svalk schrijft:Het accepteren dat ongelukken gebeuren is m.i. een verkeerd uitgangspunt. Je moet er naar streven ( ALARP) om geen ongelukken te hebben.
De enige manier om te realiseren dat je geen ongelukken op het water hebt, is aan de wal blijven. Dat is nog de goedkoopste optie ook.
Al het andere is een geaccepteerd (geminimaliseerd) risico. Je zegt het eigenlijk zelf al, ALARP
is een geaccepteerd (geminimaliseerd) risico. Geaccepteerd, omdat voorkomen ervan bestempeld is als niet "Reasonably Practical".
De definitie van het "Reasonably Practical" (de laatste twee letters van ALARP) is kennelijk nogal persoonlijk.
Je zult in dat beroep waarin je mag gooien met acronymen en risicomatrices ook wel te maken hebben met de financiele mensen van datzelfde bedrijf, die plannen afschieten als ze te duur zijn, in materiaal of directe en indirecte manuren, voor de soms heel kleine winst in veiligheid. De afweging wat "Reasonably Practical" is dus, en het spanningsveld tussen wenselijk en haalbaar.
De watersporter (maar ook de automobilist, voetganger, of die klusser die hoog op die ladder bezig is) zit op beide stoelen en maakt die afweging dus zelf, soms op simplistische wijze, soms ook door er goed over na te denken. Dat laatste doen na dit soort threads natuurlijk een stuk meer mensen hier...