Inmiddels bemanningslijst gemaakt en een eenvoudig wachtschema.
Hierbij nog enige informatie t.a.v. "wie is waar en wanneer".
Ik heb een SPOT Personal Tracker aan boord, een klein kastje ter grootte van een handheld GPS, die iedere 10 minuten een signaal stuurt naar een satelliet met de positie en een korte tekst. Op basis daarvan wordt die positie in een Google kaartje gezet dat je kunt bekijken via een internet pagina. Op die manier kunnen thuisblijvers vrijwel real time je tocht volgen. Meer informatie vind je op de site van
Spot Europe.
Ik kan zo'n apparaat van harte aanraden voor iedereen die langere tochten over zee maakt; het is leuk voor de thuisblijvers om de boot ook op zee te kunnen volgen en het heeft ook nog een veiligheidsaspect: er zit een noodknop op, als je die indrukt gaat de "International Emergency Response Center" de reddingsdiensten alarmeren. Op die manier fungeert de SPOT als een back-up voor de EPIRB.
Verder zijn we natuurlijk te volgen via de site van
marinetraffic.com. Maar dat werkt niet per satelliet maar op basis van AIS signalen, ik weet niet of die ook worden ontvangen als je midden op de Noordzee zit.
Misschien goed om te weten dat als je een marifoon hebt (lijkt me essentieel als je de Noordzee oversteekt), je deze kunt registreren bij het Agentschap Telecom op
deze site. Hierbij kun je o.a. ook gegevens over je boot registreren zoals call sign, MMSI nummer en kenmerken als grootte, kleur etc., zodat de reddingsdiensten dit al hebben op het moment dat er een alarm wordt geactiveerd (bv EPIRB of Marifoon DSC distress call).
Maar laten we hopen dat we dit laatste niet nodig hebben.
In
dit topic zullen we verslag doen van de tocht.