Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Rode Diesel in Engeland

Rode Diesel in Engeland 26 mrt 2012 05:59 #272282

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15010
Zijn er meer mensen hier die ervaringen hebben met het diesel tanken in engeland ? De pompen in jachthavens etc in engeland verkopen uitsluitend rode diesel. Waar je vervolgens wel accijns en VAT over betaald om het te mogen gebruiken in een pleziervaartuig voor voortstuwing.
Er doen de wildste verhalen de ronde dat je in belgie zo i zo daarvoor bekeurd wordt en in NL zou je naar 1 jaar je tank geheel schoon moeten maken. Wat zo goed als ondoenlijk is. Nb. ook al heb je bonnen + logboek met uurstandenn van je motor en notities wanneer je getank hebt.
Zelf heb ik geprobeerd in engeland bij een auto pomp witte diesel te tanken in 2 jerrycan's Maar dit stuit op het probleem dat het tanken van diesel in een jerrycan van meer dan 10 liter in de UK niet is toegestaan i.v.m. terrorisme bestrijding. Voor mij lijkt het er op dat je niet aan de wettelijke vereiste kan voldoen en je maar moet hopen dat je niet gecontroleerd wordt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rode Diesel in Engeland 26 mrt 2012 06:22 #272290

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
watersport.hcc.nl/
even scrollen, er staat een 3tal artikelen op die site
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rode Diesel in Engeland 26 mrt 2012 06:24 #272291

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
In Engeland ook rode diesel getankt, kreeg een nota waaruit bleek dat afgerekend was voor witte diesel om bij het logboek te bewaren.
Echter nooit contrôle gehad...
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rode Diesel in Engeland 26 mrt 2012 08:43 #272330

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
verleden jaar ook iets vreemds mee gemaakt in engeland,wij moesten tanken
welliswaar benzine en voor ons lag er een engelsman die ook benzine tankte,toen wij aan de tank steiger kwamen om te tanken draaide de
tank bediende aan de meter en zette deze 45 euro cent per liter lager.
nu vonden wij dat uiteraard niet erg maar wel vreemd dat wij veel goedkoper tanken konden als de engelsman.echter achter ons kwam er een motorboot met 2 grote bb motoren achter op en ik kijken op de pomp toen we klaar waren en ja hoor de prijs ging 45 cent om hoog.
waar zit het dan nu in, omdat we buitenlanders zijn ,in heffingen belasting we hebben het niet gevraagt maar wie het weet mag het vertellen.
vgr tonsr
Laatst bewerkt: 26 mrt 2012 08:46 door tonsr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rode Diesel in Engeland 26 mrt 2012 09:24 #272345

  • jieter
  • jieter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
Als ik het goed heb begrepen mag je in de UK zelf aangeven wat voor deel van de brandstof je gaat gebruiken voor voortstuwing. Daarover betaal je een andere belasting dan over de brandstof die je gebruikt voor verwarming, verlichting, (domestic use). Meestal wordt bij een kajuitboot uitgegaan van "60/40 split" (60% voortstuwing, 40% domestic), als er een verwarming aan boord is. Dat is ook wat ik meegemaakt heb aan de pompen in de UK. Als je de letter van de wet wilt volgen moet je, als je weet dat je 100% voor voortstuwing gebruikt, dat bij het tanken aangeven en betaal je dus over alle getankte brandstof het hoge tarief.

Artikel op de website van RYA over rode diesel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rode Diesel in Engeland 27 mrt 2012 04:58 #272521

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
Afgelopen weekend in Ramsgate rode diesel getankt en ik heb ook een verklaring meegekregen waarop die 60/40 regel vermeldt staat. Je kan overigens vragen om 100 % voortstuwing om de verklaring te laten zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rode Diesel in Engeland 27 mrt 2012 05:40 #272531

Leuk natuurlijk zo'n verklaring maar ik vrees dat de Nederlandse douane dt niet accepteert.
En in Belgie krijg je zeker problemen want die zijn nog veel precieser . ook Duitsland doet heel vervelend. Belgie schijnt zelfs de officiele rekening niet te accepteren.
Als je trouwens later in Nederland de gewone dure diesel tank kan de douane nog na diverse keren tanken de restjes rode diesel aantonen.
Als dt dan een of meer jaren later is krijg je alsnog problemen.

Dit rode diesel probleem in Engeland schijnt nog altijd niet te zijn opgelost.
Overigens speelt een soortgelijk probleem ook bij de belastingvrije diesel(afgiftfri) die je in Noorwegen kunt tanken.
Ad
Laatst bewerkt: 27 mrt 2012 05:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rode Diesel in Engeland 27 mrt 2012 06:05 #272538

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
Volgens mij valt dit nogal mee mits je kan aantonen dat je niet van kwade wil bent.

Er is hieromtrent wel enige communicatie geweest tussen de Belgische jachtverenigingen en de dienst voor douane en accijnzen.
Men adviseert om:

een verklaring te laten opmaken voor 100% voortstuwing, faktuur bijhouden en tankbeurt in het logboek te schrijven en fakturen van tankbeurten in BE/NL ook bij te houden zodat ja kan aantonen dat je witte diesel tankte vooraf en naderhand. Bij controle wordt er wel een dossier opgemaakt indien je als schipper geen minnelijke schikking accepteert. Als je bewijslast sterk genoeg is wordt dit geseponeerd. Deze informatie is al enige tijd oud, maar ik zal nogmaals informeren naar de nieuwe stand van zaken in Belgie en het antwoord hier posten.

Als ik trouwen moet kiezen tussen rode diesel tanken in de UK of met een lege tank terugvaren, is mijn keuze snel gemaakt. Er bestaat ook nog zoiets als goed zeemanschap...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rode Diesel in Engeland 27 mrt 2012 09:43 #272596

Ze MOETEN het accepteren. Men weet bij de douane dat er rode diesel geschonken word aan de overkant, en eenmaal belasting betaald in de EU mag je het OVERAL binnen de EU opmaken. Als jij met je auto tankt in Duitsland, dan staan ze toch ook niet bij de grens op je te wachten omdat ze in Duitseland een ander belasting tarief hebben? Moet je horen wat er gebeurt als de douane dat gaat doen, inclusief de boetes.

Ik zou de boete nooit of te nimmer betalen en het voor de rechter laten uitzoeken, gewoon uit princiepe. EU = EU maakt niet uit welk land, belasting betaald = belasting betaald. Is wettelijk zo geregeld vanuit Brussel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rode Diesel in Engeland 27 mrt 2012 09:51 #272601

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
Volgens de informatie die ik tot nu toe ontvangen heb zal men het inderdaad accepteren, maar de bewijslast ligt bij de schipper. Als er een minnelijke schikking voorgesteld wordt en je accepteert die, sta je nergens. Je zal ook redelijkerwijs moeten aantonen dat je enkel rood getankt hebt tijdens je verblijf in UK. Dus een documentje van een paar jaar geleden en verder geen tankbeurten zal niet echt aannemelijk zijn. Verklaring van het tankstation, fakturen van tankbeurten, motoruren en logboek zijn wel doorslaggevend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rode Diesel in Engeland 27 mrt 2012 10:47 #272615

Tja , zo zie je weer dat anders dan in het strafrecht bij de belastingdienst(daar valt de douane onder) jij je onschuld moet bewijzen . Vrijspraak wegens gebrek aan bewijs geldt daar niet.
Eigenlijk schandalig! :angry: :evil:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rode Diesel in Engeland 27 mrt 2012 10:49 #272616

Sparkz schreef :
Dus een documentje van een paar jaar geleden en verder geen tankbeurten zal niet echt aannemelijk zijn. Verklaring van het tankstation, fakturen van tankbeurten, motoruren en logboek zijn wel doorslaggevend.
Wel als je dmv je motor uren logboek onderbouwd met bonnetjes van havens waar je geweest bent.
En hoeveel liter praten we over? dat stook je toch ook in een seizoen weg? En die sporen waar men altijd over spreekt is heel simpel het restantje in de tank dat achter blijft als je weer gaat tanken. Je tank bijna helemaal leeg varen en je bent er met je eerst volgende tankbeurt weer helemaal vanaf.
Omgekeerd kun je dat ook weer als excuss gebruiken: top je tank weer op als je weer terug ben in Nederland en er zit al minder rode kleurstof in je tank hoevaak moet je tanken met je zeilboot? Het zal niet moeilijk zijn een rechter te overtuigen, en dat is wel hoever ik zou gaan in een dergelijke principiele kwestie.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 27 mrt 2012 10:49 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rode Diesel in Engeland 27 mrt 2012 11:01 #272618

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Over rode diesel op een zeilbootje met een beperkte tankinhoud krijgt de douane al ras de roodwaas voor de ogen, tjonge waar is men toch mee bezig.
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rode Diesel in Engeland 27 mrt 2012 11:10 #272623

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Die rode kleurstof (red dye) wordt toegevoegd zodat visueel direct duidelijk is dat het om de 'rode' variant gaat bij controle.

Er wordt echter ook een chemische indicator toegevoegd (furfural) welke bij analyse te traceren is. Deze blijft veel langer 'zichtbaar' dan de kleursof ansich en is na 1 tankbeurt zeker niet verdwenen.

Neemt niet weg dat je met een duidelijk logboek en bonnetjes onder de boete uit moet kunnen komen. Als er beboet wordt kijken ze trouwens naar de totale tankinhoud, ook al zit er maar 10 ltr in. Dat ondervond een kennis van me uit IJmuiden met 2x 200 ltr in z'n motor-(vis)boot, die kreeg een hele flinke aanslag op z'n portemonnee. Hij zat fout en wist dat dondersgoed, werd een dure blaar om op te zitten.
Laatst bewerkt: 27 mrt 2012 11:56 door ronin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rode Diesel in Engeland 27 mrt 2012 14:11 #272670

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15010
Nu snap ik waarom er zoveel boten door de reddingsdienst met een lege tank van het IJsselmeer af geplukt zijn afgelopen najaar. Die waren allemaal hun in de zomer getankte engelse rode diesel aan het opstoken. Immers je bonnetje van dat jaar is volgend jaar niet meer geldig voor het aantonen van je onschuld met je legaal en belast aangekochte diesel nog in je tank.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rode Diesel in Engeland 27 mrt 2012 14:17 #272671

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
In ieder geval zal ik naar aanleiding van dit draadje m'n tankbeurten maar eens beter registreren met vermelding van de stand van de urenteller.

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rode Diesel in Engeland 27 mrt 2012 14:24 #272676

je uren teller opzich is niet heel interesant, die kun je namelijk heel makkelijk loskoppelen van je dynamo en dus stil zetten terwijl de motor wel loopt. Je zou er zelfs een schakelaar tussen kunnen monteren als je wilt. Je moet dus veel meer bijhouden dan alleen de urenstand. Pas als alle "bewijzen" waterdicht en technisch verantwoord op elkaar aansluiten kun je het gebruiken als waterdicht bewijs dat je niets illegaals gedaan hebt.

Overigens word het steeds moeilijker om in Nederland rodediesel te kopen, je moet tegenwoordig al je naam en adres achterlaten als je dat tankt. Bijvullen eens in de zoveel tijd met een jerrycannetje is altijd mogelijk.

Mocht je van al het gelazer afwillen zijn er twee opties:
1. je gaat charteren met je boot, eens in de zoveel tijd neem je betalende opstappers mee, je meld je dan ook aan bij de kvk. Dan krijg je (zolang het nog duurd) vrijstelling van diesel accijns.
2. Je gooit je tank vol voordat je naar Engeland gaat en dan hoef je daar ook niet te tanken.

In Noorwegen trouwens ook oppassen, daar schenken zo ook nog wel eens rood en soms zelfs groene diesel...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rode Diesel in Engeland 27 mrt 2012 16:05 #272728

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15010
Een waterdicht bewijs hoeveel diesel je verstookt hebt met een zeilboot, afgezet tegen de afgelegde afstand, lijkt me een luchtspiegeling. Of je nu je uren teller afzet of een stuk je op zeil doet, het komt op het zelfde neer. De douane kan vinden dat je die afgelegde afstand op onbelaste rode diesel hebt gedaan.
Gewoon niet in engeland tanken lijkt me toch niet in overeenstemming met het EU idee van een vrije markt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rode Diesel in Engeland 27 mrt 2012 16:21 #272732

daarom zei ik ook al de wet verbied het geven van een boete omdat het belaste diesel is die in de EU gekocht is...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rode Diesel in Engeland 27 mrt 2012 16:27 #272735

hier hebben ze gasolea a en b. a is voor de auto en recreatie, b is voor de beroeps vaart en vissers.
kleur is gelijk, maar je kunt geen b tanken als je niet een bon afgeeft uit je boekje en dat boekje krijg je alleen maar als je vis aan land.

dus als je in een haven komt waar ze alleen maar b hebben, al ga smekend op de kade liggen, probeer je een visser om te kopen , noppes. met can naar het pompstation voor de auto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rode Diesel in Engeland 27 mrt 2012 17:11 #272751

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Natuurlijk Erik,
in combinatie met wat ik eerder schreef over mijn tanken in Engeland.
Dus tankbeurten bijhouden, bonnen aanhechten,urenteller, e.e.a. in Logboek enz.
Ik denk dat het dan zo'n vaart niet zal lopen, en anders dan maar de gang naar de rechter. Maar waar gaat het eigenlijk over? zijn ze op zoek naar notoire fraudeurs of willen ze slechts zeiken? Je hebt per slot toch een zeilboot en ik een zeilbootje en geen duizenden liters sleurpend motormonster.....

Als je een sigaret zou opsteken (zelf rook ik dan niet) vermoeden ze zeker al "contrabande" , schermen ze met boetes.
Welnu, de laatste jaren valt het aantal contrôles bij mij gelukkig wel mee, dat was in het verleden nog wel eens anders.
(langs de Engelse en Franse kusten dan, ik weet niet hoe dat in Nova Scotia is)
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rode Diesel in Engeland 27 mrt 2012 17:38 #272760

Sealover schreef :
Maar waar gaat het eigenlijk over? zijn ze op zoek naar notoire fraudeurs of willen ze slechts zeiken? Je hebt per slot toch een zeilboot en ik een zeilbootje en geen duizenden liters sleurpend motormonster.....
Sommige ambtenaren kunnen heel moielijk doen. Wij hebben een charter boot en mogen legaal met rode diesel varen, we hebben wel controle gehad in Nederland en ze liepen maar te zanikken en dreigen met boetes etc. terwijl ik gewoon een bunker verklaring heb, toen ze dat eindelijk doorhadden gingen ze weer zitten zeuren over echtheid en of ik wel echt betalende gasten aanboord heb gehad etc. etc. Sommige ambtenaren willen gewoon moeilijk doen. Anderen daarentegen hoefden zelfs de bunkerverklaring niet eens te zien, die geloofden me op mijn woord.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rode Diesel in Engeland 12 apr 2012 04:37 #276163

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
Sparkz schreef :
Volgens de informatie die ik tot nu toe ontvangen heb zal men het inderdaad accepteren, maar de bewijslast ligt bij de schipper. Als er een minnelijke schikking voorgesteld wordt en je accepteert die, sta je nergens. Je zal ook redelijkerwijs moeten aantonen dat je enkel rood getankt hebt tijdens je verblijf in UK. Dus een documentje van een paar jaar geleden en verder geen tankbeurten zal niet echt aannemelijk zijn. Verklaring van het tankstation, fakturen van tankbeurten, motoruren en logboek zijn wel doorslaggevend.

Ik heb gisteren antwoord gekregen op de vraag die ik via VVW in België gesteld heb en de stelling wordt zowat bevestigd. Tankbeurten loggen en documenten bijhouden, in geval van controle geen boete aanvaarden en daarna contact opnemen met de federatie waar je lid bent (in België) en zij nemen contact met dienst Douane en Accijnzen om in jouw dossier te bemiddelen. Het zal natuurlijk geen garantie zijn maar zij kennen de materie wel. Als je geen lidmaatschap hebt zal je zelf je dossier moeten verdedigen denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl