Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Voorbereiding oversteekje uk

Voorbereiding oversteekje uk 20 sept 2011 20:28 #224203

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
[Delphi32]
Naar aanleiding van dit topic in Opstappers:
[/Delphi32]

Toxicated gaf aan (hier) dat hij het allemaal eens wilde meemaken, bestuderen van weer, gribfiles, etc. Zoals hij zijn er vast meer zeilers die op IJsselmeer, wad en voor de kust varen en ervan dromen om de eerste oversteek te maken. In dat kader dacht ik dat het misschien aardig is om hier alvast iets te zeggen over het eerste onderwerp, de weersvoorspellingen. Dan heeft niet alleen Toxicated maar misschien ook anderen er nog iets aan. Ik pretendeer overigens niet de wijsheid in pacht te hebben, als anderen opmerkingen/aanvullingen/correcties hebben zullen ze dat ongetwijfeld doen.

Een logisch begin is misschien de site van KNMI. Die geeft als verwachting:
"Rustig weer met oplopende temperaturen en toenemende kans op mist in de nacht en ochtend."
En de windverwachting is voor zaterdag t/m maandag Z of ZW 3 BF. Probleem is echter wel dat de windverwachting van het KNMI op wat langere termijn naar mijn ervaring niet heel erg betrouwbaar is. In de eerste plaats gaat dit natuurlijk over een gemiddelde windverwachting boven land dus je mag er voor open zee minimaal 1 a 2 BF bijtellen om aan de veilige kant te zitten. Daarnaast hebben ze er een handje van om voor alle dagen bv. ZW 4 op te geven terwijl er in werkelijkheid meer spreiding in windrichting en windkracht is. Maar goed, het geeft een eerste indruk.

Ook aardig om naar te kijken is de zgn. modelbeoordeling van het KNMI, die vind je hier. Daar is nu het volgende te lezen:
Synoptische ontwikkeling
Boven de Atlantische Oceaan bevindt zich gedurende de hele periode een licht meanderende zonale stroming. Een brede frontale zone ligt tot en met donderdag van Scandinavië via ons land naar de Golf van Biscaye. Donderdag komen we in maritiem polaire lucht waarbij de invloed van een uitloper van het Azorenhoog toeneemt. Na passage van de rugas wordt de stroming in het weekeinde zuidelijk, er passeren dan nog enkele zwakke fronten, van het westen uit bouwt het hoog verder op en komt rond het midden van de volgende week boven het Oostzeegebied te liggen zodat de stroming bij ons zuidoostelijk wordt.

Modelbeoordeling en onzekerheden

De Uitvoer is grootschalig consistent. De overgang naar een zuidelijke of zuidwestelijke stroming aan het einde van de week is in alle Leden terug te vinden waarbij de hogedrukinvloed overheerst. Door de aanwezigheid van hogedrukuitlopers is er in de nacht en ochtend kans op mist. De kans op voor mist gunstige condities ligt in de periode zondag-donderdag rond 40%. Na het weekeinde is de anticyclonale invloed duidelijk toegenomen. Rond het midden van de komende week neemt de spreiding in de oostwaartse verplaatsing van de (hoogte)rug sterk toe. De Oper Uitvoer behoort tot ongeveer 40% van de Leden met een hoog boven het Oostzeegebied. In de rest van de Leden trekt rond donderdag een depressie over de noordelijke Atlantische Oceaan oostwaarts waarbij het frontale systeem ons land passeert. De dagelijkse kans op neerslag neemt dan toe naar ongeveer 50%.

Beetje technisch verhaal, maar het geeft wel meer gevoel of de verwachting natte vingerwerk is of dat er een redelijke mate van waarschijnlijkheid in zit.

Daarnaast kijk ik altijd naar de weerkaarten. Je kunt ze gemakkelijk zien op de site van Zilt Meteo: Bracknell full size maar je kunt ze natuurlijk ook vinden op de site van KNMI. Interpreteren van weerkaarten vergt enige oefening. Ik heb zelf vorig jaar de training gevolgd bij Nimos Meteo (zie hier) en ik kan het iedereen aanraden. Voor die tijd zat ik altijd een beetje onwennig naar al die lijntjes, driehoekjes en bolletjes te kijken, maar sinds de training zijn de weerkaarten mijn belangrijkste bron geworden om inzicht te krijgen in de weersontwikkelingen over een periode van ca 5 dagen. Je krijgt een idee bv. hoe snel of langzaam druksystemen zich verplaatsen, bijbehorende fronten overkomen en of het weer beter of juist slechter wordt.

Dan is er natuurlijk nog de Engelse weersvoorspelling van de MetOffice. T.a.v. de voor ons relevante regio vind je die hier. D.w.z. voor de periode t/m 5 dagen is het toegespitst op die regio, de verwachting voor de periode van dag 6 tot 15 staat er ook maar dan alleen voor geheel UK. Het is een nogal groot land waarin vaak behoorlijke verschillen in het weet zitten, dus je moet wel even kijken naar welk onderdeel relevant is. Er is nu te vinden voor de periode vanaf a.s. zondag:
Patchy rain dying out in southern Britain on Sunday with sunny spells and blustery showers elsewhere. Rain or showers spreading to many areas on Monday, heavy in some western areas, but staying largely dry and bright in southeast England. Western and northern parts of the UK remaining rather unsettled through next week with showers, perhaps merging at times to give longer spells of rain. Conversely, in the southeast and east it will generally become drier and brighter. Strong winds in the northwest may reach gale-force at times, but with winds becoming lighter elsewhere, there is a risk of overnight fog patches developing. Becoming warm at times in the south and east, especially in the sunshine, but perhaps turning quite cool overnight. Temperatures elsewhere staying closer to normal for early Autumn.
Kortom, in het westen moet je niet zijn maar aan de oostkust (waar wij naar toe willen) ziet het er veelbelovend uit. Overdag in korte broek (alhoewel, misschien hebben de Engelsen een andere beleving van "warm in the sunshine" dan wij :) ) en 's nachts dik ingepakt tegen de lage temperaturen. Ook hier weer melding van de kans op mist, net als het KNMI al deed. Maar dat is bijna onvermijdelijk in september/oktober, bij rustig weer onstaat er al heel snel mist.

Tot slot zijn er natuurlijk nog de gribfiles. Ik gebruik ze vooral om een idee te krijgen over windrichting en windkracht op zee. Naar mijn ervaring zijn ze redelijk betrouwbaar maar ook in dit geval is het verstandig om er rekening mee te houden dat het iets harder waait dan de gribfiles aangeven. Dat komt enerzijds doordat het een gemiddelde is terwijl er in onstabiele lucht windstoten kunnen zijn die 10 knopen boven het gemiddelde liggen, en daarnaast is er natuurlijk het effect van de schijnbare wind vs. ware wind die de indruk wekt dat er veel meer wind staat dan waar je vanuit ging.

Dit alles moet je dan een aantal dagen goed blijven volgen om een gevoel te krijgen voor de ontwikkelingen. Als de voorspellingen gedurende meerdere dagen achter elkaar redelijk overeenkomen (enige variatie zit er natuurlijk altijd in) dan mag je er van uit gaan dat het weer zich stabiel ontwikkelt. Maar als er plotseling een flinke verandering (meestal een verslechtering, helaas :( ) optreedt dan moet er een geel waarschuwingslampje aangaan.

<knip: tekst verwijderd want niet meer van toepassing>

Wordt vervolgd.
Laatst bewerkt: 20 sept 2011 20:46 door Balance.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorbereiding oversteekje uk 21 sept 2011 03:07 #224233

Beste Balance,

Bekijk ook eens de site www.passageweather.com.Die voorspelt voor dinsdag dat het dobberen wordt op de noordzee.Ik ben benieuwd of dat dan ook gaat kloppen.Veel succes met de oversteek.

Groet,
Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorbereiding oversteekje uk 21 sept 2011 04:35 #224248

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
Canterbury schreef :
Bekijk ook eens de site www.passageweather.com.
Ja, die ken ik. Bedenk wel dat deze site ook gewoon dezelfde gribfiles gebruikt als veel andere sites en toepassingen (GFS model). Het is dus geen andere voorspelling maar dezelfde voorspelling in een ander jasje. Ik gebruik sinds een tijdje de app Weathertrack op de iPad en geef daar de voorkeur aan omdat het meer informatie heeft en wat gemakkelijker is om de animatie te laten zien, maar PassageWeather is een goed alternatief voor degenen die geen speciale grib file viewer hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorbereiding oversteekje uk 21 sept 2011 05:47 #224267

Dagje eerder vertrekken. Vrijdagochtend de zee op. Die flexibiliteit moet er zijn, wanneer je dit soort tochten maakt. Wanneer die er niet is komt het zoals het komt. Maar zonder wind op zee is niet leuk hoor!
Maandagmiddag ligt er ten noorden ook nog wel een gebiedje met meer wind hoor. Kijken wat daarmee gebeurt.

Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorbereiding oversteekje uk 21 sept 2011 16:09 #224368

  • BBWSR
  • BBWSR's Profielfoto
Het meest trieste is dat het KNMI beschikt over veel nauwkeuriger berekeningen (grib flies zijn nu grote vlakken, die van het KNMI veel kleiner) die weigert ze echter beschikbaar te stellen... maw: ons belasting geld en we mogen geen gebruik maken van de data. :angry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorbereiding oversteekje uk 21 sept 2011 19:46 #224433

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
In vervolg op mijn vorige post, hierbij iets over het getij (evenals mijn meteopost van gisteren bedoeld voor evt. aspirant-overstekers).

Uitgaande van een tocht van (bijv.) IJsselmeer naar Lowestoft is het eigenlijk niet zo ingewikkeld, althans niet ingewikkelder dan je al gewend was bij het varen op de Waddenzee.

(Ik mag hopen dat je al de nodige ervaring hebt opgedaan met het varen op het Wad en voor de Nederlandse kust voordat je zelfstandig oversteekt naar Engeland... :unsure: )

Lowestoft is met iedere stand van het getij aan te lopen en ook van Den Oever naar Den Helder kun je altijd varen (mits je in de geul blijft...). Dat betekent dat je geen rekening hoeft te houden met drempels of ondiepten, het getij is vooral van belang om te zorgen dat je stroom mee hebt en niet tegen. Dit speelt m.n. op het water voor Den Helder (Marsdiep, Schulpengat) waar het hard kan stromen. Zorg dat je hier stroom mee hebt, anders zit je erg lang tegen de skyline van Den Helder aan te kijken. :S

Bij Lowestoft is dit minder een probleem. Er liggen een paar ondiepten voor de kust waar je een stukje omheen moet en dan is het handig als je achter die bank, in de geul richting de haven stroom mee hebt maar essentieel is dit zeker niet.

Met het getij op het stuk tussen begin en eind, dus midden op zee, doe ik eigenlijk niets. Er staat niet veel stroom, 1 of max 2 knopen, en je bent circa 20 tot 24 uur onderweg dus ebstroom en vloedstroom compenseren elkaar ongeveer. Dat betekent in de praktijk dat als je eenmaal op zee bent, je een kompaskoers aanhoudt en niet corrigeert voor stroming en als dan de eindbestemming in zicht komt (laten we zeggen op een afstand van 15 tot 20 mijl, dus nog niet letterlijk in zicht) je gaat kijken of de grondkoers (COG) je ook gaat brengen waar je wilt zijn en dan moet je zonodig de koers bijstellen en in de gaten blijven houden.

Gegevens over het getij in Nederland vind je natuurlijk op www.getij.nl. Voor Lowestoft kun je dit vinden op de site van de National Oceanography Centre.

Voor a.s. zaterdag is HW Den oever om circa 06.00 CET, LW Den Helder 11.26. Handigste is dus om tussen die twee tijdstippen van Den Oever naar zee te varen om het hele stuk stroom mee te hebben.
Voor zondag is bij Lowestoft HW om circa 08.00 BST (07.00 GMT, 09.00 CET, denk aan het omrekenen van de tijd!). Zoals gezegd laat ik mijn planning er niet door beïnvloeden, wel is het handig om te weten wat de situatie van diepte en stroming is tegen de tijd dat je er bent zodat je er rekening mee kan houden.

Omgekeerd, van UK naar NL, probeer ik de tocht wel zo te plannen dat ik op ongeveer LW, aan het begin van de vloedstroom, bij het Schulpengat aankom om dan het stuk langs Den Helder en naar Den Oever stroom mee te hebben. Tot nu toe is dat nog altijd gelukt.

Tot slot: je mag de bovenstaande opmerkingen over de getijdesituatie bij de UK zeker niet doortrekken naar andere plaatsen! De aanloop van getijderivieren zoals de Deben, de Ore of de route door het uitgestrekte Thames estuarium en de Thames zelf is een heel ander verhaal, daar moet je wel degelijk goed rekening houden met het getij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opstapper oversteekje uk 21 sept 2011 19:58 #224436

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
BM staat in dit geval dan voor "Beroepshalve Meteoroloog" ? ;)

Een meteoroloog aan boord zou inderdaad de aanwezige competenties heel goed aanvullen. We hebben al een Goulash tovenaar, een econoom en een jurist maar nog niemand die ons nu eens kan uitleggen wat een hoogtetrog nu precies is. Jammer dat je niet meekunt.

Maar iedere zichzelf respecterende lange-afstandszeiler heeft tegenwoordig zijn walteam met meteoroloog die hem loepzuiver langs alle depressies loodst en optimaal met de fronten laat meeliften. Als je dan toch thuis blijft kun je dit er toch wel bij doen voor ons ? :cheer:

Een volgende keer zal er vast nog wel komen. Eerst maar eens a.s. weekend overleven, als dat lukt kunnen we weer nieuwe plannen maken. Of het er in oktober nog van gaat komen weet ik niet, anders weer vanaf begin maart volgend jaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorbereiding oversteekje uk 21 sept 2011 20:12 #224439

Maar met een Breehorn 41 moet je toch wel minimaal 7 a 8 knopen gemiddeld kunnen lopen? Of reken je vanaf Den oever de 20-24 uur?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 21 sept 2011 20:19 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorbereiding oversteekje uk 22 sept 2011 03:47 #224449

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
roozeboos schreef :
Maar met een Breehorn 41 moet je toch wel minimaal 7 a 8 knopen gemiddeld kunnen lopen? Of reken je vanaf Den oever de 20-24 uur?
Ook een Breehorn heeft wind nodig en die laat het aardig afweten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorbereiding oversteekje uk 22 sept 2011 04:49 #224469

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
Inderdaad, met voldoende wind (ca 4-5 BF) kan ik wel gemiddeld 7 knopen halen (8 gemiddeld is wel erg veel). Maar die wind staat er niet altijd en je moet er ook rekening mee houden dat je niet steeds in rechte lijn kunt varen, bijvoorbeeld bij overstekken van shipping lanes of wanneer je een slag moet maken als het niet bezeild is. Daarom kun je je maar beter instellen op een wat lagere gemiddelde snelheid, 4 of 5 knopen, als het dan sneller blijkt te gaan valt het alleen maar mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opstapper oversteekje uk 22 sept 2011 06:54 #224523

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Och, voor de zaterdag staat er op zee nog een fris briesje. Planeren zit er niet in, maar met een verwachting van 11-16 knopen bezeild, gedurende de gehele 24 uur die de zaterdag lang is, heb je denk ik geen klagen.
Toxicated schreef :
het walteam is net zo belangrijk ;)
Zeg... heb ik een change of plans gemist en gaan jullie naar de Azoren ofzo? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opstapper oversteekje uk 22 sept 2011 07:02 #224525

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Aanvulling: er lijkt verder naar het noorden iets meer wind te zitten. Ga ik tussen IJmuiden en Lowestoft kijken, houd je nog maar 9-13 knopen over. Scheelt nogal. De richting is daar wel iets zuidelijker, ruimer bezeild. Uiteindelijk scheelt het in bootsnelheid dus niet zo veel denk ik.

Even hardop meedenkend: wat de windsnelheid betreft is het dus gunstig om er bij Den Helder uit te gaan, maar in een boogje varen (noord blijven) om een paar knoopjes meer mee te pakken heeft geen zin, dan houd je een kruisrak over naar Lowestoft ;)
Laatst bewerkt: 22 sept 2011 07:04 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opstapper oversteekje uk 22 sept 2011 07:05 #224528

en je moet ook weer terug uiteraard.
Dit is toch niet een tocht waar de motor bij een snelheid onder de 4 knopen meteen gestart wordt, hoop ik ?!

Zo ja, dan zou ik het een weekje aanzien. Volgende week donderdag mooie zuidoosten wind.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 22 sept 2011 07:16 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opstapper oversteekje uk 22 sept 2011 07:23 #224541

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
roozeboos schreef :
en je moet ook weer terug uiteraard.
Dit is toch niet een tocht waar de motor bij een snelheid onder de 4 knopen meteen gestart wordt, hoop ik ?!
Is daar iets mis mee?
De aanleiding voor de tocht is de oproep van Toxicated dat hij graag een keer met iemand mee wilde varen voordat hij zelf aan zo'n oversteek zou beginnen. Zoals het er nu uitziet gaan we komend weekend met in totaal 3 man deze tocht maken waarvan alleen ondergetekende al een aantal langere reizen over zee heeft gemaakt en de andere 2 geen ervaring hebben op zout water behalve dat ze eens 'op het Wad hebben gesnuffeld' (om Tox te citeren). Is niet erg maar betekent wel dat het zinvol is om zo'n eerste keer bij rustige weersomstandigheden te doen. Dat maakt het voor iedereen een stuk aangenamer. En rustige weersomstandigheden zijn nu eenmaal wat schaarser in de herfst. Dan kan het gebeuren dat er weinig wind staat maar dat heb ik liever dan dat er te veel wind staat.

Dat betekent m.i. ook dat je bereid moet zijn om de motor te starten als dat nodig is. Het heeft geen zin om een beetje te blijven ronddobberen midden op de Noordzee, laat staan dat het een goed idee is om dat in de shipping lanes te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opstapper oversteekje uk 22 sept 2011 07:27 #224544

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
Aanvulling op het voorgaande: betekent dit dat onder 4 knopen meteen de motor wordt gestart? Nee natuurlijk. 2 of 3 knopen is prima voor een tijdje als er uitzicht is dat de wind weer gaat aantrekken. Maar we gaan er ook geen 30 uur over doen dus als het nodig is dan gaat de motor aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opstapper oversteekje uk 22 sept 2011 07:30 #224547

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
helemaal mee eens !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorbereiding oversteekje uk 22 sept 2011 07:37 #224551

Ach ik plaag een beetje hoor. :) De reactie is hoopvol, en ik had ook niks anders verwacht. :)

nb. ook bij mij bij te weinig snelheid moet/zal de motor gestart worden in de shipping lane.

Doet niks af aan het feit dat er een groot aantal "zeilers" zijn die wel meteen de motor aanzetten, zelfs bij wind om te voorkomen dat ze moeten kruisen. Een vriend van me heeft dat als opstapper recent weer meegemaakt. Sja, koop dan een motorjacht.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorbereiding oversteekje uk 22 sept 2011 07:41 #224555

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
Daar ben ik het mee eens. Met motor varen doe ik zeker niet voor mijn lol dus als er wind is gaat dat niet gebeuren. Kruisen tegen de wind heb ik geen enkel probleem mee.
Ik heb ook nog een grote genaker aan boord, misschien kunnen we die ook eens gaan luchten als er een lekker windje staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorbereiding oversteekje uk 22 sept 2011 07:48 #224558

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Heb je een lijstje voor je opstappers gemaakt, van wat ze perse moeten meenemen??

je zult maar je paspoort vergeten.....
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorbereiding oversteekje uk 22 sept 2011 09:54 #224615

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
Ja, die heb ik uiteraard gemaakt en ik kan je verzekeren dat het paspoort daar zeer prominent op staat...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorbereiding oversteekje uk 22 sept 2011 10:31 #224629

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
paspoort en creditcard, meer heb je niet nodig als opstapper, toch?!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorbereiding oversteekje uk 22 sept 2011 10:35 #224631

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Kijk aan ;)

Daar hadden we het gister nog over (over zo'n checklist voor de UK-trip, op de Toxiq bij de avondwedstrijd)
Laatst bewerkt: 22 sept 2011 10:35 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorbereiding oversteekje uk 22 sept 2011 10:37 #224632

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
paspoort stond er zelfs 3x op terwijl ik maar 1 heb :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorbereiding oversteekje uk 22 sept 2011 10:39 #224634

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ai, dat zou ik maar snel regelen dan :P

"Mag ik uw paspoort zien?"
- "Welke?"
Laatst bewerkt: 22 sept 2011 10:39 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorbereiding oversteekje uk 22 sept 2011 10:41 #224637

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
1 is toch genoeg ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl