Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GMDSS

GMDSS 31 dec 2011 15:22 #252057

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ik ben van plan om voor ieder bemanningslid een PLB te kopen ( Personal Locator Beacon) ( 3 stuks) Ik als schipper ben in het bezit van Marcom-B, mag ik als schipper 3 van deze beacons op mijn naam hebben of moet een ieder die er ooit mee gaat lopen ook Marcom-B hebben ?
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GMDSS 31 dec 2011 15:32 #252059

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Verplaatst naar Reisvoorbereiding en Veiligheid
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GMDSS 31 dec 2011 17:02 #252072

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Lijkt me niet, dan zou iedereen die zoiets gebruikt Marcom B moeten hebben

www.pocketinfo.nl/voor-de-avon...-locator-beacon-8752

Telecom ABC
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GMDSS 31 dec 2011 17:53 #252082

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
Als ik zo'n vraag tegen kom, wil ik het ook weten. Ik heb niet alle antwoorden gevonden, maar wel het volgende, waar je wellicht iets aan hebt.
Ik kon op de site van Agentschap Telecom (AT) niets vinden dat er op duidt dat je Marcom B moet hebben voor een PLB. Een PLB staat niet in het overzicht van de bedieningscertificaten.
Agentschap Telecom over bedieningscertificaten

Wel is volgens de AT site een vergunning nodig voor gebruik van een PLB.
Agentschap Telecom over PLB
NB: deze pagina bevat een link naar de ECO-site (European Communications Office), waar over Nederland staat vermeld dat een certificaat nodig is.
Datzelfde staat op de site van de CEPT (Europese conferentie van post en telecom autoriteiten).
CEPT site over PLB
Op de CEPT site staat ook een bericht dat de vergunningplicht wordt omgezet in een registratie en dat de certificaatverplichting afgeschaft zal worden. Wanneer het zover is, heb ik niet gevonden.
CEPT site opmerking over Nederland

Ik vond deze gegevens op de site van een leverancier, die het over de aanvraag om een vergunning van de eigenaar heeft. Ik zou bij AT navragen of je alle PLB's op één naam mag hebben.
Leverancier over vergunning
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GMDSS 31 dec 2011 18:48 #252089

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
in de laatste Drietand (van de Kustzeilers) een uitstekend overzicht van alle types PLB, geschreven o.m door 'onze eigen' FSD.

Er zijn 7 nogal verschillende soorten PLB's.
(ELT 121,5 MHz, PLB-Marine 121,5 MHz, AIS-PLB, DSC-PLB, Bluetooth-PLB, 406MHZ GMDSS PLB en Spot-PLB).
Het zou dus helpen als TS vertelt wat voor PLB hij wil aanschaffen.
Bij 6 van de 7 is Vergunning Verplicht, 2 daarvan eisen ook nog Registratie.
Alleen de Bluetooth apparaatjes zijn vergunningvrij.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GMDSS 31 dec 2011 23:56 #252116

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
svalk schreef :
Ik ben van plan om voor ieder bemanningslid een PLB te kopen ( Personal Locator Beacon) ( 3 stuks) Ik als schipper ben in het bezit van Marcom-B, mag ik als schipper 3 van deze beacons op mijn naam hebben of moet een ieder die er ooit mee gaat lopen ook Marcom-B hebben ?

Afgezien van het feit dat ze op naam staan van het schip of eigenaar en deze ook verantwoordenlijk is voor het gebruik de vraag;
Wat denk je er mee te bereiken en wat zijn je verwachtingen van het beoogde systeem. In de Drietand van de NVVK heb ik samen met Egenolf van Stein callenfels een stuk geschreven over PLB's en de precieze werking en verwachting.
De Reder of eigenaar en gezagvoerder behouden altijd de eindverantwoording. De vraag is of dit werkelijk relevant is of elk bemanningslid een bedienings certificaat dient te hebben. De serieus werkende systemen hebben dat niet nodig.
Een EPIRB-plb wel
Een 121,5Mhz plb niet
Een AIS-plb niet
Een DSC-plb wel
Alle andere mickey mouse systemen niet.

Edit:
Ik zie nu ook de reactie van Capo ;)

Helaas is de informatie op de website van Agentschap telecom beperkte waarde, deze gaat over EPIRB-plb eb AIS-plb en DSC-plb; "uniek serienummer gekoppeld aan de identiteit van de bezitter"
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 jan 2012 00:12 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GMDSS 01 jan 2012 00:10 #252117

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
Ambro schreef :

Ik vond deze gegevens op de site van een leverancier, die het over de aanvraag om een vergunning van de eigenaar heeft. Ik zou bij AT navragen of je alle PLB's op één naam mag hebben.
Leverancier over vergunning
\

Deze meneer slaat de plank een beetje mis! Epirb's en Epirb-plb's moeten in Europa voorzien zijn van een MMSI nummer gekoppeld aan eigenaar, mits voor maritiem gebruik. Het serienummer uit 15 cijfers is alleen nog in USA en australie en is al jaren een uitsterfbeleid. Voor bergbeklimmers etc. geldt dat wel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 jan 2012 00:10 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GMDSS 01 jan 2012 01:05 #252125

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
@ FSD

Toch even je eigen laatste reactie terug lezen, je zit ook niet helemaal op de juiste beschrijving, de leverancier heeft de klok horen luiden ....

De HEX code is wat de Epirb (plb) uitzend, die heeft dus elke Epirb, dat is het resultaat van het geprogrameerde.
xxxxxxxxxxd34d1 zal ergens wel zeer bekend voorkomen , MMSI nummer met 000 op het einde !

Voor Europa zijn er uiteraard uitzonderingen onze overburen aan de andere kant van de Noordzee en alles wat daarbij hoort, hoewel die geneigd zijn een overstap naar MMSI lijken toe te laten. De echte chauvinisten uit France zijn ook nog niet overtuigd van het voordeel van MMSI voor Epribs(plb).
Laatst bewerkt: 01 jan 2012 08:55 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GMDSS 01 jan 2012 08:53 #252148

- 1: Mooi dat je zo investeert in veiligheid voor jezelf + bemanning.

- 2: Agentschap Telecom vindt een EPIRB alleen een EPIRB als deze in een watergeactiveerde behuizing zit. Al het al andere noemen ze al PLB. PLB's ziet AT het liefst per persoon geregistreerd (dus met vergunning), terwijl ik het zelf prettiger vindt om PLB's met MMSI als EPIRB te registreren zodat je scheepsgegevens bekend zijn. Mijn eigen PLB staat ook zo geregistreerd.


- 3: Kies je bewust voor PLB's? Het is natuurlijk prettig om te weten dat de Kustwacht weet dat er iemand in nood zit, maar als de Kustwacht bij Man Over Boord die locatie niet aan je kan doorgeven (wegens buiten bereik zijn) wordt het alsnog spannend. Als je AIS aan boord hebt zijn AIS SARTS misschien een idee? Dan weet je zelf in ieder geval waar je MOB ligt. Heb je externe hulp nodig, buiten marifoonbereik, kun je altijd je scheeps EPIRB aanzetten.

- 4: Over je vraag over bedieningscertificaten voor alle PLB dragers: De PLB's worden gedekt onder de scheepsregistratie, zodat ze allemaal hetzelfde MMSI nummer krijgen. De schipper heeft dan de verantwoording over het PLB gebruikt van de bemanningsleden en de PLB's mogen alleen aanboord (...) van het betreffende schip worden gebruikt. Dit staat helaas niet op papier maar lijkt wel de huidige praktijk.
Meerdere PLB's of EPIRB's die in hetzelfde kleine gebied aanstaan storen elkaar overigens, dus mocht je onverhoopt zinken oiv zet dan om en om je PLB's aan.

Wellicht ten overvloede: De technische werking van een PLB en EPIRB is exact gelijk, mits je een MMSI nummer in je PLB kunt programmeren. Een EPIRB kan twee dagen zenden en drijft, een PLB kan dat niet. Dat is dus een iets andere definitie dan die Agentschap Telecom gebruikt.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GMDSS 01 jan 2012 13:03 #252193

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
henkvd schreef :
@ FSD

Toch even je eigen laatste reactie terug lezen, je zit ook niet helemaal op de juiste beschrijving, de leverancier heeft de klok horen luiden ....

De HEX code is wat de Epirb (plb) uitzend, die heeft dus elke Epirb, dat is het resultaat van het geprogrameerde.
xxxxxxxxxxd34d1 zal ergens wel zeer bekend voorkomen , MMSI nummer met 000 op het einde !

Voor Europa zijn er uiteraard uitzonderingen onze overburen aan de andere kant van de Noordzee en alles wat daarbij hoort, hoewel die geneigd zijn een overstap naar MMSI lijken toe te laten. De echte chauvinisten uit France zijn ook nog niet overtuigd van het voordeel van MMSI voor Epribs(plb).

Je hebt gelijk, ik las voor hex-id dus serialized.
Toch promoten ze wel in USA sterk voor MMSI, goed werk.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GMDSS 01 jan 2012 14:00 #252207

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Inderdaad, serialized zou in mijn ogen allang afgeschaft moeten zijn, hangt of staat met een goede registratie, MMSI ( maritime protocol) laat geen onduidelijk over welk schip in nood is, zonder papierwinkel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl