Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Nijmegen naar Arnhem

Nijmegen naar Arnhem 29 mrt 2010 12:25 #121085

  • rick026
  • rick026's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
ik wil aankomen weekend mijn boot overvaren van Nijmegen tot aan Arnhem. Nu is dit mijn eerste boot en heb dus nog niet heel erg veel ervaring. Ben wel opgegroeid met zeilen op mijn ouders boot.
Nu heb ik er al best een eindje op zitten maar nu komt dus het moment dat ik de Waal op moet.
Nu zie ik hier toch wel een beetje tegenop met al die beroepsvaart.
Ik heb een kajuitzeilbootje van 6,50m bij 2,50m en een 6pk johnson bbmotor.
ik weet dat ik niet echt snel vooruit zal komen in de stroming maar het dan ook niet zo'n heel groot stuk.
Hebben jullie tips of bepaalde waarschuwingen op het stuk?
Ik had in gedachte dit zondag te gaan doen aangezien dan veel grote schepen niet varen.
zou ook graag willen weten hoe lang ik er ongeveer voor uit zal moeten trekken? ik kom bij de noorderhaven de waal op.

bedankt alvast B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nijmegen naar Arnhem 29 mrt 2010 12:43 #121089

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmmm... je moet een goeie 15km naar boven volgens mij en je hebt stroom tegen dus ik weet niet hoe lang je daar over gaat doen maar het zal niet in een uurtje gedaan zijn. En daarna via de Rijn naar beneden richting Arnhem. Misschien moet je toch overwegen om ergens een trailer te regelen en vervoer over de weg te doen. Op de Waal varen serieus grote boten met bijbehorende grote hekgolven. En dat soort golven kan je onder zeil best hebben maar alleen op een buiteboordmotor lijkt mij geen leuke hobby.
Als je toch gaat: stuurboord wal houden, zoveel mogelijk!! Niet gaan oversteken om de binnenbocht te pikken maar indien mogelijk tussen de kribben blijven. Je kan dan gebruik maken van de neer waardoor je minder last hebt van de tegenstroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nijmegen naar Arnhem 29 mrt 2010 13:07 #121094

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Dat is best te doen.
Je moet wel vertrouwen in je motor hebben.
En met die golven valt het ook wel mee , alleen als er veel wind van achter is zijn ze wat lastig.
Want dan heb je wind tegen stroom.
De golven van de beroepsvaart valt ook wel mee, alleen van de duwbakken zijn niet lekker.
Maar die zie je aankomen , dan draai je even om en neem hem even van voren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nijmegen naar Arnhem 29 mrt 2010 13:14 #121095

  • rick026
  • rick026's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
bedankt voor de info.
Ik heb gister een nieuwe motor gekocht. een johnson 6pk.
Hij heeft het gister ook 4 en half uur gedaan zonder uit te vallen of vreemde geluidjes dus dat moet wel goed zitten.
Zelf vind ik het toch wel een beetje eng om dat stukje te gaan varen.
De boot transporteren wou ik laten doen maar toen de transporteur er eenmaal was bleek de boot niet op de trailer te passen en dus allemaal kosten voor niks gemaakt.
Vandaar dat ik nu maar wat geld in een nieuw en motortje heb gestopt om hem zelf terug te varen (is ook een stuk leuker natuurlijk).
Mochten er mensen zijn die aankomen weekend toevallig ook dat stukje gaan afleggen dan hoor ik het natuurlijk graag.

:cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nijmegen naar Arnhem 29 mrt 2010 13:19 #121096

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Het rustigste moment qua beroepsvaart is zondagochtend, moet je wel bijtijds vertrekken. Op de Rijn is het een stuk rustiger.

Zorg voor méér dan voldoende brandstof en een goed anker met voldoende ankerlijn (en liefst ook een ketting als voorloper). Dat anker is ongeveer je enige redding als je motor uit mocht vallen, dus stop dat niet onderin de banken...

Gezien het koude water is een zwemvest ook niet overbodig. Je hebt vast geen marifoon aan boord, zoek even op welk telefoonnummer je in geval van nood moet bellen. Weet je ook waarom de binnenvaartschepen dat blauwe bord naast hun stuurhut hebben?

EDIT: Ik zal dat blauwe bord maar vast uitleggen, vrij van Vaartips.nl:
Wanneer beroepsvaart tegenstroom in een bocht naar bakboord wil uitwijken om zo min mogelijk hinder van de stroom te hebben, wordt aan stuurboord een blauw bord getoond (vroeger blauwe vlag) in combinatie met een rondom schijnend wit knipperlicht. Art 6.04 e.v. BPR/RPR.
Schepen die stroomafwaarts komen geven als antwoord ook het blauwe bord ten teken dat zij door eveneens naar bakboord uit te wijken vrije vaart geven. Deze manier van varen wordt ook wel "blauw varen" genoemd. Men passeert elkaar met de rechterzijde, "stuurboord op stuurboord". Pleziervaart hoeft niet te antwoorden, doch gaat bij voorkeur ook naar de overzijde. Men mag stuurboordwal aanhouden, maar dan buiten de betonning. Wijkt men wel uit naar bakboord, laat dan ruim van te voren duidelijk de bedoeling zien door zo recht mogelijk over te steken. De pleziervaarder die tegenstroom varend dezelfde truc toepast, "de verkeerde wal" dus, mag geen blauw bord voeren en tegemoetkomende schepen niet verplichten hun eigen wal te verlaten. Denk eraan dat je in het RPR-gebied (Rijnvaart Politie Reglement, geldt op de Rijn in Nederland, de Waal en de Lek.) als pleziervaarder WEL stuurboordwal MOET houden.

Laatst bewerkt: 29 mrt 2010 13:23 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nijmegen naar Arnhem 29 mrt 2010 13:36 #121100

  • rick026
  • rick026's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
heel erg bedankt.
Ik ben van plan om gewoon stuurboord wal aan te houden.
Hoop dat ik wel vooruit kom met mijn 6pk.
Ik heb inderdaad geen marifoon aan boord.
de telefoon nummers van de regionale hulpdiensten heb ik altijd in mijn telefoon staan. Nu moet ik dus bij millingen aan de rijn ongeveer oversteken naar bakboord de rijn op.
Nu weet ik dat het er stikt van de beroepsvaart en hoe kan ik dus het beste een goed moment bepalen om de waal over te steken? Hoe ver moeten de grote schepen van mij verwijderd zijn als ik over wil steken. Ik weet namelijk dat die grote schepen vaak een stuk sneller gaan dan het lijkt en ik wil daar dus niet onder komen. :blink:
ook heb ik 2 ankers klaar liggen voor noodsituaties.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2010 13:38 door rick026.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nijmegen naar Arnhem 29 mrt 2010 13:47 #121102

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
TJah, dat is een kwestie van peilen....

Maar je kunt het beste een rustig(er) moment afwachten en dan vlak achter (ook niet te hoor) een schip langs sturen, dan heb je iig geen moeilijkheden met de voglende.

De schepen van de andere kant kan je evt op dezelfde manier doen. dus zodra je het eerste schip langs bent op de achterkan van het tegemoetkomende schip gaan sutren en dan weer er vlak achterlangs.

Maar het beste blijft even wachten tot er scheepvaart is van 1 zijde, ipv beide.

succes en groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nijmegen naar Arnhem 29 mrt 2010 13:47 #121103

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
@tondini: ik weet niet wanneer jij precies voor het laatst op de Waal hebt gezeten maar het overgrote deel van de dalvaart ter plaatse is duwvaart dus daar moet je echt rekening mee houden. Ook de categorie dortmunders en groter kan behoorlijke golven trekken dus ik zou er persoonlijk _wel_ rekening mee houden.

@rick026: wat betreft oversteken werkt een achtegrondpeiling het beste. Als het druk is mikken op de achterkant van een tegenligger, hou ook rekening met oplopers en bij twijfel niet gaan. Op zondag moet het wel te doen zijn, zeker als je een beetje bijtijds vertrekt uit Nijmegen. Kijk vantevoren de stroomsnelheid na, bepaal je eigen maximaal haalbare snelheid en je weet hoeveel tijd je nodig hebt om bij Millingen te komen. Oh ja, zorg voor voldoende benzine ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nijmegen naar Arnhem 29 mrt 2010 14:00 #121107

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Gewoon rustig een stukje stroomopwaarts doorvaren tot je ter hoogte van de Bijland bent en je niet meer in de echte Rijn-Waal splitsing zit, daar is de Rijn wat rechter, steken de schepen nog niet naar bakboord de Waal op en heb je ook meer zicht. Nóg iets verder doorvaren betekent paspoort mee e.d. meenemen! Kijk tijdens het varen op de Waal alvast welke afstand tussen de binnenvaartschepen voldoende tijd biedt om over te steken. Let op: stroomafwaarts gaan die schepen meer dan 10 knopen.


Oversteken betekent dat je een meer dan haakse bocht moet maken om zo een beetje schuin (niet te schuin, eigenlijk moet je haaks oversteken) met de stroom mee kan varen. Als je vooraf niet meer helemaal stuurboordwal aanhoudt (indien mogelijk) hoef je minder ver over te steken, heb je meer zicht en behoudt je zo veel mogelijk afstand tot het volgende schip dat stroomafwaarts achter je aan komt (en voor 99% zeker de Waal op gaat).

Op Google Maps kun je zien dat de binnenvaartschepen precies ter hoogte van Millingen (en het veer, ook niet vergeten) de Rijn oversteken richting de Waal. Je ziet ook dat je er aan stuurboord wel wat ruimte hebt om tussen de kribben te wachten, en desnoods aan te leggen.

Andere optie: heel brutaal bakboord aanhouden en de binnenbocht nemen (en hopen dat er niet net een schip vanaf de Rijn stroomopwaarts komt!!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nijmegen naar Arnhem 29 mrt 2010 16:07 #121122

Hoi Rick,

Wij zijn deze winter op bezoek geweest bij de verkeerspost Nijmegen, deze staat op de hoek bij de sluis Weurt. Hun advies is OVERSTEKEN en Nijmegen aan de Lentse kant passeren (tenzij je de Lindenberghaven (de vluchthaven onder de waalbrug) in wilt.

Als je geen Marifoon hebt geef dan met handgebaren aan dat je stroom op de waal op wilt zij zullen het andere verkeer melden dat je eraan komt (niet dat ze uitwijken) en jou ook via de geluidsinstallatie helpen voor wat betreft afvaart wat de sluis in wilt.

Voorbij Nijmegen steek je dan weer over naar stuurboord zodat de volgende bocht weer een binnenbocht is.

Zoals al eerder geschreven voorbij de ingang Pannerdse kanaal varen (oversteek op de Rijn en dan stroom af het pannerdse kanaal in.

Je kan vooraf ook de verkeerspost of waterpolitie nog om advies vragen.

NB. Rijkswaterstaat gaat in nijmegen een proef doen met een nevengeul voor de pleziervaart aan de Lentse kant deze moet voor de zomer klaar zijn en wordt betonnend :dry:

Met vriendelijke groeten Martin (024)
Mika onze Victoire 933 -110
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nijmegen naar Arnhem 29 mrt 2010 16:10 #121123

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Een paar jaar geleden met een waarschip 660, geen enkel probleem.
Verstandig om op zondag te gaan.
Advies, wat me door anderen waarschijnlijk niet in dank wordt afgenomen:
Hou zoveel mogelijk de binnen bochten, je vaart buiten de boeien waar beroepsvaart geen last van je heeft. Natuurlijk moet je bij het oversteken geen risico's nemen.
Je doet er dan ongeveer 3 uur over om bij het Pannerdens kanaal te komen
De noorderhaven zegt me niets ik veronderstel de passantenhaven bij het casino. Van daaruit hou je meteen stuurboord tot voorbij de Bison Baai een mooie lange binnenbocht na de Bison Baai oversteken naar de steen fabriek waar je weer een mooie binnenbocht hebt, vaar je daar aan stuurboordswal in de buitenbocht dan is dat een stuk langzamer door de sterke stroom en grotere afstand. Na de steenfabriek weer naar stuurboord tot aan het Pannerdens kanaal.
Kom je uit het Maas-Waal kanaal bij de sluis Weurt, dan is het aan te bevelen direct naar bakboordwal te varen en daar de lange binnenbocht te pakken tot voorbij de verkeersbrug en dan naar stuurboord.
Ik heb het minsten 20 x zo gedaan en nooit problemen ondervonden.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nijmegen naar Arnhem 30 mrt 2010 12:58 #121291

  • MatOwn
  • MatOwn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
ben vorige zomer met 6 pk en 7 meter over Waal geweest.
Ging goed. Kribje varen, stuurboordwal houden, als je over een actie twijfelt: niet doen.
Wijk voor alles uit wat groter is dan jezelf.
NB oversteken gaat veel sneller dan het tegen de stroom in varen
Brandstof tank nokkie vol, bijtanken uit jerrycan is erg moeilijk op een hobbelige waal.

Als je rekening houdt met een rompsnelheid voor jou van pakweg 10km/h en een stroomsnelheid van 5 km/h tegen dan maak je netto 5 km./h. Daar heb je ook echt genoeg motorvermogen voor.
Dus heb je drie uur nodig. Reken maar op 4 uur voor de zekerheid. Je kan situaties tegen komen waar je vaart moet minderen.
Ga met z'n 2, als je even warme thee(natuurlijk thuis gemaakt en in thermos) wilt of iets anders moet, gaat dat niet lukken als je alleen bent.

Het kan best.

groet, M.
Boot: Matilda 20 & Aloa 23
Bootnaam: Mathilda & Easy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nijmegen naar Arnhem 31 mrt 2010 07:38 #121433

  • YAMAHOELA
  • YAMAHOELA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1246
Hoi Rick,

Misschien handig om Knooppuntenboekje 4A Maas en grote rivieren van Varen doe je samen! voorsf eens door te lezen. Daar staat erg veel nuttige info over het varen op wateren waar beroeps en recreatie regelmatig in elkaars vaarwater zitten.
Onderschat het daar niet, maar laat je ook niet (te bang) maken. Je motor moet het alleen wel blijven doen... Luister als je een marifoon hebt bij Nijmegen goed uit op kanaal 4.

Hier onder staat de link naar het boekje.
www.vdjs.nl/app/upload/downloa...te_rivieren_2010.pdf

In totaal geeft Varen doe je samen! tien Knooppuntenboekejs uit waar meer dan 100 mogelijk gevaarlijke knooppunten in heel Nederland worden beschreven. De boekjes liggen - zo lang de voorraad strekt - bij 25 watersportwinkels in het land maar zijn ook als pdf van de website www.varendoejesamen.nl te downloaden.
Laatst bewerkt: 31 mrt 2010 07:38 door YAMAHOELA.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nijmegen naar Arnhem 31 mrt 2010 08:20 #121445

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Even een vraagje van een niet rivieren vaarder. Vroeger speelde ik vaak langs stromende rivieren en daar zag je zelfs de zwanen tegen de stroom in zwemmen. Drijfafval bleef redelijk dicht langs de kant ook relatief lang op 1 plek liggen.

Hoe ver moet je van de kant zijn om echt door de stroom gepakt te worden? Met andere woorden, heb je zelfs in een buitenbocht dicht bij de kant wel zoveel last van de stroom?

In wedstrijden op de Westerschelde prikten we zo dicht mogelijk langs de bank. We konden nog net niet afstappen zeg maar. De stroom stond dan wel tegen maar scheelde enorm met 50 meter verderop in dieper water.

Hoe ervaren jullie dit op de rivieren?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nijmegen naar Arnhem 31 mrt 2010 08:33 #121446

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ook op de rivieren loont het om in de opvaart de binnenbochten aan te houden en dan zo dicht mogelijk langs de kant te blijven. Hoeveel het uitmaakt hangt natuurlijk van de situatie af, maar verschillen van een halve tot bijna een hele knoop tussen vlak langs de oever en midden vaarwater heb ik wel meegemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nijmegen naar Arnhem 31 mrt 2010 08:52 #121452

  • MatOwn
  • MatOwn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
wal houden of midden op scheelt inderdaad echt. Het kribjes varen was spectaculair (meerdere km/h verschil) volgens de snelheden door de gps aangegeven.
Je moet tussen de kribben wel oppassen, er kunnen zandbanken liggen. Bovendien kan het water veel stijgen en dalen als er een echt grote bak voorbij komt.
Boot: Matilda 20 & Aloa 23
Bootnaam: Mathilda & Easy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nijmegen naar Arnhem 31 mrt 2010 09:08 #121457

Ervaring op de ijssel:
Als je tussen de koppen van de kribben zit, zit je vaak al in de neer (tegenstroom) en schiet je dus ineens vooruit.
Pas echter wel op: kribben lopen onder water ook nog een paar meter door.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nijmegen naar Arnhem 31 mrt 2010 09:15 #121460

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
denk ook aan de kribverlaging van afgelopen jaar..
veel kribben liggen nu onderwater (er staat wel een paal op het uiteinde die de vaarweg markeerd) Verkeerde kant markering pakken ligt dus de krib ;)

Success!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nijmegen naar Arnhem 31 mrt 2010 09:24 #121462

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Ja, kribbenvaren.....

ik merkte ook dat het snel ondiep kan worden tussen de kribben..
Toe ik het probeerde ben ik dan ook 2 keer vastgelopen (gelukkig zachtjes)
Toen maar minder overdreven kribben gevaren...

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nijmegen naar Arnhem 31 mrt 2010 13:34 #121502

  • rick026
  • rick026's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Hartstikke bedankt voor de vele reacties.
Nou heb ik nog een vraagje, ik heb gelezen dat je tegenwoordig voor een marifoon geen certificaat meer hoeft te behalen maar je alleen hoeft te registreren? Is dit waar?
zo ja, dan denk ik dat ik een marifoon ga aanschaffen omdat dit toch een wat veiliger gevoel geeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nijmegen naar Arnhem 31 mrt 2010 13:40 #121504

Nee hoor, certificaat is nog steeds nodig.
Registreren ook, maar 't kost niks meer.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nijmegen naar Arnhem 31 mrt 2010 13:43 #121505

eeeh nee. Waar heb je dat gelezen?

Je hebt "binnenvaart" marifoon welke gelimiteerd is in zendvermogen en de "zeevaart" marifoon welke ongelimiteerd is en waarop je dus ook zelf het vermogen kan selecteren en DSC bevat.

Voor de eerste heb je het basiscertificaat nodig (heel erg simpel avondje leren en je aanmelden bij vamex voor het examen). Voor de 2e Marcom B of SRC (ongeveer net zo simpel maar 4a5x zo duur en met een verplicht praktijkexamen).

Indien je een marifoon wilt registreren zul je dus ook een certificaat bij dezelfde instantie aan moeten vragen.

Zie Vamex en agentschap telecom

Google maar eens en je zal genoeg info vinden..
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Laatst bewerkt: 31 mrt 2010 13:47 door Julius254.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nijmegen naar Arnhem 31 mrt 2010 13:47 #121506

  • rick026
  • rick026's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
oke bedankt, dan ga ik die volgende maand maar eens halen. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nijmegen naar Arnhem 05 apr 2010 21:19 #122232

  • rick026
  • rick026's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
het is allemaal iets later geworden en nu ga ik dus morgen vanaf Nijmegen naar Arnhem varen.
Ik hoop dat het allemaal goed zal gaan en laat het jullie morgen avond weten. Heb vandaag ook de hele dag gevaren en het motortje is niet uitgevallen ofzo dus daar heb ik wel vertrouwen in.
tips en waarschuwingen zijn welkom

Groetjess :laugh:
Laatst bewerkt: 05 apr 2010 21:30 door rick026.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nijmegen naar Arnhem 05 apr 2010 21:50 #122238

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Morgen is het erg druk daar met vrachtvaart is altijd zo na passen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl