Apae schrijft:In het geval van m'n motor heb ik toch wel het idee, dat het leuk zou zijn als die na een klein machinekamerbrandje nog zou KUNNEN functioneren. Dat kan namelijk ertoe leiden dat je alsnog thuis komt...
Je hebt er toch lappen op staan?
Apae schrijft:Gezien de toenemende electronica bij moderne scheepsdiesels denk ik niet, dat zo'n diesel nog zal lopen als je met poeder of schuim hebt geblust, zelfs als de blusactie op zich succesvol was. Dat vind ik een goede reden om te gaan nadenken over alternatieve blusmidddelen, als je toch nog iets moet aanleggen dat beter is dan dat enkele aldi-blussertje...
Toch had dat ene spiritus incidentje geen gevolgschade. Zou het dan misschien toch meevallen met poederschade?
Misschien is het wel een plan om voor kleine beginnende brandjes CO2 aan boord te hebben, zonder daarvoor effectievere blusmiddelen thuis te laten die je pakt als maximale bluscapaciteit "no matter what" noodzakelijk is.