Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Krap in de Krammerlsuis

Krap in de Krammerlsuis 11 juli 2011 04:45 #206603

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Al maanden is er slechts één kolk van de jachtensluis bij de Krammersluizen in gebruik. Nu het vakantieseizoen begonnen is leidt dit tot veel aanbod en wachtende jachtjes. Zowel aan bakboord als aan stuurboord van de voorhaven liggen wachtsteigers met onderstaand bord.

Helaas wordt de betekenis van deze aanwijzing door veel jachtschippers niet begrepen en meert men op volgorde van aankomst achter elkaar tegen de steiger aan. Soms is dat begrijpelijk, je gaat met je stalen 15m ex-beroepsvaart niet dubbelliggen bij een twintigvoetertje maar doorgaans kun je heel goed driedubbel gaan liggen. Dat verzekert je dat je, als je aan de beurt bent ook geschut wordt.

Vorig jaar schutte men express met beide kolken precies tegelijk zodat de wachtenden aan stuurboord ook in de stuurboord kolk konden varen en die aan bakboord aan bakboord.

Gisteren was het weer prijs. Verspreid over twee steigers lagen jachten met ruime tussenruimte tegen de steiger te wachten. (ik schat in een stuk of zeven boten waaronder een grote GrandBanks) Zoals het bord aangeeft zijn wij doorgevaren tot het eerste jacht (een motorjachtje van c.a. 8,5 m).Naast onze 10m. kwam netjes een Bavaria 36 (charter) liggen en toen er één sch(i)aap over de dam was deed goed voorbeeld goed volgen en vulde de steiger zich op de aangewezen manier.

De sluis voer uit en de wachtende bootjes maakte in de volgorde waarin ze lagen (let op niet waarop ze waren aangekomen) los om in te varen. Eigenlijk heel beheerst en rustig tot..... De sluismeester een duit in het zakje wildde doen. "Wilt u op volgorde van aankomst invaren" galmde hij door de megafoon. van achter aan de steiger wurmde zich een jacht naar voren dat kennelijk als eerste was aangekomen maar meteen aan de steiger was gaan liggen.

Nou ja, alles is zonder schade goedgekomen, de sluis draaide 3/4 vol omdat De GB en een ander motorjacht de doorgang blokkeerde en het was toch zondag dus die jachtjes die niet mee konden hadden nog wel 1 1/2 uur de tijd om te wachten (hoop ik voor ze).

ENKELE TIPS:
- volg de aanwijzing op het bord en ga zoals aangegeven 3-dik liggen
- lig je aan de steiger, nodig naderende jachten uit om naast je te komen liggen bijvoorbeeld door bij nadering op te staan en te laten zien dat je de lijn wilt aanpakken
- Houdt, als je door de Krammersluizen wilt rekening met lange wachttijden (soms, als het echt te gek wordt wil men wel eens een schutting in de beroepssluis doen maar slechts dan als er geen of heel weinig aanbod van binnenvaart is dus reken daar niet op)
-Vul als je van oost naar west wilt eerst de wachtsteiger aan bakboord en als je van zout naar zoet wilt eerst de wachtsteiger aan stuurboord.
-Als je een vakantie in Zeeland hebt gepland en je kunt buitenom, : Stellendam-Roompot is een mooi kort tochtje en op zee heb je ruimte om te kruisen (meestal zw. wind)
-Neem geen contact op met de beroepssluis (VHF 22)die kunnen niets voor je doen als je airdraft minder dan 18.40 m is. (hoewel na veel zeurende jachtjes op 2e pinksterdag toch een rondje in de grote sluis werd gedraaid) NIET DOEN DUS ;)

Verder wens ik u natuurlijk een fijne reis en Rijkswaterstaat veel sterkte.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 11 juli 2011 05:17 door xkipper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kent u dit bord 11 juli 2011 05:10 #206609

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
het is ook niet zo'n heel erg moeilijk bord ;-)
zelfs als je het niet kent kun je toch de bedoeling begrijpen!
maar het staat niet in het BPR. Heeft dus geen enkele betekenis, officieel.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kent u dit bord 11 juli 2011 05:20 #206613

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
de beste oplossing om al deze ellende en dit bord te vermijden is natuurlijk om gewoon niet naar Zeeland te willen.
Kom eens kijken in Enkhuizen. De drukste sluizen van Nederland, en nooit wachten!
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kent u dit bord 11 juli 2011 07:51 #206638

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Maar dat ligt boven de Moerdijk ! :laugh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kent u dit bord 11 juli 2011 21:34 #206784

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
100% herkenbaar. Een prachtig bord en niemand die zich er iets van aantrekt, een sluis die sowieso al krap bemeten is voor het aanbod en dan ook nog 50% van zijn capaciteit moet missen. Het geschreeuw en gescheld van mensen die zich terecht of onterecht, tekort gedaan voelen. En last but not least, de sluismeester die heel graag laat merken dat hij de baas is.

Ik snap ook niet waarom ze de mogelijkheid voor een derde jachtenkolk nooit benut hebben. Maar aan de andere kant, ik snap al helemaal niet waarom die sluis daar ligt. Kunnen we de hele Philipsdam niet gewoon opheffen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kent u dit bord 12 juli 2011 03:35 #206788

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Ik lig in de direkte omgeving (Grevelingen), en kan de geschetste situatie beamen, het niet goed formeren van een wachtrij geldt voor meerdere sluizen! Dezelfde problematiek heb je bij het vullen van de sluis, vaar vlot door tot het eind van de sluis en vul de ruimte al stapelend van beide zijkanten op, en gebruik daarbij je gezond verstand. Maar dat schijnt bij veel watersporters moeilijk te zijn (onbegrip ? onwil ? onkunde ? onbekendheid ? niet kunnen aanleggen ?). Niet voor niets trekken sluizen in de drukke zomertijd veel van boven toekijkende bezoekers, die bij iedere schutting genieten van het slechtste wat in de sluisgangers naar boven komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krap in de Krammerlsuis 12 juli 2011 04:15 #206791

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Er zijn wel meer goede oplossingen dan het dure uitbreiden van de capaciteit. Bij de Oranjesluizen in Amsterdam, bij de Frisosluizen in Stavoren en ik dacht ook, bij de sluizen in Enkhuizen, vaar je op volgorde van aankomst in een soort wachtsteiger-fuik waar maar twee schepen naast elkaar inpassen (net als in de sluis). Als de voorste ingevaren zijn geldt het adagio : "neem uw schip en wandel"

Ja, het bord staat misschien niet in het BPR maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je daarom je er niets van aan moet trekken.

Twee jaar gelden heeft men een test gedaan met vakantiekrachten die hielpen met vastmaken in de kolk. Ik denk dat de test mislukt is. Coachen door dit soort mensen bij aankomst kan ook helpen.

en voor Capolavoro: Om er te komen moeten we buitenom dus toch naar Zeeland (of om langs Stellendam) of staandemastroute(Haarlem of 's nachts door A'Dam). Dan lig ik toch liever drie uurtjes bij de sluis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krap in de Krammerlsuis 12 juli 2011 04:19 #206793

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972



Zo lag ik verleden maand er in :-)
aan stuurboord lag nog een klein bootje
Achteraan nog 30cm over.
Een goede tip is om niet met je schoenen tegen de sluisdeur je boot tegen houden.
Als je daarna een voet verzet heb je groene voetafdrukken in je kuip :-(
Laatst bewerkt: 12 juli 2011 04:21 door rsv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kent u dit bord 12 juli 2011 04:20 #206794

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Delphi32 schreef :
ik snap al helemaal niet waarom die sluis daar ligt.

omdat alles alle vieze water van de Rijn en Maas zomaar de Oosterschelde in loopt. En dan smaken de mossels minder lekker. Het is of lekker doorvaren, of lekker mossels eten.
En als je niet van mossels houdt moet je toch wachten bij de sluis...
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kent u dit bord 12 juli 2011 04:28 #206796

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Capolavoro schreef :
Delphi32 schreef :
ik snap al helemaal niet waarom die sluis daar ligt.

En als je niet van mossels houdt moet je toch wachten bij de sluis...
groet
t

Toen de Philipsdam er nog niet lag stond er wel een sterke stroming op het Volkerak en vooral in het Schelde-Rijnkanaal (heb ik van horen zeggen). Wat wel zou helpen is om het Volkerak wat te brak te laten worden, dan hoeft men niet meer te ontzilten en is men waarschijnlijk meteen van een hoop blauwalg af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krap in de Krammerlsuis 16 juli 2011 07:22 #207677

Beide sluizen zijn weer in gebruik.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kent u dit bord 16 juli 2011 10:23 #207690

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
xkipper schreef :
Capolavoro schreef :
Delphi32 schreef :
ik snap al helemaal niet waarom die sluis daar ligt.

En als je niet van mossels houdt moet je toch wachten bij de sluis...
groet
t

Toen de Philipsdam er nog niet lag stond er wel een sterke stroming op het Volkerak en vooral in het Schelde-Rijnkanaal (heb ik van horen zeggen). Wat wel zou helpen is om het Volkerak wat te brak te laten worden, dan hoeft men niet meer te ontzilten en is men waarschijnlijk meteen van een hoop blauwalg af.
Ik heb verleden week horen zeggen dat in 2013 het haringvliet en HD zout zullen zijn.Zou een wetsvoorstel voor zijn goedgekeurd.Maar als Belg weet ik daar zelf niks van..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kent u dit bord 16 juli 2011 13:26 #207700

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Antwoord op de vraag: sluisen op een kier?
Lees dit maar eens
www.rijkswaterstaat.nl/actueel...oed_op_een_kier.aspx

Regime opening haringvliet sluis door gang jachten!
Voorlopig kan je bij stellendam alleen bij eb schutten wegens de verzilting van het haringvliet.
Te weten er ligt een zoet water leiding net buiten de stellendamse haven.
Lokatie haringvliet.
Laatst bewerkt: 16 juli 2011 18:23 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kent u dit bord 16 juli 2011 13:55 #207703

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
dehler schreef :
Voorlopig kan je bij stellendam alleen bij eb schutten wegens de verzilting van het haringvliet.

??????
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kent u dit bord 16 juli 2011 14:14 #207705

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
dehler schreef :
Lees dit maar eens
www.rijkswaterstaat.nl/actueel...oed_op_een_kier.aspx

Voorlopig kan je bij stellendam alleen bij eb schutten wegens de verzilting van het haringvliet.
Te weten er ligt een zoet water leiding net buiten de stellendamse haven.
Lokatie haringvliet.
In dat artikel gaat het over de afwateringssluizen. Dat zegt toch niets over het regime van de schutsluis?
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krap in de Krammerlsuis 16 juli 2011 14:14 #207706

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6139
De Krammer is inderdaad veel te krap voor de doelgroep. Meestal kunnen er geen 3 schepen naast elkaar. Het schutten in 2 kolken is ook niet erg efficient. Kijk maar in de Zandkreek sluis , daar is 1 een grote kolk en zijn er nauwelijks wachttijden. Bovendien laat men soms ook nog beroepsvaart in de jachtenkolk schutten. Het personeel is erg irritant naar de jachten toe, men wordt behandeld als een stel kleuters en nog wel in 3 talen! Echt een heel slecht visite kaartje voor de Nederlandse vaarwegen!
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kent u dit bord 16 juli 2011 14:46 #207711

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Arcadia schreef :
In dat artikel gaat het over de afwateringssluizen. Dat zegt toch niets over het regime van de schutsluis?
Er was een beperkt schutregime voor de Goereese sluis (alleen bij laagwater, watersport geclusterd), maar sinds 14-7 wordt er weer normaal gedraaid, zie :
www.nauticlink.com/nieuwsdiens...-vloed-weer-normaal/
Laatst bewerkt: 16 juli 2011 14:50 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krap in de Krammerlsuis 16 juli 2011 14:46 #207712

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Valt allemaal wel mee hoor:

Bericht nr. 2011.06337.1
Laatst gewijzigd: Zaterdag 16 Juli 2011 16:37 uur
Nederland
Zeeland
Voorhavens Jachtensluizen; Krammerjachtensluis; bericht ingetrokken
Vorig scheepvaartbericht 2011.6337.0 van 16-07-2011 is vervallen.
Stremming 1 kolk Krammerjachtensluis is opgeheven


(E-mailber. RWS Zeeland Waterdistrict Zeeuwse Delta, via NC Neeltje Jans, 16-07-2011)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krap in de Krammerlsuis 16 juli 2011 15:41 #207720

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
De reden dat de Philipsdam (en Oesterdam), dus sluizen er liggen, is om het stroomgebied van de Oosterschelde te verkeinen, na aanleg van de stormvloedkering. Na de aanleg nam de doorstroom anders te veel af.

Vanuit Oude Tonge, maak vrij vaak gebruik van de sluis en zie vaak dat men niet op hun beurt wacht of goed aansluiten. Denk niet dat dit een taak is van de sluiswachters, maar fatsoen van de gebruikers.

Tevens is schut cyclus tov van vele andere sluizen veel langer. Van zoet naar zout gaat snel, alleen hoogte verschil en deuren open, maar van zout naar zoet, eerst op nivo krammer, dan zoetwater langzaam boven op zout om de kolk met zoetwater te vullen... Snel 30 tot 45 mins..

Hopelijk krammer/volkerak toekomst brak, gaat capaciteit met sprongen omhoog.
Laatst bewerkt: 16 juli 2011 15:42 door roberteb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl