Erikdejong schreef :
Je kunt niets bereiken, anders dan even lekker "luchten". Wellicht lezen er mensen mee die denken he goh, misschien klopt er toch niet wat er in het boek staat. Dan is dat meegenomen. Veder is het een erg zinloze draad, daar ben ik me van bewust.
Duidelijk en eerlijk. Laat ik dan mijn hart ook "luchten" waarom ik hier reageer. Ik houd namelijk niet van klaagtopics, dat is zo gemakkelijk. Het lijkt tegenwoordig wel een nationale sport om zoveel mogelijk te klagen over van alles en nog wat en vooral over instanties. Als de draad voor mensen een mogelijkheid is om genuanceerder over het onderwerp te gaan denken dan zal de discussie ook genuanceerd moeten zijn. Er worden nu geen appels met appels vergeleken, maar de hele fruitschaal wordt onder 1 noemer geschaard.
Voor de discussie is het eerlijker om beroepsvaart en pleziervaart te scheiden. De genoemde documentaties zijn bedoeld voor jachtschippers, niet voor de beroepsvaart. In de beroepsvaart gelden hele andere eisen en regels en worden in ontwerpen allerlei oplossingen toegepast (bijvoorbeeld antislinger inrichtingen en dempingssystemen) die in de jachtbouw niet toegepast kunnen of zullen worden vanwege kosten of andere beperkingen. Dus voor hier zou het eerlijk zijn de beroepsvaart buiten beschouwing te laten.
In de jachtbouw kan je ook niet alle ontwerpen over een kam scheren. Een zwaardboot is wezenlijk een andere boot dan een kielboot. Dat een Vaurien op zee gevaren wordt is niet omdat de boot zoveel meer zeewaardig is, maar kan door de mogelijkheid van extra drijflichamen die de boot niet laten zinken bij omslaan. Bovendien is een Vaurien eenvoudig rechtop te zetten door de bemanning. Dit is geheel anders voor kieljachten en kan niet zomaar als 1 vergelijk meegenomen worden. Dat er een opmerking door ontwerpers wordt geplaatst over de stelling van enkel knikspanten is ongetwijfeld terecht, de moderne techniek maakt meer mogelijk, maar is een nuance. Voor de discussie zou het terecht zijn om een onderscheid te maken tussen kieljachten en zwaardboten, doel is van beide schepen anders, evenals het ontwerp. Dat maakt nogal een verschil.
Ik weet waar de noemde citaten uitkomen en geheel ongelijk kan je de auteurs van toen niet geven, de toen heersende ideeën over jachtontwerpen staan door hun uitgedrukt. Door voortschrijdend inzicht zijn een aantal zaken achterhaald, maar niet alles is onwaar. Het zou in mijn ogen alle betrokken partijen (watersportverbonden en ontwerpers) sieren om hierover met elkaar te overleggen. Alleen dan kan men tot een eerlijke mening komen....
Het is mijn "opluchting" en mijn 2 centen.......