Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Sart versus nieuwe technologie

Sart versus nieuwe technologie 21 mrt 2012 20:36 #271357

  • Rubato
  • Rubato's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Naast onbetaalbare stuurmanskunst is veiligheid op zee weliswaar te koop, maar bepaald niet goedkoop. Ik maak straks mijn eerste oversteek naar Engeland. Naast de noodzender/Epirb hoort bij een reddingsvlot een Sart (soort racon). Mijn vraag is of er alternatieven zijn voor de dure Sart.Inmiddels bestaat er ook AIS technologie, de handheld AIS versie is vergeleken met Sart zelfs goedkoper en misschien werkt AIS zelf beter dan Sart? Moet dan moet het wel een zender+ontvanger zijn.Wat adviseren jullie, hoe kijken jullie aan tegen het gebruik van Sart vs. Ais?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sart versus nieuwe technologie 22 mrt 2012 00:09 #271380

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
Rubato schreef :
Naast onbetaalbare stuurmanskunst is veiligheid op zee weliswaar te koop, maar bepaald niet goedkoop. Ik maak straks mijn eerste oversteek naar Engeland. Naast de noodzender/Epirb hoort bij een reddingsvlot een Sart (soort racon). Mijn vraag is of er alternatieven zijn voor de dure Sart.Inmiddels bestaat er ook AIS technologie, de handheld AIS versie is vergeleken met Sart zelfs goedkoper en misschien werkt AIS zelf beter dan Sart? Moet dan moet het wel een zender+ontvanger zijn.Wat adviseren jullie, hoe kijken jullie aan tegen het gebruik van Sart vs. Ais?

De AIS-SART is al reeds 2 jaar een officieel beschikbaar toestel, ook voor de beroepsvaart onder GMDSS. De overgang naar AIS is dus al gemaakt.
Een AIS-sart heeft géén ontvanger en zend random elke minuut 7x uit, in de hoop maar gezien te worden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sart versus nieuwe technologie 22 mrt 2012 07:36 #271423

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8682
Rubato schreef :
Wat adviseren jullie ....

't Is niet verplicht, ben ze nog niet tegengekomen op een jacht, gewoon niet kopen als je het te duur vindt.
Een vaste AIS transponder aan boord lijkt me een betere investering dan een SART in je reddingsvlot. Zo groot is de Noordzee nou ook weer niet.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sart versus nieuwe technologie 22 mrt 2012 08:22 #271438

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Rubato schreef :
Naast onbetaalbare stuurmanskunst is veiligheid op zee weliswaar te koop, maar bepaald niet goedkoop.

Veiligheid hoeft niet direct met kosten te maken denk ik. Het is een kwestie van je risico's op een rijtje zetten en daar al dan niet beheersmaateregelen tegenover zetten en kunnen geld kosten. Echter een EPIRB is een apparaat wat de gevolgen van een incident kan beperken maar doet niets aan het voorkomen van een incident. Het is dus belangrijker om te kijken wat je kunt doen om te voorkomen dat er een incident zich voordoet. Veel mensen kopen echter allemaal zaken die de gevolgen kunnen beperken ( EPIRB,Zwemvest,reddingsvlot,etc) maar is naar mijn mening precies de "verkeerde kant " uit. Je moet b.v. investeren in vakmanschap ( kennis en kunde) en zaken die het overboord gaan of vergaan van het schip kunnen voorkomen zoals goede navigatie apparatuur/kaart aan boord en daar hoort AIS ook bij maar voegt in feite niet zoveel toe en is "nice to have" stuff naar mijn mening.

Hen3: quote hersteld
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2012 09:48 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sart versus nieuwe technologie 22 mrt 2012 12:53 #271514

Helemaal eens met svalk, maar nog een aanvulling: Het Engelsekanaal is zo verzadigd van schepen dat er ongeacht wat er gebeurt binnen een kwartier iemand bij je is als je op je handheld marifoon op kanaal 16 een nooduitroep verstuurd. EPIRP, SART, AIS etc zijn wel nuttig wellicht, maar op een dergelijke overtocht toch ook wel een beetje overbodig in mijn ogen. Als ik het goed begrijp heb je al een EPIRB, waarom dan ook nog SART of het AIS gebaseerde systeem?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 22 mrt 2012 12:54 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sart versus nieuwe technologie 22 mrt 2012 14:00 #271519

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Vergeet niet dat de watertemperatuur nog enige tijd erg laag is.
Dus: "naast de boot is dood" al hang je duizend Epirbs, handheld marifoons, Gps of Ipods in waterdichte behuizing aan je zwembroek.

Zorg er gewoon voor goed voorbereid het water op te gaan. Zorg voor goede proviandering, voldoende brandstof, reserve filters en adequate kaarten,almanakken, een goed werkend kompas en dat soort zaken, zorg ervoor dat je kunt navigeren, ook zonder electronische hulpmiddelen.
De rest is prima, maar begin bij het begin.
Kijk inderdaad eens bij de zeilers van de hier al genoemde small ships race.

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sart versus nieuwe technologie 24 mrt 2012 11:21 #271959

  • Rubato
  • Rubato's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Hartelijk dank voor jullie to the point adviezen mbt. de Sart. Ik hou het erop dat voor de overtocht goed navigeren en een aanschaf van AIS voor mij nu de beste investering is om het drukke kanaal veilig te bevaren.

hartelijke groet

frans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sart versus nieuwe technologie 24 mrt 2012 18:59 #272033

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
Een AIS wil niet zeggen dat alle zeeschepen je zeker zien! Niet alle zeeschepen hebben AIS plots op een radarscherm of elektronische zeekaart. Vaak hebben ze alleen een kastje met een klein display waar men niet al te veel naar kijkt tijdens hun wacht(Google maar eens naar Furuno AIS, afbeeldingen).
Of dit waar voor je geld is is dus maar de vraag.
Ik zou mij ook meer richten op zelf goed navigeren, helemaal met het kruisen van de zgn Shipping Lanes. Verder goed weten wanneer er gevaar voor aanvaring is, peilingen nemen. Verder navigeert men op zeeschepen mijlen vooruit, radars staan op een range van 6 en 12 mijl.
Een goede radarreflector is dus ook geen overbodige luxe.

gr. bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sart versus nieuwe technologie 25 mrt 2012 07:46 #272101

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13711
zoals Basnic zelf al aangeeft;
goed weten wanneer er gevaar voor aanvaring is...
dan wil een AIS ontvanger best wel helpen. ;)
het lijkt me eerder goed hun te zien en te anticiperen dan andersom en dan hopen dat ze wijken
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sart versus nieuwe technologie 25 mrt 2012 08:09 #272105

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
sy helios schreef :
dan wil een AIS ontvanger best wel helpen.

TS had het ook over een transponder en niet alleen over de ontvanger.

Zelf gebruiken wij nog steeds de JBF-AIS en dat voldoet nog steeds goed.
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sart versus nieuwe technologie 25 mrt 2012 08:14 #272106

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
De Jan Boeren Fluitjes AIS? :P
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sart versus nieuwe technologie 25 mrt 2012 08:26 #272107

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Faran schreef :
De Jan Boeren Fluitjes AIS? :P

Helemaal goed! Er gaat niets boven een goede uitkijk.
Als je solo gaat en op echt ruim water vaart geeft het enig houvast, maar in het kanaal of bij een oversteek als de pinkstertocht en onder kusten kun je maar beter gewoon een paar ogen buiten hebben.
In 2010 onder de Engelse kust nog een paar spanvissers gezien die aardig ver uit elkaar zaten, daar kun je ook maar beter buiten zitten, teveel biepjes onderdeks maakt mij in ieder geval niet gelukkig :laugh: :laugh:
Maar toegegeven ik ben wat ouderwets opgegroeid met sleeplog, kompas, kaart en almanak. Dat geklooi met een radiorichtingzoeker vond ik al vervelend.
Maar goed, ook ik heb nu die rommel aan boord, nog niet die AIS, zo ik al overweeg om zo'n ding erin te plakken, dan nog zal het geen transponder zijn! :P

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2012 08:28 door Sealover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sart versus nieuwe technologie 25 mrt 2012 08:59 #272112

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13711
sealover
dit laatste (geen transponder) is precies wat ik bedoelde.
prio is zelf goed uit je doppen kijken, daarop is AIS ontvangst mi een goede aanvulling. Zit je toevallig net in een drukke passage dan kun je er veel "wegstrepen" en op de rest focussen.
Vooral handig is mijn ervaring, is het voorspellende karakter; je ziet ze op de kaart al draaien terwijl dat visueel vaak lastig te interpreteren is, idem inschatting snelheid van deze en gene blokjesboot.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sart versus nieuwe technologie 26 mrt 2012 20:28 #272501

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
Basnic schreef :
Een AIS wil niet zeggen dat alle zeeschepen je zeker zien! Niet alle zeeschepen hebben AIS plots op een radarscherm of elektronische zeekaart. Vaak hebben ze alleen een kastje met een klein display waar men niet al te veel naar kijkt tijdens hun wacht(Google maar eens naar Furuno AIS, afbeeldingen).
Of dit waar voor je geld is is dus maar de vraag.
Ik zou mij ook meer richten op zelf goed navigeren, helemaal met het kruisen van de zgn Shipping Lanes. Verder goed weten wanneer er gevaar voor aanvaring is, peilingen nemen. Verder navigeert men op zeeschepen mijlen vooruit, radars staan op een range van 6 en 12 mijl.
Een goede radarreflector is dus ook geen overbodige luxe.

gr. bas

Toch een bijzondere stellingname?
Alle schepen boven de 10.000Gt hebben verplicht ecdis met ais erop, die zien je vrijwel altijd. Ik hoor zonder uitzondering van ais gebruikers, dat als je ver zichtbaar bent, dat ze vrijwel altijd om je heen gaan. Door werkzaamheden spreek ik honderden mensen met AIS, ook de jachten op zee. Vanaf 2014 moet elk schip boven 300 ton en alle passagiersschepen verplicht ecdis hebben. Het aantal schepen wat nog rondvaart met alleen een MKD is sporadisch, ik zie ze niet meer op de brug. De wachtsmensen zijn juist geïnstrueerd om op AIS targets te letten! dat is n.l. lekker makkelijk uitleggen en te zien.
Tja tegen slapende schepen helpt niet, ook geen radar.

Ik ben wel met je eens dat een goede radarreflector noodzakelijk blijft en dan wel 1 die werkt en niet de veelal slechte zooi uit de aanbiedingen.

Ook ik ben ouderwets opgevoed met sextant, sleeplog en oude decca MK-III en astronavigatie en peloris, maar om AIS te negeren of af te doen als een soort nieuwerwetse onzin getuigd niet van realiteits-besef. Je tegen partij vertrouwd steeds vaker blind op AIS en zal minder vaak goede uitkijk houden, dat is de realiteit.

Americans: THIS IS THE AIRCRAFT CARRIER USS LINCOLN, THE SECOND
LARGEST SHIP IN THE UNITED STATES' ATLANTIC FLEET. WE ARE
ACCOMPANIED BY THREE DESTROYERS, THREE CRUISERS AND NUMEROUS
SUPPORT VESSELS. I DEMAND THAT YOU CHANGE YOUR COURSE 15 DEGREES
NORTH--I SAY AGAIN, THAT'S ONE FIVE DEGREES NORTH--OR
COUNTER-MEASURES WILL BE UNDERTAKEN TO ENSURE THE SAFETY OF THIS SHIP.

Canadians: This is a lighthouse. Your call.
:laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 26 mrt 2012 20:40 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl