Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Status TKN versus VBA

Status TKN versus VBA 09 juni 2010 12:50 #131995

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ergens las ik dat TKN vrijstelling geeft voor VBA, en dat je met TKN op zak ook ICC aan kan vragen.

Maar ik heb VBA dus al, en een ICC "Inland/Coastal Waters" krijg je daar tegenwoordig ook al bij. Al hoop ik dat een buitenlands beambte geen Nederlands kan lezen, want in het Nederlands staat er "Geldig voor: Alle binnenwateren" op, en in het engels "Valid for: Inland/Coastal Waters". Da's toch echt heel wat anders :blink:

Ook voor CWO diploma's is TKN soms nodig, maar die ben ik niet van plan te gaan halen.

Zie ik wat over het hoofd, of heb je weinig meer aan TKN? Los van de navigatiekennis natuurlijk, maar die kun je ook los van een TKN-opleiding vergaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Status TKN versus VBA 09 juni 2010 13:27 #132001

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
web schrijft:
in het Nederlands staat er "Geldig voor: Alle binnenwateren"
Ja, maar dat klopt dan ook precies... Alleen op het Nederlandse binnenwater heb je (soms...) een VB nodig. Op buitenwater mag je zonder.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Status TKN versus VBA 09 juni 2010 13:50 #132009

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Dus zodra ze besluiten dat het op kustwateren ook nodig is, heb ik een probleem en moet ik m'n VB gaan omruilen?

Het had alleen wat inkt gekost om de vertaling kloppend te maken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Status TKN versus VBA 09 juni 2010 14:18 #132020

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
TKN geeft niet vrijstelling voor het BPR deel. Dat zul je toch moeten leren en een beperkt examen voor af moeten leggen om een Klein Vaarbewijs te kunnen krijgen. Staat uitgebreid op de site van de stichting VAMEX.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Status TKN versus VBA 09 juni 2010 14:56 #132028

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
BPR is VB1, niet VBA. En VB1 + VBA = VB2. Is bekend.
Maar eigenlijk bedoelde ik dat niet te vragen.

De vraag was in feite: voegt TKN nog internationaal of nationaal bevoegdheden toe, als je VB2 al hebt?
Laatst bewerkt: 09 juni 2010 14:57 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Status TKN versus VBA 09 juni 2010 15:28 #132042

  • vince83
  • vince83's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 214
Binnen Nederland is er, voor wat betreft regelgeving en daarmee gemoeide vaarbevoegdheden, geen verschil tussen VBa en TKN. TKN gaat dieper op de stof in maar geeft geen recht op een hogere status.
Wel is het zo dat je voor het aanvragen van een ICC binnenwater en coastal in ieder geval VB1 naast je TKN moet doen, omdat dat gaat over regelgeving (bpr).

Voor je eigen vaardigheid is TKN wel beter, omdat het dus dieper op de stof ingaat. Het is ook noodzakelijk voor de CWO diploma's Kajuit4, Zeezeilen3. Voor Zeezeilen4 is een nog uitgebreider theorieexamen nodig: RR&P (reisvoorbereiding, routering en planning). Bovendien kun je TKN ook gebruiken wanneer je een engelse RYA kwalificatie wilt, maar of dat echt iets toevoegt?

In essentie is het zo dat binnen europa is afgesproken dat landen elkaars bevoegdheden accepteren, daarvoor is het ICC om de verschillende landelijke vaarbewijzen internationaal te kunnen vergelijken. Het gaat dan om minimale eisen. De Belgische examens stuurbrevet zijn eenvoudiger (net zoals ook marifoonexamens, rijbewijzen) dan de Nederlandse, maar geven toch recht op een ICC. TKN is dus meerwaarde voor jezelf, niet voor anderen.
CWO instructeur kielbootzeilen
instructeur kajuitboot (Turkije flottieljes)
www.krektsailing.nl
Laatst bewerkt: 09 juni 2010 15:32 door vince83.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.108 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl