Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Met atis-marifoon naar Engeland?

Met atis-marifoon naar Engeland? 15 jan 2011 15:52 #170878

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6290
Beste forumgenoten,

Ik zou graag een keer, liefst komend seizoen, met eigen boot (Dufour 1800) naar Engeland gaan. Als opstapper heb ik de tocht al eens gedaan en ik weet wat er voor nodig is kwa navigatie, bemanning etc.

Het punt is dat ik alleen in het bezit ben van een Basiscertificaat Marifonie en een Atis-marifoon en de kosten voor module GMDSS en een DSC-Marifoon best hoog vind voor een eenmalig tripje naar de overkant.

Nu vraag ik me af of het onverantwoord is om met Atis-marifoon de toch een keer te maken. Volgens mij kan ik ch. 16 uitluisteren, en (zee)schepen die in zicht zijn oproepen, harbour control in Engeland oproepen. Enige dat niet kan is op hoog vermogen op zee zenden en een distress-call uitzenden. Of zie ik nog wat over het hoofd?

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Met atis-marifoon naar Engeland? 15 jan 2011 16:03 #170882

  • Ienhoarn
  • Ienhoarn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
Beste Michiel

Volgens mij zendt ook een ATIS-marifoon op kanaal 16 op hoog vermogen ( maar dat weet ik niet zeker)
Waar je wel rekening mee moet houden is dat ATIS in de niet-Basellanden (dus ook Engeland) in principe verboden is.
Met de meeste DSC-marifoons kan je de ATIS uitschakelen zodra je op DSC-stand gaat.

Daarnaast zou je nog even moeten kijken of je ook kanalen van bijvoorbeeld Engelse havens mist.

gr. Bob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Met atis-marifoon naar Engeland? 15 jan 2011 16:07 #170885

  • Ienhoarn
  • Ienhoarn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
Bovendien is een distress-call op een DSC-marifoon niet veel meer dan digitaal aankondigen dat je een noodoproep op kanaal 16 gaat doen, en je kan dat pas als je distress-call beantwoord wordt. Meestal is dat de kustwacht, Midden op de Noordzee heb je een gebied waar het de vraag is of de kustwacht je kan bereiken. Dus als je marifoon ook op ch 16 op hoog vermogen zendt is e volgens mij niks aan de hand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Met atis-marifoon naar Engeland? 15 jan 2011 16:23 #170888

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8669
Misschien handig even aan te geven welke marifoon je precies hebt.

Er zijn binnenvaartmarifoons, die je ook op zee kunt gebruiken, maar die kunnen niet zenden op op vol vermogen (25W) en missen de DSC functies.
Op grond van je beschrijving heb je zo iets en dan heb je op zee maar een heel klein bereik, nauwelijks meer dan een goede handheld. Geen prettig idee in geval van nood.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Met atis-marifoon naar Engeland? 15 jan 2011 16:30 #170889

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6290
Het gaat om een ICOM IC-M401. Antenne staat boven in de mast. Dus ja, ik heb zoiets. Niet zenden op hoog vermogen en mist de DSC functie.

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Met atis-marifoon naar Engeland? 15 jan 2011 16:39 #170891

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
hier www.kustzeilers.nl/links/Egeno...ik2004V2Drietand.pdf
een verhaaltje en metingen w.b. zendbereik.

Het verschil:
1 watt gemiddeld 16 NM bereik,
25 watt gemiddeld 23 NM.

Valt wel mee dus.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Met atis-marifoon naar Engeland? 15 jan 2011 16:57 #170894

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8669
Met een aanvullende DS-100 DSC CONTROLLER UNIT kun je wel alles, maar geen idee wat dat kost en waar te koop.
Misschien handiger om een 2e marifoon aan te schaffen die wel beide kan. Zijn overal te koop vanaf € 150 en dat mag je veiligheid toch wel kosten?
Er zijn ook handhelds met DSC maar die hebben ook een klein bereik, dus daar heb je niets aan.
Ik vaar altijd met 2 marifoons op zee, één op 16 en de ander voor de rest.

NB Moet je nog wel even je Marcom-B of SRC (zie elders op het forum) halen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 15 jan 2011 16:59 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Met atis-marifoon naar Engeland? 15 jan 2011 17:13 #170895

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6290
@ La Mavare: Sure, veiligheid mag wat kosten... en ik weet dat het met Marcom B en een DSC marifoon veiliger is. Mijn vraag was echter of het verantwoord is om het een keer op Atis-marifoon te doen.

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Met atis-marifoon naar Engeland? 15 jan 2011 17:23 #170896

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
Giel schrijft:
@ La Mavare: Sure, veiligheid mag wat kosten... en ik weet dat het met Marcom B en een DSC marifoon veiliger is. Mijn vraag was echter of het verantwoord is om het een keer op Atis-marifoon te doen.

Grt, Michiel

Zou ik gewoon doen,Giel.
Uiteindelijk gaat het erom dat als het nodig is je een mogelijkheid hebt om iets of iemand op te roepen.
Veel belangrijker, voor zo'n tocht, vind ik de aanwezigheid van een reddingsvlot.
Groet,

Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Met atis-marifoon naar Engeland? 15 jan 2011 17:27 #170897

  • Ienhoarn
  • Ienhoarn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
at Capo:

Dat bedoel ik, volgens mij kan je best met een laag-vermogen marifoon over

De streep is 25 mijl maakt dus niet uit of je 15 of 25 mijl zend. De hoogte van je antenne is minimaal zo belangrijk


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Met atis-marifoon naar Engeland? 15 jan 2011 17:35 #170898

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8669
Als je oversteekt rechtstreeks naar Engeland is de afstand ongeveer 110 nM. Met jouw marifoon kun je dus maximaal 2x 15 mijl met de kustwacht communiceren, maar reken op flink minder. Verder ben je afhankelijk van andere schepen. Met 25 watt kun je maximaal 2 x 30 nM, dus ...
Als je je ATIS niet kunt uitschakelen, zul je bovendien op de zeekanalen iedereen irriteren met een brom aan het eind ...

Wat je ook nodig hebt voor de oversteek is een reddingsvlot met grab-bag en handheld-VHF, een joon, een hoefijzer, een werplijn, voldoende vuurwerk, enz. enz. en misschien ook wel een ervaren schipper of opstapper.

Voor privé-jachten gelden geen regels in deze. Je vraag kun je alleen zelf beantwoorden, met alles aan boord kan het nog steeds misgaan en zonder alles kan het ook goed gaan.

Maar ga dan vooral alleen ...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Met atis-marifoon naar Engeland? 15 jan 2011 17:43 #170902

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Is het niet zo dat je met een "Basel"pakket zelf naar 1 W of 25 W moet schakelen?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Met atis-marifoon naar Engeland? 15 jan 2011 17:53 #170904

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6290
@La Mavare:

Ik snap wat je zegt, maar niet:" Maar ga dan vooral alleen..."

enige uitleg is gewenst.

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Met atis-marifoon naar Engeland? 15 jan 2011 18:23 #170906

De hoogte van de antennes, die elkaar min of meer moeten zien is belangrijk of je bereik hebt. Zowel bij 1 w en 25 watt is er vaak een aanzienlijk vermogensverlies door gecorrodeerde aansluitingen en bedrading van de antenne.
Die zou ik eerst eens even nakijken en doormeten.
Wellicht ook de gebruiksaanwijzing nog eens doorspitten, kan 16 op laag vermogen?, komt niet echt vaak voor...
Nog nooit geen problemen gehad met atis storingen overigens de afgelopen 12 jaar in engeland, of daarbuiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Met atis-marifoon naar Engeland? 15 jan 2011 18:57 #170912

Nog nooit geen problemen gehad met atis storingen overigens de afgelopen 12 jaar in engeland, of daarbuiten.[/quote]

Dus wél problemen gehad? ;)

Groet,
Cees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Met atis-marifoon naar Engeland? 15 jan 2011 19:08 #170915

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8669
De Noordzee is één van de lastigste ter wereld:
- relatief veel verkeer
- veelal moet je enkele TSS-en over, waar ze soms kop-staart varen
- boorplatforms, windmolenparken, vissers, ferry's en onverlichte obstakels
- afstanden te lang om goed wakker te blijven
- sterk wisselende weersomstandigheden en
- bij tijd en wijle een narrige golfslag
Dus heb je een goed schip nodig, goed uitgerust met alle veiligheidsvoorzieningen waaronder VHF en een goede bemanning.
En niet te vergeten: ga er nooit van uit, dat een ander voor je wijkt, dat doen ze niet. De gemiddelde OOW op een zeeschip heeft geen idee waarom en hoe die shit-jachtjes van A naar B komen.
Dat mensen solo overzeilen is niet alleen ongezellig maar ook een serieus veiligheidsrisico, voor zichzelf en voor andere kleine schepen.

Maar goed, je vraag: wil jij verantwoordelijk zijn voor opstappers die denken dat jouw norm ok is, terwijl je weet dat je niet alles er aan gedaan hebt om het risico te beperken?

PS Had ik al een radar genoemd?

Oh ja, als ATIS aan staat op 16 of 13 heb je zelf geen probleem, alleen de ander hoort het.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 15 jan 2011 19:09 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Met atis-marifoon naar Engeland? 15 jan 2011 19:22 #170917

  • Ienhoarn
  • Ienhoarn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
Michiel

link altijd handig VHF frequenties in Engeland

www.coastalradio.org.uk/freqlists/vhfmarinebases.pdf]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Met atis-marifoon naar Engeland? 15 jan 2011 20:09 #170925

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2823
Als het gaat om veiligheid, dan biedt DSC de mogelijkheid van een digitale noodoproep, voorzien van positie.
Het is heel goed mogelijk om zelf een noodoproep te doen op kanaal 16, en daarbij je positie te vermelden.

Het bereik bij 25 Watt zendvermogen is beslist geen veelvoud van het bereik bij 1 Watt zendvermogen. De Noordzee, tussen Engeland en Nederland, zit vol met schepen. Er zijn ook bij 1 Watt zendvermogen altijd meerdere schepen binnen ontvangsafstand.

De kustwachten hebben hoge zendmasten. Halverwege de Noordzee kun je vaak de Nederlandsen EN de Engelse EN de Belgische kustwacht ontvangen.

ATIS geeft alleen wat ruis bij het loslaten van de zendknop. Daar zijn we in Nederland allemaal aan gewend. Geen enkel probleem.

Ik zie, al met al, geen enkel probleem in een oversteek met een marifoon, met ATIS, zonder DSC, en 1W zendvermogen. Ik heb het meerdere keren gedaan.

Ik wil niet zeggen dat DSC zinloos is, of meer zendvermogen, of AIS, of radar, of .... Maar dat was de vraag niet.
- Marti
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Met atis-marifoon naar Engeland? 15 jan 2011 20:28 #170928

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
@Giel: maak je de tocht naar Engeland idd in één oversteek? Kusthoppen tot aan Calais en vanaf daar oversteken is qua bereik een ander verhaal. Maar je kiest dan ook wel voor een heel druk gebied, al deden wij dat in de jaren '70 natuurlijk gewoon zonder marifoon, radar, AIS en Aaifoon.
Laatst bewerkt: 15 jan 2011 20:32 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Met atis-marifoon naar Engeland? 16 jan 2011 04:48 #170963

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Als ik jou was dan zou ik al beginnen met radar te installeren , een volgens mij onmisbaar onderdeel voor noordzee en verder.
Voorts zou ik opteren voor een ais marifoon combinatie en de DSC laten voor wat het is.
Ik ontken niet dat dit laatste handig en veilig is , maar een noodzaak is het nu ook weer niet.

Zoals ik al zei , radar en ais brengt je al een heel eind verder , ook -en zeker- op de noordzee.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Met atis-marifoon naar Engeland? 16 jan 2011 06:03 #170965

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2823
sailbleu schrijft:
Als ik jou was dan zou ik al beginnen met radar te installeren , een volgens mij onmisbaar onderdeel voor noordzee en verder.
Jaag Giel nou niet onnodig schrik aan. Hij wil vooralsnog één keer naar de overkant. Daarvoor heb je meer aan een goed weerbericht, dan aan welk hulpmiddel ook. Nou ja, een boot is ook wel handig.

Radar is leuk voor bijzondere situaties. Die je bij voorkeur moet zien te mijden.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Met atis-marifoon naar Engeland? 16 jan 2011 08:51 #170971

Mist is een "situatie" die je kan overvallen op zee, ondanks een goed weer-bericht. Een radar is dan zeer zeker een nuttig instrument.
Verder heb ik geen bal verstand van zeezeilen, dus meng ik mij er verder net in.
Maar ik vraag me wel af, waarom een marifoon met ATIS verboden is, buiten de Basel-landen?

Gr. Ed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Met atis-marifoon naar Engeland? 16 jan 2011 09:31 #170975

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Volgens mij is er een verplichting voor gebruik van ATIS binnen de Basel landen en niet daar buiten. Dat is wat anders dat het daarbuiten verboden is.

Hier is ook wel wat te lezen over de marifoon. Vooral over het hoog en laag vermogen.

www.atis-brand.com/kanaal.htm
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 16 jan 2011 09:32 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Met atis-marifoon naar Engeland? 16 jan 2011 10:02 #170986

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6290
Bedankt allemaal voor jullie bijdragen en tips. Hier kan ik mijn voordeel mee doen. Zo te lezen heeft niet iedereen hetzelfde idee over wat wel en niet kan en veilig is op zee en dat is logisch.
Het gaat mij om een eenmalig tripje van Ijmuiden naar Lowestoft oid en weer terug, als de weersverwachtingen goed zijn. Het is ook niet mijn bedoeling om regelmatig langere tochten op zee te varen.

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Met atis-marifoon naar Engeland? 16 jan 2011 10:27 #170992

  • killroy
  • killroy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
Dacht toch dat als ATIS geprogrammeerd is je niet zelf kan kiezen tussen hoog en laag.
Afhankelijk van het kanaal is het 1 of max 5 Watt.
Gaat dus in de binnenvaart modus.

Frank
home.tiscali.nl/frankgeerts/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl