Apae schrijft:
.
Stel dat er normen waren geweest in de tijd van de boomstamkano
Kanobouwers:
1: kom we bouwen een kano
2: ja, we hakken een boom om
1: die daar? of die?
2: Geen idee, moet ik de norm even raadplegen
1:welke norm?
2: weet ik niet, dan moet ik even in het wetboek kijken
*later
1: al gekeken
2: ja, en ik heb er iemand bijgehaald die de normen kent
1:dus welke boom kunnen we gebruiken?
2: die daar, maar die heb ik omgehakt met de verkeerde bijl volgens de norm, dus heb ik nog een paar omgehakt, maar die waren wel krom
1: dus dat mocht volgens de norm
2: ja geen probleem.
*Kano klaar, met CE typegoedkeuring B
1: kom we gaan varen
2: ja maar hij moet nog gekeurd worden
1: maar hij heeft toch typegoedkeuring?
2: ja das voor CE, dat gaat alleen om gelijkstellen van de regels ter bevordering van europese eenheid en handel.
1: waarvoor moet ie nu gekeurd worden dan?
2: zeewaardigheid!
(3 weken later is de kano afgekeurd. voer voor geen meter, was totaal onveilig, en had vooral de neiging op de kop te liggen doordat ie zo krom als een banaan was)
Die europese richtlijnen volgens NEN en ISO, zijn dus vooral bedoeld om binnen europa de eisen voor vaartuigen een beetje gelijk te trekken, om zo de handel naar andere europese landen makkelijker te maken. Daar horen ook de veiligheids eisen bij, al zit er totale onzin tussen.
Zo word de stabiliteit nog steeds vastgesteld aan de hand van berekeningen,van enkel de romp, zonder enige tuigage. Toch vrij significant bij de meeste bootjes met zo'n lange paal er op lijkt me.
Wellicht kan dit even afgesplitst worden, gaat nog weinig over gas zo..
)