waverider82 schreef :
Als je om 8 uur bij de A9 vaart betwijfel ik of je de opening van 14.13 gaat halen.. Dat is toch echt een flink eind varen. Wij hebben dan wel 2 uur gezeild op de brasem maar hebben verder constant een kleine 6 knopen gevaren en waren pas om half 7 's avonds bij de spoorbrug terwijl we om 8 uur 's ochtends vertrokken zijn uit Spaarndam. Nu hadden wij natuurlijk de doorvaart door Haarlem erbij maar je zult echt keihard door moeten stekkeren..
Tja; zoveel hoofden zoveel zinnen.
Jaren geleden zijn we eens tussen half tien en tien uur vanaf de Westeinderplas vertrokken naar Dordrecht. We haalden de spoorbrug van Gouda (toen ook net na 14.00 u., dacht ik) nèt.
Waarbij moet worden aangetekend dat de boot een Victoire 22' was, waarbij de snelheid niet boven de 5 knopen kwam. En zoals eerder gezegd: zit je eenmaal in een convooitje, dan bepaalt dat in grote lijnen je snelheid. Ik moest met de Victoire flink gas geven om het gemiddelde convooi bij te houden. Hoewel dat eigenlijk nauwelijks nodig was, want elke brugwachter wacht toch tot het hele convooi verzameld voor de brug ligt. Dan pas gaat de brug open. Eigenlijk zou je als convooi moeten afspreken goed bij elkaar te blijven. Maar er zijn altijd wel een paar mensen die niet zo'n haast hebben. En neem het ze eens kwalijk.
Overigens was ik na één keer doorvaart noord-zuid door Amsterdam volledig genezen van de drang dat ooit nog eens te willen doen. Door die verdomde Schpholbrug komt van slapen inderdaad nauwelijks iets, tot je in Gouda bent. Een nachtje doorhalen op een solo-oversteekje naar Engeland is volgens mij beter te doen.
Ik heb de route vele malen gevaren en langzamerhand is het me enorm gaan tegenstaan. Varen wordt mij op die manier teveel werken. Heen naar het noorden ga ik tegenwoordig zoveel mogelijk langs de kust. Met de heersende winden al gauw goed te doen. Terug zit je met een niet bezeilde koers en wat meer wind vaak wel aan de staande mastroute vast. Maar dan pak ik altijd de Haarlem variant.
Tenslotte trek ik in principe gewoon twee dagen uit voor de rit A'dam - Dordrecht. Lukt het sneller: fijn. Zo niet: ook goed. Het moet wel vakantie blijven.
--
stegman