HoutenKlaas schreef :
Hallo Allemaal,
Na hier al veel gelezen te hebben vandaag een account aangemaakt.
Sinds afgelopen weekend de nieuwe eigenaar van een van de Stadt Primaat van 7,2m en masthoogte van 9m en diepgang van 1,2m. Met een 8PK bbm.
Nu wil ik deze terug gaan varen vanuit Sneek naar Alem aan de Maas.
Heb de volgende route in gedachten.
Sneek-->Lemmer-->Ketelmeer-->Ijssel-->Nederrijn-->AR-->Sluis Tiel-->Waal Stroom mee-->Sluis Sint Andries-->Alem
Vergis je niet in de stroom op de IJssel. Het eerste stuk zal nog redelijk gaan maar dicht bij de IJsselkop heb je misschien wel 5 km/u of meer tegen. Ik ben twee keer de IJssel afgevaren en het eerste stuk lijkt het wel of je in waterglijbaan vaart.
Tot het Ketelmeer heb je goede mogelijkheden tot zeilen. Op de IJssel en de Waal zullen veel stukken bij de heersende winden niet bezeild zijn. Kruisen is op de Waal in ieder geval verboden; op de IJssel is het gekkenwerk, gezien de tegenstroom.
Misschien moet je overwegen om na Ketelhaven de mast plat te leggen. Je hebt dan geen problemen met de spoorbruggen bij Deventer en Zutphen, waar de wachttijden nogal kunnen oplopen.
Bovendien heb je dan ook de keus om alsnog het AR-kanaal te nemen; de mast hoeft dan pas in Muiden gestreken te worden (=langer zeilen). Met 9 m kun je in theorie zelfs onder de bruggen van het AR-kanaal door (9.10 m.).
De minimale lengte van een ankerlijn wordt bepaald door het vaargebied. Bij een scope van 1 : 4 moet je in water van 10 m diep (niet ondenkbaar op de grote rivieren) al 40 m ankerlijn hebben. Goed ankergerei is een noodzaak. Bij motorstoring op de grote rivieren is het de enige manier om de boot voor groot onheil te behouden.
Marifoon lijkt me niet direct noodzakelijk, hoewel op het IJsselmeer een paar vuurpijlen aan boord nuttig kunnnen zijn. Zorg ook voor een keiharde toeter op longkracht. Kun je de aandacht trekken als je een probleem zou hebben (hoewel ze daar in het stuurhuis van het gemiddelde binnenvaartschip weinig van horen, waarschijnlijk).
Via de IJssel is inderdaad een veel mooiere route dan via het AR-kanaal, maar ik zou zelf opzien tegen het lange eind tegenstroom. Ik denk dat je voor de IJssel alleen al twee volle vaardagen kunt rekenen en vele liters benzine. Het AR-kanaal vanaf Muiden kost iets meer dan een halve dag. Een absoluut betrouwbare motor is daar een must, maar dat geldt eigenlijk ook voor de Waal.
--
stegman