Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: TKN - Theoretische Kustnavigatie

Re:TKN - Theoretische Kustnavigatie 13 aug 2010 14:04 #142340

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
@ H.Kes, snuffel eens hier voor vrijstellingen voor het verkrijgen van vaarbewijzen. Misschien kan het ook na het afleggen van een beperkt examen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TKN - Theoretische Kustnavigatie 13 aug 2010 22:23 #142440

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
rverkaik schrijft:
Zou dit ontbreken van een ICC aan boord problemen aan de overkant kunnen geven ?
Ja dat kan, in ieder geval theoretisch, of het in de praktijk ook een probleem is weet ik niet (is bij mij nooit gecontroleerd, is ook niet nodig geweest).

Maar doe je vraag eens met een autorijbewijs: ik heb in NL mn theorie al binnen, examen is aangevraagd maar kan pas over 2 maanden, mag ik nu toch al wel een auto in de UK huren?

En stel jezelf de vraag: welk risico ben ik bereid te nemen. Ik kan me zo voorstellen dat je een eventuele boete voor het niet bezitten van ICC best zou kunnen slikken... vervelender wordt het als je een verzekeraar nodig hebt die niet uitkeert omdat je het papiertje niet hebt. Ik noem maar wat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TKN - Theoretische Kustnavigatie 14 aug 2010 07:11 #142457

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Lekker duidelijk (NIET), in mijn vorige post ontbreekt het volgende: www.vamex.nl/klein-vaarbewijs/.../vrijstellingen.aspx

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TKN - Theoretische Kustnavigatie 14 aug 2010 08:52 #142463

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
rverkaik schrijft:

Eigendoms, BTW en Macom B papieren zijn verder allen aan boord.
Zou dit ontbreken van een ICC aan boord problemen aan de overkant kunnen geven ?

eisen voor ICC zijn per land verschillend.

de eisen voor schepen met de vlag van UK: schepen van langer dan 24 meter



groet
t
Laatst bewerkt: 14 aug 2010 09:06 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TKN - Theoretische Kustnavigatie 14 aug 2010 20:18 #142496

  • rverkaik
  • rverkaik's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 288
In Nederland heb je een vaarbewijs 1 nodig - cq is verplicht - als
1/ je vaartuig langer is als 15 meter
2/ en/of harder kan varen als 20 km/h

over een ICC of TKN of vaarbewijs II,wordt nergens gesproken

1 en 2 zijn met mijn zeiljacht niet het geval.

Dus in Nederland kan ik zonder probleem overal varen.
Mijn verzekering dekt ook het zeegebied tot Engeland. De verzekeringsmij heeft nooit naar enig vaarbewijs of ICC geinformeerd.

Blijkbaar gelden in Engeland vergelijkbare regels als in Nederland betreffend lengte van het schip.

Ik zou dus inderdaad erg graag weten hoe veel en hoe vaak er in Engeland gecontroleerd wordt op het aanwezig zijn van een ICC.

ter info: Vorig jaar begin Juni heb ik samen met mijn broer een tochtje Noordzeekust gedaan.
Op de nieuwe Waterweg thv Hoek van Holland opeens een snelle Rib langzij.Of ze even aan boord mochten komen. Bleek het een samenwerking tussen politie en douane te zijn waarbij allerlei vragen gesteld werden en allerlei dingen gecontroleerd konden worden. De heren gaven wel toe dat wij een soort testcase waren m.bt. de vragenlijst.
2 dagen later voor de kust t.h.v. Ijmuiden. Weer een rib. Op mijn opmerking dat we 2 dagen geleden al gecontroleerd waren vertrokken ze weer. Paar dagen later voor de kust van Walcheren een douaneschip dat via de marifoon vroeg wie we waren en wat de vertrek en bestemmingshaven zijn.

Om enige twijfel weg te nemen : het schip ziet er keurig en modern uit en we zijn 2 net 50 plussers.

Ik ga volgende week in ieder geval even kontakt met de verzekeringsmij nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TKN - Theoretische Kustnavigatie 14 aug 2010 21:04 #142502

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5682
rverkaik schrijft:
Mijn verzekering dekt ook het zeegebied tot Engeland. De verzekeringsmij heeft nooit naar enig vaarbewijs of ICC geinformeerd.

Blijkbaar gelden in Engeland vergelijkbare regels als in Nederland betreffend lengte van het schip.
Jouw verzekering en de lokale waterpolitie hebben niks met elkaar te maken. Elk land is anders. Ik kreeg zonder vaarbewijs ook probleemloos dekking voor kust- en binnenwateren van heel europa, en zeevaart "klein vierkant", terwijl ik voor een aantal landen toch echt ICC nodig zou hebben. Niet voor de verzekering, wel om bekeuringen te voorkomen...

Het zou me verbazen als de verzekering die informatie zo oplepelt aan de telefoon, welke landen ICC vragen. Dat zou ik eerder even googlen of aan ANWB vragen / in almanak lezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:TKN - Theoretische Kustnavigatie 15 aug 2010 08:06 #142529

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Uit goeievraag.nl

De vragensteller koos dit antwoord als beste:
AWM
AWM (35196)

In de meeste landen van Europa is een ICC verplicht voor bijna elk schip.
Een ICC is een Internationaal Certificaat van Competentie betreffende de bevoegdheid van gebruikers van pleziervaartuigen.
ICC is een vertaling van het Vaarbewijs in het Engels.
Met Vaarbewijs I kunt u het International Certificate of Competence for inland waters aanvragen.
Op alle Duitse binnenwateren is een Vaarbewijs/ICC verplicht vanaf 5 pk.
Spanje vanaf 9 pk.
Frankrijk vanaf 6 pk.
Zwitserland vanaf 8 pk.
Kroatië vanaf 6 pk. Internationale verzekeringsverklaring vereist.
Hongarije vanaf 5 pk.
Italië vanaf 40 pk. Verzekeringsbewijs met Italië - verklaring.
Griekenland met ICC for inland and coastal waters. Internationale verzekeringsverklaring vereist.
Noorwegen vanaf 10 m. lengte.
Zweden vanaf 12 m. lengte.
Met Vaarbewijs II (Vaarbewijs I + Vaarbewijs A) kunt u het International Certificate of Competence for inland and coastal waters aanvragen.
Met TKN (Theoretische Kustnavigatie) kunt u het ICC for coastal waters aanvragen
Het ICC kost € 15,- en is tot uw 65e geldig.
Daarna kunt u het om de 3 jaar verlengen.
Informatie ICC:

ANWB Watersport
088 269 50 20
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Let wel op, dit lijkt een oude lijst, het vaarbewijs met het ICC is geldig tot je 70e.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 15 aug 2010 08:09 door Proost. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl