Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: navigatievraag

navigatievraag 23 feb 2012 19:35 #265606

Beste mensen , mijn naam is gijs en ik lees al enige tijd mee. Verrast door de aanwezige kennis en de bereidwilligheid om allerlei vragen te beantwoorden, ben ik net lid geworden en heb meteen een vraag.

Ik ben me aan het voorbereiden voor een zeilexamen wat ik binnenkort wil gaan doen.
Een van de onderdelen is dat je benedendeks moet gaan zitten en daarvandaan moet navigeren ,dus alsof er zeer dichte mist is. En dan aanwijzingen geven aan de stuurman, zonder naar buiten te kijken en de mensen buiten mogen ook geen aanwijzingen aan jou geven.

Je mag enkel kaart, passer , plotter , diepte , log en almanac gebruiken.

Over dit onderdeel ben ik een beetje onzeker, heeft er iemand tips?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: navigatievraag 23 feb 2012 19:42 #265612

je moet proberen om je in te leven in wat de stuurman graag wil weten. bedenk dat je daar zelf staat, wat wil je weten?
vaak je positie plotten op de kaart en goed de koers over de grond in de gaten houden. ik ga ervan uit dat je de GPS mag gebruiken in dat geval.

Wellicht kun je dit eens proberen voordat je een examen moet doen, doe het dan eerst op voor jouw bekend vaarwater met wat vrienden. Als je het eenmaal doet valt het in de praktijk reuze mee en ben je ook niet zenuwachtig voor je examen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 23 feb 2012 19:43 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: navigatievraag 23 feb 2012 19:43 #265614

Hoi Gijs, welkom joh,
je vraag lijkt op een gegist bestek.

Ervan uitgaande dat je weet wat je huidige positie is, en dat je ook weet waar je naar toe wil.

Je moet de stuurman een kompaskoers geven, het kompas is het enige wat ie nog kan zien in deze mist...

Daarvoor:
Met je met je liniaal je de koers naar je doel.
Je verrekent dit getal met de stroom , deviatie en de variatie.
De uitkomst schreeuw je naar je stuurman.

Daarnaast moet je dus bijhouden wat je stuurman werkelijk gemiddeld stuurt, en ook je log en je tijd. Zodat je bij kan houden waar je zou moeten zitten.
Wanneer de diepte veranderd, kan je die meenemen met het bepalken van je positie, om het plaatje kompleet te maken.

gps mag je niet gebruiken, zo schrijf je zag ik.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 23 feb 2012 19:46 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: navigatievraag 23 feb 2012 20:03 #265628

Bedankt voor de antwoorden, dat is snel!

Je mag inderdaad het kompas gebruiken en niet de gps.
De examinator moet je naar een bepaald punt brengen (boei oid)
Het lijkt me inderdaad dat je snel en nauwkeurig moet kunnen werken.
Het examen is op stromend water, maar de stroomgegevens, die je uit de almanac(hp33 oid) haalt, kunnen toch nooit heel erg nauwkeurig zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: navigatievraag 23 feb 2012 20:11 #265629

Ze zijn niet mega nauwkeurig, maar ik vermoed dat de afstand die je gaat afleggen niet meer dan een paar mijl zal zijn. in de praktijk zal je dus slechts enkele 10 tallen meters van ej eind doel af zijn tenzij je echt fouten maakt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: navigatievraag 23 feb 2012 20:13 #265630

Maar je zal het dan dus wel moeten meeberekenen. Daar gaat het om bij een examen, zo lijkt me.

Wanneer het een praktisch examen betreft, zal je stuurman dus ook goed zijn best moeten doen! Een paar uur lang sturen binnen 5 graden valt niet mee.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: navigatievraag 23 feb 2012 20:13 #265632

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8682
Deze oefening zit standaard in het CWO-2/3 lespakket, zonder GPS!
Dus inderdaad gegist bestek.
Je krijgt je positie en een doel van je instructeur, normaliter een paar boeien.
Je noteert de tijd op dat moment en voortaan bij iedere koerswijziging.
Check in de HP 33 de stroomgegevens en noteer de windrichting en sterkte.
Maak een berekening van GK naar KK, schat de drift.
Vraag na 10 minuten een peiling van de werkelijke drift.
Pas zonodig je koers aan.
Vraag de drift na iedere koerswijziging.
Zodra je op de kaart ziet dat er wat landmarks of boeien in de buurt liggen, vraag dan aan de bemanning deze te peilen.
Dan kun je je GIS bijstellen naar een fix of zoals dat tegenwoordig heet een MWS, meest waarschijnlijke standplaats.

Dan de communicatie met de stuurman. Vanaf de navigatiehoek moet je niet gaan schreeuwen. Praat vanuit de kajuitingang. Mag dat niet benoem dan één intermediair die de opdrachten doorgeeft aan de stuurman en aan jou de gevraagde peilingen.
Geef een KK door als bv 'twee nul vijf' of 'nul acht vier'.

Last but not least: maak je niet druk, werken op gegist bestek is leuk voor een lange oversteek zonder GPS en sextant, en als je land ziet maak je een peiling. In je oefenwater is dit nauwelijks zinvol en ben je volledig afhankelijk van goede peilingen.
Dus als je er zonder peilingen een half mijltje naast zit doe je het niet slecht.
Doel van de oefening is dat je laat zien dat je de principes kent.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: navigatievraag 23 feb 2012 20:18 #265637

niet schreeuwen, :) :)

vooral doen alsof je precies weet waar je zit. Alleen jij weet in je hoofd wat er werkelijk aan de hand is. :cheer:
het uitstralen van zekerheid geeft al een hoop vertrouwen.
Het gaat allemaal toch niet zo snel, het plaatje wordt vanzelf duidelijk.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 23 feb 2012 20:18 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: navigatievraag 23 feb 2012 20:26 #265640

Bedankt mensen, wat een geweldig forum is dit!

Volgens mij is het inderdaad niet zo'n lange trip.

Boeien en landmarks peilen mag waarschijnlijk niet. Geen zicht!

@ lamavare; Het is geen CWO maar een rya examen, maar daar weet jij waarschijnlijk alles van.

vr.gr. gijs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: navigatievraag 23 feb 2012 20:29 #265641

Maar een foutje is zo gemaakt, plus ipv min enzo. Je moet dus vooral veel droog oefenen!
en dan het liefst op een klein tafeltje, net zoals aan boord
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: navigatievraag 26 feb 2012 07:36 #266004

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15801
wow, boeiende opdracht! Dan moet je echt snel kunnen omgaan met de formules. Gaaf hoor.

Lijkt mij dat je dit prima droog kan oefenen ook. De "stuurman" roept dingen over snelheid, koers, wind en jij rekent die gegevens om en zet ze in de kaart. Met een klasgenoot samen train je dan dubbel op.

In iedergeval succes! Wanneer heb je het examen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl