Er zijn (goedkopere)alternatieven voor de EZS.
Bijvoorbeeld Edumar:
www.edumar.com of
www.grootvaarbewijs.nl.
Er zijn ook reguliere binnenvaartopleidingen (ROC's) die zelfstudie modules aanbieden voor het groot vaarbewijs.
Om te mogen charteren in NL met meer dan 12 personen (volgens de wet ben je dan een binnenvaart passagiersschip) heb je een Groot Vaarbewijs nodig (daar mag je alle binnenvaart mee varen) of, alleen voor zeilende passagiersschepen tot een bepaalde maat, een Zeilbewijs. Het eerste jaar van de EZS leidt op voor het Zeilbewijs. De theoretische eisen voor Groot vaarbewijs en Zeilbewijs verschillen niet veel van elkaar. Bij het Zeilbewijs is de module laden en lossen vervangen door een zeilmodule.
Een belangrijk verschil is wel de benodigde vaartijd, voor het Groot Vaarbewijs is dat 540 dagen, verspreid over 3 jaar en voor het Zeilbewijs 360 dagen, verspreid over 2 jaar (max. 180 dagen per jaar).
Verder zijn er nog plannen voor een Beperkt Groot Vaarbewijs en komt er ook een Groot Pleziervaarbewijs. Dat is voor niet beroepsmatig gevaren schepen vanaf 25 meter. Binnen enkele jaren moet je voor ieder schip dat kán varen (ook woonschepen met een motor) van 25+ meter zo'n vaarbewijs hebben. Er is een overgangsregeling waarbij je je klein vaarbewijs kan omruilen als je kan aantonen dat je zo'n schip hebt of er regelmatig op vaart.
Bart