Al maanden is er slechts één kolk van de jachtensluis bij de Krammersluizen in gebruik. Nu het vakantieseizoen begonnen is leidt dit tot veel aanbod en wachtende jachtjes. Zowel aan bakboord als aan stuurboord van de voorhaven liggen wachtsteigers met onderstaand bord.
Helaas wordt de betekenis van deze aanwijzing door veel jachtschippers niet begrepen en meert men op volgorde van aankomst achter elkaar tegen de steiger aan. Soms is dat begrijpelijk, je gaat met je stalen 15m ex-beroepsvaart niet dubbelliggen bij een twintigvoetertje maar doorgaans kun je heel goed driedubbel gaan liggen. Dat verzekert je dat je, als je aan de beurt bent ook geschut wordt.
Vorig jaar schutte men express met beide kolken precies tegelijk zodat de wachtenden aan stuurboord ook in de stuurboord kolk konden varen en die aan bakboord aan bakboord.
Gisteren was het weer prijs. Verspreid over twee steigers lagen jachten met ruime tussenruimte tegen de steiger te wachten. (ik schat in een stuk of zeven boten waaronder een grote GrandBanks) Zoals het bord aangeeft zijn wij doorgevaren tot het eerste jacht (een motorjachtje van c.a. 8,5 m).Naast onze 10m. kwam netjes een Bavaria 36 (charter) liggen en toen er één sch(i)aap over de dam was deed goed voorbeeld goed volgen en vulde de steiger zich op de aangewezen manier.
De sluis voer uit en de wachtende bootjes maakte in de volgorde waarin ze lagen (let op niet waarop ze waren aangekomen) los om in te varen. Eigenlijk heel beheerst en rustig tot..... De sluismeester een duit in het zakje wildde doen. "Wilt u op volgorde van aankomst invaren" galmde hij door de megafoon. van achter aan de steiger wurmde zich een jacht naar voren dat kennelijk als eerste was aangekomen maar meteen aan de steiger was gaan liggen.
Nou ja, alles is zonder schade goedgekomen, de sluis draaide 3/4 vol omdat De GB en een ander motorjacht de doorgang blokkeerde en het was toch zondag dus die jachtjes die niet mee konden hadden nog wel 1 1/2 uur de tijd om te wachten (hoop ik voor ze).
ENKELE TIPS:
- volg de aanwijzing op het bord en ga zoals aangegeven 3-dik liggen
- lig je aan de steiger, nodig naderende jachten uit om naast je te komen liggen bijvoorbeeld door bij nadering op te staan en te laten zien dat je de lijn wilt aanpakken
- Houdt, als je door de Krammersluizen wilt rekening met lange wachttijden (soms, als het echt te gek wordt wil men wel eens een schutting in de beroepssluis doen maar slechts dan als er geen of heel weinig aanbod van binnenvaart is dus reken daar niet op)
-Vul als je van oost naar west wilt eerst de wachtsteiger aan bakboord en als je van zout naar zoet wilt eerst de wachtsteiger aan stuurboord.
-Als je een vakantie in Zeeland hebt gepland en je kunt buitenom, : Stellendam-Roompot is een mooi kort tochtje en op zee heb je ruimte om te kruisen (meestal zw. wind)
-Neem geen contact op met de beroepssluis (VHF 22)die kunnen niets voor je doen als je airdraft minder dan 18.40 m is. (hoewel na veel zeurende jachtjes op 2e pinksterdag toch een rondje in de grote sluis werd gedraaid) NIET DOEN DUS
Verder wens ik u natuurlijk een fijne reis en Rijkswaterstaat veel sterkte.