Dit heb ik naar Rijkswaterstaat, Hydrografische Dienst, KNWV, NVVKustzeilers, Wadvaarders, NVVToerzeilers,
Zeilen,en Zilt gestuurd.En nu ook geplaatst op Zeilersforum.
Mijn doel:
een frequente publicatie (liefst wekelijks) van het RWS tonnenbestand als bijlage bij de BaZ
Goes, 1 april 2011
Deze week had ik weer eens een uitvoerig gesprek met een medewerker van de Hydrografische Dienst (HD). Ook had ik contact met de medewerker van Rijkswaterstaat die de risserver in de lucht houdt met daarin onder andere een bestand van vaste en drijvende vaarwegmarkeringen.
Aanleiding is het feit dat ik serieus werk probeer te maken van het bijwerken van mijn 1800 serie kaarten van de HD. Dat doe ik aan de hand van de meest actuele kaarten in papieren vorm en in door Stentec Heeg in licentie van de HD uitgegeven kaarten in digitale vorm. Hulp daarbij wordt verkregen door publicaties zoals op
www.hydro.nl ;
www.e-marine.eu;
www.risserver.nl www.oppedijk.com en
www.stentec.com. Niet door mij gebruikt maar niet onvermeld mag blijven de inspanningen die
www.filo.nl zich getroost om te tonnen van Den Helder tot Brunsbuttel en nog meer actueel te houden.
Voorbeeldig noem ik de BaZ wijzigingen zoals Stentec die aan de hand van de BaZ van de Hydrografiche Dienst bijwerkt. Voorbeeldig omdat bij iedere kaart in de kaartinformatie alle BaZ zijn te lezen zoals voor die kaart zijn verschenen en linksonder de kaartrand worden de nummers van de BaZ vermeld. Voorbeeldig want zo hebben we het geleerd. Voor Stentec ben ik mede drijfveer geweest om met wekelijks updates voor hun kaarten te komen. Dat is vanaf de kaartserie 2010 bijna altijd gelukt. En ook voor 2011 bestaat daar dat vaste voornemen. Ook heb ik Stentec met nadruk geadviseerd om uitsluitend wijzigingen aan te brengen op hun in licentie van de HD verkregen kaarten op basis van BaZ van diezelfde HD.
Zo heb ik hen geadviseerd om bijvoorbeeld de scheidingston hoofdvaarwater links WG-14-PL13 die als gevolg van opname van de betonning in het Plaatgat werd gewijzigd in WG 14 type rode stompe ton met licht ISO 8s niet te verleggen in de nieuwe positie zoals gepubliceerd door RWS Noord Nederland. Simpel en alleen omdat daarvoor geen BaZ is verschenen. De nieuwe 1800 serie kaarten 2011 zoals u deze vanaf 1 april 2011 kunt kopen zijn bijgewerkt tot week BaZ week 4 en aangevuld met een aantal wijzigingen van latere datum. Zo ziet u de betonning in het Plaatgat wel verwijderd maar de WG 14 ligt nog op de oude plek van de WG 14-PL 13. Aan de hand van BaZ week 13 wacht u de schone taak om in uw nieuwe papieren kaart alvast ca 80 correcties aan te brengen. U vindt die hier
www.defensie.nl/marine/hydrogr...e/overzicht_per_week
Nogmaals Stentec kopieert de kaarten van de HD in digitale vorm en werkt deze bij uitsluitend aan de hand van de BaZ van die HD. Als Stentec zijn werk goed doet (en mijn controle deugt) dan zijn de digitale kaarten vanaf dit weekend exact gelijk aan de kaarten van de HD inclusief verschenen BaZ.
Maar er is serieuze twijfel of die kaarten dan wel kloppen en overeenstemmen met de vaarwegmarkeringen zoals door RWS worden beheerd.
Want mij moet van het hart dat het triest is gesteld met de berichtgeving over wijzigingen in de vaarwegmarkeringen. Binnen Rijkswaterstaat zijn er diverse bestanden van vaarwegmarkeringen beschikbaar die al dan niet worden geopenbaard en beschikbaar worden gesteld. Primair aan de HD als kaartenuitgever en secundair aan de vaarweggebruikers.
Zo heb ik in de databeheerder(medewerker van Rijkswaterstaat) van de risserver (
www.risserver.nl) een medestander georganiseerd om de vaarwegmarkeringen (>7000 tonnen) zo actueel mogelijk te krijgen. Tot nu (fingers crossed) lijkt het te lukken om vaker (tweewekelijks laat staan wekelijks durf ik nog niet te zeggen) een update te krijgen. Ik beschik over een mailbericht van Rijkswaterstaat die mij informeert dat de risserver buiten hun beheer op het Internet wordt gepubliceerd terwijl onder elke pagina copyright Rijkswaterstaat wordt vermeld. Hoe bont wil je het hebben.
Wij hebben een fantastische serie 1800 kaarten van een fantastische Hydrografische Dienst met een fantastische Rijkswaterstaat die beschikt over een database van vaarwegmarkeringen. Wij schippers moeten hen daarmee confronteren.
Ik wil jullie een mooi voorbeeld niet onthouden: de zandmotor voor Kijkduin.
Kaart 1801.07 editie 2010 bijgewerkt tot en met week BaZ 136(T)11 week12.
Het gebied van de zandmotor is afgedekt met 6 cardinale tonnen. 3 (met blauw merkje ZM A,B en C)van de 6 komen voor in het meest actuele tonnen bestand van RWS zoals gepubliceerd op 29 maart op
www.risserver.nl 110324_DNZ_002a_markeringen_drijvend.csv
De kwaliteit van de HD en haar BaZ en de verwerking daarvan is duidelijk. De score is HD 6 goed RWS 3 goed
Maar de wedstrijd is nog niet gespeeld.Kijk maar op de volgende screendump.
Dezelfde kaart 1801.07 van de HD maar nu van de nieuwste editie 2011. Die ligt voor het nieuwe seizoen op 1 april verkoopklaar in de winkels:
Hier is de score RWS 3 goed HD maar 1 goed.
Waarmee de waarde van de beschikbaarheid van het bestand van actuele vaarwegmarkeringen is aangetoond.
En voor het mooie heb ik hieronder de vierkantjes vervangen door juiste tonkarakters:
We missen in dit voorbeeld nu alleen nog de Zinker en de ZM D (punt c. en e. in de BaZ) maar dat maakt voor tochtplanning niet zoveel uit.. Het werkgebied is voldoende gemarkeerd. Dat ziet u in het BaZ overzicht links op het scherm.
Mijn doel is:
Dat bovengenoemde belangenbehartigers een pleidooi houden bij Rijkswaterstaat en de Hydrografische Dienst om het vaarwegmarkeringsbestand zoals dat nu onregelmatig op
www.risserver.nl verschijnt veel vaker en het liefst wekelijks als bijlage bij de BaZ te voegen.
Met hartelijke groet,
EelskeM
N.B.
Ik dank `zeildude`
www.emarine.eu die het tonnenbestand van de RWS en de BaZ van de HD om niet in importeerbare formaten omzet zoals onder andere *.csv, *.gpx Recentelijk is daaraan het WinGps formaat toegevoegd. Speciaal voor WinGps gebruikers is er een *.w4db bestand met vele tonkarakters gemaakt (te vinden op
www.oppedijk.com). En Stentec
www.stentec.com stelde de digitale kaarten beschikbaar.
En op het moment dat ik dit schreef, vaart dit achter ons huis langs.
Werk aan de winkel voor RWS, HD en wij schippers: