Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Marifooncertificaat

Re: Marifooncertificaat 30 jan 2012 08:11 #260102

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Tsja, bij onze Navman is het naar gelang de situatie (is er tijd om de aard van de noodsituatie te specificeren?):

- Geen tijd: Klepje optillen, Distress knop drie seconden ingedrukt houden voor een automatische noodoproep (Unspecified), zeg maar ala iCom.

of

- Als er tijd is om de oproep te specificeren: klepje optillen, Distress knop kort indrukken, soort melding specificeren, daarna Distress knop 3 seconden indrukken, net zoals de Lowrance enz.

Ik neem aan dat er bij een icom ook de mogelijkheid is om de aard van de noodsituatie op te geven.

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 30 jan 2012 08:14 #260103

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
roozeboos schreef :
Maar dat vertel je toch bij de veiligheids instructie als je bemanning aan boord stapt?
Sticker op de marifoon, anders ben je het in een echte noodsituatie vergeten.

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 30 jan 2012 08:37 #260108

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
H2O schreef :
Sticker op de marifoon, anders ben je het in een echte noodsituatie vergeten.

laat dat nu gewoon op het klepje over de knop staan "Press 5 seconds" bij mijn Sailor! Misschien was ie daarom zo duur!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 30 jan 2012 10:58 #260142

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Op mijn shipmate RS8300 activeer ik de DSC distress oproep door de rode SOS knop 3x in te drukken met een interval van 1 sec. Omdat dit geen 'echte' DSC marifoon (DSC klasse C, mag niet meer verkocht worden) is weet ik niet of de distress call ook ontvangen wordt. Ik kan daar niet zo me zitten, er wordt toch wel op 16 gereageerd (of niet dus).

Wat ik niet wist is dat op veel (alle?) marifoons de DSC functie alleen werkt in de zee-modus. In de handleiding van de RS8300 wordt hier niets over gezegd, ik ging er altijd van uit dat DSC onafhankelijk was van de modus. Weet iemand of het bij de RS8300 ook zo is dat DSC niet werkt in de Rijn-modus?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 30 jan 2012 15:43 #260190

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Even terug naar de oorspronkelijke vraag:
Ik heb de SRC cursus afgelopen januari gedaan (van het weekeinde lag het certificaat in de bus) en deze is inderdaad erg praktijk gericht. (12 marifoons in een ringleiding)
Wat heb je aan een certificaat als je nog niet op de knoppen durft te drukken.
Nu mag je in de cursus zo vaak je wil op de distressknop drukken zonder dat de kustwacht boven het klaslokaal hangt.
En de hilariteit als al de andere marifoons beginnen te rinkelen omdat ze de distresscall ontvangen is prachtig om eens te hebben meegemaakt.

Een aantal van de curisten had al een basiscertificaat en snapten nu pas wat er met bepaalde zaken werd bedoeld.

Ik zeg; doen die SRC cursus. Hij is speciaal voor de pleziervaart (ons) ontwikkeld.
Dompkruiser 770 "GISZMO"
Laatst bewerkt: 30 jan 2012 15:44 door TimoDino.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 30 jan 2012 16:14 #260194

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
YELLOW BOAT schreef :
Het ging mij er om dat er bij dit soort toch erg belangrijke zaken kennelijk verschillende handelingen nodig zijn bij verschillende marifoons. Dat kan dus tot vergissingen leiden , vooral bij de ICOM.
Ad

Dat er verschillen zijn is duidelijk.
laat Icom nu net als Sailor en Thrane&Thrane de IMO standaard volgen, de wachttijd is nu zelfs verkort vann 5 naar 3 seconden.
Niet dat de lowrange verkeerd is, maar meer wioe de standaard bepaald.
Bij de Herald of free enterprise en de estonia waren de 5 seconden al te lang, laatstaan 2x drukken. Als iedereen maar zijn of haar handleiding leest.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 jan 2012 16:15 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 30 jan 2012 16:57 #260202

ilCigno schreef :
...
Wat ik niet wist is dat op veel (alle?) marifoons de DSC functie alleen werkt in de zee-modus. In de handleiding van de RS8300 wordt hier niets over gezegd, ik ging er altijd van uit dat DSC onafhankelijk was van de modus.

Nou, ik heb nooit geprobeerd of ik een DSC-oproep kan zenden, maar ik kan ze dus WEL ontvangen in de 'ATIS' mode! Volgens de mensen bij Kniest (Oosterbeek) kon dat niet, maar het is toch echt gebeurd. Ik schrok me helemaal de t*ring toen m`n marifoon ineens begon te piepen, en werd er nogal gek van. Aangezien ik toch geen DSC mag (en kan?) gebruiken, heb ik dat deel van de manual ook niet gelezen (kom je ook niet in verwarring) en dus had ik geen idee wat er aan de hand was. Marifoon dus maar even uitgezet, en daarna was het gepiep weg. Toen ik later zat te klooien met de marifoon kwam ik er achter dat er dus een DSC-noodoproep binnen was gekomen :unsure: Gelukkig kwam dat allemaal goed, de rest van de 'redding' hebben we via kanaal 16 meegekregen.

Weet iemand hoe dit zit? In mijn manual kon ik het niet vinden (Icom Mc411 meen ik)

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 30 jan 2012 17:08 #260212

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Zelf heb ik een andere marifoon, een Standaard 1500 combi, dus ik weet niet hoe het zit in bij bovengenoemde marifoon. Maar het is wel logisch. Ik zie niet dat er Marcom B nodig zou zijn om een signaal te ontvangen. Wel om het te zenden. Uiteraard mag en moet men ook hulp verlenen als men geen Marcom B heeft. Dat de melding afgaat is daarmee in mijn ogen logisch, en de ontvanger die alleen het basis diploma heeft en een marifoon die ook geen DSC kan uitzenden, kan dan wel naar kanaal 16 overschakelen, en op basis van zijn beperkte bevoegdheid, gewoon via kanaal 16 aan het noodverkeer deelnemen. (althans als dat nodig en nuttig is) Men kan althans mag geen replay geven via DSC, maar wel via kanaal 16.

Frans van Schaik
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 30 jan 2012 21:56 #260350

  • vrotogel
  • vrotogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Ook de Garmin VHF100i/200i hanteert 3 seconden ingedrukt houden voor het versturen van een DSC distress call na het optillen van een klepje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 31 jan 2012 20:04 #260581

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
vrotogel schreef :
Ook de Garmin VHF100i/200i hanteert 3 seconden ingedrukt houden voor het versturen van een DSC distress call na het optillen van een klepje.

Offtipic @vrotoghel
wat ziet jouw boot er stekelig uit (avatar :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 31 jan 2012 20:07 #260582

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7203
fsd schreef :
vrotogel schreef :
Ook de Garmin VHF100i/200i hanteert 3 seconden ingedrukt houden voor het versturen van een DSC distress call na het optillen van een klepje.

Offtipic @vrotoghel
wat ziet jouw boot er stekelig uit (avatar :)


maar hij heeft wel een boegspriet
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 31 jan 2012 20:10 #260585

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
b100 schreef :
fsd schreef :
vrotogel schreef :
Ook de Garmin VHF100i/200i hanteert 3 seconden ingedrukt houden voor het versturen van een DSC distress call na het optillen van een klepje.

Offtipic @vrotoghel
wat ziet jouw boot er stekelig uit (avatar :)


maar hij heeft wel een boegspriet

Ik denk dat je kluiverboom bedoeld!
De mijne ook! kijk maar.

Een boegspriet kan je niet toppen in de haven, een kluiverboom wel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 jan 2012 20:11 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 31 jan 2012 20:21 #260595

  • vrotogel
  • vrotogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Botteloef, meer hebben wij niet op onze schouw. Overigens zijn die stekels een andere betekenis van bolster.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 06 feb 2012 18:46 #261959

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Hoi,

Volgende week schuif ik aan voor het theorie-examen Marcom-B. Weet iemand hoeveel % je goed moet hebben? Ikzelf kon het niet zo 1,2,3 vinden.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie antwoorden!

Groet, wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 09 feb 2012 11:05 #262598

  • Ienhoarn
  • Ienhoarn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
Voor het basisgedeelte marifonie moest ik 42 van de 60 punten halen en voor het GMDSS-gedeelte 28 van de 40

gr. Bob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 09 feb 2012 22:07 #262746

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Dankjewel voor je antwoord!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 16 feb 2012 16:52 #264064

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Zelf heb ik een paar jaar geleden marcom B geheel in zelfstudie gedaan. Het ANWB boekje met de oefen cd. Dat was echt appeltje eitje. Alle vragen op het examen had ik al eens gezien op de cd. Voor het basiscertificaat is niets veranderd. Voor marcom B is er nu een praktisch deel. Ik zou even navragen of daar ook electronisch oefenmateriaal voor is. Let voor marcom B even op het onderdeel nautisch Engels. Zeker als men goed Engels spreekt is dat wel verradelijk, omdat het vereenvoudigd Engels is en hier en daar afwijkt van het gewone Oxford Engels.

Frans van Schaik
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 16 feb 2012 16:58 #264067

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Het boek IMO nautisch Engels is altijd fijn om er bij te hebben. Tevens aan boord is in mijn scheepsbibliotheek.
Bijlagen:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 16 feb 2012 17:19 #264071

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Solo schreef :
Zelf heb ik een paar jaar geleden marcom B geheel in zelfstudie gedaan. Het ANWB boekje met de oefen cd. Dat was echt appeltje eitje. Alle vragen op het examen had ik al eens gezien op de cd. Voor het basiscertificaat is niets veranderd. Voor marcom B is er nu een praktisch deel. Ik zou even navragen of daar ook electronisch oefenmateriaal voor is. Let voor marcom B even op het onderdeel nautisch Engels. Zeker als men goed Engels spreekt is dat wel verradelijk, omdat het vereenvoudigd Engels is en hier en daar afwijkt van het gewone Oxford Engels.

Frans van Schaik

Zeker, het leren van het Engels is wel lastig. Het examen viel mee (qua Engels)
Bijkomend voordeel, ik weet nu veel beter waar ze t over hebben in Master and Commander.
svalk schreef :
Het boek IMO nautisch Engels is altijd fijn om er bij te hebben. Tevens aan boord is in mijn scheepsbibliotheek.
Heb ik al in huis. :)
Laatst bewerkt: 16 feb 2012 17:23 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 16 feb 2012 21:08 #264127

  • vrotogel
  • vrotogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Online cursus: www.egmdss.com/nl/

Kun je de theorie tot je nemen en oefenen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 16 feb 2012 21:27 #264131

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
vrotogel schreef :
Online cursus: www.egmdss.com/nl/

Kun je de theorie tot je nemen en oefenen :)
Dank je!

Het examen is voor mij al achter de rug.. maar misschien hebben anderen er nog wat aan. (Of ik moet nog een herexamen doen,,, :S )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 13 mrt 2012 21:11 #269840

  • Kwinnet
  • Kwinnet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Weet iemand waar het nu het meest voordelig is om uiteindelijk SRC te mogen bedienen? Ik heb al mijn basiscertificaat, en zou graag zelfstudie doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 14 mrt 2012 06:59 #269885

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
SRC is niet te bedienen. Het is een bedieningscertificaat. Je kunt ook module B doen naast de marifoon-basis die je reeds hebt. Dan krijg je MARCOM-B. Dat heeft minstens de zelfde waarde als SRC.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 14 mrt 2012 07:40 #269887

Proost schreef :
SRC is niet te bedienen. Het is een bedieningscertificaat. Je kunt ook module B doen naast de marifoon-basis die je reeds hebt. Dan krijg je MARCOM-B. Dat heeft minstens de zelfde waarde als SRC.
SRC is eenvoudiger te halen, in één dag . Zie sponsor van dit forum onderin rechts deze pagina
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 14 mrt 2012 19:08 #270003

svalk schreef :
Het boek IMO nautisch Engels is altijd fijn om er bij te hebben. Tevens aan boord is in mijn scheepsbibliotheek.

De IMO heeft zelf ook een lijstje afgegeven (wel Engels Engels):

IMO STANDARD MARINE COMMUNICATION PHRASES

www.puertohuelva.com/concursos...MCPResA918-final.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl