Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Boot gerestaureerd en verloren, triest en leerzaam

Boot gerestaureerd en verloren, triest en leerzaam 01 jan 2012 19:34 #252299

Wat rond surfend trof ik het volgende trieste en leerzame verhaal aan.
Ik trek geen conlusies, maar deel het zodat iedereen er van kan leren. Het zijn diverse links die naar dezelde gebeurtenis verwijzen.

www.sailnet.com/forums/general...-barnegat-inlet.html

cruising.sailboatowners.com/cs...sbj/how-it-happened/

odetojoyyawl.blogspot.com/2011...oy.html#comment-form

www.nj.com/news/index.ssf/2011...cues_4_people_f.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot gerestaureerd en verloren, triest en leerzaam 01 jan 2012 20:02 #252310

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Tragisch verhaal. Maar toch goed afgelopen. Bij twijfel terug naar zee.
Hij had wel zijn aaipet mee met kaartjes ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot gerestaureerd en verloren, triest en leerzaam 01 jan 2012 20:03 #252311

Triest was een heel mooi schip, gelukkig zijn alle opvarende gered
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot gerestaureerd en verloren, triest en leerzaam 02 jan 2012 04:48 #252337

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Daar krijg ik dus pijn van in mjn buik. Wat een nare toestand. De tekst op het blog vind ik dan wel weer sportief maar na al dat werk begrijp ik het ook niet helemaal dat je er zo tegenaan kijkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot gerestaureerd en verloren, triest en leerzaam 02 jan 2012 07:47 #252358

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Laat ik, ter lering maar niet ter vermaak, een deel van de uitleg van de onfortuinlijke eigenaar quoten:
We had paper charts, handheld GPS, and electronic charts on Ipad. All placed us at Barnegat. No radar or chartplotter.
We were close inshore, moving cautiously, 4 knots and saw rocks of North Jetty dead ahead in heavy fog. Steered offshore to find entrance markers and lost sight of land. No longer any sight of North, South Jetty, land or markers. Then saw two marks dead ahead in fog. Captain made error of making these marks fit his mental picture: entrance markers. These were not the entrance markers, but were white buoys over submerged North jetty, not shown on my (old) paper charts. Went between the marks and struck the submerged portion of North jetty at 5 knots. Engine stopped and water rose quickly.
Ground off the North rocks and carried into the inlet, and attempted to sail in under jib. Water gained quickly. Made Mayday call, Coast Guard responded with amazing speed and professionalism, crew left foundering boat carrying nothing.
<KNIP>

Accident was due to inexperience of skipper, crucial mistake in identifying channel markers, urge to complete voyage to known difficult port in marginal conditions to arrive at destination at stated time, compounded by bad visibility, and low tide. Fatigue of crew due to seasickness was a factor in judgement and in desire to make port.
Laatst bewerkt: 02 jan 2012 07:47 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot gerestaureerd en verloren, triest en leerzaam 02 jan 2012 08:21 #252370

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
een klassieke stranding dus, vol met klassieke fouten:

- oude kaart
- geen radar (al tientallen jaren beschikbaar)
- geen plotter (idem)
- en dan denken (over-optimistisch als we allen zijn) dat je de ingang herkent....

categorie eigen schuld, jammer dan.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot gerestaureerd en verloren, triest en leerzaam 02 jan 2012 08:30 #252377

ze hadden wel handheld gps dus hadden toch elke minuut de nieuwe positie in de kaart kunnen tekenen. Dan krijg je toch ook wel een plaatje.
In zo'n geval moet je echt dubbel checken.
Maar er was ook fatique en seasicknes aan boord. Dat helpt ook niet.
Dus we moeten maar niet veroordelen, lijkt me.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 02 jan 2012 08:31 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot gerestaureerd en verloren, triest en leerzaam 02 jan 2012 08:33 #252379

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
roozeboos schreef :
Dus we moeten maar niet veroordelen, lijkt me.

veroordelen? nee. Iemand anders zijn schuld? Nee.
Eigen schuld? ja.
De meeste dingen die we 'ongelukken' noemen, ook en vooral in het verkeer, zijn eigenlijk stommiteiten......

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot gerestaureerd en verloren, triest en leerzaam 02 jan 2012 08:36 #252383

nou ja krijgt al weer gauw de trent van, wat een sukkel... etcetera.

Dat het eigern schuld is, is duidelijk, het land is niet ineens opgeschoven. Het gaat erom hoe hij er toegekomen is deze fout te maken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot gerestaureerd en verloren, triest en leerzaam 02 jan 2012 08:43 #252384

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
roozeboos schreef :
Het gaat erom hoe hij er toegekomen is deze fout te maken.

precies. en daar heb ik wat over gezegd.
mensen zijn van nature sterk geneigd om de positieve kanten van dingen te overschatten en de negatieve kanten te onderschatten.
Lees bijv. "Thinking fast and slow" van psycholoog en Nobelprijswinnaar Kahneman. Voorbeelden van recent te over: kredietcrisis, eurocrisis, Irak democratiseren, Afghanistan zuiveren, etc etc.
En als je dan in de shit met mist en golven en zeeziek eindelijk iets ziet dat op de haveningang lijkt dat ben je weer aan je eigen hersens overgeleverd, en die schatten de boel te optimistisch in.
Daar moet je rekening mee houden. Da's geen nieuws (zie Kahneman e.v.a).
Maar als je er geen rekening mee houdt ga je voor de bijl.....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot gerestaureerd en verloren, triest en leerzaam 02 jan 2012 09:16 #252399

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Capolavoro schreef :
Lees bijv. "Thinking fast and slow" van psycholoog en Nobelprijswinnaar Kahneman. Voorbeelden van recent te over: kredietcrisis, eurocrisis, Irak democratiseren, Afghanistan zuiveren, etc etc.

Zeer aan te raden! Volgens mij onlangs ook vertaald als 'Ons feilbare denken'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot gerestaureerd en verloren, triest en leerzaam 02 jan 2012 10:19 #252431

ik ben het helemaal eens met wat capo zegt. denken te weten zonder te controleren. ik denk dat we allemaal wel eens in ons leven zo n situatie zijn tegen gekomen, ik in ieder geval wel. soms gaat het mis, heel vaak , op het randje goed.

onze hersenen zijn nog steeds zo complex dat de "geleeerden " nog steeds niet precies weten hoe ze werken, dus kan er ook nog steeds geen beveiliging ingebouwd worden om fouten te voorkomen. gelukkig maar .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot gerestaureerd en verloren, triest en leerzaam 02 jan 2012 10:39 #252444

Ik heb ondertussen wel geleerd om als je het niet zeker weet dubbel te checken. Dus in dit geval gps in de kaart zetten, en dat even nauwkeurig doen. Je hebt toch een stemmetje achterin je hoofd, die je waarschuwt. Luister er dan ook naar.

Ik meen vorig jaar in het pikkedonker vnauit markermeer bij enkhuizen de nieuwe sluis in gevaren. Je hebt geen idee waar de route is, en er liggen nog een paar ondieptes voor. Plus rotsblokken.. pff, ook wel spannend hoor. En je zit tegen zoveel lampies in te kijken, dat helpt ook allemaal niet. Rustig aan, en uiteindelijk wordt het wel duidelijk.
Maar moe,zeeziek en in de mist is een ander verhaal.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot gerestaureerd en verloren, triest en leerzaam 02 jan 2012 10:44 #252449

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Hij, de ongelukkige schipper, zegt wel heel mooi: It hurts, but not as much as not trying.

Dat vind ik mooi gesproken. Leren zonder fouten maken is best lastig en niet iedereen gegeven. Zelfs stomme fouten maken. Toch denk ik, respect.. je hebt het toch maar gedaan: boot opknappen en je droom - voor heel even dan - waarmaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot gerestaureerd en verloren, triest en leerzaam 02 jan 2012 10:49 #252452

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Tja erg ongelukkig deze schipper. Soms is het erg lastig met weinig zicht de situatie goed in te schatten. En dan inderdaad maar niet naar binnen!

Weet niet of het hier mogelijk was, maar je kunt ook radar assistentie vragen van een kustwacht o.i.d.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot gerestaureerd en verloren, triest en leerzaam 02 jan 2012 10:53 #252456

De schipper zegt ook duidelijk op z`n blog dat het z`n eigen fout is, daar is geen onduidelijkheid over.

Toch blijft het wel erg jammer, na zo`n tijd restaureren en dan de 'maiden voyage' en dan zet `ie haar op de rotsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot gerestaureerd en verloren, triest en leerzaam 02 jan 2012 11:24 #252469

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Capolavoro schreef :
een klassieke stranding dus, vol met klassieke fouten:

- oude kaart
- geen radar (al tientallen jaren beschikbaar)
- geen plotter (idem)
- en dan denken (over-optimistisch als we allen zijn) dat je de ingang herkent....

categorie eigen schuld, jammer dan.

groet
t

Ja, fouten worden nu eenmaal gemaakt en dat kan ook iedereen gebeuren
-met nieuwe kaarten
-met radar
-met plotter
en denken dat de waarneming dan zo betrouwbaar is dat je geen fouten kan maken.
Bij twijfel, terug naar zee, naar diep water lijkt mij het beste wat je kunt doen, maar fouten in de navigatie hebben we allemaal wel eens gemaakt, dus ik veroordeel evenmin en oordeel zelfs niet.

Het Franse blad "Voiles et Voiliers" publiceert met de nodige regelmaat artikelen over het fenomeen wat gebeurd is en welke lessen geleerd kunnen worden.
En die electroniek is maar hulpmiddel...

Groeten,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot gerestaureerd en verloren, triest en leerzaam 02 jan 2012 13:21 #252495

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Sealover schreef :
En die electroniek is maar hulpmiddel...

nou, "maar hulpmiddel", er zijn veel transportmiddelen die uitsluitend op 'electroniek' genavigeerd worden.
Vliegtuigen die zonder zicht (mist) een cat-3 landing maken
Drones die precisie-aanvallen uitvoeren
Raketten die een capsule naar het ISS brengen...
en ik vergeet er vast nog een paar.

Ik vaar liever met goede electroniek dan dat ik alleen op mijn eigen waarneming vertrouw. Deze boot was met een goede plotter (juist gebruikt) niet óver de pier gevaren maar ertussendoor.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot gerestaureerd en verloren, triest en leerzaam 02 jan 2012 13:44 #252504

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Capolavoro schreef :
boot was met een goede plotter (juist gebruikt) niet óver de pier gevaren maar ertussendoor.

Dacht ik ook, totdat ik iemand tegenkwam met een scheepslading elektronica aan boord die mij zei, wat is het mooi weer in Calais....terwijl we in Boulogne lagen. Hij was wel veilig tussen de ingang geraakt overigens.
Het gaat over de man of vrouw die de gegevens interpreteert, daar ligt wel uiteindelijk de beslissing.
Overigens iemand niet nooit aan de grond is geraakt heeft volgens mij niet gevaren.(met of zonder elektronica en maar volhouden dat wel de vaargeul aangehouden werd)

Een vaarseizoen gewenst zonder brokken,

Groeten, Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot gerestaureerd en verloren, triest en leerzaam 02 jan 2012 14:38 #252527

Sealover schreef :
Dacht ik ook, totdat ik iemand tegenkwam met een scheepslading elektronica aan boord die mij zei, wat is het mooi weer in Calais....terwijl we in Boulogne lagen.

Hij had gewoon het weerbericht via z`n wireless internet opgehaald, en zag dat het in Calais mooi weer was :P

Ik ben het overigens totaal met je eens, als je een berg electronica aan boord hebt, maar je weet niet wat je met de info moet, dan kom je er (mogelijk) niet. Maar als je die berg electronica niet hebt, dan heb je de info al niet... (en natuurlijk weet ik dat het prima zonder electronica kan, maar dan moet je wel GOED kunnen navigeren!)

Voor mij geen scheepsladingen electronica, maar een laptop met een digitale kaart erop (naast de papieren kaart en losse GPS) is toch wel erg handig, zeker in gebeiden waar je niet bekend bent. Een plotter zou nog wat bedrijfszekerder zijn, maar ik vind ze te duur (want als ik er eentje zou kopen, dan wel een met een redelijk formaat scherm, op een postzegel zie je niks...)

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot gerestaureerd en verloren, triest en leerzaam 02 jan 2012 14:59 #252542

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Ik geloof niet dat ik schouderophalend : "beter gefaald en verloren dan niet geprobeerd" zou kunnen zeggen als mijn dierbaar bootje op de strekdam zou liggen ketsen.

Ja een een foutje kun je niet altijd voorkomen. Ik heb zelf ooit er erg lang over gedaan om van Ramsgate naar Nieuwpoort te komen. Eigenlijk een pokke-eindje maar door weg vallende wind, motorpech en daardoor tegenlopend tij toch een lange en vermoeiende tocht. Ondanks alle ervaring was het de vermoeidheid die me deed vragen om uit te kijken naar een groen en rood knipperlicht op het staketsel. Hè??

Nou, op de kaart stond FL en dat is altijd een vast licht (fixed)
Ik kende de situatie bij Nieuwpoort heel goed.
Op alle haveningangen staan vaste rode een groene lichten en toch interpreteerde mijn vermoeide hersenen FL als "FlashLight".

Toen we de lichten eenmaal zagen, zag ik ook mijn vergissing in maar nog steeds, al is het al jaren geleden verbaas ik me over mijn stommiteit.

Maar eigen schuld of niet, het blijft toch zielig zeilig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot gerestaureerd en verloren, triest en leerzaam 02 jan 2012 15:21 #252550

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Natuurlijk lekker die elektronica.. (heb het zelf inmiddels ook een aardige verzameling, kaartplotter bij de stuurstand laptop met navigatie,
vaste GPS en twee draagbare, waarvan één met kaarten, radar R10 waarvoor ik nog een nieuwe dome zoek, radar op de kaartplotter bij de stuurstand (waarvan ik de dome nog moet installeren)

Maar wie oefent nog wel eens gewoon gegist bestek (sleep)log,kompas, papieren kaart, getijdetafel, stroomkavelen tijdens een overtochtje naar Engeland of zoiets, dus zonder al die hulpmiddelen?
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot gerestaureerd en verloren, triest en leerzaam 02 jan 2012 17:36 #252581

  • EelskeM
  • EelskeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 795
xkipper schreef :
Nou, op de kaart stond FL en dat is altijd een vast licht (fixed)
Ik kende de situatie bij Nieuwpoort heel goed.
Op alle haveningangen staan vaste rode een groene lichten en toch interpreteerde mijn vermoeide hersenen FL als "FlashLight".

Toen we de lichten eenmaal zagen, zag ik ook mijn vergissing in maar nog steeds, al is het al jaren geleden verbaas ik me over mijn stommiteit.

pas de volgende keer maar extra op dan want je denkt nog steeds fout!
"F" is "Fixed" en "Fl" is "Flash" en "L" is "Light"


Bij Nieuwpoort is de vuurtoren voorzien van een "Fl(2)14s" en "28m16M"
Dat betekent dat de vuurtoren iedere 14 seconden 2 Flashes(schitterlichten) toont die zich op 28 meter hoogte bevinden en bij normaal zicht een dracht hebben van 16 mijl. Een vuurtoren is door zijn aard "Fixed" dus staat dat er niet bij.

De 2 havenopstanden hebben zoals gebruikelijk vaste lichten. Ze zijn door hun aard "Fixed" en dat staat er dus ook niet bij. Het rode noordelijke licht heeft een vast rood licht "12m10M" dat betekent dat het licht zich op 12 meter hoogte bevind en zichtbaar is op 10 mijl .De zuidelijke groene heeft een groen licht met de omschrijving " 12m9M ( =12m hoog en op 9Mijl zichtbaar)
Laatst bewerkt: 02 jan 2012 18:19 door EelskeM. Reden: die doorgehaalde zin hoort daar niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot gerestaureerd en verloren, triest en leerzaam 02 jan 2012 17:49 #252587

Aans as Aans schreef :
Een vuurtoren is door zijn aard "Fixed" dus staat dat er niet bij.

??
De vuurtoren staan wel vast maar geven geen fixed light... of heb ik het mis?
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot gerestaureerd en verloren, triest en leerzaam 02 jan 2012 17:59 #252591

  • EelskeM
  • EelskeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 795
ISO788 Hans schreef :
Aans as Aans schreef :
Een vuurtoren is door zijn aard "Fixed" dus staat dat er niet bij.

??
De vuurtoren staan wel vast maar geven geen fixed light... of heb ik het mis?

Als ik nuchter ben staan de vuurtorens vast en zodra het donker is

wordt het vaste licht door een draaiende blindering periodiek afgedekt. Op zee zie je dat als een Flash is schitterlicht. Iedere vuurtoren heeft z'n eigen Flashpatroon. Nieuwpoort "flasht" dus 2 keer in 14 seconden. kijk maar eens op je kaart en zoek de verschillen in de vuurtoren"flashes"
Laatst bewerkt: 02 jan 2012 18:00 door EelskeM. Reden: "is" toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl