://www.zeilersforum.nl/components/com_kunena/template/default_ex/images/english/emoticons/smile.png
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Examen vaarbewijs 2 22 dec 2009 08:13 #105911

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Dan heb jij de goede instelling om zo te studeren :-)
Succes!
Laatst bewerkt: 22 dec 2009 08:14 door rsv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Examen vaarbewijs 2 22 dec 2009 10:34 #105921

Begijp ik het nu goed dat je dit jezelf aan het leren bent zonder uitleg van een boek of een cursus?
Want dat lijkt me niet zo slim. Het is namelijk helmaal niet zo moeilijk, maar je moet het wel even goed uitgelegd krijgen. Er zijn een heleboel boeken over dit onderwerp geschreven dus die zullen 2e hands ook wel beschikbaar zijn.

Succes
Men moet zeilen terwijl de wind waait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Examen vaarbewijs 2 22 dec 2009 11:35 #105923

Antw.A moet zijn 52o38.2,N
B moet zijn 005o14.3,E
C moet zijn 10.12uur


De volgende vraag;
4.1Ktn
14.12
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Examen vaarbewijs 2 22 dec 2009 11:40 #105924

Misschien kunt u het uitleggen, die boeken zijn er inderdaad wel en ik heb er een van de ANWB maar daar staat niet alles in vermeld.
Met vriendelijke groet, Gusje. Brinkman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Examen vaarbewijs 2 22 dec 2009 11:50 #105925

In mijn geval waren de uitgewerkte voorbeelden van een schriftelijke cursus, een goede hulp om het daarna zelf te doen. Daar moet je volgens mij aan kunnen komen via Marktplaats

Groeten,
Schipper W
Men moet zeilen terwijl de wind waait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Examen vaarbewijs 2 22 dec 2009 12:17 #105930

Hoi Gusje,
Ik heb vorige winter mijn vaarbewijs 1 en aanvullend gehaald. Ik heb een mondelinge cursus gedaan bij VBO. Een mondelinge cursus omdat ik echt niet wist waar een plotter zelfs maar voor was. Met een duidelijk boek en een goede cursusleider ben ik met het maximum aantal punten, -1, geslaagd. Op hun site kun je het cursusboek aanvragen, maar je kunt ook een online cursus doen. (die heb k gedaan vor marifonie en beviel ook erg goed.) Je hebt dan een heel duidelijk boek.
De site heet www.watersportcursussen.nl en omdat ik de site even moest opzoeken zag ik dat de studiewijzer (het boek dat ik bedoelde) nu zelfs in de aanbieding is.
Wat mij betreft, een aanrader!!!
succes,
een ander zeil"meisje", hihi van 45 jaar :blush:
Gescheiden van Moos, we varen nu de Skafos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Examen vaarbewijs 2 22 dec 2009 13:02 #105942

Hallo zeilmeisje,
Het mag gebruikt worden en staat nu in de van Dale.
Uw goede bedoelingen waardeer ik bijzonder,maar ik heb een jaar of 8 geleden een cursus gedaan bij mij in de buurt en dat is verschrikkelijk tegen gevallen. We zaten met tien man in een tweekamerwoning waar alle tafels die er waren werden gebruikt als ondergrond om op te werken. En dat in een van de kamers.Ik voelde mij als een haring in de ton en heb snel de pijp aan Maarten gegeven.
Er is iemand zo vriendelijk geweest om mij op weg te helpen maar ik begrijp er tot op heden niets van. Het lijkt wel abacadabra, ik vraag mij uberhaupt af of er wel iemand is die op een eenvoudige manier (stap voor stap)uitlegt hoe je zo,n berekening maakt, of is dat teveel gevraagd.
Zelf ben ik in de veronderstelling dat een ervaren iemand er plezier in zal hebben om een ander te kunnen helpen, blijkbaar niet dus.
In ieder geval bedankt voor het advies, maar ik ben nu al te ver op weg om weer van voor af aan te beginnen.
Mvr,gr,Gusje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Examen vaarbewijs 2 22 dec 2009 13:23 #105947

Ik zou je graag helpen, maar om heel eerlijk te zijn zou ik het zelf ook weer even op moeten zoeken, want na het halen van het examen heb ik er natuurlijk niets meer mee gedaan, dat is echt niet nodig als je alleen op het IJsselmeer en de Wadden vaart. Daar is een GPS en een goede kaart echt ruim voldoende.

De cursus boeken van de genoemde VBO cursus leggen het wel netjes uit. Ik heb het door zelfstudie met die boeken gedaan. Ik mag het natuurlijk eigenlijk niet zeggen, maar je zou die boeken wel kunnen copieren (waar woon je in NL?).

Groeten Schipper W
Men moet zeilen terwijl de wind waait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Examen vaarbewijs 2 22 dec 2009 13:27 #105948

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
gusje.brinkman schrijft:
...maar ik begrijp er tot op heden niets van. Het lijkt wel abacadabra, ik vraag mij uberhaupt af of er wel iemand is die op een eenvoudige manier (stap voor stap)uitlegt hoe je zo,n berekening maakt, of is dat teveel gevraagd.
Zelf ben ik in de veronderstelling dat een ervaren iemand er plezier in zal hebben om een ander te kunnen helpen, blijkbaar niet dus.
Beste Gusje,

Je vraag om hulp is zo breed dat een antwoord vele uren zou kosten om te schrijven. Om precies te zijn zou dat antwoord ongeveer net zo dik worden als de cursusboeken die je in handen hebt gehad. Kun je je voorstellen dat een dergelijk antwoord niet zomaar geschreven wordt (met het risico dat je er nog steeds niets van snapt omdat het niet eenvoudig genoeg is)?

Dit forum leeft van het feit dat de leden kennis met elkaar delen en dat nog leuk vinden ook. Ook jou willen we graag helpen, zoals blijkt uit het aantal posts in dit draadje.

Misschien helpt het als je probeert te omschrijven wat je niet snapt en wat er volgens jou abracadabra is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Examen vaarbewijs 2 22 dec 2009 13:33 #105950

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm... op zich is het wel simpel te omschrijven... 'Grondkoers = Kompaskoers +/- miswijzingen' en 'Van de kwaaie naar de goeie, niet met het teken knoeie, van de goeie naar de kwaaie het teken draaie'. Of zoiets maar dat is eigenlijk alles wat je nodig hebt om koers- en positiebepaling te kunnen doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Examen vaarbewijs 2 22 dec 2009 14:01 #105953

Ik ben blij dat je er ook bij zegt of zoiets.... :unsure: want dat geeft aan dat het misschien juist net iets anders is. Ik probeer dus dingen niet te onthouden, maar even op te zoeken als ik ze nodig heb, dan weet ik zeker dat het juist is ;) .

Maar ik denk dat Dennis de spijker op zijn kop slaat....
Men moet zeilen terwijl de wind waait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Examen vaarbewijs 2 22 dec 2009 14:13 #105955

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Ik vergeet ze ook als ik het lang niet heb gebruikt, vandaar het 'of zoiets'. Maar voor iemand met een beter geheugen zou het een uitkomst kunnen zijn, zeker als je het combineert met een x aantal oefensommen. Ik heb het een jaar of wat geleden uitgelegd aan wat mensen en die methode werkte best goed. Ze hebben het tenminste allemaal gehaald.. :D
Laatst bewerkt: 22 dec 2009 14:14 door sigdock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Examen vaarbewijs 2 22 dec 2009 15:29 #105969

Geachte Heer,Mevrouw,
Momenteel wil ik mijn gedachten even rust gunnen. Door de enorme druk die er momenteel op mij ligt ben ik het zicht op de haven even kwijt. Het komt allemaal een beetje verward over maar volgende maand doe ik examen en de tijd dringt. Daarbij komen de feestdagen er tussen, dat weerhoud mij ervan om te studeren.
Zoals u begrijpen zal brengen de huiselijke beslommeringen ook de nodige werkzaamheden voor mij mee. Niet dat ik dat erg vindt,maar er wordt toch van je verwacht dat je gastvrouw bent.
Maar dit terzijde,hopelijk ben ik morgen weer helder van geest en lukt het misschien beter.
In ieder geval vriendelijk bedankt, groetjes, Gusje Brinkman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Examen vaarbewijs 2 22 dec 2009 20:53 #106036

  • Azimuth!
  • Azimuth!'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Hallo Gusje,

ik zit in ongeveer dezelfde situatie, ben aan het studeren voor vaarbewijs I en II. Heb weinig zeilervaring, dus alles is nieuw voor me, en een goede uitleg maakt de dingen veel gemakkelijker.

De uitleg van Delphi is prima te volgen, maar pak wel de kaarten erbij, (kaart het Markermeer, voor opgave 1, en de kaart van Den Helder en Texel, voor opgave 2) Die heb je als het goed is bij het boek gekregen. Dan nog was ik wel 10 minuten aan het stoeien, met al die begrippen, en het zoeken van de boeien op de kaart, en het inschatten van de koersen aan de hand van de kompasroos. Een kaartplotter had het veel makkelijker gemaakt, ga ik donderdag halen, is ook nodig voor het examen. Vast ten overvloede, maar ik zeg het toch maar, die opgaven zijn niet te maken of te begrijpen zonder kaart.

Als ik je nog een advies mag geven, gooi dat boek van de ANWB in de open haard, stop het bij het oud papier of zet het op marktplaats ;) Had het geleend in de bibliotheek, maar er was niet doorheen te komen, nodeloos ingewikkeld en droog. Wilde het hierboven al aangeraden boek Studiewijzer Vaarbewijs I en Vaarbewijs A van Ben Ros halen, maar dat was uitverkocht in de winkel waar ik kwam. In plaats daarvan heb ik Leidraad voor het vaarbewijs van Richard Vooren gehaald, en ben daar dik tevreden over. Duidelijke uitleg, duidelijke plaatjes. Lezen (en begrijpen) kost evengoed veel tijd, maar een prettig boek maakt ook studeren prettig.

Veel succes met de kerststress, en vriendelijke groet, Cora
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Examen vaarbewijs 2 22 dec 2009 21:22 #106046

Er is iemand zo vriendelijk geweest om mij op weg te helpen maar ik begrijp er tot op heden niets van. Het lijkt wel abacadabra, ik vraag mij uberhaupt af of er wel iemand is die op een eenvoudige manier (stap voor stap)uitlegt hoe je zo,n berekening maakt, of is dat teveel gevraagd.
Zelf ben ik in de veronderstelling dat een ervaren iemand er plezier in zal hebben om een ander te kunnen helpen, blijkbaar niet dus.


Tja Gusje, je mag goede raad altijd in de wind slaan, zeker als je denkt dat je al een heel eind op de goede weg bent. Ik heb een cursus gevolgd in een Amsterdams schoolgebouw, in een echt lokaal, met voor iedereen een tafel, én de uitleg van een zeer ervaren zeeman en helemaal dankzij hem kan ik nu koersen uitzetten. Nou ja :blush: , dat kon ik vorig jaar, hihi.
Ik heb mijn boek uitgeleend en ken de formule, die boven ongeveer werd aangegeven, niet meer uit mijn hoofd. Die heb je zeker nodig om de berekeningen te maken.
Op dit forum willen we altijd iedereen helpen zoals boven al werd gezegd, maar deze berekeningen kan ik alleen uitleggen met een plotter en een kaart op tafel terwijl ik kan voordoen, aanwijzingen geven en kan praten. Ik denk dat dit voor allen hier geldt. Het is echt gecompliceerder dan je, denk ik, denkt.

Het is zeer zeker geen kwestie van onwil dat we je hier op het forum niet willen helpen, maar eenvoudig uit te leggen is deze materie niet, jammer van je 'toontje', en jammer dat je er zo over schrijft.
Toch wens ik je nog heel veel succes en hoop ik dat e volgende maand je papiertje haalt.

Sietje
Gescheiden van Moos, we varen nu de Skafos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Examen vaarbewijs 2 23 dec 2009 07:19 #106075

Goede morgen Cora,
Gisteren kreeg ik van een andere dame het advies om bij vaarwinkel een boek aan te schaffen met CD-rom en met een speciale kerst aanbieding. Dus ik wacht maar af en ben reuze benieuwd.
Waar ik ook mee worstel zijn de afkortingen die gebruikt worden en de een heeft het over verzet terwijl de ander het weer over stroom heeft,hetzelfde met drift of weggezet.
Als ik je een goed advies mag geven; let op met de rechtsdraaiende schroef,zet alle vragen die betrekking hebben op dit onderwerp eens onder elkaar en je doet een verbluffende ontdekking. Alle antwoorden die betrekking hebben op een rechter schroef hebben als antwoord bakboord op twee na en als je het om draait dan heb je met de linker schroef hetzelfde ook op twee na.Ik wens je veel succes met je examen en zal voor je duimen.
Vriendelijke groet van,Gusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Examen vaarbewijs 2 23 dec 2009 08:11 #106080

Bij deze wil ik een voorbeeld geven waaraan jullie kunnen zien wat er fout gaat of wat ik verkeerd doe.
Je vertrekt uit de haven Oudeschild richting Den Helder.
Om 14.15 passeer je de boei T12 en stuur je een kompaskoers van 206.
Dus je bent al onderweg anders had je die boei niet gezien.
Volgens je log is de snelheid 4 knopen=4 mijl per uur.
Om 15.00 peil je met het stuurkompas de lichtopstand KM/RA2 (ca.52.59,7N-004.46,5E)
In de peiling 267 graden en de kerk van Den Burg in de peiling op 356 graden.
De ondervonden richting van de stroom de afgelopen 45 minutwen was??
Ik ben drie kwartier onderweg geweest met een snelheid van 3 knopen dat is omgerekend 3 zeemijl= 3x1852 meter=5556meter of 5.556 zeemijl, terwijl ik op dat punt beide waarnemingen kan verrichten. Hoe ben ik gevaren en waar bevind ik mij op het moment, dat is iets waar ik de vinger niet achter krijg.
Alle formules heb ik bestudeerd KK-dev-MK-var-WK-drt/weggezet-BWK-vzt/stroom-GRK. Om een goede inschatting te maken moet je je op 90 graden bevinden van de zichtbare objecten MWS.
Nu heb ik een Portland Course Plotter daar staat geen bootje op maar een groene punt ook op de kompasroos staan twee groene puntjes.Misschien kunt u nu een beetje zien waar het addertje onder het gras zit en kunt u mij de juiste kant op sturen.
Met vriendelijke groet, Gusje Brinkman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Examen vaarbewijs 2 23 dec 2009 08:35 #106083

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik heb geen Portland Course Plotter, zal even kijken of ik daar een afbeelding van kan vinden.

Los daarvan begint de correcte beantwoording van deze vraag (dit soort vragen) altijd met exact te lezen wat er staat. De vraag bevat alle elementen om je antwoord te maken.

Zet vanuit T12 een lijn uit in de richting van 206, lengte 3 mijl. Geen meters omrekenen, daar hebben we niets mee te maken! Eindpunt van deze lijn is waar we zouden hebben gezeten als er geen stroom was; eindpunt daarom markeren met een dikke punt, we moeten hem zo terug kunnen vinden.

Nu de peiling. Schijf van je plotter uitlijnen met het raster op de kaart, plotter draaien tot de groene pijl 356 aanwijst. Laat de rechterbovenhoek van de plotter uitkomen op de lichtopstand en zet een lijntje langs de lange kant van de plotter. Herhaal deze truc voor de kerktoren op 267 graden. Kruispunt van beide lijnen is waar je je bevindt.

Het verschil tussen waar je had willen zijn (de dikke punt) en waar je bent (het kruispunt van de peiling) wordt veroorzaakt door de stroming. Zet een lijntje tussen peiling en dikke punt. Meet de hoek die dit lijntje maakt, in de richting van het kruispunt en voilà, daar is de richting van de stroming. De lengte van dit lijntje is de stroomsterkte (maar die wordt niet gevraagd).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Examen vaarbewijs 2 23 dec 2009 08:46 #106087

gusje.brinkman schrijft:
... omgerekend 3 zeemijl= 3x1852 meter=5556meter of 5.556 zeemijl, .....

Hier gaat iets fout!

Je rekent om van zeemijlen naar zeemijlen!
3 zeemijl = 3 zeemijl (3 zeemijl <> (is niet) 5.556 zeemijl)

Je moet noooooooooit omrekenen naar meters als je aan het navigeren bent. want de kaarten zijn gemaakt om te rekenen in zeemijlen.

Met behulp van je peiling gegevens kun je bepalen waar je precies bent op het moment dat je 45 minuten gevaren hebt. Dat punt teken je in de kaart.
Vervolgens bepaal je met behulp van de plotter en je passer waar je geweest zou zijn als je je kompaskoers gevaren zou hebben (de afgelopen 45 minuten). Dat punt zet je ook in de kaart.
En nu verbind je die twee punten met elkaar en bepaal je de koers daarvan en dan weet je de richting die de stroom je heeft weggezet.

Dit is uitgelegd wat je moet doen. Nu moet je natuurlijk nog rekening houden met de miswijzing (de deviatie van je kompas en de variatie die op de kaart staat) maar daar ga ik vanuit dat je weet hoe dat moet. Let op dat je de deviatie gebruikt van de voorliggende koers en niet die van de peiling (omdat je gebruik maakt van je stuurkompas).

Is dit een beetje duidelijk?

Ik denk dat Dennis en ik tegelijk aan ons antwoord aan het schrijven waren. Gelukkig komen onze antwoorden overeen :P
Men moet zeilen terwijl de wind waait.
Laatst bewerkt: 23 dec 2009 09:17 door Schipper W.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Examen vaarbewijs 2 23 dec 2009 10:03 #106107

@Dennis, Staat mij nog bij dat we nooit met kompaskoersen navigeren. De gegeven KK moet eerst worden omgezet naar een grondkoers mbv de formule, dus -/+ deviatie en variatie en stroom en wind. Vanaf daar klopt je uitleg weer. pfff ik moet echt mijn boek weer terug gaan vragen en gaan oefenen vóór de zomervakantie (we gaan naar Zeeland)

@Gusje, in de studiewijzer wordt gesproken over stroom en drift, probeer die aan te houden als je het boek hebt besteld. En als je het boek hebt besteld weet ik zeker dat het in orde komt. Gewoon alle navigatie doornemen vanaf het begin. Wacht even een paar dagen met de oefeningen maken nu, en ga de kerst maar voorbereiden. En na de kerst aan de slag met het boek.
Komt echt goed,
Sietske
Ga je 1 en aanvullend tegelijk doen?
Gescheiden van Moos, we varen nu de Skafos
Laatst bewerkt: 23 dec 2009 10:05 door Mevrouw Moos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl