Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Juridisch vraagje

Juridisch vraagje 06 aug 2011 20:30 #211990

  • Henk17
  • Henk17's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
Er zijn verschillende waterwegen, zoals bv de Gelderse IJssel, waar het verplicht is een motor stand-by te hebben waarmee het mogelijk is een snelheid van 6 km/u te handhaven.

Mijn vraag is nu of dit door het water is of over de grond?

Henk
Laatst bewerkt: 06 aug 2011 20:32 door Henk17.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Juridisch vraagje 06 aug 2011 20:44 #211991

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
:D Ja, goede vraag. En wat is stand-by: startklaar, of draaiend in neutraal? Voor zeilers is dit echt een belachelijk slecht geformuleerd wetsartikel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Juridisch vraagje 06 aug 2011 20:46 #211992

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Is deze regel te handhaven wanneer dit tov water zou zijn? Dan zouden ze een lasergun en een watermeter tegelijk moeten hebben. Om praktische redenen snelheid tov de grond.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Juridisch vraagje 06 aug 2011 21:07 #211993

  • Henk17
  • Henk17's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
Als het inderdaad over de grond is, geldt het dan alleen voor de op dat moment gekozen vaarrichting (laten we zeggen stroomaf), of voor elke richting?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Juridisch vraagje 06 aug 2011 21:31 #211995

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12599
Hm, 6 km/u. over de grond. Stel, je vaart stroomafwaarts in het vroege voorjaar wanneer er nogal wat afvoer van smelt en regenwater is en er bij de IJsselkop iets van 9 km/u. stroom loopt. Dan zal je behoorlijk achteruit moeten blijven slaan om niet in overtreding te zijn. :whistle:

Voor zover ik weet, worden max. snelheden altijd door het water en niet over de grond gemeten.
Laatst bewerkt: 06 aug 2011 21:32 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Juridisch vraagje 06 aug 2011 21:43 #211996

  • Henk17
  • Henk17's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
Het gaat volgens mij om een minimum snelheid. Door het water lijkt mij ook logischer, aan de andere kant varieert de stroomsnelheid nogal en zou het kunnen zijn dat de wetgever bedoelt over de grond, en zou je dus afhankelijk van de situatie soms wel en soms niet mogen varen. En mag het dan wel zolang je maar stroomaf vaart, of mag je er dan helemaal niet komen, stel het stroomt 5 km/u en je rompsnelheid is 10 km/u?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Juridisch vraagje 06 aug 2011 22:03 #211997

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12599
Iets te snel gelezen, inderdaad min. snelheid.
Tegenstrooms zijn er maar weinig zeiljachtjes die bij 9 km/u stroom ook nog eens min. 6 km/u over de grond doen.
Hoe dan ook, oom agent kan de stroomsnelheid terplekke zo uit zijn pc halen - volautomatische stroom meetpunten - en zijn laser doet de rest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Juridisch vraagje 07 aug 2011 05:08 #212002

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Dan doe ik bij die vraag nog een schepje bovenop:
Stel je hebt een elektromotor voor de aandrijving, die genoeg vermogen aan de schroef levert om de gewenste snelheid te halen (al dan niet in het water of over de grond). Wat is dan 'start klaar'? Moet de schroef dan draaien of mag het geheel gewoon uit staan? Een elektromotor hoeft niet te worden 'aan geslingerd' zoals een inwendige verbrandingsmotor.
Ga me niet vertellen dat hierover eerst een 'proefproces' moet worden uitgelokt om jurisprudentie te krijgen, want dan 'scheur ik hem af'. :laugh:
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Juridisch vraagje 07 aug 2011 05:23 #212003

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12599
Voor mij betekent startklaar letterlijk, klaar om te starten.
Dus klaar om met een รก twee rukken aan het koord of met een draai aan de sleutel, het orgel aan de praat te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Juridisch vraagje 07 aug 2011 05:35 #212006

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Dan zou dat bij een elektromotor betekenen: met een schakelaar de stroom naar de motor kunnen toevoeren. Toch?
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Juridisch vraagje 07 aug 2011 05:46 #212007

  • vrotogel
  • vrotogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
De minimumsnelheid lijkt me alleen maar zinvol als deze over water is. In het geval dat je met de stroom mee vaart wordt manoeuvreren lastig omdat je t.o.v. water niet / onvoldoende beweegt en dus geen druk hebt op je roer ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Juridisch vraagje 07 aug 2011 05:51 #212008

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zoals Albert zegt heb ik het ook altijd gezien. Motor klaar om direct te starten. Niet eerst alles na lopen, kraantje open enzovoort. Sleutel draaien of knopje drukken en bij een bb motor de motor in de werkstand.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Juridisch vraagje 07 aug 2011 05:58 #212009

Albert 45 schreef :
Iets te snel gelezen, inderdaad min. snelheid.
Tegenstrooms zijn er maar weinig zeiljachtjes die bij 9 km/u stroom ook nog eens min. 6 km/u over de grond doen.
Hoe dan ook, oom agent kan de stroomsnelheid terplekke zo uit zijn pc halen - volautomatische stroom meetpunten - en zijn laser doet de rest.

Het gaat natuurlijk om vaart door het water.(zie bijv. : www.varendoejesamen.nl/app/upl...verijssel%202009.pdf pagina 3). Die regel is er om eventueel snel genoeg uit te kunnen wijken voor beroepsvaart of bij wegvallen van de wind niet stuurloos te worden. En die beroepsvaart vaart in dezelfde stroom en beweegt dus t.o.v. jou met dezelfde snelheid als op stilstaand water.
Een stroomsnelheid van 9 km/uur komt volgens mij op de Ijssel nooit voor. Normaal is 4-5 km/uur en bij erg hoog water 6-7 km/uur. Misschien km/uur voor knopen aangezien ?
Ik ben vroeger de Ijssel vele malen op en af gevaren en mijn boot ging maximaal ca. 9 km/uur.
Je hebt er trouwens zelden last van de volle stroom als je de binnenbochten aanhoudt( stroomopwaarts) weet hoe je moet "kribbetje varen". dan haal je i.h.a. met 9km/uur door het water ruim 6 km/uur over grond.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Juridisch vraagje 07 aug 2011 06:08 #212010

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12599
Peper schreef :
Dan zou dat bij een elektromotor betekenen: met een schakelaar de stroom naar de motor kunnen toevoeren. Toch?

Ja.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Juridisch vraagje 07 aug 2011 07:21 #212023

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8682
Proost schreef :
Zoals Albert zegt heb ik het ook altijd gezien. Motor klaar om direct te starten. Niet eerst alles na lopen, kraantje open enzovoort. Sleutel draaien of knopje drukken en bij een bb motor de motor in de werkstand.

Startklaar betekent dat de motor moet kunnen starten, dus niet defect mag zijn. Voor een BBM zelfs dat hij opgeklapt aan de spiegel mag hangen. Dus als je hem moet gebruiken en hij doet het niet, dan ben je in overtreding, net als bv. je navigatieverlichting.

Snelheid is bootsnelheid, dus 'door het water'.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Juridisch vraagje 07 aug 2011 08:23 #212029

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Klein beetje gezond verstand toch?

Eerst naar binnen klimmen, allerlei kranen open, hoofdschakelaars om, sleutels zoeken... dat is niet 'standby'.

Standby is voor mij dat alle relevante kranen open staan, de sleutels in het contact hangen en de startknop buiten zit. Als de startknop binnen zit en ik vaar solo, dan is "standby" stationair draaiend in neutraal.

Om er een uit de duim gezogen getal aan te hangen: 'standby' is voor mij, dat ik binnen 10 seconden motorische voortstuwing heb zonder daarvoor m'n uitkijkpositie/roer te hoeven verlaten. Wat je nodig hebt als je je snel uit de voeten moet maken zegmaar. Wat er nodig is om dat te bereiken, zal per boot verschillen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Juridisch vraagje 07 aug 2011 08:46 #212036

Henk17 schreef :
Er zijn verschillende waterwegen, zoals bv de Gelderse IJssel, waar het verplicht is een motor stand-by te hebben waarmee het mogelijk is een snelheid van 6 km/u te handhaven.

Mijn vraag is nu of dit door het water is of over de grond?

Henk
BPR:
Artikel 9.04. Kleine schepen

1.Op de in bijlage 15, onder a, vermelde vaarwegen mag een klein schip slechts varen indien het is voorzien van een motor die voor onmiddellijk gebruik gereed is, en waarmee een snelheid van ten minste 6 kilometer per uur ten opzichte van het water kan worden gehandhaafd.


Ja, dat brengt ons weer op de discussie van het verplichte vaarbewijs... Dat hoor je dus gewoon te weten :-).
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 07 aug 2011 08:47 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Juridisch vraagje 07 aug 2011 09:05 #212043

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
zoo... die zit! :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Juridisch vraagje 07 aug 2011 09:21 #212045

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
B) Staat nergens "stromend" B)
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Juridisch vraagje 07 aug 2011 10:08 #212056

Er staat ook nergens land.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Juridisch vraagje 07 aug 2011 10:10 #212057

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zelfs geen lucht :silly:
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Juridisch vraagje 07 aug 2011 10:29 #212059

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Er staat gelukkig wel hier en daar water. Anders viel er weinig te zeilen.

Eh, waar ging het ookalweer over? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Juridisch vraagje 07 aug 2011 12:53 #212085

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
It Paradyske schreef :
Henk17 schreef :
Er zijn verschillende waterwegen, zoals bv de Gelderse IJssel, waar het verplicht is een motor stand-by te hebben waarmee het mogelijk is een snelheid van 6 km/u te handhaven.

Mijn vraag is nu of dit door het water is of over de grond?

Henk
BPR:
Artikel 9.04. Kleine schepen

1.Op de in bijlage 15, onder a, vermelde vaarwegen mag een klein schip slechts varen indien het is voorzien van een motor die voor onmiddellijk gebruik gereed is, en waarmee een snelheid van ten minste 6 kilometer per uur ten opzichte van het water kan worden gehandhaafd.


Ja, dat brengt ons weer op de discussie van het verplichte vaarbewijs... Dat hoor je dus gewoon te weten :-).

Dan zou je ook moeten weten dat iedereen verplicht is om het BPR aan boord te hebben. Een verplichting van een vaarbewijs zou hier niets aan veranderen ;-)

Het bewijst eerder de stelling dat het een dure manier is om schijnveiligheid te creeeren. Allen hebben we het BPR aan boord, een vaarbewijs veranderd hier niets aan.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Juridisch vraagje 07 aug 2011 13:31 #212088

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Het vaarbewijs zorgt er in ieder geval voor dat het ook gedeeltelijk in het hoofd zit, ipv alleen maar ergens onderin een kast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Juridisch vraagje 07 aug 2011 13:41 #212089

web schreef :
Het vaarbewijs zorgt er in ieder geval voor dat het ook gedeeltelijk in het hoofd zit, ipv alleen maar ergens onderin een kast.

neeee, niet het vaarbewijs, maar het zeilersforum. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl